צפו בוידאו: הכיסא החכם בעיר

עודכן ב- 18/06/23

סטודנטים מהמכללה יצרו “כיסא חכם” עבור אנשים עם מוגבלויות פיזיות, לצורך תרגול פיזיותרפי לגפיים העליונות והתחתונות. הייחודיות בכיסא היא שהוא ניתן לתכנות מראש ולהתאמה אישיתועבור כל מטופל באופן ספציפי, באמצעות אפליקציה ייעודית. לפי פיזיותרפיסטים שעובדים עם הכיסא בבית גיל של אקים בכרמיאל, מדובר במהפכה של ממש, משום שמעתה יכולים מטופלים רבים לעשות בו שימוש גם ללא נוכחות של פיזיותרפיסט, שכן תוכנית האימון ניתנת להפעלה בלחיצת כפתור. עכשיו כבר ישנה כבר בקשה לשכפל את הרעיון גם למקומות טיפוליים נוספים. 

מדובר בכיסא ATP (Active Passive Training שתוכנן ונבנה במכללה על ידי סטודנטים להנדסת מכונות וסטודנטים להנדסת חשמל ואלקטרוניקה במשך מספר שנים. הכיסא מאפשר התאמה של מנח הישיבה בארבעה צירים עבור מטופלים עם נכויות בדרגות שונות. התאמת מנח הישיבה מאפשרת ביצוע תרגילי פיזיותרפיה באמצעות אפליקציה, המאפשרת שמירה של מנח הכסא עבור כל מטופל.

הצורך בתכנון הכיסא נולד בעקבות שיחה שהתקיימה לפני כמה שנים בין ד”ר אורית בראון בנימין, כיום ראשת המחלקה להנדסת מכונות ואז מרצה במחלקה, לבין גילה הרוש ז”ל, שעבדה אז כפיזיותרפיסטית בבית הספר הפתוח בתפן, שכלל כיתת ילדים הסובלים מ .C.P. הרוש, שנפטרה לפני כמה שנים ממחלת הסרטן, תיארה את התסכול שלה בזמן העבודה על הילדים, בגלל הצורך לכוונן את הכיסא בכל פעם מחדש – תהליך שאורך זמן רב.  ד”ר בראון בנימין זיהתה מיד את הפוטנציאל שברעיון לפתח פתרון הנדסי לבעיה, והציעה אותו לסטודנטים כפרוייקט גמר מתמשך. “במהלך הדרך היו עליות ומורדות, הצלחות וכשלונות אך השתיים לא הרפו מהרעיון”, מספרת אורנית בר זית, מובילת פרוייקט הדגל במכללה, למען אנשים עם מוגבלויות. “עכשיו הכיסא הושלם וההתרגשות באירוע המסירה שלו לבית גיל בכרמיאל היתה גדולה מאוד. לצערי גילה לא יכולה היתה לראות את הפרוייקט כשהוא גמור, את הכישרון והמעוף הרב שהושקע בו, אני משוכנעת שאילו ראתה זאת היתה מאושרת”. 

הכיסא הייחודי נמסר, כאמור, לשימוש בבית גיל של אקי”ם בכרמיאל, המשמש כמרכז יום לבוגרים מעל גיל 21, עם אוטיזם, או מוגבלות שכלית והתפתחותית, אשר נמצאים ברמת תפקוד בינונית ונמוכה, וחלקם זקוקים לשיקום גופני ולטיפולים פיזיותרפיים. 

עוד על הכיסא המהפכני, שביצועיו כבר מכים גלים בקהילת המטפלים, בסרטון שלפניכם:  

ייעוץ לימודים