מנכ”לית מיזם ‘ישראל צומחת’, מיכל שלם, ביקרה במכללה במטרה לקדם את הצמיחה הכלכלית בפריפריה

עודכן ב- 09/01/20

מנכ”לית מיזם ‘ישראל צומחת’, מיכל שלם, ביקרה השבוע (ינואר 2020) במכללה ונפגשה עם נשיא המכללה, פרופ’ אריה מהרשק, בכדי לדון בתכנית אסטרטגית מקיפה להאצת הצמיחה הכלכלית והתחרותיות בפריפריה הישראלית. התכנית פותחה על ידי ישראל צומחת בשיתוף עם פרופ’ מייקל פורטר מאוניברסיטת הרווארד ופורום קהלת, ביוזמת ח”כ ניר ברקת ובהובלת מיכל שלם מנכ”לית ומייסדת המיזם. ברקת ושלם יזמו והובילו תכנית דומה לפני כעשור עבור העיר ירושלים. בבסיס תוכנית החומש מיפוי של אשכולות עסקים שבהם לפריפריה יתרון תחרותי והמלצות להשקעות באשכולות העסקיים שמופו בשלושה אזורי צמיחה עיקריים – הגליל והגולן, הנגב והערבה ויהודה שומרון – על מנת לממש את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בהם.

ההצעה כוללת השקעה של כ-5 מיליארד דולר באזורים האלו – 1.5 מיליארד דולר על ידי הממשלה, חצי מיליארד דולר על ידי הרשויות המקומיות וגופים פילנתרופיים ו-3 מיליארד דולר על ידי המגזר הפרטי. לפי הערכות, ההשקעה תייצר 100 אלף משרות חדשות בחמש השנים הקרובות, והשפעתה הכלכלית תסתכם בכ-25 מיליארד דולר. בין השאר תקודם ההשקעה, כך לפי ההצעה, באמצעות הקמה של רשות לפיתוח אזורי, הדומה למודל בו פועלת הרשות לפיתוח ירושלים. “התכנית ממוקדת בפיתוח מנועי צמיחה כלכליים בני קיימא בפריפריה, היעד הוא להכפיל את האוכלוסיה ולייצר מרכזי צמיחה באיזורים השונים. זהו צו השעה, בכוונתינו להניח על שולחן מקבלי ההחלטות תכנית ברורה שתוביל ותאפשר למדינת ישראל לצעוד בכוון הנכון לרווחת כלל אזרחיה. מספרת שלם.

פרופ’ מהרשק ושלם דנו במהלכים שונים ליישום התכנית והסכימו כי חיבור המכללות האקדמיות בצפון לאקוסיסטם המתפתח ולאשכולות העסקיים הוא בבחינת תנאי הכרחי לצמיחה ופיתוח ההון האנושי בגלי והאשכולות העסקיים. שלם שמעה מנשיא המכללה על מאמציה של המכללה בין היתר להעלאת הפריון וכן אודות ההתפתחויות האחרונות סביב הקמת המכון לייצור מתקדם באמצעות יישום תעשייה 4.0, והתרשמה מהחיבור של המכללה לתעשייה באמצעות תוכנית ההתמחות של הסטודנטים במפעלי התעשייה באזור. “ככל שנעמיק את החיבור בין האקדמיה להכשרה המעשית ולצרכי התעשיה כך נוכל לגשר על הפערים בין ההיצע לביקוש ולפתח תעשייה מתקדמת ובת קיימא בצפון”, הוסיפה .

נשיא המכללה, פרופ’ אריה מהרשק ,בירך על המפגש ואמר כי “סטודנטים רבים ממשיכים לעבוד במפעלים ובחברות בהם ביצעו את ההתמחות בתקופת לימודיהם, ובכך תורמים משמעותית לקידום הצמיחה הכלכלית בפריפריה”.

ייעוץ לימודים