גלגלי השיניים של מכונות הקידמה: לימדו תואר שני בהנדסת מכונות (.M.Sc) ותהיו בורג משמעותי במהפכת הייצור

עודכן ב- 07/06/21

העולם שועט קדימה ומשנה את פניו אל מול עינינו ותחת רגלינו בקצב מסחרר. המצאה רודפת המצאה, פיתוח רודף פיתוח והתוצאה: חיים שעד לפני 20-30 שנה נראו לנו דמיוניים, כלקוחים מספרות המדע הבדיוני, קורמים עור וגידים אל מול עינינו המשתאות. המהפכה התעשייתית הרביעית לא מפסיקה להפתיע וקשה לראות את סיומה. תכליתה: הפנמת טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה הקלאסית כדי להגביר ולייעל ייצור.

שינויים מרחקי לכת בעולם הייצור מחייבים הכשרת מהנדסים ברמה אחרת, קיים צורך במהנדסים מומחים, אך עם הבנה רב תחומית. כי כזה הוא גם הייצור המודרני – רב תחומי ומערכתי. לא עוד ייצור של גלגל שיניים במכונה אחת, של התושבת והציר שלו במכונה שניה ושל מנגנון ההנעה המכני במכונה שלישית  – אלא הכל במכונת ייצור אחת ועד כמה שניתן – במיקשה אחת.

האם זה אפשרי ? לא רק שכן, אלא שזה כבר מתרחש בפועל. איך קוראים למכונת הקסמים הזאת שיודעת לייצר הכל בבת אחת ? מדפסת תלת-מימד. כיום יש מדפסות ענק כאלה, שיודעות להדפיס כמעט כל דבר. אם יוזנו למדפסות אלה החומרים המתאימים והתכנון המדוייק, אפשר להפעיל אותן וללכת הביתה – הן כבר יידעו לתרגם את הנתונים ולהפוך מילים ושרטוטים למוצר פיזי, סופי ומלוטש, תוך חיסכון גדול בזמן, בכח אדם, בלוגיסטיקה ובמשאבים.

תחום מתפתח זה של הדפסות בתלת-מימד הוא רק אחד הנושאים הנלמדים היום במקצוע הנדסת המכונות. את הבסיס לומדים בתואר הראשון, אבל כדי להתמחות בו רצוי ללמוד גם לתואר שני, ממש כמו ברפואה – יש רופאים ויש מומחים. יש מהנדסי מכונות ויש מומחים בהנדסת מכונות, והם למעשה הקטר שמושך את קרונותיה של רכבת הקידמה.

תעשייה 4.0 הולידה משחק חדש עם כללים ותחומים וכלים חדשים וחדשניים, כמו רובוטיקה, מכטרוניקה, מיקרו מערכות, בקרה ואוטומציה, תכנון ומערכות ייצור ועוד. כל אלה נדרשים וחיוניים בפס הייצור המודרני. תואר שני  (.M.Sc) בהנדסת מכונות מעניק לבוגריו כלים מתקדמים להיות “מנהיגים”, מהנדסים מובילים, הן לצורך עבודה בתחומי התעשיות הקונבנציונליות, שבהן קיים מחסור במהנדסי מכונות בעלי הכשרה מתקדמת ברמה הלאומית, והן בחברות ההזנק המרובות, אשר מציבות רף אתגרים חדש בפני מהנדסי מכונות, שהשלימו זה מכבר תואר ראשון (.B.Sc).

“לימודי תואר שני בהנדסת מכונות מאפשרים לבוגרים להשתלב בחזית המחקר והפיתוח הטכנולוגי”, מסביר פרופ’ מיכאל רגב, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מכונות, של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל. “לימודי התואר השני מטפחים מנהיגות הנדסית; הם מעשירים את הרקע ההנדסי של הסטודנטים תוך התמקדות בתחומים של תהליכי ייצור, מכניקת מוצקים ומדע החומרים – תחומים שמתפתחים היום במהירות. בנוסף, הידע הנרחב והעמוק משביח את יכולתם המקצועית ומשפר משמעותית את סיכוייהם לקידום מקצועי”.

לאור השינויים הדרמטיים והמהירים בתעשייה ניתן לזהות בארץ מחסור באנשי מקצוע, עם רקע אקדמי מתאים, בכל הקשור לתהליכי ייצור. מכאן ברור שתוכניות הלימודים לתואר מוסמך בהנדסת מכונות לא רק שעונות על צרכים אלו, אלא שהן מציבות את בוגריהן בעמדת של יתרון מובהק בשוק העבודה, וכמובן שהדבר עשוי להתבטא גם בתגמול כספי נאות. בוגרי הלימודים לתואר שני בהנדסת מכונות נחשבים כאנשי מקצוע מובילים בתחומם והם “נחטפים” לתפקידים מרתקים בתעשיית ההייטק, הביוטכנולוגיה, הפרמצבטיקה, תעשיית המזון ועוד.

ולבסוף נשאלת השאלה: איך עושים את זה ? כיצד משלבים לימודים לתואר שני, כשעל פי רוב הסטודנטים המיועדים הינם כבר מהנדסים שעובדים בתעשייה, ולא פעם  בעלי משפחות? פרופ’ רגב מרגיע: “אנחנו, בבראודה, בהחלט מכירים את התופעה ואת הקשיים ומתאימים למהנדסים העובדים בתעשייה את שעות הלימוד ואת מתכונתן מבחינת עומס. אנחנו מאפשרים לסטודנטים שלנו ללמוד פעמיים בשבוע בשעות הערב או פעם בשבוע וביום שישי, כך שזה אמנם מאתגר אבל אפשרי. יתרון נוסף שיש לנו מתבטא בכך שמדובר בתואר תלת-שנתי, ולא דו שנתי, מה שמאפשר פריסה נוחה יותר של הקורסים על פני הזמן. עוד יתרון חשוב הוא ששכר הלימוד אצלנו זהה לזה שנגבה עבור תוכניות לימוד דומות, שאורכות שנתיים, כלומר אצלנו העלות נמוכה בשליש, וזאת בהחלט הטבה משמעותית” .

ייעוץ לימודים