להוביל זאת מומחיות: מדוע כדאי ללמוד תואר שני יישומי בהנדסה?

עודכן ב- 26/06/19

מרבית בוגרי מקצועות ההנדסה בישראל נקלטים בתעשייה במהירות והביקוש להם –במגמת עלייה עקבית. במרוצת השנים, ככל שמהפכת התעשייה החכמה ( 4.0 industry ) משתרשת בארץ, גובר הצורך במהנדסים בעלי ידע נרחב ורב-תחומי, כזה שהתואר הראשון אינו מספק. מהנדס שרוצה להתקדם, להוביל תהליכים, להשתלב בתפקידי מפתח משפיעים צריך להתקדם לתואר שני יישומי – משם השמיים הם הגבול.

על מנת להוביל קבוצה, צוות או פרויקט בתעשייה החכמה – צריך להיות מומחה, ולא רק בזכות הוותק בעבודה. אין ספק שמהנדס ותיק מכיר היטב את תפקידו, וצבר ניסיון לא מועט במהלך עבודתו, אך מה עם למידה מניסיונם של אחרים בצד העמקת הידע, גישה למודלים עדכניים? הלומד צובר ידע בדיסציפלינה שלו אך גם בתחומים נוספים מקנים לו ראייה מערכתית וכלים הנחוצים לתפקידים מגוונים, בכירים ומתגמלים יותר בגמר לימודיו.

במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל ממלאים את הדרישה ל”מומחים” וכבר מאות בוגרים יצאו ממנה בשש השנים האחרונות. חמש תכניות לימוד לתואר שני (.M.Sc) נפתחו במכללה באישור המל”ג: הנדסת מערכות, הנדסת מכונות, הנדסת תוכנה, הנדסת תעשייה וניהול וביוטכנולוגיה. “אנחנו מקבלים על פי רוב מהנדסים, אשר צברו ניסיון מקצועי-טכנולוגי נרחב בתעשייה”, אומר פרופ’ שוקי דרור, ראש התכנית ללימודי תואר שני בהנדסת מערכות. “המתקבלים לתוכנית זוכים להכשרה ממיטב אנשי הסגל, רובם בעלי תואר שלישי, שעבודתם האקדמית-מחקרית מושתתת על ידע עדכני”.

במקומות עבודה רבים מסלול הקידום כולל לימודי תואר שני על חשבון המעסיק, במטרה להקנות לו מטעני ידע הנדרשים לתפקידי הובלה בארגון. במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה מכשירים את הסטודנטים לתואר שני יישומי ובמסגרת עבודת הגמר הם מבצעים בארגון בו הם מועסקים או באחד המפעלים העובדים בשת”פ עם המכללה (במסגרת מרכזי המו”פ שלה) פרויקט הנדסי משמעותי המגלם את מה שנלמד.

לבוגרי תואר שני יישומי .M.Sc יש יתרון מובהק על פני מהנדסים אחרים. מסביר אלכס זיבנברג, בוגר המכללה, מנהל מחלקה בחטיבת פיתוח של ישקר: “כבוגר הנדסת מכונות בתואר הראשון, בחרתי ללמוד הנדסת מערכות בתואר השני וזה תרם רבות לקידום המקצועי שלי ומידי יום אני מיישם את הידע שצברתי”.

ירון שאף, גם הוא בוגר מכללה, משוכנע שעשה את הצעד הנכון כשבחר תואר שני יישומי בהנדסת תוכנה: “אלה היו שנתיים מאתגרות שהעשירו את הידע שלי ופתחו בפניי הזדמנויות להתמודד על משרות בכירות ומתגמלות הרבה יותר מאשר בוגר תואר ראשון”, אומר שאף. “במהלך הלימודים פגשתי אנשי מקצוע רבים ובעלי ניסיון מוכח וחלקנו את הידע העדכני ביותר שבעולם התוכנה, שהוא כידוע דינאמי מאוד. כולנו יצאנו נשכרים”.

 

לימודי תואר שני עלולים להיות מאתגרים יותר מלימודים לתואר ראשון, ולו רק בגלל שהסטודנטים כבר נמצאים כבר בשלב אחר בחייהם: עובדים בתעשייה ונדרשים לשלב עבודה, משפחה ולימודים. לפיכך, הם זקוקים לתנאים מאפשרים כדי לצלוח את הדרך אל התואר הנכסף; לפיכך הלימודים מותאמים לאנשים עובדים (לימודי ערב ולימודים ביום שישי) ובעיקר- עם תשומת מיוחדת ואישית ותמיכה נקודתית, ככל שנדרש.

לרישום ולפרטים נוספים: https://www.braude.ac.il/Campaign/?ref=MSC_outbrain&type=1&slidenum=2

ייעוץ לימודים