כך משדרגים את שירותי הרפואה בבתי החולים

עודכן ב- 11/08/21
פרופ' סמאר מרעי

תחום הביוטכנולוגיה יודע בימים אלה עדנה – העולם נחשף לצורך המתמיד לשפר את המערכים הרפואיים, בכל הגזרות שלהם, ומגפת הקורונה העצימה אף יותר את הצורך באנשי מקצוע איכותיים, שיידעו להתמודד עם קשיי התקופה והלחצים שנובעים מהם.

המצוקות והתקלות מתגלות לא פעם תוך כדי תנועה, וכדי לספק להן את הפתרונות הנכונים חשוב להיחשף אליהן ולהבין אותן לעומק. זה מה שקרה למשל לחנא מוראני, שעובד בבנק הדם של המרכז הרפואי זיו בצפת. מוראני, מוסמך במדעים (.M.Sc) בתוכנית לתואר שני בביוטכנולוגיה של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, הבחין שיש בעיה בחישוב כמות הדם המוזמנת לנתרמים, ושלא פעם כמות הדם שמוזמנת לבנק הדם אינה תואמת את הצרכים בפועל – ליקוי שעלול לגרום לבזבוז דם יקר שיכול לסייע לחולים נוספים. “הכנסתי לעבודה כלי לחישוב צריכת מלאי דם על פי ממוצע נע, והדבר הוביל מיידית לחיסכון בהזמנת מנות דם ובנוסף – להורדת אחוז הפסילות שלהן”, מספר מוראני. “כעת אני שוקד  על כתיבת מאמר אשר מסכם את תוצאות הפרויקט ויפורסם  בכתב עת מדעי”.

גם הסטודנטית ערין מסאלחה השלימה במכללה האקדמית בראודה את לימודי התואר השני שלה בביוטכנולוגיה, וזמן קצר אחר כך עברה תהליך דומה לשל מוראני . ערין  עובדת במעבדה המיקרוביולוגית בבי”ח  רמב”ם בחיפה.  במסגרת פרויקט הגמר, וביחד עם הבוגרת מונא דיאב, הן בחרו בפיתוח מוצר ביוטכנולוגי בתחום החקלאות בת קיימא. ערין ומונא תכננו וייצרו פורמולציות של דשנים ביולוגיים אשר מכילים חיידקים ידידותיים, בשילוב עם הידרוג’ל מתכלה, כתחליף לדשנים סינתטיים וחומרי הדברה-  פתרון אשר משתלב היטב עם “המהפכה הירוקה”.

ערין ומוראני הם שתי דוגמאות מיני רבות, שממחישות את היישומיות שבלימודי ביוטכנולוגיה, ובפרט בלימודי התואר השני, שבו מכשירים את הבוגרים לא רק לחקור תחום כלשהו, אלא ליישמו באופן מיידי במקום העבודה של הסטודנטים, שמשוועים לפתרונות למצוקות שצצות במשך הזמן.

“אני מאוד שמחה שהייתה לי ההזדמנות להיות חלק מבוגרי התוכנית לתואר שני במכללה”, מוסיפה ערין. “התוכנית תרמה לי רבות והעשירה את הידע שלי במגוון תחומים. במהלך הלימודים נחשפנו והתמקדנו בתהליכי פיתוח ורגולציה של מוצרים ביוטכנולוגיים, כולל ביצוע מחקרים וניהול ניסויים קליניים בעולם האקדמי ובתעשייה. את התואר הראשון שלי עשיתי במדעי המעבדה הרפואית בטכניון, אבל בגלל שהגעתי למעבדה ברמב”ם ללא הכשרה מעשית בתעשייה, הרגשתי שהתואר השני מבראודה השלים בעבורי את התמונה המלאה והעניק לי כלים ליישום החומר הנלמד בתחום המקצועי והמחקרי. במחקר שעשיתי כפרויקט גמר זכיתי לליווי צמוד ומקצועי מהמנחה ומאנשי הסגל האקדמי במכללה. אני שמחה שבעבודה התמודדתי עם סוגיות אמיתיות בתחום פיתוח המוצרים לתעשייה, תוך שיישמתי בתהליך את ארגז הכלים  שרכשתי במהלך התואר”.

מוראני, מחזק את דבריה: “אחרי שהשלמתי את הקורס ‘פיתוח מוצרים טכנולוגיים׳, התחלתי לעבוד על פיתוח מוצר ביוטכנולוגי חדיש לזיהוי סוגי דם, עבודה שכללה שימוש בכלים שניתנו לי במהלך כל התואר, עריכת ניסוי קליני, פיתוח ושיווק המוצר, רישום המוצר רפואי, כתיבה ורישום פטנט ועוד. מה שאותי הכי ריתק בתוכנית זה החיבור בין עולם הלימודים לסביבת העבודה האמיתית שלי. הכלים והידע שקיבלתי בלימודים עם אתגרי היום יום בעבודה אפשרו לי לפתח דברים חדשים ומעניינים, כך שזה לגמרי WIN WIN”.

ראש התוכנית, פרופ’ מרעי סמאר, אינו מופתע: “התוכנית שלנו מכוונת לאנשים שעובדים בתעשייה, בחברות או בעבודות אחרות הקשורות לתחום הביוטכנולוגיה והרפואה. אנחנו באים לקראת הסטודנטים שלנו, מקיימים את הלימודים בימי שישי ובחמישי בערב, כך שיוכלו במקביל גם לעבוד וגם לנהל חיי משפחה. התוכנית לתואר שני מתאפיינת לא רק בהכשרה בנושאים מדעיים שנמצאים בחזית המחקר, אלא גם בהיבטים הרגולטוריים של הניסויים הקליניים, נושאים הקשורים לניהול, שיווק ותכנון פרויקטים בתחום הביוטכנולוגיה ועוד. בפני בוגרי תואר שני בביוטכנולוגיה נפתחות אפשרויות תעסוקה בתחומים נדרשים ומתגמלים מאוד, כולל תפקידי ניהול ומנהיגות בתעשיית הביוטק באשר היא”.

לפרטים נוספים על תוכנית הלימודים לתואר שני בביוטכנולוגיה לחצו על הקישור: https://www.youtube.com/watch?v=20Gpj9Or9Wo

 

ייעוץ לימודים