פרויקטים ייחודיים

פרויקטים ייחודיים

  • פרויקט הדגל (מהלב)

     

    אודות

    מהנדסים למען הקהילה
    במסגרת פעילותה של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בקהילה פועל משנת תשע”ב פרויקט הדגל, מהלב- פתרונות הנדסיים לאנשים עם מוגבלויות, בהשתתפות המחלקות האקדמיות ודקנט הסטודנטים של המכללה וארגונים העוסקים בשיקום ובסיוע לאנשים עם מוגבלויות. הפרויקט זוכה לתמיכת הועדה לתכנון ולתקצוב (ות”ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) ולתמיכת קרנות ותורמים פרטיים.

    הפרויקט זכה בפרסים מהמל”ג לאורך השנים:
    פרס המל”ג לשנת תשע”ד לתרומה מיוחדת לקהילה – פרס אישי לסטודנט.
    פרס המל”ג לשנת תשע”ה לתרומה מיוחדת לקהילה – מענק מחקר לחוקרות ד”ר אורית בראון- בנימין, ד”ר אורנה מילר וד”ר נגה שליט.
    פרס המל”ג לשנת תשע”ו לתרומה מיוחדת לקהילה – הצטיינות בפעילות חברתית קהילתית.
    פרס המל”ג לשנת תשע”ח לתרומה מיוחדת לקהילה – פרס אישי לסטודנט.

    פרויקט מהלב מתמקד ביצירת תשתית שיתופית רב תחומית לשם הובלת פתרונות הנדסיים לצרכים העולים מהשטח. קיים כיום מגוון רחב של מוצרי מדף התומכים בתפקוד יומיומי של אנשים עם מוגבלויות, אך הם אינם נגישים לכלל האוכלוסייה הזקוקה להם בשל עלותם הגבוהה ובשל היעדר פתרונות המותאמים אישית (Tailor made) לצרכי הלקוח. על פי נתוני הלמ”ס לשנת 2018, במדינת ישראל ישנם כ 1,550,000 אנשים עם מוגבלויות שונות, המהווים כ- 18% מאוכלוסיית המדינה, חלקם, אינם מוצאים מענה הולם לצרכיהם במוצרים הקיימים. שיתוף הפעולה בין האקדמיה לקהילה מקדם את איכות הטיפול הניתן לאנשים עם מוגבלויות מחד, ומאידך מכשיר דור מהנדסים עתידי עם מודעות ואחריות חברתית ואמפתיה לצרכים של אנשים עם מוגבלויות.
    במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה עתיד לקום מרכז ידע הנדסי- שיקומי בינתחומי למען אנשים עם מוגבלויות, שיהיה נגיש לכלל האוכלוסייה בארץ. המרכז ישלב את יכולות המחקר והפיתוח של הסגל האקדמי והסטודנטים במכללה עם  הידע המקצועי של המחלקות לפיזיותרפיה ולריפוי בעיסוק בבתי חולים ובאקדמיה, בבתי אבות, במרכזי תעסוקה, במרכזים לגיל הרך ואצל לקוחות פרטיים.
    העשייה במכללה כוללת בתוכה קורסים אקדמיים משלבי עשייה, פרוייקטי גמר של סטודנטים ומחקר של הסגל האקדמי, מעורבות חברתית של סטודנטים בקהילה וכן פתיחת שער לאקדמיה לתלמידי תיכון מפנימיות ברחבי הארץ.

     

    צוות הפרויקט
    אורנית בר-זית – מנהלת הפרויקט
    ד
    “ר אורית בראון בנימין – חברת סגל במחלקה להנדסת מכונות, ראש התמחות ביומכניקה שיקומית
    ד”ר אורנה מילר – דקנית הסטודנטית, חברת סגל במחלקה להנדסת תכנה
    ד”ר נירית גביש – חברת סגל במחלקה לתעשייה וניהול
    עופר ג’אן – יועץ נגישות

     

    שיתופי פעולה עם ארגונים

    אקומיוניטי
    תאגיד “אקמיוניטי לקהילה מוגנת” הוא מיזם חברתי שתכליתו למחזר פסולת של מוצרים אלקטרוניים על ידי אנשים עם לקות קוגניטיבית או נפשית.
    נמצא כי עמדות העבודה הקיימות במפעל אינן מותאמות למגבלות העובדים במפעל וכתוצאה מכך אחוז הפציעות של העובדים גבוה ויעילות העבודה נמוכה.
    לאחר הגדרת הצרכים המדויקים ותצפיות על עובדים בוצע פרויקט תכן לתכנון ריצפת הייצור של המפעל כך שתתאים לאוכלוסיית היעד. נבנתה עמדת עבודה מותאמת לקהל היעד. נעשה מחקר על השפעת עמדה זו על רמת הביצועים ואחוז הפציעות של העובדה. לאחר מחקר זה שודרגה כל רצפת הייצור במפעל.

    בית הספר הפתוח בתפן
    בבית הספר העל אזורי ‘תפן’ ישנן שתי כיתות של ילדים הלוקים בשיתוק מוחין. הילדים העלו בעיה המקשה על עצמאותם בחיי היום יום, והסטודנטים צוותו אליהם ותכננו וייצרו פתרונות לצרכים אלו.
    בנוסף לכך מתוך רצון לבנות מערכות המאפשרות שיפור בתפקוד בזמן טיפולי פיזיותרפיה, תוכנן כיסא מתכוונן בעל 4 דרגות חופש, המאפשר התאמה של מערכת ההושבה למנח הגוף של כל תלמיד. המערכת שעבורה תוכננה אפליקציה, מאפשרת שמירה של פרופיל הישיבה של כל תלמיד ובכך תגדיל את יעילות טיפולי הפיזיותרפיה הניתנים בבית הספר. שיתוף הפעולה עם בית הספר מתמקד בתכנון ושיפור מתקנים קיימים בשוק לצורך שיפור המיומנויות המוטוריות בכדי לשפר את התפקוד היום יומי של אוכלוסייה זו.

    מארג
    מארג הוא מרכז תעסוקה רב נכותי במתכונת של מרכז אומנויות, הממוקם בשכונת מגורים בכפר ורדים, בלב קהילה תומכת וחזקה. המרכז שמש כ”לקוח” עבור הסטודנטים בקורס ביומכניקה שיקומית בשנים 2014-2015 (תשע”ד תשע”ה) וממשיך לשמש כ”לקוח” עבור פרויקטים נוספים.
    בין המתקנים שפותחו עבור המארג: תכן פינת קפה מונגשת לכסא גלגלים, התאמת מתקן לקריצת שבלונות ממשטחי קרמיקה עבור אנשים עם חולשה בגפיים עליונות, מסור טאנדם המאפשר עבודה משותפת בסדנת הנגרות ועוד.

    בית אבות בראט, כרמיאל
    עמותת “בראט” – שירות מקיף לזקן בכרמיאל הוקמה בשנת 1999 על מנת לתת מענה לאוכלוסייה המבוגרת בעיר.  בשנת 2003 נפתח בית האבות בעיר, אשר כיום קיימות בו 4 מחלקות עם 142 מיטות.  דיירי המרכז וצוות העובדים שימשו כ”לקוחות” עבור הסטודנטים בקורס ביומכניקה שיקומית בשנת תשע”ו.
    בין המתקנים שפותחו עבור בית האבות: מתקן לניהוג כיסא גלגלים ידני ביד אחת, עמדה לגרייה חושית, עמדת גינון טיפולית, מתקן לאימון עליה וירידה במדרגות – מדרגות שיקום, מתקן לכוונון וקיבוע גובה של APT, ועוד.

    מעון צופית, עמותת אלווין, כרמיאל
    במעון צופית, מטופלים פעוטות בגילאי שנה עד שלוש שנים, הגרים בכרמיאל והסביבה ונמצאים על הספקטרום האוטיסטי. צוות המעון (מנהל המעון, גננת ומרפאה בעיסוק) הגדיר את צרכי הילדים אל מול סטודנטים בקורס ביומכניקה שיקומית בשנת תשע”ז.
    המתקנים שפותחו עבור הפעוטות: מנהרת חושים, מתקן לשיפור מיומנות שיווי משקל, ארון קסמים. 

    מעון דקל, עמותת אלווין, כרמיאל
    במעון דקל, לומדים  מגיל שנה עד שלוש שנים, הגרים בכרמיאל והסביבה עם מוגבלויות מוטוריות (שיתוק מוחין, ספינה ביפדה ועוד) וחלקם אף קוגנטיביות הזקוקים למתקנים שיסייעו להתפתחות המוטורית קוגנטיבית שלהם. צוות המעון הגדיר את צרכי הילדים אל מול סטודנטים בקורס ביומכניקה שיקומית בשנת תשע”ח.
    המתקנים שפותחו עבור הפעוטות: שולחן סקרן- מתקן לעידוד הליכה, נדנדה לחיזוק שרירי בית החזה, איפה הכדור- מתקן לעידוד הליכה, איה דורה- מתקן לעידוד הליכה בין מקבילים, משחק כדור לילדים בעמידונים, לוח תקשורת המותאם לילדים עם טונוס שרירים גבוה, משחק גירוי תגובה לעמידונים, משחק קוקו לעמידונים, SQUEEZER.

    מעון הגליל, עמותת אלווין
    במעון הגליל, מטופלים פעוטות בגילאי שנה עד שלוש שנים, הגרים בכרמיאל והסביבה ונמצאים על הספקטרום האוטיסטי. צוות המעון (מנהל המעון, גננת ומרפאה בעיסוק) הגדיר את צרכי הילדים אל מול סטודנטים בקורס ביומכניקה שיקומית בשנת תשע”ט.
    המתקנים שפותחו עבור הפעוטות: בית עץ – מתקן המעודד מפגשים ואינטראקציות חברתיות, מדרגה לשידת החתלה –  המעודדת עליה עצמאית למיטה, מדרגה לכיסא –  לצורך התאמת ישיבה עם תמיכה מהקרקע, מזוודת פעילות –  המפתחת מיומנויות מוטוריות עדינות של כפות הידיים, משחק קוקו, מנהרת חושים –  החושף את הפעוטות למגוון תחושות עמוקות ושטחיות, מתקן שיווי משקל דינמי וקיר טיפוס.

     

    פרויקטים

    {להוסיף}

     

    קורסים משלבי עשייה
    לאורך השנים בהן פועל פרויקט הדגל במכללה, התנסו הסטודנטים במגוון של קורסים בהם, במסגרת הקורס, הם פעלו בקהילה ותרמו לה בדרכים שונות.

    ביומכניקה שיקומית
    הקורס סוקר את תחום הנדסת השיקום בדגש על ממשק אדם-מכונה, הממשק בין האדם הזקוק לשיקום לבין הציוד תוך סקירת מערכות שיקום שונות ועקרונות תכנוניים של מערכות שיקומיות. בנוסף, הקורס מספק הבנה של האתגרים היומיומיים בפניהם ניצבים אנשים עם מוגבלויות תוך סקירת מגוון הפתרונות הקיימים בשטח עבורם. נושאי הלימוד בקורס: תכן מוצר מותאם אישית ללקוח, תהליכי פיתוח מוצר, המקביל נלמדים נושאים הקשורים לעולם שיקום תוך שילוב תכנים הנוגעים ללקוח הניתב בפני הסטודנט בכל סמסטר.
    במהלך הקורס, הסטודנטים מכירים אוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות (בית אבות, מרכז תעסוקה, גן לילדים עם מוגבלויות מוטוריות, גן לילדים על הרצף האוטיסטי) ונדרשים לתכן ולייצר עבורם או עבור הצוות העובד איתם מתקנים לפיתוח יכולות, עזרה בתפקוד ועוד.

    ביומכניקה של שתלים
    טראומה, מחלות ובעיות על רקע מגדר מובילים לבעיות ברקמות הרכות, במפרקים ולשברים. היכרות עם תעשיית ההתקנים הרפואיים בדגש על שתלים (מפרקים מלאכותיים, משתלי עמוד שדרה,
    ממשקי מוח-מכונה, מערכות לאיחוי שברים), התקנים שיקומיים (אורטזות ופרוטזות), וטכנולוגיות עזר. חשיפה לעקרונות פונקציונאליים ותכנוניים של שתלים בגוף האדם. הסוגיות ייבחנו באמצעות הגורמים המשפיעים עליהן, הפתרונות הקיימים, כולל סוגי התכן, ובחירת החומרים.
    במהלך הקורס, הסטודנטים נדרשים לעבוד על פרויקט פיתוח קונספטואלי לבעיות המוצפות מהמחלקה האורתופדית בבית החולים זיו, מחלקת הלב בבית החולים פוריה ובעיות הקשורות במשאבה תומכת לב כפי שהוצגו ע”י פרופ’ בורוביץ, מאוניברסיטת פיטסבורג, פנסלבניה, ארה”ב.

    הזכות לשיוויון במשפט הישראלי
    בין שוויון לצדק חברתי; התפתחות השוויון בארץ בחקיקה ובפסיקת בג”צ; שוויון פורמלי מול שוויון מהותי והעדפה מתקנת- בעד ונגד; שוויון למיעוט הערבי בארץ ובג”ץ קעדאן; שוויון זכויות לנשים – רקע היסטורי, הדרת נשים מהמרחב הציבורי ושוויון זכויות לנשים בעבודה; הטרדה מינית ומניעתה כחלק מעקרון השוויון בעולם המשפט; שוויון במשפט הפרטי ואפליה בכניסה למועדונים
    ; שוויון ביחסי עבודה (אפליה מחמת דת, ארץ מוצא, גזע, לאום, נטייה מינית וכו’); שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: ביצוע התאמות וחובת ההנגשה.
    במהלך הקורס, בחרו חלק מהסטודנטים ליישם את הנלמד ולסייע לאוכלוסיות מוחלשות דרך מחלקת הרווחה בעירייה.

    הנדסת אנוש
    הקורס עוסק בתכנון ובהערכה של ממשקי אדם-מכונה ומערכות אדם-מחשב. במהלך הקורס נרכשים הכרה והבנה של הפרמטרים הבסיסיים בממשק אדם-מכונה, הכרה והבנה בסיסית של גישות לניתוח ותיכון ממשק אדם-מכונה, ויכולת ליישם את ההבנה הזו לניתוח הממשק במערכות קיימות ולתיכון מערכות חדשות. הקורס מתמקד בתכנון נכון של תצוגות פשוטות ומורכבות
    . תוכנית הקורס כוללת הרצאות על הנושאים הבאים: מבוא למערכות אדם מכונה ולהנדסת אנוש; האדם כמעבד מידע – תיאוריות ויישומים לתכנון מערכות; אוכלוסיית בעלי המוגבלויות וניתוח הדרישות שלהם; ניתוח תפקיד; תפיסת עומק, תפיסה אודיטורית ותצוגות אודיטוריות; תצוגות פשוטות; שפה ותקשורת; 13 עקרונות לעיצוב תצוגה; Augmented Reality, Virtual Reality ותצוגות מורכבות.
    במהלך הקורס, נדרשים הסטודנטים לאפיין ולתכנן מערכת המיועדת לשיפור כישורים של ילדי גן, מערכת המאפשרת לנכים בכיסאות גלגלים להתנייד במקומות בהם הגישה מוגבלת ללא צורך במעבר לכיסא אחר ועוד.

    מובילי אורח חיים בריא
    הקורס עוסק בשילוב סטודנטים בפעילות תנועתית בריאותית שתיתן להם ערך מוסף, הן בחיים האישיים שלהם בהיותם סטודנטים והן, בהסתכלות עתידית בהיותם בני זוג ובעלי משפחה אשר יכולים להוות דוגמא לאחרים בנושא של חשיבות איכות החיים באמצעות פעילות גופנית, הכרת נושא התזונה באופן מבוקר ומפוכח, חשיבות נושא השינה ולימוד דרכים להפחתת מתחים באמצעות נשימה והקשר לפעילות גופנית. מטרה נוספת של הקורס הייתה, שילוב הידע הנלמד באופן האישי והיכולת לתת מעצמם לקהל יעד אחר כבר במהלך הלימוד. קהל היעד האחר כולל אנשים מעמותת אנו”ש (בעמותת אנו”ש חברים אנשים אשר נפגעו במהלך חייהם מאירוע בודד או רצף של אירועים אשר פגעו בהם ברמה הנפשית במידה מועטה או רבה ואשר עדיין עם הפגיעה הזאת הם אנשים מתפקדים ברמות שונות ואשר כולם, ללא יוצא מן הכלל היו יכולים לקבל חיזוק הן ברמה הגופנית והן ברמה של דימוי הגוף  בזכות הפעילות הגופנית לה היו נחשפים).
    במהלך הקורס, תוך לימוד נושאי אנטומיה ופיזיולוגיה, נשימה נכונה, תזונה בריאה ולימוד סגנונות הליכה שונים, יוצאים הסטודנטים לפעילויות הליכה וספורט בקהילה.

     

    שער לאקדמיה
    המכללה פותחת את שעריה לעולם המדע והטכנולוגיה בפני בני הנוער בגליל על מנת לאפשר להם לפרוץ דרך אל העתיד. המכללה מעוניינת לפתוח את שעריה גם בפני בני נוער בסיכון שלא שפר עליהם גורלם ולתת להם נתיב של תקווה.
    תחת  הכותרת נוער במצבי סיכון נמצא מגוון בני נוער, שהמשותף להם הוא הסיכון. סיכון לעצמם או לסביבתם, בהווה או בעתיד. אחד הסיכונים לבני הנוער, הוא הימצאותם בשלבים שונים של נשירה והתנתקות ממסגרות פורמאליות מתוך מצוקות משפחתיות, חברתיות, קשיי למידה וקושי בהתמדה ועוד. המכללה מעוניינת להיות גורם אזורי המשפיע בצמצום הפערים החברתיים לאוכלוסיות מוחלשות בגליל. תכנית “צוהר אקדמי לנוער בסיכון” תפתח הזדמנות לנערים אלה לקחת חלק בפעילות מדעית אטרקטיבית במעבדות המכללה, לחוות חווית הצלחה ותחושת מסוגלות ולהצית בהם את הניצוץ לשאוף קדימה ולהאמין בעצמם.

    מטרות התכנית

    • חשיפת בני נוער בסיכון לסביבה אקדמית באווירה מחבקת, מותאמת ותומכת
    • צמצום פערים חברתיים – יצירת חיבור של הנוער לאקדמיה
    • התלמידים יתנסו בביצוע ניסויים במעבדות המשוכללות של המכללה
    • חיזוק משאבים והקניית מיומנויות אישיות ובינאישיות
    • העצמה אישית, פיתוח מנהיגות פורצת דרך

    המדע והטכנולוגיה ככלי לצמצום פערים חברתיים
    ההשקפה החינוכית בתכנית זו הינה שימוש במדע ככלי טיפולי ובאקדמיה כסביבה חיובית השונה מהאווירה היום-יומית של בני נוער אלה. הפעילויות בהן משתתפים הנערים הן אטרקטיביות ומאתגרות וכוללות בין היתר: עריכת ניסויים מיוחדים במעבדות המכללה (Hands on), התנסות טכנולוגית כגון רובוטיקה, הדפסות בתלת מימד, פיתוח רחפנים ועוד. במהלך הפעילות נחשפים הנערים, לעקרונות מדעיים בסיסיים בתחומי הפיזיקה, הכימיה, הביולוגיה, האקולוגיה, והטכנולוגיה. הם אף זוכים ללמוד בכיתות לימוד חדישות ולהשתמש במכשור ובאביזרי מעבדה משוכללים, אשר אינם עומדים לרשותם במסגרות הבית ספריות. תוך כדי ההתנסות רוכשים הנערים גם מיומנויות נוספות כגון עבודת צוות, תקשורת בינאישית, למידה וחשיבה ביקורתית. כל אלו מטמיעים בהם נורמות התנהגותיות חיוביות המסייעות להם להשתלב בחברה.
    המפתח להצלחת התוכניות הוא אווירת האמון והכבוד ההדדי, סביבת עבודה מאתגרת, נעימה, תומכת, ומעודדת. הכרה בהישגים ומשוב חיובי להם זוכים משתתפי התכנית, מקרבים את התלמידים להגשמת יעדים שבעבר נחשבו בלתי-אפשריים עבורם.

    מבנה התכנית בשנת לימוד אחת
    תכנית “צוהר אקדמי” הינה תלת-שלבית ובנויה בתהליך מובנה והדרגתי. בשלב הראשון שכולל חמישה עד שבעה מפגשים, התלמידים נחשפים לנושאים נבחרים במדע וטכנולוגיה במעבדות. במהלך שלב זה התלמידים מתנסים בביצוע ניסויים בעצמם בקבוצות קטנות (Hands-on) במגוון תחומים כגון פיזיקה, ביוטכנולוגיה, הנדסה וטכנולוגיה, כימיה ועוד. מטרת השלב הראשון היא ליצור גירוי ועניין בתחומי המדע ולעודד את התלמידים להעמיק ולחקור את הנושאים אליהם נחשפו.
    בשלב השני, התלמידים מבצעים, בזוגות, מחקרים מבוססי פרויקטים (PBL) על תחום שבו בחרו להתמקד. בשלב הזה ניתן  דגש על ביצוע מחקר על פי שלבי המחקר המקובלים. כל זוג תלמידים מקבלים ציוד וחומרים על מנת לבצע את המחקר אותו בחרו.
    השלב השלישי מסמל את סיום התהליך השנתי וכולל התנסות של התלמידים בהצגת הפרויקטים בפני החברים לכיתה, המורים, אנשי אקדמיה ומחקר. שלב זה מתבצע באווירה חגיגית-אקדמית, אוהדת ותומכת.

     

    מעורבות חברתית
    במהלך השנה, מתנדבים סטודנטים במסגרות שונות המכילות אנשים עם מוגבלויות בקהילה במרחבי העיר כרמיאל והסביבה, דרך היחידה למעורבות חברתית.
    הפעילות מתחלקת לשני תחומים:
    1. פעילות חברתית קבוצתית
    2. פעילות פרטנית בליווי אישי.
    במסגרת זו יכול הסטודנט להביא לידי ביטוי את כישוריו.

     

    מאמרים ופרסומים במדיה
    {להוסיף}

     

    צור קשר

    פרויקט מהלב mehalev@braude.ac.il

     

  • נגישות בקמפוס

    המכללה פועלת ליצירת סביבה נגישה פיזית ואקדמית, המאפשרת לסטודנטים עם מגבלה או צרכים מיוחדים, המתמודדים עם בעיות פיזיות, חושיות, קוגניטיביות, נפשיות ומחלות שונות, לתפקד בצורה עצמאית, בטוחה ומכובדת תוך מיצוי מלוא יכולותיהם.
    סטודנטים עם צרכים מיוחדים מוגדרים כמי שיש להם מגבלה כלשהי המשפיעה על תפקודם ומונעת מהם, בין היתר, לתפקד במהלך הלימודים והבחינות כשאר חבריהם ללימודים, ולהציג תוצאות התואמות ומשקפות את כישוריהם.
    אוכלוסייה זו כוללת:

    • סטודנטים עם לקות בשמיעה או בראייה
    • סטודנטים עם מגבלה מוטורית
    • סטודנטים עם מגבלה פסיכיאטרית 
    • סטודנטים עם מחלה כרונית
    • סטודנטים עם אספרגר ואוטיזם בתפקוד גבוה
    • סטודנטים לקויי למידה או עם בעיית קשב וריכוז

    המדור לקידום סטודנטים בדקנט הסטודנטים הינו הגוף הפועל לרווחתם של סטודנטים עם צרכים מיוחדים. המדור מעניק שירותי תמיכה, תיווך, ייעוץ וסיוע באמצעות שירותים מגוונים, כגון: סיוע בקבלת התאמות בבחינות, קבוצות תמיכה, חונכות אקדמיתמרכז למידה עם עזרים טכנולוגיים ועוד.
    רכזת הנגישות פועלת לטובת סטודנטים עם מוגבלות במכללה, במטרה להנגיש עבורם את הלמידה. בין פעילויותיה היא אחראית על תכנון ביצוע התאמות נגישות לטווח הארוך וכן מתן פתרון מיידי לסטודנטים, עובדים ומבקרים הזקוקים לכך. המכללה, משקיעה משאבים רבים בהנגשה הפיזית והנגשת השירות.

    השירותים הניתנים במסגרת זו הם:

    • סיוע בקבלת התאמות בהיבחנות
    • בניית תכנית עבודה ותיאום מול צוות מרכז התמיכה
    • סיוע במיצוי זכויות בביטוח לאומי
    • חונכות ושיעורי עזר ללומדים בסיוע הביטוח הלאומי
    • קשר מול מזכירויות ומרצים
    • קשר מול עמותות וארגונים

    סטודנטים עם מוגבלות מוזמנים לפנות לרכזת הנגישות, אורנית בר-זית ornitbz@braude.ac.il

  • תקווה ישראלית באקדמיה

     

    “האקדמיה ושוק העבודה הם השער להגשמת החלום הישראלי, הם כרטיס הכניסה של כולנו למוקדי ההשפעה במשק, בהם נוצר לראשונה מרחב משותף ליצירת שפה ומטרות משותפות, שם מתעצבים תחושת השייכות והמעמד החברתי. שם, העושר הרעיוני שבמגוון האנושי אינו איום – אלא יתרון תחרותי”  

    מתוך נאום נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בהשקת תקווה ישראלית באקדמיה, 2016

     

     

    תקווה ישראלית באקדמיה הושקה ביולי 2016 כיוזמה של נשיא המדינה, מתוך הבנת הנכסים הייחודיים, החברתיים, הכלכליים והחינוכיים של השדה האקדמי, ומתוך הבנה שיש צורך בפעולה רוחבית משלימה לתכניות המגזריות הייעודיות המופעלות היום על-ידי ות”ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב) של המל”ג (המועצה להשכלה גבוהה).

    לתכנון, לתקצוב ולהפעלת המיזם שותפים: ות”ת, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד העבודה והרווחה, קרן אדמונד דה רוטשילד, הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו, קרן בלאושטיין ועמותת שותפויות רוטשילד. 

    מרכיבי פעילות מרכזיים:

    תקווה ישראלית באקדמיה פועלת נכון לתשע”ט (2018/19) ב-33 מוסדות אקדמיים.

    הובלת הפעילות נעשית על-ידי ועדת היגוי מוסדית שבראשה יו”ר אקדמי וממונה תקווה ישראלית מוסדי. הממונים נהנים מליווי בפיתוח ויישום תכנית העבודה המוסדית לאור ארבעת היעדים האסטרטגיים של התכנית (“ארבעת הדגלים”), כשבתוכם, מספר מרכיבים רוחביים המוצעים למוסדות השונים:

    בתחום הגיוון והייצוג, נעשות פעולות לקידום שקיפות בנתוני גיוון הרכב העובדים, לצד ליווי למוסדות נבחרים בהצבת יעדי גיוון ובקידום תכנית עבודה מעמיקה להגברת הגיוון.

    בתחום הכשירות התרבותית, קיום מפגשי למידה עבור הסגל האקדמי והמינהלי, בדגש על מאפייני האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית ובמוסד, בהוראה בכיתה מגוונת, בהתמודדות עם גזענות, ובהבטחת סביבה בטוחה ומוגנת. כמו-כן, ב- 10 מוסדות ישנן קבוצות של גוונים באקדמיה הפועלות לפיתוח מנהיגות מוסדית מגוונת.

    בתחום של דמות הבוגר ישנו ניסיון לעודד פיתוח והטמעה של אשכולות “קורסי תקווה ישראלית” במוסדות. כמו-כן, בתכניות להכשרת מורים מוצעים קורסים נודדים “מסע תקווה ישראלית” להיכרות עם החברה הישראלית.

    בתחום הרצף אקדמיה תעסוקה מתקיים תהליך אסטרטגי לבחינת רצף אקדמיה תעסוקה תוך מתן דגש לאוכלוסיות החרדית והערבית.

    המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה מקדמת דיאלוג בין המורשת היהודית לבין הערכים החברתיים והדמוקרטיים המודרניים. ברוח זו אנו חותרים ליצירת אווירה אקדמית וחברתית בתוך הקמפוס שתעצים את משקלן של קבוצות תרבותיות שונות בחברה הישראלית ואת קולן הייחודי, כחלק מפסיפס מגוון ועשיר.

     

    אנחנו מזמינים את קהילת המכללה – סטודנטים, מרצים, אנשי מנהלה ואחרים, להיות שותפים לתוכנית.

     

    ד”ר אורנה מילר, יו”ר וועדת ההיגוי של “תקווה ישראלית” במכללה: ornamu@braude.ac.il

    גב’ וופא עבד אלגני, ממונה מוסדית במיזם “תקווה ישראלית באקדמיה”: wafaa@braude.ac.il

     

    לפרטים נוספים אודות המיזם בקישור:
    https://www.israeli-hope.gov.il/academy

     

    שם תפקיד במוסד שיוך
    ד”ר אורנה מילר-יו”ר ועדת ההיגוי ויועצת הנשיא לנושא “תקווה ישראלית באקדמיה” דקנית הסטודנטים סגל אקדמי, המחלקה להנדסת תכנה
    גב’ וופא עבד אלגני- ממונה מוסדית ל”תקווה ישראלית באקדמיה” יועצת קריירה, דקנט הסטודנטים סגל מנהלי
    ד”ר יעל פורמן שהרבני רכזת השתלמויות, המרכז לקידום הוראה ולמידה סגל אקדמי, המחלקה להוראה ולימודים כלליים
    ד”ר עאטף שלאבנה חבר בוועדת היגוי פרויקט הנגשת השכלה גבוהה לחברה הערבית סגל אקדמי, המחלקה לפיזיקה והנדסה אופטית
    ד”ר יריב מרמור חבר ועדת אתיקה, אחראי פרויקט גמר תואר שני בהנדסת תעשייה וניהול סגל אקדמי, המחלקה להנדסת תעשייה וניהול
    גב’ שני אלצק עוזרת מנל”א סגל מנהלי
    גב’ ישראלה מזור אחראית גיוס משאבים סגל מנהלי
    מר ליאור סדרינס מנהל מדור שכר לימוד סגל מנהלי
    ד”ר נירית גביש ראשת המרכז לחינוך הנדסי ויזמות סגל אקדמי, המרכז לחינוך הנדסי ויזמות
    גב’ תמי דגן מנהלת משאבי אנוש וראש מדור סגל אקדמי סגל מנהלי
    מר מיכאל תורג’מן רכז חברה ותרבות אגודת הסטודנטים
  • מניעת הטרדה מינית

    המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה רואה בחומרה רבה כל התנהגות של הטרדה מינית. על פי החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ”ח – 1998, הטרדה מינית היא אחת מחמש צורות התנהגות אסורות ואלו הן:
     סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני
    מעשה מגונה
    • 
    הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, אף שהאדם אליו מופנות ההצעות הראה שאינו מעוניין בהן.

    ואולם אין צורך להראות אי הסכמה במקרים אלו:

    ניצול של יחסי מרות בעבודה.

    ניצול של יחסי מרות, תלות או חינוך, לרבות ניצול יחסי מורה-תלמיד.

    • התייחסויות חוזרות למיניותו של אדם, אף שהאדם שאליו מופנות ההתיייחסויות הראה שאינו מעוניין בהן, ואולם במקרים שסויגו לעיל אין צורך להראות אי הסכמה.
    • התייחסות מבזה או משפילה לנטייתו המינית של אדם, בין אם הראה שהדבר מפריע לו ובין אם לא.

     

    המכללה ערוכה לסייע לכל פונה  בנושא, ובמסגרתה פועלות שתי נציבות תלונות לענייני הטרדה מינית, להלן פרטיהן ודרכי התקשרות עימן:

     

    גב’ נירית ברקוביץ

    טלפון: 04-9086416

    נייד: 052-4730369

    דוא”ל niritb@braude.ac.il

     

     

    ד”ר דפנה כנעני

    נייד 052-3491788

    דוא”ל dknani@braude.ac.il

     

    קישור לנוהל המלא: עברית, אנגלית, ערבית

     

     

שינוי גודל גופנים
ניגודיות