בשורות טובות מהיחידה להוראה

הצלחה לתכנית ייחודית בבראודה להסבת הנדסאים למורים במגמות טכנולוגיות-הנדסיות. תוכנית ייחודית להסבת הנדסאים להוראה, אשר נפתחה במכללה בתחילת תשפ”ג, זוכה לתשבחות מגורמים במערכת החינוך. המחזור הנוכחי הוא בין הגדולים בארץ וכולל 25 הנדסאים אשר מעוניינים להשתלב בתחום ההוראה. בוגרי התוכנית יוכלו להיות מורים בבתי ספר בחינוך העל יסודי וללמד במגמות הנדסת תוכנה, הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, הנדסת מכונות, תחבורה מתקדמת, הנדסת חשמל ותעשייה וניהול.

מהנדסים והנדסאים בדרך להוראה

מהנדסים והנדסאים בדרך להוראה לאחר שסיימו את הקורסים במכללה האקדמית

מנתוני משרד החינוך עולה כי בישראל קיים משבר הולך וגדל שבמסגרתו חסרים במשק קרוב ל 6,000 מורים. חריף במיוחד המחסור במורים למקצועות ההנדסה, הגורם לקשיים באיוש משרות קיימות, ומונע פתיחת מגמות טכנולוגיות בבתי ספר נוספים. ארבעה מוסדות אקדמיים בלבד במדינת ישראל קיבלו ממשרד החינוך את האפשרות להכשיר מהנדסים להיות מורים במגמות הטכנולוגיות-הנדסיות בחינוך העל יסודי. בראודה היא אחת מתוך ארבעה מוסדות אלו, יתר השלוש הן אוניברסיטאות, כך שבפועל בראודה הינה המכללה היחידה בארץ המוסמכת להעניק למהנדסים תעודות הוראה בתחומים הטכנולוגיים-הנדסיים.

הגוף האמון על משימה חשובה זו בבראודה הוא היחידה להוראה ולימודים כלליים. היחידה מספקת מענה לצורך הלאומי והאזורי בהכשרת מורים בתחומי המקצועות ההנדסיים והמתמטיקה. תוכניות הלימודים ביחידה מרחיבות את אפשרויות ההעסקה לבוגרי המכללה ולמהנדסים באזור הצפון, ועוזרות לתת מענה למחסור החריף במורים איכותיים ולבעיית התעסוקה בפריפריה בכלל ובחברה הערבית בפרט. בוגרים רבים של היחידה להוראה הם כיום מורים מובילים בבתי ספר מגוונים ברחבי האזור. חלקם אף לוקחים חלק בהכשרה ובסיוע לבוגרים טריים להשתלב במערכת. ללימודי ההוראה בבראודה ערך מוסף תודות לשיתוף הפעולה של היחידה להוראה עם היחידות ללימודי ההנדסה במכללה ותודות לקשר ההדוק של המכללה עם התעשייה ועם מערכת החינוך.

בשל המצוקה והחוסר במורים, הוחלט במשרד החינוך להרחיב את מעגל הזכאים ללמוד לתעודת הוראה למקצועות הטכנולוגיים-הנדסיים ולכלול במעגל זה גם הנדסאים ברמה גבוהה ובעלי ניסיון מעשי במקצוע. לבקשת משרד החינוך נפתח במכללה בתחילת תשפ”ג המחזור השלישי של הסבת הנדסאים להוראה, אשר יימשך 4 סמסטרים. לפי התוכנית, הסטודנטים מגיעים למכללה פעם אחת בשבוע בלבד ללימודים בשעות אחה”צ ושאר הלימודים מתקיימים במתכונת של למידה מרחוק באופן מרוכז ביום קבוע בשעות הערב. בשני הסמסטרים הראשונים הסטודנטים מתנסים בהוראה בבתי ספר, בהנחיית מורים מנוסים ומנחים אקדמיים של בראודה.

ד”ר אירה רווה, ראשת היחידה להוראה וללימודים כלליים

ד”ר אירה רווה, ראשת היחידה להוראה במכללה אומרת: “פנו אלינו עשרות רבות של הנדסאים בעלי רצון ללמוד להיות מורים במגמות הטכנולוגיות. התרשמנו מאד מהמוטיבציה שלהם והיכולות שלהם, ולאחר מיון והערכה קיבלנו למחזור שכבר התחיל השנה 25 סטודנטים במספר מסלולים. זוהי כמות מרשימה בקנה מידה ארצי”. ד”ר דן קופרמן, אשר מרכז את התוכנית להסבת הנדסאים להוראה בבראודה אומר: “לאחר שהסמסטר הראשון של מחזור תשפ”ג בתוכנית הסתיים בהצלחה מרובה, אני יכול להגיד שאנו מתרשמים מאד מהרמה הגבוהה של הלומדים בה, מההשקעה שלהם ומשאיפתם להיות מורים איכותיים ומובילים. בעקבות זאת, ובעידוד משרד החינוך, אנחנו מתחילים בימים אלו לאסוף, למיין ולהעריך מועמדים למחזור נוסף המתוכנן לתשפ”ד”. 

“התוכנית המעניינת והמגוונת מספקת חווית למידה משמעותית, מקנה לנו מיומנויות חשובות הנדרשות למורה ומאפשרת לנו התנסות מעשית בהוראה”, מספרת נורא גאנם, סטודנטית הלומדת בתוכנית, במסלול הוראת הנדסת תוכנה. “התוכנית מקנה לנו כלים חדשים ורעיונות לפיתוח חשיבה יצירתית אצל תלמידים. אנחנו לומדים להסתכל על התלמידים בראייה רחבה ורוכשים אסטרטגיות לזהות אצלם קשיים ואתגרי למידה. הצוות המקצועי של היחידה להוראה מכיל, תומך ומלווה אותנו לאורך כל התוכנית”.

משרד החינוך תומך בתוכנית זאת ומציע ללומדים במסלול זה הלוואה מותנית המכסה את רוב שכר הלימוד, אשר הופך למענק כשמבגמר לימודיהם הסטודנטים מצטרפים בפועל למערכת החינוך. יצויין כי בעקבות ההצלחות האחרונות בהסבת הנדסאים להוראה מתגבשות במשרד החינוך תוכניות להרחבת מספר המורים הפעילים על ידי פתיחת מסלולים מיוחדים להכשרה להוראה של מהנדסים, המבינים את חשיבות המגמות הטכנולוגיות בתיכון לעתידה של מדינת ישראל, ומוכנים לתרום מזמנם כמורים במשרה חלקית, למקצועות הטכנולוגיה וההנדסה, זאת במקביל להמשך עבודתם בתעשייה.

ייעוץ לימודים