מחקרן של ד"ר אירה רווה וד"ר מירי שחם, חברות סגל המחלקה להוראה במכללה, פורסם בספר חדש בשם "ממשבר להזדמנות", בהוצאת מכון מופת, שהושק בשבוע שעבר (17.2.25) באירוע חגיגי שהתקיים בת"א. הספר מאגד מחקרים נוספים שנעשו על הלמידה וההוראה באקדמיה בתקופת הקורונה, והוא נערך על ידי ד"ר ענת כהן וד"ר אלה ברונשטיין, מהחוג לחינוך והפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א.
"המחקר שלנו נערך בתקופת קורונה בזמן אמת והוא משקף תמונת מצב באשר לתחושת המסוגלות של המרצים לעבור באותם ימים להוראה מרחוק, ועד כמה הדבר השפיע על רמת הלחץ שלהם", מספרת ד"ר אירה רווה. "ממצאי המחקר יסייעו לנו בעיצוב ההוראה ודמות האקדמיה בעתיד, בדגש על הוראה בחירום מנקודת מבט של מרצים. המחקר מדגיש את חשיבותם של היבטים רגשיים בקרב מרצים באימוץ של הוראה מרחוק, ומציע המלצות פרקטיות לקובעי המדיניות באקדמיה".
וכך נכתב במבוא למחקר: "מגפת הקורונה כפתה על מרצים באקדמיה בכל העולם מעבר מהיר, בלתי צפוי ומאתגר מהוראה פנים אל פנים להוראה מרחוק. מרצים רבים, ובפרט מרצים להנדסה ולמדעים, הגיעו למעבר זה עם ניסיון מועט בהוראה מרחוק וללא הכשרה פדגוגית מתאימה. בשאלון שהועבר בין מרצים במכללה, ואשר קיבל תוקף במחקר, מרצים ביטאו תחושות של לחץ, תסכול ועומס, בשל הקושי לתקשר עם הסטודנטים, עד כדי תחושת אובדן משמעות של מקצוע ההוראה וטשטוש גבולות בין בית לעבודה. עם זאת, מרצים שהביעו נכונות לאמץ הוראה מרחוק גם בעתיד, דיווחו על תחושת מסוגלות גבוהה ועל תחושות לחץ נמוכות. ממצאי המחקר משקפים את חשיבות התמיכה במרצים בפן הרגשי, בנוסף על ההכשרה הטכנו-פדגוגית", כתבו החוקרות.
נציין כי אסנת ברגר, לשעבר עובדת המכללה, וד"ר סיגל מורד ממכללת בית ברל, הן שותפות למחקר.
בתמונה העליונה: ד"ר אירה רווה (במרכז) לצד עורכות הספר, ענת כהן וד"ר אלה ברונשטיין. בתמונה מימין: ד"ר מירי שחם.
,