היסטוריה במכללה: אושרה תוכנית לתואר ראשון בהנדסה אזרחית

עודכן ב- 06/02/22

על רקע המחסור החמור במהנדסים אזרחיים שעומד על אלפי מהנדסים, אל מול הביקוש הגדל מצד התעשייה והמשק, פותחת המכללה מסלול חדש לתואר ראשון בהנדסה אזרחית, בדגש על התמחות בהנדסת ניהול הביצוע ובהנדסת מבנים.

בשנים האחרונות ישראל עומדת בסימן של צמיחה כלכלית וגידול מהיר של האוכלוסייה. אולם קצב פיתוח התשתיות לא תואם את קצב הצמיחה, והפער בין שני הקצוות מביא לפגיעה משמעותית במשק, שנאמד בעשרות מיליארדי ₪ בשנה ולפגיעה באיכות החיים של הציבור בישראל. על פי דו”ח של הצוות הבין משרדי בנושא הפער בהון אנושי לענף התשתיות לשנת 2020, נמצא כי מהנדסים אזרחיים הם ליבת כוח האדם ההנדסי הדרוש לפיתוח של פרויקטי תשתיות, אך למרות זאת הפער כמות מהנדסים אלה לבין הדרישה להם בשוק אף צפוי לגדול בשנים הקרובות.

כאמור, הנדסה אזרחית, בדגש על הנדסת בניין הוא אחד התחומים החשובים והמבוקשים ביותר שמתפתח ומתקדם בקצב מהיר, אך למרות החשיבות ועל אף הביקוש האדיר למהנדסים בתחום, נכון להיום חסרים אלפי מהנדסים אזרחים במשק. על רקע מחסור זה, המכללה האקדמית להנדסה בראודה קיבלה את אישור המל”ג לפתיחת תוכנית לתואר ראשון B.Sc. בהנדסה אזרחית בדגש על התמחות בהנדסת ניהול הביצוע ובהנדסת מבנים. התוכנית החדשה, אשר תפתח בשנת הלימודים הקרובה (אוקטובר 2022), תכשיר את המהנדסים תוך הקניית ידע רחב במקצועות הבסיס ובמקצועות ייעודיים, לצד ארגז כלים חדשני המשלב בין ידע תיאורטי לניסיון מעשי, על מנת שאלו יהוו את חוד החנית של המהנדסים במשק הישראלי ויקדמו את החדשנות הישראלית בעולם תחרותי ותזזיתי.

תחום ההנדסה האזרחית עוסק בתכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מבני מגורים, מבני משרדים, מבני תעשיה ומסחר, כבישים, גשרים, מסילות רכבת, מנהרות, נמלי תעופה, נמלי ים ועוד. תת תחום ‘הנדסת ביצוע וניהול הבנייה’, כולל את כלל ההיבטים והשלבים של הקמת פרויקט הבנייה, החל מהשלב האדריכלי ושלד המבנה ועד לתכנון המערכות השונות (מים והביוב, חשמל, תקשורת, מיזוג אויר וכו’), לצד מבנים חכמים ובנייה ירוקה. עבודתם של מהנדסי ניהול הביצוע והנדסת מבנים מחייבת תפקוד בסביבת עבודה מורכבת שכוללת ניהול ותיאום צוותים מקצועיים גדולים ובתנאים משתנים כל הזמן.

תחום הנדסת בניין (קונסטרוקציות) עוסק בתכנון הנדסי ובניית מבנים מסוגים שונים, החל מתכנון מבנה מפורט ועד לשיקולי ביצוע, בטיחות העובדים בעת הקמת המבנה ובטיחות המשתמשים בו למשך כל חייו, לרבות עמידותו של המבנה בעומסים יומיומיים ובתנאים לא שגרתיים (רעידות אדמה, רוח פעולות איבה כגון טילים ועוד).

תוכנית הלימודים תימשך 4 שנים, בסופה בוגרי התואר יהיו זכאים לתעודת מהנדס .B.Sc. התוכנית תכלול לימודי יסוד מדעיים, מקצועות הנדסה בסיסיים ומקצועות העשרה ממדעי החברה והאומנויות, לצד קורסים מקצועיים הקשורים לענף הבנייה כמו תכנון ויציבות מבנים, ניהול וביצוע פרויקטים, בטיחות באתר עבודה, גיאודזיה (מדידות), כבישים ותחבורה, הנדסת מים וסביבה ועוד. בסיום התוכנית כל סטודנט יידרש לבצע פרויקט גמר שנתי בהנחיית חברי סגל של המחלקה במשותף עם מהנדסים בכירים מהתעשייה, במסגרתו הסטודנטים יזכו להתנסות בעבודת צוות ובמרכיבים של שני תחומי ההתמחות: תכן מבנים והנדסת ניהול וביצוע.

 

ייעוץ לימודים