האם אפשר לשפר את התנובה של תנובה ? יוסי בידרמן, בן 53 מכרמיאל, למד תואר שני בהנדסת תעשיה וניהול, והצליח לעשות זאת  

עודכן ב- 14/06/21

אם חשבתם שרק הצעירים ממציאים לנו פטנטים, ושמספיק תואר ראשון כדי להגיע לכל מקום, כדאי שתקראו את הסיפור הבא. זהו סיפורו של יוסי בידרמן מכרמיאל, שעשה את זה קצת אחרת. למרות שהוא אב לשלוש בנות שעובד כמורה ומרצה בבתי ספר ובמכללות להכשרת מהנדסים, הוא השלים לאחרונה תואר שני בהנדסת תעשיה וניהול (.M.Sc) בהצטיינות, כשבאמתחתו הישג נאה – במסגרת פרויקט הגמר היישומי שעשה הוא סיפק לחברת תנובה רעיון כיצד תוכל לשפר את תנובת הגבן בייצור הקוטג’ שלה.

“כעובד לשעבר בחברת שטראוס, וכמי שקצת מצוי במערכות של קווי ייצור מניסיון עבודתי בחברות אחרות, כמו כתר, סנמינה ופלסן סאסא, נושא התפוקות אינו זר לי”, מסביר בידרמן. “המטרה שלי היתה להגדיל את תפוקת הגבן ולצמצם את הפער שהתגלה בתפוקות שני קווי ייצור עיקריים של חברת תנובה. התברר שתפוקתו של אחד הקווים היתה נמוכה באופן עקבי מזה של הקו השני ונתבקשתי למצוא לזה פתרון. בסופו של תהליך אני יכול לומר שהמתודולוגיה שפיתחנו הובילה לשיפור תפוקת ייצור הקוטג’ בשני הקווים גם יחד”.

לדברי בידרמן, הוא הגה את הפתרון תודות לשימוש בכלים של כריית נתונים (Data mining): “במקור, כלים אלו נועדו לחיזוי במערכת מרובת פרמטרים, והשילוב עם כלים סטטיסטיים מתקדמים ושיטות אופטימיזציה שעשינו בהם שימוש לצורך בחינה ושיפור קווי ייצור – זה החידוש. אלה כלים מודרניים ומתקדמים, ששייכים לתעשייה 4.0, מה שנקרא ‘תעשייה חכמה’, שמופנמים בקווי ייצור מסורתיים לצורך שיפור הפריון שלהם. אינני יודע אם ניתן לרשום על זה פטנט, כי זה לא מוצר פיזי, אבל ללא ספק נוצרה כאן מתודה חדשה לפתרון בעיות”.

ד”ר חוסיין נסראלדין, ראש התוכנית לתואר שני במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, ומי שהנחה את יוסי בפרויקט, אומר שהמהפכה התעשייתית 4.0 מתחילה לתת את אותותיה ובאופן הדרגתי יוצרת מהפכה גם במתכונת הקורסים ופרויקטי הגמר של הסטודנטים לתואר שני יישומי. לדבריו, התוכנית מעניקה למהנדסים, שמגיעים עם ניסיון מחזית התעשייה, כלים אנליטיים וניהוליים ומתודולוגיות לשם התפתחות אישית ואפשרויות לקידום מקצועי.

“פרויקט הגמר הוא הזדמנות מצוינת לעשות את החיבור בין החומר שנלמד לצרכי התעשייה”, אומר ד”ר נסראלדין. “הפרויקט של יוסי, למשל, שנעשה בליווי צמוד של מר אשר כהן, טכנולוג באגף ההנדסה והטכנולוגיה של חטיבת תפעול החלב בתנובה, הוא דוגמא קלאסית לשימוש בכלים השייכים לתעשייה 4.0,  לצורך פתרון בעיה בין-תחומית, שכוללת היבטים תפעוליים וטכנולוגיים. הפתרון נולד מתוך תפיסת הבעיה כדינמית, עם נתונים רבים מסנסורים שונים, שחייב שימוש בכלים מתקדמים של כריית נתונים. בימים אלה בוחנים בתנובה את ההמלצות ודנים בתוכנית היישום שלהם בקווי הייצור, ואני מאוד שמח וגאה על כך”.

הסיפור של יוסי בידרמן מלמד על כך שלעולם לא מאוחר מידי להרחיב את האופקים, להתפתח מקצועית ולצאת נשכרים. תואר ראשון בלבד זה נחמד ואף הכרחי בימינו בכל מקום עבודה, אבל לא תמיד מספיק בשביל האקס-פקטור המקצועי. האתגר האינטלקטואלי שכרוך בלימוד שיטות ומתודולוגיות מתקדמות הוא אמנם גדול, אבל מי שמגיעים לכדי פתרון בעיות הנדסיות מורכבות באים על סיפוקם. תוכנית הלימודים לתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול במכללת אורט בראודה מעניקה את הבמה לטיפוח הידע הנדרש, והפתיחות המקצועית, לשלב בין בעיות מהשטח עם תפיסות ומסגרות אקדמיות לצורך מתן פתרונות והכשרת הקרקע לפריצה מקצועית ולמנהיגות הנדסית.

“הלימודים לתואר שני הוסיפו לי ידע רב בתחום התעשיה והניהול, ידע לגבי הניהול הגלובאלי, ניהול של מערכות גדולות ומורכבות, והרחיבו את אופקיי בכלים הטכנולוגיים החדשניים שעומדים לרשות המהנדס, בעידן החדש, בבואו לעסוק בסוגיות ולתת מענה לבעיות”, מסכם בידרמן. “מלבד ההכשרה שקיבלתי במכללה, רכשתי גם מיומנות גבוהה של אוריינות אקדמית, יכולות הבנה, ניתוח, הערכה וסינתזה של מאמרים מרחבי הגלובוס, מה שמאפשר לי להיות היום מהנדס מעודכן, שיכול להתאים את עצמו להתפתחויות בתעשייה”.

ולסיום: כיצד ניתן לשלב את הלימודים עם עבודה וחיי משפחה ? לפחות בבראודה נותנים לכך פתרון ראוי, כשמאפשרים להשלים את התואר הנכסף ביומיים לימודים בשבוע: בימי שישי בין 8:00 ל  ו 13:00 ובימי שני בין 16:00-21:00.

לפרטים נוספים על תוכנית הלימודים לתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול במכללה, לחתו על הקישור הבא וצפו בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=YlB0HcaLhAQ

ביום חמישי ה 15.6.2021 תקיים המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל ערב פתוח ללימודי תואר שני יישומי בהנדסת תעשייה וניהול -לחצו כאן לרישום ולקבלת פרטים נוספים.

 

 

ייעוץ לימודים