מחקר פורץ דרך יוביל לייצור פלסטיק במינימום זיהום

עודכן ב- 17/10/23

ד”ר גלעד אלפסי, מרצה במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה במכללה, זכה ביחד עם פרופ’ יכין כהן מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון, במענק מחקר יוקרתי של הקרן הלאומית למדע (ISF). השניים זכו במענק על מחקרם בנושא “הפיכת פסולת צמחית לביו-פולימר מתכלה”, במטרה להתמודד עם ההתחממות הגלובלית ועם ההשפעה הסביבתית השלילית של פסולת פלסטיק, שמגבירה את הדרישה לפיתוח של חומרי גלם מתחדשים אלטרנטיביים לייצור דלקים, כימיקלים וביו-פלסטיק (מתכלה). המענק, על סך 1,324,000 שקלים (שיחולק לתקופה של ארבע שנים), צפוי קדם את המחקר, על ידי יצירת מיקרו-ביו-ראקטור המכיל אמולסיות במעטפת צלולוזה, אנזימים שונים ומיקרואורגניזמים.

ד"ר גלעד אלפסי

ד”ר גלעד אלפסי (משמאל) ופרופ’ אמריטוס יכין כהן מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון (צילום: אסתר חמל)

 

“אחד האתגרים העומדים בפני החברה כיום הוא מזעור הזיהום מפלסטיק ומיקרופלסטיק כאשר פלסטיק מתכלה על בסיס ביולוגי, כגון פולי (חומצה לקטית) (PLA) מציג פתרון פוטנציאלי מאתגר”, מסביר ד”ר אלפסי. “מצד שני, פסולת צמחית מסוג שנקרא ליגנו-צלולוזה היא משאב בר קיימא, שאינו  גורם להשפעה שלילית על אספקת המזון, ויתרה מזאת, בתהליך הייצור הטבעי שלו צורך פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה ובכך מקטין את ההתחממות הגלובלית. ליגנו-צלולוזה נמצאת בכל פסולת צמחית, כדוגמת גזם, פסולת של גידולי תירס וחיטה ועוד, וחלק גדול ממנה כיום נשרף או מוטמן באדמה.  לתוצאות המחקר שלנו צפויה השפעה רבה על השימוש בפלסטיק ובניצול משאבי טבע מתכלים על ידי יצירת פלטפורמה חדשה לעיבוד ביולוגי של תרכובות אורגניות יקרות-ערך ממשאבים מתחדשים, וייצור של ביו-פלסטיק עיקרי עם מינימום זיהום”. 

הקרן הלאומית למדע (ISF) היא הגוף המרכזי התומך במחקר בסיסי פורץ דרך בישראל, על סמך מצויינות מדעית בתחומי הדעת השונים, ובמגוון ערוצי תמיכה. עיקר מימונה של הקרן מקורו במועצה להשכלה גבוהה (המל”ג), דרך הוועדה לתכנון ותקצוב (ות”ת). הקרן מספקת תמיכה למגוון רחב של תחומי מחקר, ביניהם מדעים מדויקים וטכנולוגיה, מדעי החיים ורפואה, מדעי הרוח, ומדעי החברה. תמיכה זו מוצעת לחוקרים וחוקרות במוסדות להשכלה גבוהה, מכוני מחקר ובתי חולים בישראל. 

יצוין כי המחקר של ד”ר אלפסי ושל פרופ’ יכין כהן הוזכר על ידי פורטל YNET כאחד מכמה מחקרים פורצי דרך שמבוצעים בימים אלה על ידי חוקרים ישראלים. לקריאת המאמר ב YNET לחץ כאן.

ייעוץ לימודים