לא אחת קורה ששני אחים בוחרים ללמוד את אותו המקצוע באותו מוסד אקדמי, אבל כשהבחירה הזאת נעשית בידי שלושה אחים, זה כבר הרבה פחות שכיח ובהחלט סיבה לבירור ואף לפרסום. הכירו נא את שלושת האחים לבית סרחאן: ענאן, בן ה-34, תמיר בן ה-28 ועמיר, הצעיר שבחבורה, בן 22 בלבד. כולם נולדו וגדלו בכפר הדרוזי חורפייש, וכולם בחרו ללמוד במכללה הנדסת מכונות. נפגשנו איתם והבנו שמדובר במשפחה מזן נדיר, חדורי מוטיבציה להצליח, כל אחד בכיוון המיוחד לו, ובאופן לא מפתיע: לכולם כבר יש קבלות על הישגים שונים.
“אני כבר נשוי, יש לי שני בנים מתוקים, ומתגורר בחורפייש מיום לידתי”, פותח ענאן, בכור האחים. “למדתי 12 שנים בבתי ספר בחורפיש, תלמיד מצטיין, ואת תעודת הבגרות עשיתי במגמת פיזיקה ומחשבים. בצבא שירתי 6.5 שנים, סיימתי קורס קצינים, עשיתי כמה תפקידים, והשתחררתי בדרגת סרן. כבר בשנה האחרונה שלי בצה”ל היה לי כיוון לימודים ובחרתי בהנדסת מכונות, כי זה תחום שנוגע בהרבה טכנולוגיות בעולם, ובעצם הוא מלווה אותנו בחיי היומיום. הסביבה שאנו חיים בה היא סביבה ‘מכנית’, ואני מאוד מחובר לתחום הזה”.
מדוע בחרת בבראודה ?
ענאן: זה פשוט. כבר הרבה שנים שבראודה ידועה בעוצמתה, בחשיבותה וברמת הלימודים הגבוהה שבה. לפני שנרשמתי ללימודים התייעצתי עם מהנדסים בתעשייה, בוגרי המכללה, והם המליצו לי בחום להירשם אליה. ואכן, לאחר שנרשמתי נוכחתי לדעת שרמת הלימודים בבראודה גבוהה מאוד, שהיא כוללת הכשרות מעשיות וכי השוק הטכנולוגי והמדעי פתוח לכל בוגר של המכללה. נהניתי מסביבת לימודים עשירה בתוכן, במקורות מידע ויידע, ומסגל מרצים טוב. זכורה לי סביבת לימודים מאתגרת, מלווה שתחושת תחרותיות, אבל גם עם כתובת שמקשיבה לקשיים של כל סטודנט ומנסה לסייע לו”.
עוד נחזור לענאן, אבל עכשיו נעבור לאח הבא בתור, תמיר, הצעיר מענאן בשש שנים, שלא נשאר מאחור ובהמלצת האח הגדול נרשם ללימודי הנדסת מכונות במכללה כדי לעבור מסלול די דומה. “מגיל צעיר חלמתי להיות מהנדס והייתי מודע ליכולות שלי”, הוא מספר. “בתיכון למדתי פיזיקה ומתמטיקה, ובכיתה י”ב נרשמתי במסגרת העתודה האקדמית בצה”ל ללימודי הנדסת מכונות, נמשכתי לתחום מכיוון שתמיד התעניינתי בפיזיקה, במדע ובטכנולוגיה. לאחר סבב התייעצויות עם סטודנטים שלמדו באותה תקופה במכללה, בוגרי המכללה שהכרתי, מהר מאוד הבנתי שזאת המכללה המתאימה לי. בין השנים 2012-2016 השלמתי את התואר הראשון, אבל התשוקה ללמוד עוד בערה בי ולכן מהרגע שניתן היה ללמוד במכללה גם לתואר שני בהנדסת מכונות לא חשבתי פעמיים. היום אני בשלב פרויקט הגמר, מתקרב לסיום לימודיי”.
עד כדי כך התאהבת במכללה ובמחלקה בפרט?
תמיר: ממש ככה. במכללה בכלל ובמחלקה להנדסת מכונות בפרט פגשתי סגל מרצים מהשורה הראשונה, מקצועיים ובקיאים, חברתיים ובעלי יחסי אנוש מצוינים. תוכנית הלימודים בבראודה מאוד עשירה, מגוונת, מאתגרת, עדכנית, מותאמת ומכוונת לתעשייה, מכילה קורסים עיוניים ומעשיים, מעבדות, פרויקטים ולא מעט הגשות. במהלך לימודיי לשני התארים זכיתי בהכשרה ברמה מאוד גבוהה וקיבלתי את כל הנדרש להיות מהנדס מוצלח”.
נקסט. האח הבא בתור הוא עמיר, הצעיר שבחבורה, בן 22 בלבד ואוטוטו עם תואר מהנדס מכונות ביד. “אני עושה בימים אלה התמחות בתכן וייצור, ובקרוב מאוד אשלים את כל משימותיי”, אומר עמיר. “למעשה זה הסמסטר האחרון שלי. את לימודי התיכון סיימתי בשנת 2018 וארבעה חודשים לאחר מכן, בנובמבר 2018, התחלתי ללמוד במחלקה להנדסת מכונות בבראודה, במסגרת העתודה האקדמית של הצבא. עברתי את המיונים לשמחתי, וקיבלתי דחיית שירות צבאי לתקופה של 4 שנים – עד להשלמת התואר. עם סיום לימודיי באוקטובר הקרוב, אתגייס לצבא כמהנדס מכונות. גם למדתי וגם קיבלתי מקצוע לחיים”.
נהנית בתקופת הלימודים?
עמיר: לא אכחיש שהלימודים במכללה היו מאתגרים מאוד. 4 שנים לא פשוטות כלל, של לימודים אינטנסיביים ביותר. הקורסים במכללה הינם ברמה גבוהה ביותר והמבחנים אינם פשוטים. עם זאת, עברתי את כולם בהצלחה, תודות ללא מעט מרצים שלימדו אותי ואשר את חלקם הגדול אני מאוד מעריך. המרצים פה עם רמת יידע מטורפת, ויודעים להעביר את החומר בקורס כמו שצריך, בשיטות שהצלחתי להתחבר אליהן. אז כן, חווית הלמידה שלי הייתה מעולה ויעילה. באופן כללי אני מאוד שבע רצון מהמכללה ומסגל המרצים במחלקה להנדסת מכונות”.
היכן השתלבתם בתעשייה ועד כמה הידע שלמדתם משמש אתכם ביום-יום?
תמיר: כיום, אחרי שסיימתי תקופה בת חמש שנים בצבא, שבה שירתי כמהנדס מכונות בחיל הטכנולוגיה והאחזקה, השתלבתי כמהנדס בחברת ישקר, שמייצרת כלים לעיבוד שבבי עם מגוון רחב של מוצרים. במסגרת תפקידי אני אחראי להעברת מוצרים מפיתוח לייצור כולל הכנת תיקי מוצר, בניית תהליך טכנולוגי, תכנון כלים ומתקנים לייצור. עבודתי דורשת הבנה מעמיקה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות לרבות, טכנולוגיות עיבוד שבבי והדפסות תלת ממד, ובנוסף, מכיוון שהעבודה מבוצעת על סגסוגות פלדה, נדרשים ידע והבנה בתכונות החומר והתנהגותו, טיפולים תרמיים וטיפולי שטח. לשמחתי רכשתי ידע בתחומים אלה במסגרת לימודי במחלקה להנדסת מכונות.
עמיר: אני עוד לא יצאתי בפועל לתעשייה, אבל כפי שאני רואה ממהנדסי מכונות שפגשתי, ובעיקר מאחים שלי, שכבר צברו כמה שנות ניסיון בתחום של הנדסת מכונות, אני יכול לומר שארגז הכלים הזה שאני יוצא איתו לתעשייה, הוא דבר שיש לכל בוגר מכונות שמסיים בראודה את הלימודים. הערך המוסף שאני יוצא איתו כולל גם יכולת למידה גבוהה, עם אופק חשיבה רחב וראש פתוח.
ענאן: אני עובד בחברת אגמו ורגוס, חברה גדולה ומוצלחת, שמתמחה בייצור כלים להברגות, מזה כחמש שנים. אני עוסק, בין היתר, בתכנון כלים, סטנדרטיים ומיוחדים, בבניית תהליכים טכנולוגיים ותיקי מוצר. במסגרת העבודה אנחנו משתמשים בכלים מתכתיים, ועושים עליהם עיבוד שבבי, ומשתמשים בטכנולוגיות ייצור מגוונות. כמהנדס בתחומים אלה חייבת להיות לך תובנה בסיסית בתכונות של חומרים, בתהליכי עיבוד, בהכרות עם טכנולוגיות שונות וביכולת לגשת ולהבין מאמרים וקטלוגים הקשורים בתעשייה זאת. את כל היכולות הללו רכשתי במהלך לימודיי במכללה”.
עד כמה תחום הנדסת המכונות משתלב במהפכת התעשייה חכמה 4.0?
ענאן: הנדסת מכונות היא חלק בלתי נפרד מהמהפכה הזאת. תפקידנו למצוא פתרונות לבעיות שונות, במקסימום תועלת ובמינימום אנרגיה, וזה בדיוק מה שתעשייה 4.0 באה לעשות – לאפשר ייעול ושיפור בכל ההיבטים. התעשייה החכמה כוללת פיתוח וייצור בממשק עבודה בין האדם, המכניקה, האלקטרוניקה, התוכנה ומערכות המידע. הנדסת המכונות נוגעת בכל התחומים הללו, ותוכנית הלימודים במכללה אף דואגת לטפח אותם כדי להישאר רלוונטית לנעשה בשטח. כשזה המצב לא פלא שבוגרים רבים של בראודה מאוד מוערכים בתעשייה ומתקדמים לתפקידים משמעותיים”.
איך זה ללמוד שלושה אחים את אותו המקצוע ובאותו קמפוס?
ענאן (עונה גם בשם אחיו): נפגשנו רבות במכללה, ניהלו שיח מקצועי וגיבשנו לעצמנו תוכנית לימודים חכמה ומקצועית למען הצלחתנו, למדנו את אותם קורסים, ואני גאה לומר שהצלחנו בגדול. היה לי כייף לראות את אח שלי לידי, כי הפך את חוויית הלמידה למשהו יותר קל ונחמד. לפעמים נשארנו יחד ללמוד במכללה, במשך שעות רבות, למדנו יחד, אכלנו יחד ונסענו יחד. באותה תקופה גם עמיר למד לתואר ראשון, אז זה בכלל היה מדהים. אמנם הוא מאוד חכם ומצטיין בבית הספר, אבל עודדה אותו העובדה שאנחנו לצידו, ולא רק בהיבט החברתי והסביבתי, אלא גם בהיבט מקצועי. הוא זכה לקבל מאיתנו הכוונה טובה וצמודה, כשהגיע עם שאלות מקצועית הוא נענה בהתאם. ומעבר לכל דבר כל מפגש של שלושתנו היווה כוח וחוויה בפני עצמה. כיום אנחנו כבר לא גרים יחד בבית ההורים, כל אחד מגיע מביתו, מעבודתו ומעולמו, כך שלהיפגש כולנו בקמפוס הייתה חוויה ששווה כל רגע.
לסיכום, מכל מקצועות ההנדסה בעולם, למה אתם ממליצים על הנדסת מכונות?
עמיר: אני ממליץ על המקצוע הזה בעיקר משום שהוא מאוד רחב מגוון ונדרש בתעשייה, בכל האזורים בארץ, בין אם זה בהיי-טק או בתעשייה המסורתית. אבל למה דווקא בבראודה? מכמה סיבות: ראשית, משום שתנאי הקבלה במכללה הם מאוד סבירים ביחס לרמת הלימודים הגבוהה והבלתי מתפשרת שצפויה למתקבלים. ושנית, כי לאחר סיום 4 שנות לימוד, יהיה למי יצליחו לסיים את התואר כל הסיכויים למצוא מקום עבודה מתגמל ולהתחיל לעבוד במקצוע, ואולי הוא אף להתחיל לעבוד בתעשייה במהלך הלימודים, במפעל או בחברה שבה מבצע הסטודנט את ההתמחות שלו, שזה יתרון עצום, בשנה הרביעית ללימודיו”.
ענאן: אני מסכים לגמרי עם עמיר ורק רוצה להוסיף מניסיוני האישי שכמהנדס מכונות אני מרוצה מאוד מהתחומים שבהם אני עובד ומהפרויקטים שאני מקדם. כל יום במקצוע הזה הוא אתגר חדש, ואין סיפוק גדול מלעמוד באתגרים, תודות לחשיבה וליכולת התמודדות טובה עם בעיות רבות מגוונות. אנחנו חיים בעולם דינאמי ומכני, שהולך בכיוון הטכנולוגיה, הפיתוח והייצור, כך שבעיניי זה המקום להיות בו, לנסות להשפיע ולשפר אותו יותר ויותר.