"החינוך הוא מרכיב בסיסי בחוסנה של חברה אנושית. בתחום המדעי החינוך לחשיבה מדעית, עידוד הפעלת ביקורת ושאיפה להבנת הרעיונות הבסיסיים העומדים מאחורי הידע המדעי והטכנולוגי משמשים עמודי תווך של החינוך המדעי", זה המשפט שבו בחר ד”ר אלי רז, כשהתבקש על ידינו לתאר את תפיסת עולמו החינוכית-מדעית. ד”ר רז, אחד מעמודי התווך של המכללה במשך שנים רבות, ובפרט של המחלקה לפיזיקה ולהנדסה אופטית, פרש לאחרונה לגמלאות, באירוע פרידה חגיגי שהתקיים לכבודו, וזאת בהחלט הזדמנות ראויה לספר על חלק מעשייתו הברוכה.
נתחיל בהתחלה. הקריירה החינוכית הענפה של ד”ר רז החלה בשנת 1979, אז עבד כמורה למתמטיקה ולפיזיקה בתיכון ע"ש הורוביץ בכרמיאל. במסגרת זו הפך עם השנים למרכז מקצוע פיזיקה והקים תוכנית ללימודי הגברה במקצוע ל-5 יחידות לבגרות. עד שנת 1985 הספיק להקים במוסד זה, בהתנדבות, גם את החוג לחשיבה מתמטית. בשלוש השנים הבאות הקים וניהל את מה שנקרא אז "בית ספר לנוער שוחר דעת" עבור תלמידים מצטיינים בכרמיאל, שבו ניתנו חוגים בתחומי המדע, המתמטיקה, הצילום, העיתונות, הכתיבה היוצרת ועוד – לא פחות מ 130 תלמידים נהנו מאפשרויות אלה. דומה שפרוייקט זה סימן את דרכו החינוכית של ד”ר רז והוא המשיך לקדם אותה ללא לאות.
"בין השנים 1997-1993 מוניתי להוביל פרוייקט שנועד לעודד תלמידים בחטיבת ביניים לביצוע עבודות מחקר אישיות", נזכר ד”ר רז. "הפרוייקט הוקם ובוצע בטכניון במסגרת התוכנית 'מחר 98' שבה הוצעו לתלמידי חטיבות ביניים מבתי ספר בגליל – בית שאן, עפולה, מגדל העמק, כרמיאל, עכו, נהרייה גליל מערבי, ירכא ועוד – רעיונות והדרכה לביצוע מחקר מדעי הכולל ניסויים ובניית דגמים. קרוב ל-900 תלמידים נטלו חלק בפרוייקט, מדריכים מהטכניון, ביניהם ד"ר מיכל נוימן וד"ר יהודה רוט, בחנו את העבודות ובחרו את 60 העבודות המצטיינות שהוצגו בגאווה בטקס סיום בטכניון. כדי ללמד על חשיבות הפרוייקט די אם אציין שצוות הבוחנים בשלב הגמר כלל אנשי אקדמיה, פיזיקאים, נציגי משרד החינוך וחברי סגל במחלקה להוראת המדעים. בראש צוות הבוחנים עמדו פרופ' מנחם פיינגולד, בהיותו ראש המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, ופרופ' סטיב ליפסון מהפקולטה לפיזיקה בטכניון. היה זה פרוייקט שהסב לי סיפוק גדול".
בין השנים 1998-2003 ו 2010-2016 מונה ד”ר רז כחבר בוועדת המקצוע הארצית לפיזיקה. במסגרת זו שם דגש על חינוך לחשיבה בתכני הלימוד ולהכללת נושאים שיקרבו את התלמידים לפיזיקה, לתכנון מבנה תוכנית הלימוד של 5 יח"ל ולהעמקת העבודה המעשית במעבדות. בשנת 1994 הקים וניהל את המרכז להעשרה מדעית במכללת אורט בראודה בכרמיאל, עוד בטרם הפכה למכללה אקדמית, ובתפקיד זה עשה גדולות ונצורות עד שנת 2002.
"במרכז השתתפו קרוב ל- 150 תלמידי תיכון מכיתות ט'- יב'", נזכר ד”ר רז. "במסגרת התוכנית התלמידים השתתפו בחוגי העשרה במדעים, בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה ורפואה, וכן במתמטיקה, מחשבים, חשיבה יצירתית ופילוסופיה, ואף בקורס אקדמי אותו לימד ד"ר עופר אייל מהמכללה. התלמידים נשלחו לתחרויות ארציות במתמטיקה ובמדעים וחלקם הגיעו להישגים וזכו במקומות גבוהים בתחרויות אלה. במסגרת ההשתתפות במרכז נדרש כל תלמיד לבצע עבודת מחקר שנתית אשר הוצגה בתערוכה בסיום שנת הפעילות".
בעודו רואה בעיניו את החזון החינוכי שלו מתרקם והולך מונה ד”ר רז בשנת 2001 לעמוד בראש היחידה לפיזיקה במכללה. "לימודי הפיזיקה צריכים לעמוד בסטנדרטים אוניברסיטאיים", אומר ד”ר רז. "לכלים הנלמדים בקורסי הפיזיקה השלכות על כל תחומי ההנדסה הנלמדים במכללה. מטרתם יצירת בוגרים איכותיים שיצליחו בתעשייה. כדי לגשר על הפער בין נתוני הקבלה של הסטודנטים בהשוואה לסטודנטים באוניברסיטאות, ולסייע לסטודנטים להתמודד עם רמת לימוד אוניברסיטאית, הוקמה ביוזמתו סדנת עזר בפיזיקה, שבה נטלו חלק טובי המרצים במכללה. המרצים סייעו לסטודנטים להתגבר על האתגרים שניתנו להם בשעורי בית באמצעות הדרכה וטיפול בתפיסות מוטעות. הסדנאות פעלו בהצלחה עד שנת 2021 ואני מאוד גאה בהן".
בשנת 2004 ארגן ד”ר רז את כנס האגודה הישראלית לפיזיקה ושנתיים לאחר מכן עשה צעד נוסף קדימה, כשהקים ועמד בראש התוכנית למצוינות במכללה. התוכנית נועדה למשוך למכללה סטודנטים מצטיינים ולעודד סטודנטים מצטיינים מתוכה לפנות לכיווני מחקר ופיתוח. התוכנית דרשה בשנת הלימודים השלישית ביצוע עבודת מחקר שנתית, בליווי ובהנחיית אחד החוקרים במכללה. ד"ר רז יזם בניה של תוכנית לימודים לתואר בוגר בהנדסה אופטית, עמל על בניית התוכנית במשך יותר מחמש שנים ואף ביקר באוניברסיטת רוצ'סטר לשם הכרות מקרוב על מאפייני התוכנית שם. לאחר דיונים ארוכים עם המועצה להשכלה גבוהה, אישרה המל"ג את התוכנית והיא נפתחה בשנת 2011. היחידה לפיזיקה הפכה במעמד זה למחלקה וד"ר רז מונה לעמוד בראשה.
ד”ר רז: "המניע נבע מצורך ומדרישה של התעשייה למהנדסים בתחום זה. התוכנית שמה לה למטרה לטפח ולהכשיר מהנדסי פיתוח, אשר ישתלבו בתעשייה עתירת הטכנולוגיה בארץ. בבניית התוכנית ניתן משקל רב לניסויי מעבדה המבוססים על חקר ועל לימוד מעמיק של מקצועות הליבה בתחום האופטיקה. דרישות אלה נועדו להכשיר מהנדסים שיוכלו להשתלב בתפקידי פיתוח בתעשייה. תנאי הקבלה לתוכנית היו גבוהים, דבר שהקשה מאוד על גיוס סטודנטים. לצורך ההכשרה נבנו שתי מעבדות לאופטיקה, בעזרתו הרבה והמסורה של פרופ' סטיב ליפסון שהצטרף לסגל המחלקה. היו אלה מעבדות לאופטיקה מהמשוכללות ביותר בארץ, עם ציוד איכותי ומודרני. ועדות מל"ג שבדקו את התוכנית חלקו שבחים לתכניה ולרמת הלימודים, והעובדה שבוגריה השתלבו יפה בתעשייה בתפקידי פיתוח מסבה למכללה גאווה רבה".
ד"ר רז מקבל תעודת ההוקרה ממשרד החינוך על מפעל חיים; משמאל: לצד נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק, ד"ר עמי אפלבאום, המדען הראשי ופרופ' זאב ברזילי, המשנה לנשיא המכללה דאז
לאורך כל שנותיו במכללה היה ד”ר רז חבר במגוון ועדות מכללתיות ומחלקתיות, אבל ללא ספק אחת מגולות הכותרת של תרומתו החינוכית היתה במסגרת תפקידו ארוך הנשים כראש משלחת הנוער הישראלית לאולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית, אשר שתיים מהן – בשנת 2011 ובשת 2019 – התקיימו בארץ וד”ר רז עמד גם כראש הוועדה המארגנת. על תפקידו זה, שאותו מילא במסירות 24 השנים (בין 1995-2019) זכה ד”ר רז לפרס על מפעל חיים מטעם משרד החינוך.
"מדי שנה השתתפו בתהליך זה כ-2500 תלמידים מבתי-ספר תיכוניים בארץ", הוא מספר. "האולימפיאדה לפיזיקה שמה דגש על חינוך לחשיבה וחשיפה בפני התלמידים את היופי של היצירה האנושית, העומדת בבסיס החשיבה הפיזיקלית. בניגוד ללימוד של נוסחאות ושינון, האולימפיאדה לפיזיקה חשפה בפני התלמידים את ההנאה והיופי בחשיבה הפיזיקלית, שמגיעה לדרגה של אמנות. אני שמח לציין שרוב התלמידים שהעפילו לשלב השלישי של התחרות המשיכו בלימודים אקדמיים בתחום מדעי-הנדסי כלשהו ושלמעלה מ-90 אחוז מבוגרי האולימפיאדה המשיכו ללמוד פיזיקה באקדמיה. כמעט עשרה מתוכם הגיעו בינתיים לדרגת פרופ"ח באוניברסיטאות בארץ, אחרים הקימו חברות הייטק מצליחות, וקבוצה אחת של בוגרי האולימפיאדה אף זכתה בפרס בטחון ישראל. נדמה לי שזה אומר הכל על חשיבות המפעל הזה, שזכיתי להוביל במשך שנים כה רבות".
אחרי שנות עשייה רבה כל כך, איך התחושה לפרוש לגמלאות ?
ד”ר רז: "תחושה של מיצוי וסיפוק, שעשיתי ככל יכולתי לקדם את הערכים שאני מאמין בהם ברמה החינוכית והמדעית. אני נמצא כעת בפסק זמן בו אני חושב על האתגר הבא אותו אני מתכוון להקים, וכפי הנראה גם הוא יהיה בתחום החינוכי. אני רוצה בהזדמנות זאת להודות לאנשי המחלקה ולהנהלת המכללה על אירוע הפרידה המרגש שערכו לי, על אוסף הברכות המושקע שהעניקו לי ועל כל המילים החמות שאמרו לי. כל אלה ריגשו אותי מאוד וילכו איתי הלאה. למכללה תמיד תהיה פינה חמה בלבי".
בשנת 2018, לפני שהמכללה האקדמית הופרדה מרשת אורט, התראיין ד"ר רז לפורטל YNET לימודים – הנה הריאיון: