עשרות בני נוער, שוחרי דעת ומדע, הגיעו למכללה לחגוג את יום הפיזיקה – יום של חוויה, תנועה וגילוי שבו המדע קיבל צורה, קול ותנועה.
האירוע – בחסות המרכז לנוער שוחר מדע במכללה, משרד החינוך – מחוז צפון, אקוסיסטם 21, אשכול בית הכרם ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה – הוקדש לעידוד סקרנות מדעית וחשיבה יצירתית בקרב בני נוער באמצעות התנסות, למידה פעילה וחיבור בין ידע למדיה חווייתית.
האירוע נפתח במופע קרקס ייחודי בן כ־45 דקות, ששילב פעלולים מרהיבים, הדגמות מדעיות ודיונים דיאלוגיים עם הקהל. דרך תנועה, אנרגיה ושיווי משקל המחישו האמנים עקרונות יסוד בפיזיקה הקלאסית – תנועה, כוח, מסה ואנרגיה – והראו כיצד חוקי הטבע פועלים לא רק במעבדה אלא גם בחיי היומיום.
בהמשך התקיימה סדנת ג’אגלינג מדעית, שחיברה בין אמנות הקרקס לבין חוקי הפיזיקה. המשתתפים למדו כיצד תנועה מדויקת, זוויות הטלה ושימור תנופה הופכים את הבלתי אפשרי לאמנות מאוזנת. הסדנה עודדה למידה חווייתית דרך הגוף, ניסוי אישי, שיתוף פעולה וחשיבה יצירתית.
במהלך היום פעלו בקמפוס תחנות אינטראקטיביות מגוונות, שאיפשרו לתלמידים להתנסות בעצמם בעקרונות פיזיקליים שונים – החל בניסויי תנועה ואנרגיה, דרך משחקי כוח ואיזון, ועד הדגמות משעשעות של תופעות טבע.
“המטרה שלנו היא לעורר את הסקרנות הטבעית של התלמידים ולקרב אותם אל עולם המדע דרך חוויה והתנסות,” אמרה ד"ר יעל חזן, מנהלת המרכז לנוער שוחר מדע במכללה. “המדע הוא לא רק ידע — הוא הזמנה לגעת, לשאול, לנסות ולגלות.
אני אוהבת לצטט את המדען מייקל פאראדיי שאמר כבר בשנת 1849: 'שום דבר אינו נפלא מדי מכדי שיהיה אמת, אם הוא עקבי עם חוקי הטבע; ובדברים כאלה, הניסוי הוא המבחן הטוב ביותר לעקביות זו' ואמנם, ראינו ביום הפעילות הזה שכשהתלמידים חווים את הפיזיקה דרך הגוף והחושים, הידע הופך חי ובעל משמעות".
יום הפיזיקה במכללה האקדמית להנדסה בראודה הזכיר לכולנו כי מאחורי כל חוק מדעי עומדת פליאה אנושית – אותה סקרנות שהניעה את פאראדיי, ניוטון ואיינשטיין, והיא זו שממשיכה להניע גם את הדורות הבאים של חוקרים, ממציאים ומהנדסים.
בצילום: ד"ר יעל חזן (שניה מימין), לצד צוות אמני הקרקס שהגיעו לעשות "פעלולי פיזיקה" בפני הנוער שמתעניין במדעים