אמא של נויה פתרה את הבעיה

מירה גרשום – ביצעה את הפרויקט המצטיין ביחד עם מיכאל גולובשקו וחוסאם אבראהים

אחד הפרוייקטים המרגשים ביותר שנעשו השנה במכללה שייך לשלושה סטודנטים, בוגרי התוכנית לתואר שני בהנדסת מערכות: מיכאל גולובשקו, מירה גרשום וחוסאם אבראהים. מדוע מרגש ? משום שהפרוייקט בוצע בהשראת הבת של מירה, נויה גרשום, תלמידת בית ספר שסובלת מלקות שמיעה, והפתרון שנעשה עבורה יכול לשמש רבבות תלמידים אחרים שסובלים מאותה בעייה. שמו של הפרוייקט: הגברת שימוש במערכת  FM מסוג ROGER ON  עבור ילדים בעלי לקות שמיעה. מה זה אומר ? זה אומר שיש לפנינו פתרון לרבבות תלמידות ותלמידים, בכל הגילאים, שסובלים מלקות שמיעה וזקוקים לסיוע במהלך שיעורים בבית הספר, באקדמיה, בהרצאות פרונטליות למיניהן וכו’. נציין שהפרוייקט נעשה במסגרת פרויקט הדגל של המכללה. 

“במערכת החינוך בישראל לומדים כ- 6200 תלמידים בעלי לקות שמיעה”, מסבירים מבצעי הפרוייקט בתקציר הכתוב שמסרו לוועדת הבחירה של הפרויקטים המצטיינים. “אחת המערכות הקיימות בשוק ואשר מסייעת להתמודד עם הלקות הינה מערכת  FM- מערכת הגברה אלחוטית אישית, הפועלת באמצעות גלי רדיו, המיועדות להעביר את קול הדובר ישירות אל התלמיד ולהתגבר על תנאי רעש, מרחק והדהוד. הבעיה נובעת כאשר התלמיד עם לקות השמיעה צריך לבקש מהמורה להשתמש במערכת זו, באמצעות ענידה על דש בגדן או על הצוואר. מתוך ביישנות, חוסר רצון להתבלט בעניין לקות השמיעה ולעיתים אפילו מתוך שכחה, ישנם תלמידים רבים שאינם מבקשים מהמורה לעשות זאת. מכאן עלה הצורך בפיתוח מערכת שתגביר את השימוש במערכת FM ,ללא התערבות ישירה של התלמיד במהלך השיעור”.

איך זה עובד ? 

מירה: “המוצר שפותח הוא מערכת תזכורת למורה, הכוללת תחנת עגינה עם חיישן קרבה. בתחילת השיעור התלמיד מניח על שולחנו של המורה את מערכת תחנת העגינה, כאשר משדר FM מופעל בתוכה. מערכת תחנת העגינה מזהה את הנחת מכשיר ה-FM ושולחת התראה ויזואלית וקולית למורה על הצורך בלבישת המשדר. כאשר המורה מתחיל בשימוש במשדר FM, מערכת תחנת העגינה מזהה זאת ומפסיקה את ההתראות. בעת סיום השימוש במשדר והחזרתו לתחנת העגינה, המערכת מחזירה את ההתראות באופן אוטומטי”.

תוכלי לתאר לנו כיצד נולד הרעיון ?  

מירה: “בוודאי. נויה החלה להרכיב מכשיר שמיעה במהלך הקורונה, כאשר הייתה בכיתה ג’. את תהליך ההטמעה המשמעותי ביצעה בזמן הלימודים בזום, כך שזה נעשה באופן הדרגתי, מהבית. כאשר הלימודים חזרו למסלול הרגיל, למעשה היא הייתה צריכה להתמודד עם שני אתגרים בכיתה: הראשון, הרכבת מכשיר שמיעה בבית הספר והאתגר השני: להזכיר למורים, בכל שיעור, להפעיל ולבצע שימוש במכשיר FM. את האתגר הראשון היא צלחה בצורה מדהימה. עם האתגר השני, ידעתי כאמא שלה, שזה יהיה מאתגר הרבה יותר”.

בגלל שנויה ותלמידים אחרים שסובלים מלקות שמיעה לא הזכירה למורים להפעיל את המכשיר ? 

מירה: “ממש כך. נויה ילדה סתגלנית, שאינה מתלוננת או אוהבת לבקש עזרה מאחרים. יתרה מכך, אלמלא בדיקת שמיעה אקראית, יכול מאוד להיות שלא היינו יודעים שלנויה יש בעיית שמיעה, שכן היא התגברה בעצמה על כל האתגרים הלימודיים והפערים הנובעים מחוסר שמיעה תקין. כאשר היא התבקשה לבקש מהמורים לבצע שימוש במכשיר, נתקלנו בקושי מצידה ובצדק. עצם הבקשה מדגישה את היות הילד שונה מכולם. לפעמים, נדרש גם באמצע שיעור, כשהכיתה תוססת, לעצור את המורה ולהזכיר לו להשתמש במערכת. אם למבוגרים זה לא פשוט, קל וחומר שלילדים בבית הספר. לפעמים מנסים פעם אחת ומתייאשים ובפעמים רבות מלכתחילה לא מנסים, כי מתביישים. וכך קורה שעובר שיעור ועוד שיעור מבלי שנעשה שימוש במערכת FM, שכידוע, עוזרת ותורמת רבות לחוויית התלמיד ולהעצמת ההישגים הלימודיים והחברתיים שלו”.

ומהן התגובות שקיבלת מנויה לאחר שמסרת לה לניסיון את המערכת שפתיחתם במסגרת הפרוייקט ? 

מירה: “מאז שהוכנס המכשיר לכיתה, “ההתערבות” של נויה ירדה בצורה משמעותית. הדלקת הנורה, והזמזם במערכת התזכורת, מחליפים את הבקשות שלה ללא משיכת תשומת לב מיותרת לבעיה שלה מצד חבריה לכיתה. נויה מרוצה, מרגישה כי “העול” שהונח על כתפיה ירד בצורה משמעותית. עובדה זאת, כשלעצמה, תורמת לאפקטיביות המכשיר”.

אז מה הלאה ? 

מירה, חוסאם ומיכאל: לאור הצורך הממשי של משתמשי מערכת FM, ולאור הצלחת פרויקט ניסיוני זה ועלותו הנמוכה, אנו מאמינים שעל משרד החינוך לשקול להטמיע מערכת מסוג זה בכל הכיתות וההרצאות שניתנות במסגרות החינוך השונות, כחלק בלתי נפרד ממערך ההנגשה הקיים.

צפו בסרטון שבו מציגים הזוכים בפרס את הפרוייקט:

ייעוץ לימודים