בדרך להקמת מועדון דיבייט

אין זה סוד, שבמכללה לא מפסיקים לחפש דרכים “לצאת מהקופסא” ולטפח יצירתיות, מתוך אמונה שתכונה זו חיונית ליצירת “מהנדס חושב” ובעל מעוף. לאחרונה נולדה בקמפוס יוזמה חדשה לעידוד מגמה זו ולהקים במכללה “מועדון דיבייט”, שבו אנשים או קבוצות יעמדו אלה מול אלה וינסו לשכנע שדווקא הם, ולא מי שמולם, צודקים בטיעוניהם. איך זה קשור ללימודי הנדסה? פשוט מאוד. כדי לשכנע צריך להמציא טיעונים טובים, כלי שכל מהנדס זקוק לו בבואו להציע רעיון לפתרון בעיה כלשהי. לפני שרעיון הופך למציאות – למוצר, מקבלי ההחלטות צריכים להיות משוכנעים בנחיצותו, ביעילותו ובהיתכנותו הכלכלית. “מועדון דיבייט” הוא רעיון שעשוי למשוך אליו סטודנטים שמעוניינים בכלי חיוני נוסף בארגז הכלים שלהם, שאיתו ייצאו לתעשייה בגמר לימודיהם.

ד”ר ויקטור צ’רנוב

מי שמקדם את היוזמה בימים אלה הוא ד”ר ויקטור צ’רנוב, מרצה במחלקה להנדסת מכונות ודיבייטור בעברו. “דיבייט, שיח ושיג, הוא פעילות רטורית תחרותית”, הוא מסביר. “במועדון הדיבייט, שאנו מעוניינים להקים, יהיו בכל סשן שני צדדים, ובכל צד – ארבעה דוברים. המתחרים יחולקו לקבוצות 15 דקות לפני הדיבייט ויינתן להם נושא. כל משתתף ינאם בתורו במשך זמן מוקצב, וינסה לשכנע את צוות השופטים שהצד שלו צודק. נושאי הדיבייט יכולים להיות מגוונים, החל מנושאים רציניים, כמו – לקבוע סרבנות גט כעבירה פלילית, ועד לנושאים יחסית חריגים, כמו – לאפשר דו-קרב עד המוות. הדגש בדיבייט הוא על שכנוע בעזרת טיעונים לוגיים, תוך הקפדה על תרבות דיון מכבדת ומכובדת. כמו כן, מצופה מהמשתתפים להגן על העמדה אותה הקצו להם, מה שמחייב את הדיבייטורים לבחון את הנושא מנקודות מבט מגוונות ולמצוא נקודות חוזקה לכאן ולכאן”.

ראשת היחידה להוראה ולימודים כלליים, ד”ר יעל פורמן שהרבני, הצטרפה ליוזמה של ד”ר צ’רנוב, לאחר ששלושה סטודנטים מהמכללה הצטרפו בשנה שעברה למועדון הדיבייט של אוניברסיטת חיפה, מהוותיקים בארץ, למדו שם את יסודות הדיבייט, וכעת מעוניינים לקדם את הרעיון כאן. “בשנת קורונה הסטודנטים המשיכו להתאמן עם מועדונים אחרים”, אומרת ד”ר פורמן שהרבני. “הסטודנטים האלה יהיו הבסיס למועדון דיבייט עצמאי שלנו בשנת לימודים תשפ”ב. אנו מאמינים שלמועדון דיבייט תהיה תרומה רבה לפיתוח המיומנויות של סטודנטים להנדסה, אשר ישרתו אותם במקומות העבודה העתידיים שלהם”.

ואמנם, הסטודנטים עמרי גרינברג מהנדסת מכונות, ורוני אלרם מהנדסת תעשייה וניהול -שניים משלושת הסטודנטים שעשו חייל בדיבייטים “זרים”- החליטו להרים את הכפפה ולנסות לשכנע את הסטודנטים של המכללה שמדובר בחוויה מומלצת: “הדיבייט הוא משחק שדורש חשיבה, הקשבה ויכולת לנתח את הנושא הנתון תוך תשומת לב לדברים החשובים שישרתו בצורה הטובה ביותר את הנימוקים”, מספרת רוני. “נדרשת יכולת חשיבה ויכולת התמודדות עם מצבים משתנים. בסופו של דבר, זה משחק תחרותי, קבוצתי ואישי. להיות המשכנע ביותר זה אתגר, אבל ללא ספק, זה גם כיף גדול. מעבר לזה מועדון הדיבייט הוא גם חוויה חברתית מגבשת ומהנה ביותר”.

עמרי גרינברג ורומי אלרם – לוקחים חלק בהקמת מועדון הדיבייט הראשון של המכללה

“הדיבייט תרם לנו לחשיבה הביקורתית, לניתוח נושא בצורה טובה, לשיפור ביכולות השכנוע ולהתמודדות טובה יותר עם עמדות מנוגדות לשלנו”, מחזק עומרי גרינברג את המסר הכללי. “בנוסף, בדיבייט אפשר ללמוד על נושאים רבים, למשל מעולם הכלכלה, הפוליטיקה ועוד. אין לי ספק שהדיבייט יתרום לנו כמהנדסים בעתיד בדיונים, כאשר נצטרך לשכנע בנוגע לרעיון, מוצר או שיטת עבודה. בנוסף, הוא מאפשר לצבור ביטחון עצמי בסיטואציות שעשויות להיות פחות נוחות, ועדיין לייצג את העמדה שלנו בצורה הטובה ביותר ובפני פורומים של אנשים בדרגים שונים”.

ש: אתה צופה שבמכללה תקום נבחרת של דיבייטורים מוצלחים

ד”ר ויקטור צ’רנוב: “אני מאוד מקווה שכן, שתהיה היענות מצד הסטודנטים ושנצליח לממש את הרעיון הזה. בישראל קיימת ליגת דיבייט אוניברסיטאית פעילה ומוצלחת, המקיימת מספר תחרויות בשנה. רמת הדיבייט בארץ היא בין הגבוהות בעולם, ודיבייטורים ישראלים זוכים במקומות גבוהים בתחרויות בינלאומיות שנה אחר שנה. אלופי העולם הנוכחיים בקטגוריה ‘אנגלית שפה שניה’ הם דיבייטורים מהאוניברסיטה הפתוחה. דיבייט מפתח מיומנויות של הבעה והקשבה, תקשורת בין אישית, חשיבה ביקורתית ובניית טיעון לוגי ועמידה מול קהל – בהחלט מומלץ להצטרף אלינו ולקבל עוד פרטים”.

אז בשורה התחתונה, מה נוסיף ומה נאמר על הטיעונים הללו? שאנחנו השתכנענו לגמרי!