צפו בוידאו: ההקאתון המציא לנו פטנטים – סטודנטים מהמכללה הגו פתרונות יצירתיים לעולם הרפואה

עודכן ב- 01/12/19

אירוע “ההאקתון רפואה-הנדסה”, שהתקיים בקמפוס בסוף השבוע שעבר (7-8/11/2019) הוכיח פעם נוספת שלסטודנטים של המכללה יש ראש יצירתי. מטרת האירוע, שנמשך יומיים ברציפות, לפתח פתרונות  ישימים לבעיות לא פתורות, שקיימות היום בבתי חולים בארץ ובעולם. הסטודנטים שנרשמו לאירוע התחלקו לצוותי עבודה והצליחו להתמודד בהצלחה עם האתגרים שהוצבו בפניהם, והציגו בתום האירוע את הפתרונות. ההאקתון נפתח ביום חמישי בבוקר בברכות מפי פרופ’ אריה מהרשק, נשיא המכללה,  נועז בר-ניר, מנכ”ל יוצא של שירותי בריאות כללית, וד”ר זיו פז, סגן מנהל מרכז רפואי “גליל” בנהריה לחדשנות.

צפו בסרט על ההאקתון:

בהאקתון הוצגו חמישה אתגרים על ידי חמישה צוותים מבתי חולים שונים. האתגר הראשון היה זיהוי חולה בצורה וודאית וללא טעויות, והוא הועלה על ידי פרופ’ יואל דונחין מהאוניברסיטה העברית, לשעבר מנהל המרכז לבטיחות מטופלים בביה”ח הדסה עין כרם ירושלים. פרופ’ דונחין הציג מקרים שבהם בעיה בזיהוי חולים גרמה לטעויות חמורות. האתגר השני היה מדידת המשקל שבו המטופל דורך על רגל מנותחת על מנת לאפשר החלמה מיטבית, והוא הועלה על ידי באסל חנא, מנהל שירות פיזיותרפיה במרכז הרפואי זיו בצפת. באסל דיבר על הצורך במכשיר זול וזמין שאינו קיים כיום. האתגר השלישי היה מעקב רציף אחרי מיקום המטופל בעת אשפוז בבית החולים ומתן מידע למטופל ולבני משפחתו על הבדיקות שיעבור המטופל בכל יום ומתי יתרחשו. האתגר הועלה על ידי ד”ר זיו פז. ד”ר פז דיבר על המצב הבלתי נסבל, שבו מטופלים אינם יודעים כלל מדוע הם ממתינים באשפוז ומה צפוי להם. האתגר הרביעי היה ניטור המטופל באופן רציף ללא צורך לחברו לחוטים ולמכשירים פולשניים, והוא הועלה על ידי ד”ר אמיר עלימי מבית החולים האנגלי בנצרת. ד”ר עלימי דיבר על בזבוז המשאבים הכרוך בניטור המדדים החיוניים של המטופלים ועל הסכנה הכרוכה בניטור שאינו רציף. האתגר החמישי והאחרון היה פיתוח רובוט שיחלק תרופות למטופלים לפי המרשם עבורם, והוא הועלה על ידי פרופ’ ארנון בלום, ממונה על המחקר והאקדמיה במרכז רפואי ע”ש פדה, פוריה בטבריה. פרופ’ בלום דיבר על הדיוק והחיסכון במשאבים שיאפשר רובוט כזה.

“בהאקתון לקחו חלק עשרות משתתפים, רובם המכריע סטודנטים מהמכללה, ממחלקות שונות: הנדסת תוכנה, מערכות מידע, הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מכונות, הנדסה אופטית והנדסת ביוטכנולוגיה”, מספרת ד”ר נירית גביש, ראשת המרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללה. “לקראת הערב התגבשו שבעה צוותים הכוללים בסך הכול 44 משתתפים, שניסו לתת מענה לאתגרים השונים. הצוותים היו רב-תחומיים. עבודת הצוותים כללה, בנוסף להבנה עמוקה של הבעיה והגורמים הקשורים אליה, גיבוש פתרון ואב-טיפוס הנדסי, כולל דמו מכני ואלקטרוני המדגים את הפתרון”.

לרשות הצוותים עמדו בכל שעות היממה כ-50 מנטורים, אשר כללו, בנוסף למעלי האתגרים, מומחים נוספים מתחומי הרפואה, ההנדסה, הנדסת אנוש, יזמות, פסיכולוגיה, תוכנה ועוד. מרצים מהמכללה השתתפו כמנטורים וסייעו לצוותים. העבודה המאומצת גוונה בהרצאת אורח מרתקת בנושא “חדשנות ברפואה” שנתן פרופ’ רפי ביאר, לשעבר מנכ”ל המרכז הרפואי רמב”ם, יזם וחוקר. בהרצאתו סקר פרופ’ ביאר את ההתפתחויות שחלו בתחום רפואת הלב – מפיתוח הצנתר הראשון ב 1929,  המשך בכל סוגי הסטנטים (תומכונים) לכלי הדם וכלה במסתמים שמוחדרים ללב ללא צורך בניתוח לב פתוח. חלק מהפיתוחים נעשו בארץ – בית החולים רמב”ם ובטכניון. מתברר שישראל היא השניה בעולם ( אחרי ארה”ב) במספר חברות ההזנק שעוסקות בעולם הרפואה, מרביתן עוסקות בפיתוח מכשור וציוד רפואי.

ובחזרה להאקתון. בשעות הבוקר של יום שישי הציגו הצוותים את הפתרונות שהגו לאתגרים השונים בפני צוות שופטים, שכלל את נשיא המכללה, פרופ’ אריה מהרשק, את המשנה לנשיא, פרופ’ שרית סיון ואת ד”ר יריב מרמור, ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול. בנוסף, כלל צוות השיפוט שלושה נציגים בכירים מעולם הרפואה. לאחר סיכום תוצאות השופטים עלו ארבעה צוותים לשלב הגמר, והם ניצלו את הזמן שנותר עד לשעות הצהריים להתייעץ עם המנטורים ולשפר את המצגות.

המתח הגיע לשיאו בצהרי יום שישי, בגמר הגדול, שבו הוצגו הפתרונות ונבחרו הזוכים. אלה התוצאות:  במקום הראשון ובפרס של 10,000 ₪ זכו שתי קבוצות: קבוצת Fringer FingerPrint Registration & Identification, שכללה סטודנטים מהנדסת תוכנה ומערכות מידע. קבוצה זו פיתחה  מערכת דו-שלבית לזיהוי חולה על ידי טביעות אצבע וצמיד חכם. קבוצת Sili Feet, שכללה סטודנטים  מהנדסת חשמל, הנדסת תוכנה והנדסת ביוטכנולוגיה, היא השניה שזכתה בפרס ראשון לאחר שהצליחה לפתח סוליה עשויה מסיליקון אשר מכילה חיישנים ומודדת את המשקל אותו מפעיל המטופל על הרגל באופן מדוייק. במקום השני ובפרס של 5,000 ₪ זכתה קבוצת MIS, שהורכבה מסטודנטים מהנדסת תוכנה, הנדסת חשמל והנדסת מכונות. קבוצה זו פיתחה מערכת לתזמון ביקורי רופא והצגת פרטי האשפוז למטופל על ידי קורא RFID המותקן במחלקות האשפוז השונות. במקום השלישי ובפרס של 3,000 ₪ זכתה קבוצת Smart Sleeve, שכללה סטודנטים מהנדסת חשמל ומהנדסת תוכנה. הקבוצה פיתחה שרוול שמתלבש על זרוע המטופל ומאפשר מדידה רצופה של המדדים החיוניים ללא הפרעה. ד”ר זיו פז, סגן מנהל מרכז רפואי “גליל” בנהריה, אמר בתום האירוע כי הרעיונות שהעלו הסטודנטים ינוסו בעבודת בית החולים, כדי לבחון את יעילותם.

במהלך היומיים שבהם הסטודנטים והמנטורים עבדו ללא הפסקה, כמעט ללא שינה, הם נהנו גם מאווירה נעימה ותומכת, אוכל מגוון, פעילות ספורט, קבלת חולצות וכוסות ממותגות, אספקה שוטפת של כריכים בשעות הלילה המאוחרות ואפילו גלידה. האירוע יוצא הדופן זכה לשבחים מכל עבר, הסטודנטים תיארו אותו כחוויה מלמדת ובלתי נשכחת, והצוות המארגן, בראשות רמי גזית, ראש תחום היזמות במרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללה, הבטיח לקיימו בשנית גם בשנה הבאה. כה לחי.

ייעוץ לימודים