מה צריך מהנדס כדי להנהיג ?

ד"ר נירית גביש

ד”ר נירית גביש

את התשובה לשאלה שבכותרת נתנה ד”ר נירית גביש, ראשת המרכז לחינוך הנדסי וליזמות, בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר מאקו ושבה גם מסופר על כל מה שנעשה במכללה כדי להפוך את המהנדסים שבדרך לכאלה. לדבריה, תואר בהנדסה נשמע לרבים מהצד כמו תואר נחשק ומאתגר, הפותח דלתות מקצועיות לתחומים רבים, אך לצד כל היתרונות שבמקצוע, חשוב לדעת מהן תכונות האופי הנדרשות על מנת להצליח בתחום, לפרוץ תקרות זכוכית ולא פחות חשוב מכך – להנהיג ולהוביל אחרייך אנשים.

“תחום ההנדסה דורש כישורים רבים ומגוונים”, אומרת ד”ר גביש. “בוגר לימודי ההנדסה נדרש ליישם עקרונות הנדסיים, מדעיים ומתמטיים על מנת לזהות בעיות הנדסיות מורכבות, לנסח ולפתור אותן. כמו כן הוא נדרש לגלות יצירתיות על מנת לייצר פתרונות טובים ולהיות רחב אופקים, משום שעליו להתחשב בשיקולים שונים – כלכליים, חברתיים, גלובליים ועוד. בוגר לימודי ההנדסה נדרש גם לכישורים רגשיים ובין-אישיים מפותחים ביותר. עליו להיות מסוגל לתקשר ביעילות עם מגוון קהלים, לתפקד בצורה יעילה בתוך צוות, ולהיות בעל סקרנות ומוטיבציה ללמידה לכל אורך החיים”. 

מי שמחזיק בכישורים ההנדסיים והבין אישיים הללו, מצליח להשתלב כמעט בכל תחום עליו הוא רק יכול לחלום. “הבוגרים של לימודי ההנדסה משתלבים בכל ענפי המשק, תעשייה ושירותים כאחד”, מספרת גביש. “הם משמשים במשרות בכירות הדורשות מקצועיות רבה בהייטק, במפעלי ייצור שונים, במשרות של מחקר ופיתוח, במרכזים רפואיים, בבנקים, במוסדות חינוך, במשרות ממשלתיות ועוד”. ובמקצוע הזה, חשוב לשאוף ליעדים הגבוהים ביותר. “כדי להיות מהנדס מנהיג צריך להיות צעד אחד לפני כולם ולהוביל את השאר למקום הנכון. כדי להיות צעד אחד לפני כולם צריך לדעת לחבר את הנקודות ולראות את התמונה הכוללת, להיות קשוב ורגיש לתהליכים ולתחושות, לדעת להסיק מסקנות גם ממה שנמצא מתחת לפני השטח, ולהצליח לקשר בין תופעות ואירועים גם אם הם מתחומים שונים ונראים זרים זה לזה”.

גם האיזון בין ביטחון עצמי לקבלת דעות שונות הוא חשוב במיוחד. “כדי להוביל את השאר למקום הנכון צריך להיות בטוח בכך שאתה יודע לאן יש להגיע גם אם קולות רבים מסביבך אומרים אחרת, יש להיות מסוגל לדבר אל כל אחד מהאנשים בשפתו ולהבין מהם הכוחות הגלומים בו וכיצד ניתן לעזור לו לממש אותם”, מסבירה גביש. “עליך להיות נחוש בדרכך אך יחד עם זאת קשוב, צריך להיות מסוגל להסתגל במהירות לעולם דינמי ולא לפחד להשתנות ולהסתכן, וצריך לדעת שבדרך יהיו כישלונות שהם רק סימן לכך שאכן ניסית דרך חדשה ולא מוכרת”.  

מובילי למידה

“אנו מחנכים את בוגרינו להיות ‘ראש למהנדסים'”

לאור כל זאת, המכללה  מציעה שלל קורסים שנועדו להפוך את הסטודנטים למהנדסים הטובים ביותר בשוק. אחד מהם, הוא קורס מיומנויות חיוניות בהנדסה. לדברי ד”ר גביש, בקורס זה נחשפים הסטודנטים לתכנים תיאורטיים בתחומי זיהוי ופתרון בעיות, עבודת צוות, ניהול זמן ותקשורת בין-אישית, ומתנסים בשיפור מיומנויות אלו באופן פעיל ותחת הנחייה. “מאפיין ייחודי של הקורס הוא מבדק אישי שנערך לכל סטודנט בתחילת הקורס המזהה את המוכנות שלו לעולם העבודה החדש כאשר הוא מצביע על נקודות חוזק ונקודות הניתנות לשיפור”, היא אומרת.

שילוב מיומנויות

לסטודנטים מוצע להשתתף בקורסים רב-תחומיים

קורסים נוספים הייחודיים למכללה הם קורסי PBL- למידה מבוססת פרויקטים. “בקורסים אלו מתבצעים פרויקטים בצוותים ותחת הנחיה קבועה של סגל הקורס. למידה בשיטה זו רצויה מכיוון שהיא מכינה את הסטודנט ללמידה עצמאית, לעבודה בצוות, וכן להתמודדות עם פתרון בעיות מורכבות ועם תחומים חדשים”, היא מתארת ומדגימה: “בקורס מבוא להנדסת תעשייה הסטודנטים מתחלקים לצוותים, בוחרים ארגון ומזהים בו בעיות מתחומי הנדסת תעשייה וניהול שונים. בעזרת תצפיות, ראיונות וניתוח נתונים הצוות מייעץ לארגון כיצד ניתן להתמודד עם הבעיות. זה מהווה “טבילה” ראשונית במים העמוקים של תחום ההנדסה”.

במכללה מתנהלים גם קורסים הכוללים שילוב בין-תחומי של סטודנטים ממקצועות שונים, במטרה לגרום לשינוי תפיסתי על ידי חשיפת הסטודנטים לאתגרים חברתיים בעבודת המהנדס. “הסטודנטים מתקבצים ועובדים על נושא משותף, כמו טכנולוגיות עבור הגיל השלישי. הם נחשפים לתחום התוכן ולאוכלוסיית היעד, מגדירים את האתגרים ולומדים את הבסיס לעבודה בצוות רב-תחומי ולפיתוח אב-טיפוס”, היא מסבירה ומוסיפה, “הם גם מתנדבים לעבוד עם אוכלוסיית היעד ועל ידי כך מכירים אותה מקרוב ומפתחים מודעות חברתית. בסיום הסמסטר מתרחש אירוע האקתון על מנת להגדיר ולפתח פתרון הנדסי לצורך שזוהה”.

וזה לא הכל – לכלל הסטודנטים במכללה מוצע להשתתף בקורס “פרויקט בין-תחומי”, המיועד לפיתוח מיזמים שמתבצעים בצוות בין-תחומי בהנחיית מנחה מהמכללה ומנטור חיצוני. “במהלך הפרויקט מתקיימות שלוש פגישות: פגישת התנעה והיכרות עם הפרויקטים, הצגת תובנות לגבי האתגר ותכנון העבודה להמשך הפרויקט, והצגת תהליך הפיתוח ותוכנית להפעלה על בסיס התובנות שעלו מתהליך הפיתוח ובחינת הפתרון על ידי הלקוח והמשתמשים”, מספרת גביש ומפרטת: “פיתוח הפתרון בצוות רב-תחומי תוך מתן מענה לדרישות הלקוח והנחייה של מנטורים מקצועיים ואקדמיים מדמה את תהליך העבודה בתעשייה, ונותן לסטודנטים אפשרות להתנסות באתגרים אמיתיים”.

הקורסים המתקדמים הללו מראים עד כמה חשוב שהאקדמיה תמציא את עצמה מחדש בתוך משבר הקורונה. “תפקידו המסורתי של המרצה כמעביר ידע התחלף לתפקיד של מנטור ומורה לחיים – נדרש מהמרצה להנגיש לסטודנטים את מיטב התכנים הקיימים בתחום שבו הוא מלמד, לעקוב אחר התקדמות הסטודנטים בלמידה ולשמש כמנחה וכמורה דרך בתהליך”, מדגישה גביש ומסכמת, “המכללה ה היא החלוץ ההולך לפני המחנה בכך שהיא כבר מיישמת בפועל בקורסים שלה ובתוכניות הלימודים השונות את התפקיד החדש של מוסד אקדמי המכשיר מהנדסים”.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר מאקו XTRA לימודים 

ייעוץ לימודים