י
הקלה על מצבי לחץ בתחבורה הציבורית, עידוד שיתופיות בנסיעות בכלי רכב פרטיים ומערכת מבוססת בולקצ’יין שתאפשר לנהל הסדרי חנייה באזורים המשלבים מסחר, מחיה ופעילויות עירוניות – אלו חלק מהפתרונות שהוצעו במסגרת האקתון תחבורה חכמה, שהתקיים בשלהי חודש מאי במכללה, במטרה למצוא מענה לאתגרי תחבורה שונים, המערבים טכנולוגיה וגורמי אנוש.
מספר כלי הרכב הפרטיים והמסחריים על הכביש הולך וגדל, דבר שיוצר עומס הפוגע באיכות החיים, בבריאות התושבים ובפריון העבודה. במטרה להתמודד עם הבעיות, קבוצת HSI הישראלית בשיתוף המכללה, אוניברסיטת אריאל בשומרון, עיריית חיפה, רפאל, חברת Future Mobility Center והמרכז לערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן, ערכו האקתון, להעלאת רעיונות פתרונות לאתגרים מתחום התחבורה החכמה, בהם משולבים שיקולי הנדסת מערכות והנדסת אנוש, המגיעים מן השטח. אחיאב גולן, מנכ”ל המכללה, ציין בפתח ההאקתון כי לתחבורה יש השפעה רבה על התמ”ג דרך הפריון במשק, ובמובן הזה “שיפור הפריון בתעשייה הישראלית הוא אחד מיעדי המכללה האקדמית להנדסה בראודה”.
בהאקתון השתתפו סטודנטים, מהנדסים, יזמים, מפתחים, אנשים העוסקים בתחום התחבורה, מומחי הנדסת אנוש וממשק אדם-מחשב מכל הארץ, שהתכנסו יחדיו במטרה לפתח תוצרים טכנולוגיים שיהוו פתרונות לאתגרים שהוגדרו על ידי חמישה ארגונים שונים. עיריית תל אביב יפו ביקשה למצוא פתרון ניהול שוטף ואסטרטגי באזורי לוגיסטיקה (אזורים עם ריכוז של מקומות עסקים, מסחר ובילוי), שבהם מתקיימת תחרות על המרחב בין הולכי הרגל לכלי תחבורה שונים, ולכן יש לקבוע כללים שיכולים להשתנות לפי הצרכים. חברת רפאל מעוניינת להיעזר בבינה מלאכותית במטרה לנתח בזמן אמת מדדים רגשיים הנקלטים מן הנוסעים לצורך הפחתת רמת הסטרס והעוררות בזמן נסיעה, ובכך לייצר חוויית נסיעה טובה עבורם.
נתיבי איילון ביקשו למצוא פתרון שיאסוף נתוני זמן אמת על שיעורם של הולכי הרגל במרחב העירוני, במטרה לזהות את הגורמים שיכולים לעודד הליכה, או את הגורמים שמפריעים לה. חברת Future Mobility Center ביקשה להגדיל את היקף השימוש בתחבורה שיתופית, או ציבורית, ואת המוכנות של ציבור הסטודנטים לשתף נסיעות. חברת סופרבוס – המטרונית, ביקשה לפתח התרעה בזמן אמת על אירועי ונדליזם בתחנות המטרונית במטרה להפחיתם.
במשך שלושה ימים הצוותים השונים חקרו את האתגרים שהציבו בפניהם ופיתחו אב-טיפוס ראשוני לכל אתגר. בתום ההאקתון הוצגו תוצריו בפני צוות השופטים שכלל את אחיאב גולן, מנכ”ל המכללה, ד”ר יעל ע. וד”ר שרון ר. מרפאל, מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב יפו, איש התקשורת דרור גלוברמן, פרופ’ שרגא שובל, דיקן הנדסה מאוניברסיטת אריאל, רפי נווה, עמית מחקר בכיר במוסד שמואל נאמן, והיזמים בתחומי התחבורה דרור מאירי וד”ר ישראל פלדמן.
ואלה הזוכים:
במקום הראשון ובפרס של 10,000 שקלים זכה צוות Smoove: תם יובילר, סטודנט לתואר שני בטכניון, רע חוברס, דוקטורנט באוניברסיטה העברית, ואביב בן צבי, מנהל למידה דיגיטלית. הצוות פיתח מערכת המבוססת על מצלמות המותקנות בתחבורה הציבורית ועל עיבוד תמונה כדי לזהות מצבי לחץ בקרב הנוסעים, להעביר את המידע לנהג ולנוסעים ולאפשר להם לשפר את המצב הרגשי באמצעים שונים.
במקום השני ובפרס של 5,000 שקלים זכה צוות CarPoolMe, שכלל את החוקרת ד”ר שרון שושני, היזם ארז רחמים, יונתן טורק, סטודנט להנדסת תעשייה וניהול בבראודה, ורעות תירוש שרון, סטודנטית מאוניברסיטת חיפה. הצוות פיתח מערכת המאפשרת למשתמשים להגדיר באופן מותאם אישית את העדפותיהם לשיתוף נסיעות, ובדרך זו לעודד נסיעה בצוותא, שעשויה לצמצם את תופעת הפקקים במדינה.
במקום השלישי ובפרס של 3,000 ₪ זכה צוות ChainlogiXs: אורי כסלו, דוקטורנט באוניברסיטת תל-אביב, וג’ון ספדי, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל-אביב. הצוות פיתח מערכת המבוססת על BlockChain ומאפשרת לנהל, על ידי מטבעות דיגיטליים וחוזים חכמים, הסדרי חנייה וכניסה לאזור המשלב מסחר, מחיה ופעילויות עירוניות.
ד”ר נירית גביש, ראשת המרכז לחינוך הנדסי וליזמות בבראודה וחברה בקבוצת HSI, מסכמת: “תחום התחבורה החכמה משלב היבטים טכנולוגיים והנדסיים עם היבטים של גורמי האנוש – תחומים שהמכללה שוקדת לפתח בתוך מערך הלימודים, במחקריהם של חברי הסגל ובשיתופי הפעולה עם ארגונים שונים ועם התעשייה. ההאקתון תרם לעידוד החשיבה היזמית בקרב סטודנטים ולקידום מיזמים פורצי דרך, שיזניקו קדימה את תחום התחבורה החכמה בישראל ובעולם”.