האם אנו בעיצומה של מהפכה טכנולוגית או שמדובר במהפכה חדשה? פריצת הדרך שמעבר לפינה – העברת אנרגיה באמצעות אור

עודכן ב- 26/06/19

לאחרונה התפרסמו בתקשורת ידיעות כי צה”ל עושה שימוש במערכת אלקטרו-אופטית מתקדמת לטיפול בבעיית העפיפונים ובלוני התבערה באזור עוטף עזה וכי חברה סינית פיתחה רובה לייזר. עד לא מזמן, ידיעות מסוג זה היו נשמעו לנו כמו מדע בדיוני, אך פרסומים אלו מצטרפים לידיעות נוספות בשנים האחרונות ,המצביעות על מגמה הולכת וגוברת של שימוש ברכיבים אופטיים מתקדמים במערכות עתירות טכנולוגיה רבות. כיום ניתן למצוא רכיבים אלו במגוון שימושים – החל מטלפונים ניידים, דרך מערכות חכמות בתעשיית הרכב ועד ציוד צבאי חדשני וטכנולוגיות המותקנות במעבורות חלל.

השימוש הנרחב ברכיבים האופטיים המתקדמים יצר דרישה גוברת למהנדסים מומחים בתחום האופטיקה היישומית, בעלי ידע ייחודי בתחומים כמו אלקטרו-אופטיקה ומכנו-אופטיקה, שיספקו רעיונות חדשים ומקוריים. מחמת המחסור במהנדסים מומחים נאלצה התעשייה להכשיר פיזיקאים ומהנדסים מתחומי הנדסה שונים, באמצעות תכנית הכשרה קצרה וייעודית, אולם לאור הפיתוח המואץ בתחום פתרון זה אינו מספק עוד. לפני מספר שנים השיקה המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל תכנית לימודים ייחודית לתואר בוגר במדעים (B.Sc) בהנדסה אופטית, הנותנת מענה איכותי לצרכי התעשייה. התכנית מקיפה את כל קשת המקצועות בתחום האופטיקה היישומית ומאפשרת העמקה בתחומי התמחות.

ראש המחלקה לפיזיקה ולהנדסה אופטית, ד”ר שמשון קלוש, אומר: “קיים מחסור גדול במהנדסים בתחום האופטיקה, הן לתעשיות גדולות העוסקות בתחום והן לחברות קטנות וחברות הזנק הזקוקות למהנדסים אופטיים לפיתוח מוצריהן. התכנית מעניקה רקע, ידע וכלים ברמה גבוהה ומעמיקה, המאפשרים השתלבות מהירה בתעשייה עתירה בטכנולוגיה. כבר במהלך הלימודים עוברים הסטודנטים התנסות במעבדות ופרויקטים הלכה למעשה כפי שהם יבצעו במהלך עבודתם בתעשיות השונות ומבצעים התמחות בתעשייה (סטאז’) כחלק מתכנית הלימודים, מה שיאפשר השתלבות בעבודה באופן מיידי”.

ד”ר קלוש מסביר כי אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה, בה העולם עובר משימוש באנרגיית חשמל לשימוש באנרגיית אור. “כבר כיום כל טכנולוגיות המידע עוברות מחשמל לאופטיקה. למעשה כל תקשורת שאנו מכירים שאינה פיזית (כבלים וכו’) עוברת באור. השלב הבא, שיהווה פריצת דרך אמתית ונמצא ממש מעבר לפינה הוא העברת אנרגיה באמצעות אור. ניתן כבר לראות את הניצנים בתעשיות הרכב והתעופה, שם נעשה שימוש באנרגיית האור להפעלת כלים שונים. אני מעריך שבתוך 40-50 שנים כל האנרגיה תעבור באמצעות אור” הוא מציין.

אם נביט סביבנו, נראה שהערכותיו של ד”ר קלוש מתממשות ברגעים אלו ממש בכל תחום בחיינו: הבתים שלנו הופכים ל”חכמים” ועוברים לשימוש בתקשורת אלחוטית ללא כבלים, המכוניות שלנו מצוידות בעוד ועוד אמצעים אופטיים מתוחכמים, מכשירי הטלפון הנייד שלנו יכולים לבצע מגוון פעולות מתקדמות באמצעות שימוש בטכנולוגיית Wi-Fi ו- Bluetooth, הרופאים שלנו משתמשים בלייזר למגוון טיפולים וניתוחים חדשניים ואפילו חנויות בקניון יודעות לזהות אותנו ולשלוח הודעות וואטסאפ עם מבצעים והטבות. כל אלו עושים שימוש בטכנולוגיות אופטיות מתוחכמות ורכיבים אופטיים חדשניים.

“מהנדס אופטי יכול לעבוד בהמון תחומים”, אומר ד”ר קלוש. “בתחום הטכנולוגיות הרפואיות, בחברות ביטחוניות, בתעשיית ההייטק והמחשוב, בתחום התקשורת ולמעשה בכל תעשייה המתאימה את עצמה לעידן החדש של המהפכה התעשייתית הרביעית המתרחשת עתה”. ואכן, מקבלת המחלקה להנדסה אופטיקה במכללה האקדמית להנדסה פניות רבות מחברות המבקשות להפנות אליהן סטודנטים ובוגרים, כמו גם בקשות למתן קורסים בנושאי אופטיקה שונים לעובדי החברה. “הבוגרים שלנו עובדים בחברות מובילות כמו אלביט, רפאל, אינטל, NOVA, Applied Materials, Tencor KLA, אופגל ועוד. מיד עם סיום הלימודים הם ‘נחטפים’ ומביאים לנו גאווה רבה”, מסכם ד”ר קלוש בסיפוק.

התוכנית מאושרת ע”י העתודה האקדמית. לקבלת פרטים נוספים ולהרשמה לתכנית, הכנסו לקישור הבא:

https://www.braude.ac.il/Campaign/?ref=OutbrainOptit&type=1&slidenum=9

ייעוץ לימודים