אקלים של חדשנות בכנס ה-3 של i4Valley

עודכן ב- 26/06/23

בפעם השניה מאז שנוסדה לפני שלוש שנים בחרה חממת הטכנולוגיה הגלילית i4Valley לקיים את “יום הולדתה” בכנס שהתקיים בקמפוס המכללה. בכנס, שהתמקד השנה בתחום האקלים ” קליימט-טק והייצור בר הקיימא (Sustainable Manufacturing), הגיעו עשרות יזמים, משקיעים, אנשי הייטק, בכירים בתעשייה ומקבלי החלטות. משתתפי הכנס האזינו להרצאות מרתקות ונחשפו לתערוכת סטאראפים פורצי דרך. 

“מטרת I4valley היא להפוך את הגליל לעמק הסיליקון של ישראל ולעודד טכנולוגיות ישראליות שמפתחות מוצרים מעולים עם פחות חומר, פחות אנרגיה ופחות זיהום סביבתי”,  אומר מנכ”ל i4valley, סיון יחיאלי. “התעשייה היצרנית אחראית במידה רבה לשגשוג הרב שחווה האנושות. מאידך, ניתן להסתכל על התקופה מאז המהפכה התעשייתית כניסוי הגדול בהיסטוריה בהנדסת אקלים, והנזק ניכר. אנחנו לא יכולים להפסיק לצרוך, ולכן אנחנו חייבים לשנות את הדרך בה אנו מייצרים מוצרים חדשים. i4Valley מחפשת טכנולוגיות חדשניות של ייצור בר קיימא, שמונע פגיעה בכדור הארץ”.

את הכנס פתח ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי, ששיבח את פעילות החממה והישגיה וכן את שיתופי הפעולה שלה עם המכללה והאקדמיה בכלל. אחריו הוזמנה לבמה פרופ’ שרית סיון, המשנה לנשיא המכללה לעניינים אקדמיים. “אנחנו מאוד שמחים לארח במכללה את הוועדה השלישית של  i4Valley. הכנס עוסק בשאלה החשובה כיצד ניתן להפוך את התעשייה שלנו לירוקה יותר. לשם כך הכנס מפגיש את כל בעלי העניין, יזמים וסטרטאפיסטים, אנשי תעשייה, אנשי רגולציה, אנשי רשות החדשנות, בעלי הון וכמובן אנשי אקדמיה. תפקיד האקדמיה כאן הוא קריטי – היא חייבת להיות בכל תמורותיה במרחב הזה שבינה לבין התעשייה. אקדמיה דימנית היא כזאת שפועלת באקו-סיסטם. האקדמיה בכלל והכללה שלנו חיה באקו-סיסטם כזה כי מצד אחד אנחנו בית ספר מצויין להענקת תארים בהנדסה ובמדע, ומצד שני היא מחנכת ליזמות דרך המרכז לחינוך הנדסי וליזמות, בנוסף, יש לנו גם את חברת אופק אשכולות, שמפתחת טכנולוגיה וממסחרת אותן במסגרת מאיץ הגליל, ואנו שותפים פעילים במכון הלאומי לייצור מתקדם, שתכליתו להטמיע טכנולוגיות חדשניות בתעשייה הוותיקה כדי לשפר את פריונה. במקביל לכל אלה המכללה מוטמעת עמוק בתעשייה, בין אם באמצעות פרוייקטי מחקר של אנשי הסגל הקדמי, ובין אם באמצעות פרוייקטי גמר של הסטודנטים עצמם, אשר לא פעם עושים אותם במסגרת במקומות העבודה שבהם הם מתמחים בשלהי לימודיהם. לבסוף אני רוצה לציין מיזם חדש במכללה – מוקד ידע בתחום של אנרגיה מתחדשת. אנו מעודדים סטודנטים לבצע פרוייקטים בתחום  אלה, במסגרת התמחות בהנדסת סביבה”.   

את הכנס, שכלל גם פאנל מומחים, הנחתה מגישת הטלוויזיה נטע-לי שם טוב, שבמהלכו נמסר כי בישראל פועלים היום 900 סטארטאפים שעוסקים בקליימט-טק. חנן ברנד, סמנכ”ל ומנהל חטיבת ההזנק ברשות החדשנות, אמר בכנס כי אחת מכל שבע חברות שהוקמה בישראל בשנה האחרונה עוסקת בקליימט-טק. הוא הדגיש כי ישראל יכולה להוביל את העולם בתחום זה ונדרשת לשם כך השקעה ממשלתית. עוז כץ, סמנכ”ל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה,סקר את מצב המיחזור והורדת עלויות הייצור, וציין כי ישנה תוכנית ממשלתית ייעודית בתחום המיחזור בהיקף של 250 מיליון ₪. יזם ההייטק זוהר לבקוביץ, אמר כי חוסר השקט ששורר כיום במדינה מרתיע משקיעים וטען כי יש לשלב ללא דיחוי את המגזר החרדי והמגזר הערבי בתעשיית ההיי טק.  עו”ד שרון מדל-ארצי, מייסדת הפלטפורמה הישראלית לכלכלה מעגלית, ציינה כי כמות חומרי הגלם שנכנסים בשנה לעולם הם 100 מיליארד טון, אך רק 8.5 אחוז מתוכם חוזרים למעגל הייצור. וכאן נכנסת הכלכלה המעגלית לתמונה, במטרה להשאיר את חומר הגלם כמה שיותר זמן”. באיורע נכח גם עוז כץ, סמנכ”ל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה. 

כנס I4VALLEYסמנכ”ל הטכנולוגיות של i4valley, צביקה ויינשטוק, סקר את על המהפכה העולמית בתחום תעשיית החומרים וטכנולוגיות ייצור חדשות. הוא אמר כי הפורטפוליו של i4Valley מונה חברות מעניינות וחדשניות שפיתחו טכנולוגיות פורצות דרך. בין החברות ששותפות למיזם:Capsule Minimal, עם מוצר ייחודי להגנת הסביבה ולהפחתת זיהום הסביבה, שמבוסס על קפסולה ובקבוק מתכלה, שמחליף את הכמויות האדירות של בקבוקי פלסטיק, אריזות מרובות ומוצרים סינתטיים. סטארט-אפ בולט נוסף במיזם i4valley  הוא KIINNS, שפיתח מערכת מהפכנית לתהליכי ניקוי בקווי היצור בתעשיות המזון וכימיה. סטארט-אפים נוספים במיזם:  FVMat, רעיון שעשוי לחולל מהפכה בעולם החומרים באמצעות תכנון, סימולציה וייצור של מטא-חומרים חדשניים; Polyfos שפועלת בעולם הדפסות תלת המימד והפולימרים; Insighting, שמפתחת מערכת לניהול מערכי מכירות גדולים ומורכבים; Cloudyo, שעוזרת לעסקים לתכנן את ההגירה לענן; Engini, שפיתחה מערכת המאפשרת לארגונים לבצע שינויים של תהליכים עסקיים במהירות וביעילות, ועוד.

i4Valley הוקמה בכרמיאל על ידי כמה מספינות הדגל של התעשייה הישראלית. השותפים למיזם הם הקונצרן ההודי  Wipro (באמצעות חברת הבת הישראלית Wipro גבעון), טמבור, טרילידור, פליינג קרגו, קליל תעשיות וכתר. בנוסף למכללה,  i4Valley פועלת בשיתוף פעולה אקדמי גם עם הטכניון, עם מאיץ הגליל, המכון לייצור מתקדם ואחרים. i4Valley משקיעה בחברות סטארט-אפ בשלבים מוקדמים, שנבחרות לאחר מיונים קפדניים. יזמיות ויזמים שמתקבלים נהנים מהשקעה כספית של 3 מיליון ₪, ממעטפת שירותים כוללת וכן מקשרים, חיבורים ושיתופי פעולה עם התעשיה המתקדמת. “אנחנו משקיעים בטכנולוגיות שעושות טוב לסביבה ומביאות יותר תועלת לבני אדם”, מסכם סיון יחיאלי. “האנושות לא צריכה להתפשר על איכות חיים, אלא להיות הרבה יותר יעילה בהתנהלותה וכך לייצר באופן שלא פוגע בסביבה. האתגר הגדול שלנו לעשות יותר מוצרים מעולים עם פחות חומר, פחות אנרגיה ופחות זיהום סביבתי”. 

ייעוץ לימודים