12.3.2013
לסגל האקדמי ולסגל המינהלי במכללה שלום,
בשנים האחרונות מורגש ביתר דחיפות הצורך בהתנהלות מיטבית בנושא שמירה על זכויות יוצרים.
בו בזמן שהעידן הדיגיטלי מקל על העברה ושימוש של יצירות לצרכים שונים, יש התעוררות בעלי עניין לנושא זה. יוצרים, מוציאים לאור ורשויות ממשל מפנים את הזרקורים אל השווקים המסחריים, הלקוחות הפרטיים וכן גם אל המוסדות האקדמיים במטרה לאכוף במפגיע את דיני זכויות היוצרים. מיותר להזכיר את הדיונים המשפטיים על תרבות השיתוף של חבילות תוכנה ויצירות אמנות בוידאו ובאודיו ברשת האינטרנט.
על רקע זה נחקק לאחרונה בישראל חוק זכויות יוצרים חדש המעמיד את תרבות ההוראה, המחקר והלימוד במוסדות האקדמיים במצב שבו עלולה המערכת האקדמית להיפגע. יכולתה של האקדמיה למלא את תפקידה בהנחלת ההשכלה לדורות הבאים נמצאת בסיכון, מה שמחייב אותה להיערך להתנהלות נכונה. מסמך זה נכתב בזמן שברחבי העולם וכן בישראל נתבעים מוסדות אקדמיים להשכלה גבוהה על הפרה; הוצאות "שוקן" ו"מוסד ביאליק" תובעות את האוניברסיטה העברית וכן את אגודת הסטודנטים שלה בנושא זה.
בשל כך יצאו המחלקות המשפטיות של אוניברסיטת חיפה ושל המכללה למינהל בקריאה לכל המוסדות האקדמיים במדינה ליצירת פורום שיגבש הנחיות לנהלים מיטביים (Practice best of Code) להתנהלות בנושא זכויות יוצרים. את היוזמה מובילות פרופ' ניבה אלקין קורן מאוניברסיטת חיפה וד"ר אורית פישמן אפורי מן המכללה למינהל.
פורום זה הנקרא "השכלה נגישה – Education Open " הוקם, ובישיבותיו החלו להתגבש מסמכי הנחיה. מסמך ראשון פורסם לאחרונה ונוסחו המלא נמצא בספריתנו. מסמך זה הינו התחלה לסדרה שתעסוק בסוגי חומרים שונים, והוא עוסק בהנגשת יצירות באמצעים דיגיטליים ובמקראות מודפסות.
בראשיתו של המסמך שכותרתו ככותרת המסמך הזה נאמר:
"שימוש הוגן" הוא עקרון משפטי המאפשר לאזן בין הצורך להגן על זכות היוצרים מצד אחד לבין זכות המשתמשים מצד שני. השימוש ביצירות מוגנות במסגרת פעילות אקדמית, שעיקרה הוראה ומחקר, הוא בעל
חשיבות עליונה, ובלעדיו לא ניתן להעמיד דור המשך משכיל במדינת ישראל.
אין דרך פשוטה לקבוע מהו שימוש הוגן ביצירה. סעיף 91 לחוק זכות יוצרים תשס"ח – 7002 (להלן: חוק זכות יוצרים) מספק מסגרת בלבד לבחינת הנסיבות בהן שימוש ייחשב הוגן. זכויות המשתמשים המעוגנות בסעיף 91 לחוק זכות יוצרים אינן מהוות רשימה סגורה. את זכויות המשתמשים לא ניתן לפרט ברשימה פרטנית ומדוייקת.
קיים הכרח להעניק פרשנות גמישה לעקרון השימוש ההוגן באופן אשר משקף את הצרכים המיוחדים של האקדמיה בישראל."
בהכנת המסמך שיתפו פעולה 32 מוסדות שהסמיכו אנשי מנהל, משפטנים וספרנים ליצגם. ביניהם פעלו גם ספרנים מספרית מכללתנו המכירים את צרכיה.
בזאת מובאת תמצית המסמך עם עקרונות פעולה מיטביים המעוגנים בנוהל מכללתי שמטרתו שמירה על זכויות יוצרים, מה שיאשש מאד את הסבירות שלא יהיה בסיס לתביעה משפטית נגד המכללה, המרצים בה ועובדי המינהל.
שימוש הוגן הוא כזה ש:
התנאים לשימוש ב"שמורים דיגיטליים" (=תדפיסים סרוקים הממוקמים על שרת לגישה ברשת האינטרנט) הם:
להבהרה: אין כל אלה מתייחסים לחומרים הדיגיטליים המונגשים לקהיליית המכללה במאגרי המידע, בכתבי העת ובספרים האלקטרוניים שלגביהם חלים ההסכמים והחוזים עם הספקים, ואין להעבירם לקהיליות אחרות אלא בכפוף לחוזים אלה.
כללים אלה תופשים גם כן לגבי מקראות מודפסות בתוספת ההנחיות הבאות:
נוהל לנושא זה מונהג במכללה, שיעגן תהליך של יצירת טופס הצהרה של המרצה/אישורים של בעל תפקיד או וועדה על תוקף קיום התנאים דלעיל לגבי היצירות אותן מגישים לסטודנטים.
במקרים שבהם יש ספק, יופנה העניין לבעל התפקיד בנושא בספריית המכללה, שמונה לצורך זה, ובמקרים מורכבים יותר יופנה העניין לועדה בת שלשה אנשים בה חברים סגן הנשיא לעניינים אקדמיים, מנהל הספרייה ובעל התפקיד לנושא בספרייה.