תעודת הוקרה לפרופ’ רפי ורטהיים מנשיא גרמניה

עודכן ב- 19/07/22

בטקס חגיגי שהתקיים בסקסוניה שבגרמניה, הוענקה תעודת הוקרה מטעם נשיא גרמניה לפרופ’ רפי ורטהיים, מהמחלקה להנדסת מכונות במכללה, על פועלו ותרומתו המיוחדת ב-60 שנים האחרונות, שבהן פעל לחיזוק הקשר בין גרמניה וישראל.  פרופ’ ורטהיים הוא גם הנציג הבכיר של חברת פראונהופר הגרמנית בישראל.

תעודת ההערכה, החתומה על ידי נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, הוענקה לרפי בטקס חגיגי שנערך בבניין הממשלה של מדינת סקסוניה בעיר דרזדן, במעמד ראש ממשלת סקסוניה מר קרצמר ובהשתתפות כ-50 מוזמנים. בין האורחים השתתפו גם הגברת רות רוייכר, ראש הקהילה היהודית בקמניץ והגברת רנטה אריס, ניצולת שואה, שהייתה על הרכבת לאושוויץ וההפגזה האמריקאית בפברואר 1945 הצילה את חייה. בנוסף השתתפו באירוע עודד ורטהיים, בנו של רפי , ורעייתו מורן.   בדברי הברכה של ראש ממשלת סקסוניה, ציין מיכאל קרצמר, את פעילותו של רפי במשך יותר ממחצית המאה, שבהן תרם להבנה ולהסברה של עמדת ישראל, קידם פגישות עם המפלגות השונות, חיבר בין האקדמיה לתעשייה ויצר קשרים בין ערים וגופים פוליטיים.

 

“התעודה והאות מסמלים עבורי לא רק הערכה ותודה אלא גם סגירת מעגל”, אמר פרופ’ ורטהיים אחרי הטקס המרגש. “הורי נמלטו מגרמניה באמצע שנות ה-30. חלק גדול מהמשפחה נספה בשואה. החל משנות ה-60 של המאה הקודמת נלחמתי למען קשרים עם הדור הגרמני הצעיר כדי להביא לידיעתם את מוראות השואה, אבל בעת ובעונה אחת התחלתי לפעול ליצירת קשרים אישיים, מקצועיים, אקדמיים, ציבוריים וחינוכיים כדי לעודד הבנה וסובלנות ולמנוע שואות מעין אלה בעתיד. האות והתעודה אינם פרס, הם סמל שבאמצעות שיתופי פעולה ותרומה לקהילה אפשר יהיה לחיות טוב יותר ובשלום בעולם של היום”. 

פעילותו הבינלאומית של פרופ’ ורטהיים החלה באגודת הסטודנטים בטכניון בשנות ה-60 ובהמשך, בעיר אאכן שבגרמניה בתחילת שנות ה- 70, בעת לימודיי הדוקטורט. ורטהיים שימש יו”ר ארגון הסטודנטים היהודיים והישראליים ובאותה תקופה אף אירגן את תנועת הנוער “הבונים” שרבים מבוגריה עלו לישראל. במסגרת תפקידיו כחבר מועצת העיר קריית ביאליק, כסגן וממלא מקום ראש העירייה וכראש העירייה, טיפח את הקשרים עם העולם הרחב וחתם על ברית ערים תאומות עם ברלין -שטיגליץ וצלנדורף. בשנת 2009  הוזמן כאיש סגל לאוניברסיטה של קמניץ ולמכון המחקר של פראונהופר. באותה תקופה החל לטפח קשרים אישיים, פוליטיים, חברתיים, תרבותיים, אקדמיים, חינוכיים עם העיר קמניץ, עד לחתימת ברית ערים תאומות עם קריית ביאליק בימים אלה. מעבר לכך פעל לחילופי סטודנטים בין ישראל לגרמניה, יזם פרויקטים משותפים בתעשייה, באקדמיה ובין מוסדות ציבוריים וממשלתיים ופעל למתן מלגות לסטודנטים יהודיים וישראליים במסגרת ELES , וממשיך בכך עד היום. באמצעות קשריו נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה בין האוניברסיטה בירושלים לבין פראונהופר בדרמשטט בנושאי סייבר, ועם פראונהופר שטוטגרט בנושאי רפואה. לפני חודשיים נחתם גם הסכם בין אוניברסיטת תל אביב למכון פראוהופר במינכן בנושא חיישנים.

במכללה משמש פרופ’ ורטהיים כאיש סגל בכיר במחלקה להנדסת מכונות, שנמצאת מזה 12 שנים בקשרי פרויקטים, חילופי סטודנטים ומרצים עם חברת פראונהופר בגרמניה. במסגרת זו, חוקרים מהמכללה לוקחים חלק פעיל בפרויקטים יישומיים משותפים בתחומי מכונות, תהליכים, חומרים, עיבוד נתונים ועוד. נשיא המכללה, פרופ’ אריה מהרשק, בירך את פרופ’ ורטהיים על ההישג: “אנו מברכים את פרופ’ ורטהיים על פעילותו רבת השנים לקידום יחסי גרמניה-ישראל ועל ההכרה לה זכה, ומוקירים את שיתוף הפעולה בין המכללה לבין חברת פראונהופר, מולה מקיימת המכללה מגעים להשבחת הפריון ולחיזוק התעשייה הישראלית”. 

ייעוץ לימודים