ד”ר נירית גביש מסכמת קדנציה

שלום נירית, בחודש אוקטובר תסיימי קדנציה בראשות המרכז לחינוך הנדסי וליזמות – איך את מסכמת אותה?

התקופה בה הייתי ראש המרכז לחינוך הנדסי וליזמות התחילה באוקטובר 2017, כך שבאוקטובר הקרוב אני מסיימת חמש שנים בתפקיד. הקדנציה הייתה בין התפקידים המאתגרים, המעניינים והמופלאים שעשיתי בקריירה המקצועית שלי. אני באה מרקע של מחקר והוראה בתחומים המקצועיים שלי: הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת אנוש וממשק אדם-מחשב. בעבר ניהלתי צוותי מחקר וצוותים מקצועיים, עסקתי בפעילות פיתוח אקדמית וארגנתי כנסים אקדמיים, אך התפקיד של ראש המרכז לחינוך הנדסי וליזמות היה שונה מאוד מכל מה שעשיתי קודם. בתפקיד זה הייתה לי הזדמנות להוביל תהליכים חוצי-ארגון שמשנים את דמותה של המכללה, ליזום פרויקטים חדשים, ליצור שיתופי פעולה ארציים ובינלאומיים, להיחשף לטכנולוגיות ולמתודולוגיות חדשניות ופורצות דרך ולהנחיל אותן למכללה, לחלום בגדול על דמותה האקדמיה בכלל ודמות המכללה בפרט בשנים הקרובות ולהצליח בחלק, לפחות, ממה ששאפתי בחלומותיי. קמתי כל בוקר בשמחה ליום מאתגר, מסקרן, מלא בהפתעות ובלמידה. הרגשתי שאני עושה את מה שאני אוהבת לעשות.

מהם השינויים שביקשת להפנים בפעילות המרכז ביחס לזו שהייתה בו עם כניסתך לתפקיד, על מה את יכולה לסמן “וי” ?

עם כניסתי לתפקיד נקרא בשם “המרכז לקידום ההוראה והלמידה”, ואכן היה מאחוריו רקורד עשיר של פעילות ענפה שמיצבה אותו כאחד המרכזים המובילים בארץ. במהלך הקדנציה שלי המרכז שינה את פניו וגם את שמו ל”מרכז לחינוך הנדסי וליזמות”. תחום הטיפול הפרטני בסטודנטים בעלי מצב אקדמי לא תקין והאימון האישי-אקדמי עבורם עבר לידיו המצוינות של דיקנט הסטודנטים. לתחומים שהוביל המרכז בעבר – הכשרת מרצים, קורס מיומנויות לסטודנטים, ניהול מערך סדנאות לסטודנטים ועוד – נוספו עוד תחומים רבים ושונים. הדברים הללו נוספו עם השנים, כחלק מהשינויים שעברו על עולם האקדמיה, והצורך לתת מענה לתחומים נוספים, ובאופן טבעי המרכז לקח זאת על עצמו.

תוכלי להרחיב על כך?

להכשרה למרצים ולסטודנטים נוסף רובד חשוב בשנים האחרונות – הכשרה למיומנויות המאה ה-21 כגון עבודת צוות, יכולת תקשורת, ניהול עצמי וכיו”ב. מיומנויות אלו הינן היום חלק מקורס אקדמי לסטודנטים וכן משולבות בקורסים אחרים בהמשך הדרך האקדמית. תחום היזמות והחדשנות נוסף למרכז כחלק מזכייתו בקול קורא של המועצה להשכלה גבוהה להקמת מרכזי יזמות וחדשנות באקדמיה, וכיום המרכז אחראי אקדמית על קורסי יזמות הניתנים לכלל הסטודנטים במכללה, על פרויקט בין-תחומי יזמי, על מסלול יזמות למצטיינים, על קידום מיזמי סטודנטים ועל האקתונים שונים המתקיימים בשיתופי פעולה עם מוסדות וגופים נוספים. בזמן משבר הקורונה זכתה המכללה בקול קורא נוסף של המועצה להשכלה גבוהה, להקמת תשתיות להוראה וללמידה דיגיטלית, וכיום מתקיימת במרכז פעילות ענפה של הכשרת מרצים ללימוד קורסים דיגיטליים (מעל 100 והיד עוד נטויה), פיתוח אנליטיקות למידה מתאימות, הפקת קורסים מצולמים באולפן, הטמעת כלים ממוחשבים שונים ועוד. בשנה האחרונה נוסף תחום חדש למרכז, כחלק מזכייה בקול קורא נוסף – אקדמיה משלבת התנסות. תחום זה עוסק בעידוד הכניסה של סטודנטים לשוק העבודה במסגרת לימודיהם האקדמיים, נושא שאמנם כבר קיים במכללה מראשית שנותיה, אך יש מקום להעמיקו ולסייע לסטודנטים למצוא את מקום ההתנסות המתאים ביותר עבורם ושייכנסו ברגל ימין ועם הכישורים המתאימים לשוק העבודה. למעשה, ניתן לומר שהמרכז לחינוך הנדסי וליזמות מאגד בתוכו היום ארבעה מרכזים, שברוב המוסדות האקדמיים מתנהלים בנפרד: מרכז לקידום ההוראה והלמידה, מרכז יזמות וחדשנות, מרכז למידה דיגיטלית ומרכז אקדמיה משלבת התנסות. בנוסף, בחודש אוקטובר הקרוב יקיים המרכז לראשונה בתולדות המכללה כנס חינוך הנדסי בן יומיים לכלל מרצי המכללה, שבו יתפתחו ויבואו לידי ביטוי יוזמות קיימות ויוזמות חדשות לקידום החינוך ההנדסי.

עד כמה המרכז של המכללה נחשב ל”מוביל” בתחומו, ביחס למרכזים של מוסדות אקדמיים אחרים ?

אמנם המרכז מאגד בתוכו פעילות ענפה בתחומים שונים, שזה אתגר לא פשוט, אך הוא מצליח להיות מוביל בכל אחד מהם. אנחנו נותנים לא מעט הרצאות בפורומים ארציים כגון הפורום לחינוך מהנדסים במאה ה-21 שמוביל מוסד שמואל נאמן בטכניון, בכנס מיט”ל – מרכז ידע לטכנולוגיות למידה, מזמינים אותנו לדבר בפני וועדות מקצועיות של המועצה להשכלה גבוהה, אנחנו מובילים בפורום מרכזי הוראה ולמידה, וכיו”ב. כמו כן אנחנו מארחים מוסדות מחו”ל שמבקשים ללמוד מאתנו ונוצרים איתם שיתופי פעולה להמשך. המרכז פרסם לאורך השנים רבות בעיתונים מקצועיים, בעיתונות הארצית וכמובן בבר-דעת שלנו. לא אחת אנחנו “ננזפים” על כך שאנחנו תופסים את כל המקום בגיליונות שיוצאים לאור… אך יש לנו פעילות רבה שניתן ללמוד ממנה ולכן אנחנו לוקחים את “החוצפה” גם לדווח עליה בעיתונות.

עד כמה השינויים שהמרכז מבקש להפנים בהרגלי ההוראה והלמידה בקרב המרצים והסטודנטים מוכיחים את עצמם?

לבצע שינויים זה לא קל, מעצם טיבם. למרות שמרצים רבים מאמינים בכך שיש לשנות את דרכי ההוראה שלהם, ישנם קשיים שלעיתים גורמים להם לשנות פחות ממה שהתכוונו. כפי הנראה המערכת עדיין לא ערוכה לשינוי מתכונת ההוראה והלמידה כך שתותאם לצרכי העולם המשתנה. גם לסטודנטים לא קל להפנים שיש לשנות את צורת הלימוד שלהם. לדוגמה, השתתפות בהאקתון בן שלושה ימים כחלק מדרישות הקורס נתקלה בהתנגדויות של סטודנטים שלא הבינו מדוע “נכפה” עליהם לשהות במכללה שלושה ימים רצופים כולל לילות במקום קורס רגיל, אך לאחר ההתנסות בכך התגובות היו נלהבות. בסופו של דבר, השינויים מחלחלים, אך לעיתים זה קורה לאט יותר מהמתוכנן, ויש להיות מוכנים לזה ולא להתייאש אלא להמשיך.

כהונתך התאפיינה בתקופת הקורונה – איך את מסכמת את האופן שבו המכללה, באמצעות המרכז, התמודדה עם האתגרים?

הקורונה טלטלה את העולם ובכללו את האקדמיה ואת המכללה, שהבינו שיש צורך בשינויים עמוקים ומה שהיה לא יחזור. לדוגמה, הרצון של סטודנטים לקבל ערך מוסף כשהם מגיעים פיזית לקמפוס ולצרוך את חומר הלימודים בצורה עצמאית ללא תלות במרצה או בזמן השיעור. המכללה מנסה ללמוד לאן פנינו מועדות ולהתכוונן בהתאם, ואף להיות אחת המובילות של השינויים באקדמיה, אך זה לא קל מכיוון שהתהליך המתרחש עדיין בעיצומו ולא ידוע מה יהיה בסופו. אנחנו במרכז למדנו שאפשר לשנות גם בין יום את דרכי ההוראה והלמידה, אם יש צורך, אך כדי שדברים יופנמו ויוטמעו לטווח הרחוק יש צורך בעבודה משמעותית, עמוקה ומלאה בחשיבה ובתכנון.

מהי “גולת הכותרת” של תרומתך למרכז? במה את גאה במיוחד ?

אני גאה במיוחד על ההיקף ועל העומק של פעילות המרכז, על כך שהצליח לגעת בתחומים כל כך רבים ושונים והצליח להיות מוביל בהם. מה שמשמח אותי במיוחד הוא סטודנט שאומר לי שפרויקט היזמות שעשה אצלנו שינה את השקפתו, ומרצה שמודה לי על כך שסדנא על מיומנויות המאה ה-21 שינתה את הדרך שבה הוא פועל ומלמד. הצלחנו להוביל שינויים רוחביים שתהיה להם השפעה לאורך זמן, אך דווקא הסטודנט הבודד והמרצה הבודד שמחייכים ומודים לנו מתוך הלב, אלו ההישגים שבהם אני גאה במיוחד.

עם אילו תובנות את יוצאת מהשנים שבהן הובלת את המרכז?

בשנים אלו למדתי שהדבר הקשה ביותר לעשותו הוא לא מחקר פורץ דרך, אלא לעבוד עם אנשים ולהניע אותם לעשייה ולשינוי. זה גם הדבר המעניין ביותר, מכיוון שאנשים, עוד יותר ממחקרים, הם בלתי צפויים, והרבה פעמים קשה להבין מהו הדבר שיגרום להם לתחושת מוטיבציה ולסיפוק מקצועי. זו הייתה הזדמנות נדירה עבורי לנהל צוות של אנשים בהיקף כזה, ודרכו – לנהל ולהוביל שינויים במכללה כולה. לתפקיד הבא אני לוקחת איתי יותר יכולת הקשבה שהתפתחה עם תפקידי כראש המרכז, יותר הבנה שהדברים הם דינמיים ומה שעבד אתמול, לא בהכרח יעבוד מחר, ולכן – סבלנות רבה יותר לקרוא את הסיטואציה ולהבין את הצרכים ואת הרצונות, ובהתאם לכך לדעת איך לפעול כדי להצליח במשימות.

תרצי לומר משהו גם על הצוות שעבד איתך במרכז? 

עבד איתי צוות נהדר, כאשר חלק מהאנשים הם ותיקים במרכז וחלק התווספו לאורך השנים. הייתה לי זכות גדולה לעבוד עם אנשים שהם מומחים בתחומם, חכמים, ושנעים ומאתגר לעבוד איתם. למדתי המון מהצוות המסור שעבד איתי והוא הכוח המניע מאחורי כל מה שקרה במרכז ובמכללה, ועל כך תודתי הרבה.

מה צריכים להיות היעדים הבאים של המרכז, בהובלת ד”ר אבי וייס ? 

ד”ר אבי וייס מביא איתו חיבור חזק לתחום התעשייה המתקדמת, שאותו חשוב להנחיל בתוכנית הלימודים ובהכשרת המרצים. לאבי יש ניסיון ניהולי כראש המחלקה להנדסת מכונות לשעבר שאותו הוא יכול לנצל באתגרים שיעמדו בפניו כראש המרכז בשנים הקרובות. אני בטוחה שיביא רוח חדשה ורעננה למרכז ויוביל אותו להישגים חדשים. המון בהצלחה לך, אבי היקר! ותודה שהרמת את הכפפה.

בשנים האחרונות קרו לך כמה דברים טובים גם ברמה האישית והמשפחתית, אם תרצי לשתף אותנו נשמח

חוץ מפעילותי המקצועית, גם בתחום האישי אני ממשיכה להתפתח. אני לומדת על עצמי כאדם, כבת-זוג וכאשת משפחה. אני עוסקת בתחביבים שונים שממלאים את שעות הפנאי שלי כגון כתיבת שירים, ריצה וטיולים רגליים. באפריל האחרון התחתנתי עם אייל אהובי לאחר ארבע שנים של חיים משותפים, ואנחנו מגדלים יחד בשמחה שני חיילים, ארבעה מתבגרים, כלבת ביגל בשם נענע וכמה צמחי תבלין.

את נכנסת לתפקיד חדש, ראשת המחלקה להנדסת תעשייה וניהול – מהן התחושות והתוכניות?

לשמחתי ד”ר יריב מרמור, ראש המחלקה היוצא, העביר לי חפיפה מעמיקה, אך עדיין התחושה שלי לקראת המעבר היא התרגשות מהולה בחשש. זאת מכיוון שהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול עומדת גם היא בפני האתגרים של שינוי בשוק העבודה ושינויים טכנולוגיים וצריכה להבין כיצד להתאים את עצמה ולהיות מחלקה מובילה, והבחירה הראשונה עבור סטודנטים ששואפים להיות מהנדסי תעשייה וניהול. תוכנית העבודה שלי כוללת ראשית כניסה לתפקיד והיכרות עמוקה יותר עם דרישותיו ועם תכנית הלימודים, ולאחר מכן בחינה מה כדאי לשנות ואיך.

תודה רבה נירית, על כל העשייה שלך, והמון בהצלחה בתפקידך הבא!

ייעוץ לימודים