"ליצור מסלול שמשנה חיים" – מנהלת המכינה הקדם-אקדמית, בראיון ראשון

עודכן ב- 07/09/25

ד"ר יפה חן מונתה לאחרונה לתפקיד מנהלת המכינות הקדם־אקדמיות של המכללה. היא מחליפה בתפקיד את ילנה שפיגלמן, שמילאה אותו במשך שנים רבות. ד"ר חן מגיעה עם רקע עשיר בעולם החינוך, האקדמיה והניהול החברתי – ועם חזון ברור: לחבר בין חינוך להנדסה, ולהעניק לצעירים מהפריפריה הזדמנות אמיתית לפרוץ לעולם המדע והטכנולוגיה. 

שלום לך, ד"ר יפה חן, וברוכה הבאה למשפחת בראודה

תודה רבה, אני מאוד שמחה להצטרף למכללה, ולתרום לה מניסיוני. 

ספרי קצת על הרקע המקצועי שלך

אני מגיעה מעולם החינוך, האקדמיה והניהול, עם ניסיון רחב מאוד. במשך שנים ניהלתי תחומים ציבוריים וחברתיים – בין היתר ניהלתי את ארגון 'אחוה'-איגוד רב-תחומי לאנשים עם מוגבלות, שעוסק בשיקום אנשים עם מוגבלות. במסגרת זו הקמתי חממת יזמות בשיתוף משרדי ממשלה, מוסדות אקדמיים ותעשייה, גייסתי תקציבים משמעותיים, והובלתי תוכניות לימודים והכשרות מקצועיות לאנשים עם צרכים מיוחדים. בהמשך הדרך מילאתי שורה של תפקידים בבית ספר דמוקרטי בתל־אביב–יפו, שבו פעלתי כמנהלת פדגוגית, רכזת מתמטיקה ומובילת תחום המחשוב. שם למדתי מקרוב איך משלבים בין חירות חינוכית לאחריות אישית – של תלמידים ושל הצוות גם יחד. במקביל, עסקתי במחקר אקדמי, פרסמתי מאמרים והרציתי בתחומי המדעים. אני בעלת דוקטורט בפסיכולוגיה חינוכית מאוניברסיטת חיפה, תואר שני בחינוך למדע ולטכנולוגיה ותואר שני נוסף במנהל עסקים, מח' לתעשייה וניהול מהטכניון. 

מה הוביל אותך להצטרף למכללה ?

מה שהביא אותי למכללה היה הרצון לחבר בין חינוך להנדסה, ולתת לצעירים וצעירות מהפריפריה הזדמנות אמיתית לפרוץ לעולם המדע והטכנולוגיה. בעיניי, ניהול המכינה הוא לא רק ניהול – זו שליחות. ליצור מסלול לימודים שפותח דלתות, משנה חיים ונותן לסטודנטים ביטחון ביכולות שלהם.  כרגע אני בתחילת הדרך עם צוות המורים, ואנחנו בונים יחד שפה משותפת וחזון ברור. השאיפה שלי היא להציב את המכינה כקרש קפיצה משמעותי לעולם ההנדסה והטכנולוגיה, במיוחד עבור צעירים וצעירות מהפריפריה. 

מהן שאיפותייך במסגרת התפקיד? מה ייחשב בעינייך כהצלחה?

עבורי, הצלחה לא נמדדת רק בשיעור המתקבלים ללימודים האקדמיים, אלא גם ביכולת שלנו לתת לסטודנטים חוויית למידה מחזקת – חוויה שמפתחת תחושת מסוגלות ומכינה אותם באמת לעולם התובעני של ההנדסה. יעד נוסף שאני רואה כמרכזי הוא לחבר את המכינה לסביבה – לקהילה המקומית, לתעשייה ולקרנות הפועלות בחינוך ובטכנולוגיה. כך נוכל ליצור מעטפת רחבה שמראה לסטודנטים שהם לא לבד במסע שלהם –  אלא יש להם רשת תמיכה אמיתית של אנשים וגופים שמאמינים בהצלחתם. 

ד"ר יפה חן, מנהלת המכינה הקדם-אקדמית בברקאודה

האם את רואה בתפקידך שליחות חינוכית ?

בהחלט כן. בעיניי, תפקידי במכינה אינו רק ניהול טכני של מערכת לימודים, אלא שליחות חינוכית אמיתית. אני רואה במכינה הזדמנות ייחודית להעניק לצעירים וצעירות מהפריפריה את מה שלרוב חסר להם – פתח אמיתי לעולם האקדמיה, ההנדסה והטכנולוגיה. כשאני פוגשת סטודנטים שמגיעים לעיתים עם תחושת חוסר ביטחון או עם מחסומים מהעבר, אני רואה לנגד עיניי לא רק את הציון הסופי שלהם, אלא את המסע שהם עוברים: החיזוק האישי, תחושת המסוגלות שמתפתחת, ההבנה שהם יכולים. בעיניי, אלה לא רק הישגים לימודיים – אלה צעדים ראשונים בדרך לחיים אחרים. 

אז זה החזון שלך ?

נכון. החזון שלי הוא להפוך את המכינה לקרש קפיצה משנה־חיים. מקום שבו סטודנטים לומדים מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, אבל במקביל מקבלים מסר ברור: אתם לא לבד. יש קהילה שלמה – צוות מורים, מכללה, תעשייה וקרנות חברתיות – שעומדת מאחוריכם ומאמינה בכם. אני רואה בזה חיבור מרתק בין חינוך לערכים, בין אקדמיה להזדמנות, ובין ידע להעצמה אישית. לנהל מכינה כזו זה לא רק לעבוד עם מערכת שעות ותוכניות לימודים – זה לעצב עתיד. כל צעיר או צעירה שפורצים מכאן לשנה א’ בהנדסה, מסמנים מבחינתי ניצחון קטן אך משמעותי בדרך לשינוי גדול. 

איך המכינות משתנות לנוכח עידן הבינה המלאכותית ?

בהתייחס ל- AI, המכינות הקדם־אקדמיות הן מגרש האימונים של דור המהנדסים בעידן ה-AI – לא רק ידע, אלא גם חשיבה, יצירתיות וגמישות. ולכן נדרש מאיתנו לייצר סביבת לימוד חדשנית, שמחברת בין הקלאסי לחדשני – בין מתמטיקה ופיזיקה לבין כלים דיגיטליים, חקר עצמאי ושיתופי פעולה. תפקידנו הוא לא רק להכין סטודנטים למבחנים, אלא לעזור להם לפתח את היכולות שיאפשרו להם להצליח בעולם משתנה – סקרנות, יצירתיות ויכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים. 

ספרי קצת על המכינות כיום – כמה לומדים במסגרות האלה ?

המכינות הקדם ־ אקדמיות בבראודה נועדו לאפשר לכל מי שלא עומד ישירות בתנאי הקבלה להנדסה לקבל הזדמנות אמיתית להשתלב בלימודים. כיום פועלים במכללה כמה מסלולים – מכינה שנתית ומסלול קדם־הנדסה קצר –  ובשגרה לומדים בהם יחד כ-400 סטודנטים בשנה. 

מי הם הסטודנטים ?

פרופיל הנרשמים מגוון: צעירים אחרי צבא, עולים חדשים, וכן בני ובנות החברה הערבית, הדרוזית והאתיופית, שמבקשים לפרוץ לעולם האקדמיה וההנדסה. רבים מבוגרי המכינות ממשיכים לשנה א' בהנדסה בבראודה. הייחוד הוא בשילוב – מצד אחד לימודי מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית ואוריינות אקדמית ברמה גבוהה, ומצד שני ליווי אישי שמאפשר לסטודנטים לבנות ביטחון עצמי ולפרוץ הלאה לאקדמיה. 

מהם היתרונות של המכינה לעומת חלופות אחרות ?

המכינה הקדם־אקדמית להנדסה מאפשרת לסטודנטים ללמוד במסלול ממוקד שמוביל ישירות לשנה א’. הסטודנטים נהנים ממעטפת אישית ותומכת, ליווי צמוד ומורים שמכירים אותם לעומק, לצד חוויה חברתית בקבוצת לומדים מגובשת, ובעיקר – יוצאים עם תחושת מסוגלות וביטחון עצמי, כשהם מצוידים בידע חזק במתמטיקה, פיזיקה ואנגלית  וביכולת אמיתית להתמודד עם אתגרי התואר.  

פותחים שנה במכינה הקדם-אקדמית

יש לך דוגמה לסיפור אישי שהמכינה שינתה את מסלול חייו ?

ישנם לא מעט סיפורים יוצאי דופן ומעוררי השראה של צעירים וצעירות שמגיעים אלינו מנקודת פתיחה לא פשוטה –  בין אם בשל קשיים כלכליים, שירות מילואים ממושך שקטע את לימודיהם או אתגרים אישיים אחרים –  ובכל זאת חולמים ללמוד הנדסה. בזכות ליווי צמוד של צוות המכינה, יחד עם מערך מלגות מטעם משרד הביטחון והוות"ת, הם מצליחים להתגבר על המכשולים, לצלוח את התקופה המאתגרת, ולהמשיך בדרכם האקדמית כשהם מלאי ביטחון וגאווה. סיפורים אלה הם ההוכחה החיה לכך שהמכינה היא לא רק מסגרת לימודית, אלא קרש קפיצה אמיתי לחיים חדשים. 

איך התקבלת בצוות ? מהם האתגרים המרכזיים כיום ? 

עד כה התרשמתי מהמכללה כבית אקדמי רציני ומסור, שמחויב מאוד לסטודנטים ולשליחות החינוכית שלו. קיבלתי חיבוק חם מצד ההנהלה, תחושת שותפות מצד הצוות ביחידה, והמון נכונות לשתף פעולה –  וזה בהחלט מאפשר לי להתחיל ברגל ימין. האתגרים העיקריים בעת הזו נוגעים למציאות הלא פשוטה בארץ – ירידה מסוימת במספר הנרשמים, צורך בליווי צמוד לסטודנטים שנמצאים תחת עומס אישי או כלכלי, וגם התאמה של תהליכי העבודה למציאות המשתנה. אתגרים אלה מחייבים אותנו להשקיע בחיזוק תחושת היציבות והשייכות, ולשדר לכל סטודנט את האמונה ביכולתו להצליח. 

ולסיום – מה את מאחלת לעצמך ?

לעצמי אני מאחלת להמשיך לבנות שפה משותפת עם הצוות, להציב את המכינה כקרש קפיצה משמעותי לעולם ההנדסה, ולראות את הסטודנטים שלנו צולחים את הדרך ומגיעים רחוק. לצד זאת, אני מקווה לקדם התאמה של תהליכי עבודה למציאות המשתנה – יותר דיגיטציה ופחות ניירת, שימוש חכם בכלי מחשוב בהוראה ובניהול, כדי שנוכל לפעול ביעילות מול השותפים ולהקדיש את מירב האנרגיה לסטודנטים עצמם.  

בצילום הראשי (מימין לשמאל): רבקה (ריקי) שולמן, עוזרת למנהלת המכינה; ד"ר יפה חן, מנהלת המכינה; יפה גולן, רכזת אדמיניסטרטיבית; הילה זינגר, יועצת המכינה; נעמה הזילה, רכזת חונכויות והחברה הערבית במכינה 

בצילום התחתון: ד"ר יפה חן מספרת לתלמידי המכינה שנרשמו השנה ללימודים על הצפוי להם 

ייעוץ לימודים