עושים היסטוריה: מענק “קמין” היוקרתי הוענק לראשונה לחוקרי בראודה

עודכן ב- 26/06/19

הישג מרשים למחלקה להנדסת תכנה במכללה. הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית החליטה להעניק לפרויקט מחקרי שנעשה במחלקה, בשיתוף עם המרכז הרפואי “גליל” בנהריה, מענק בסך כולל של כ-440 אלף שקלים לקידום מחקר יישומי עבור התעשייה הרפואית. מדובר במענק “קמין” שנחשב בתעשייה לאחד היוקרתיים ביותר והוא מממן כ-85 אחוז מהעלויות הכרוכות במחקר.

“מדובר באמצעי רפואי שיצליח, הודות לאלגוריתם שהמצאנו, לאבחן באופן ממוחשב ומדויק בעיה רפואית” , מסביר פרופ’ זאב וולקוביץ’, ראש המחלקה להנדסת תכנה במכללה. “מאחר והשיטה שהמצאנו נמצאת בימים אלה בעיצומו של תהליך רישום פטנט, אני מנוע מלפרט עליה בשלב זה. עם זאת, אני כן יכול לומר שיהיו לה שני יתרונות עיקריים: האחד, שאנשים שסובלים מהבעיה יאובחנו באמצעותה ביתר דיוק ויוכלו לקבל טיפול רפואי שכיום נמנע מהם בגלל בעיות אבחון, ושניים שהאבחון המדויק יאפשר להעניק לסובלים מהבעיה טיפול רפואי מתאים, ולא כזה שניתן באופן שגוי, ולפעמים גם שלא לצורך, כפי שקורה כיום. המטרה היא למזער את כמות המקרים שבהם נותנים תרופות מיותרות לאנשים שלא באמת סובלים מהבעיה.


“מדובר בשיטה פורצת דרך ואני גאה שאנחנו עומדים מאחוריה”, פרופ’ זאב וולקוביץ’, ראש המח’ להנדסת תכנה במכללה

המחקר נעשה, כאמור, בשיתוף היחידה לאף אוזן גרון של המרכז הרפואי “גליל” בנהרייה. מנהל היחידה, ד”ר טל מרשק, הוביל את הפרויקט ביחד עם פרופ’ וולקוביץ’, שהמציא את האלגוריתם המקורי והעביר אותו לאנשי סגל המחלקה להמשך פיתוח. “זה היה שיתוף פעולה מלא ואיכותי”, אומר פרופ’ וולקוביץ’. “אנחנו ובית החולים חתומים על הפטנט באופן שווה, ואם בעתיד השיטה שפיתחנו תימכר לתעשייה הרפואית, הרי שהמכללה עשויה להרוויח מהעסקה לפי התקנון שעליו חתמנו.

יש לציין, כי ועדת הבדיקה של פרויקט “קמין” נחשבת לקפדנית והקריטריונים לבחירה הינם מורכבים וקשים. עד היום מרבית הזוכים במענקים שלה היו מאוניברסיטאות נחשבות וממכוני מחקר גדולים והדבר מדגיש את גודל ההישג של המכללה ומגדיל את המוניטין שלה בתעשייה. מי שהגישה את הפרויקט לעיון הוועדה וביקשה את תמיכתה היא חברת “אופק אשכולות”, חברת המסחור של המכללה בהנהלת ד”ר משה שביט.

בימים אלה, כאמור, נמצא הרעיון בהליך של רישום פטנט לקראת השלב הבא של פיתוחו. אם המחקר יתקדם כמצופה בעוד כשנתיים ניתן יהיה לעבור לשלב היישומי. “מדובר בשיטה פורצת דרך ואני מאוד גאה על כך שאנחנו עומדים מאחוריה, מסכם פרופ’ וולקוביץ’. “ברצוני להודות לכל הצוות שלנו, בפרט לד”ר ילנה קליימן ולד”ר קטרינה קורנבלט, שמפתחות את האלגוריתם בהצלחה רבה, במסגרת המכון שלנו לכריית מידע. תודה גדולה גם לפרופ’ זאב ברזילי, שתמך במחקר לאורך כל הדרך ויש לו חלק בהישג שלנו”.

ייעוץ לימודים