תלמידי בתי ספר במקום סטודנטים

עודכן ב- 27/11/23
תלמידי אורט שלומי במכללה

צוות המורים של אורט שלומי במכללההמכללה מעניקה בימים אלה אכסניה לימודית לשלושה בתי ספר מהגליל והגולן, מישובים שפונו בעקבות המלחמה. המדובר בבתי הספר של קיבוץ סאסא, באורט שלומי ובשבוע שעבר הצטרף בית ספר נוסף מכפר ורדים. התלמידים מגיעים וחוזרים לישוביהם בכוחות עצמם או בהסעות מאורגנות ומקבלים מהמכללה כיתות לימוד, חדרי מורים וכל מה שנדרש להם לקיום שגרת לימודים רגילה. לדברי אושרת ינקו, מנהלת חטיבת הנעורים באורט שלומי (עומדת שניה מימין בתצלום), התלמידים מרגישים במכללה מצויין ובית הספר נהנה משירותים יוצאי דופן, הן ביחס והן באפשרויות הלימוד המתקדמות שמאפיינות מוסדות אקדמיים.

אושרת ינקו: “הילדים מרגישים נינוחים, שיש להם מרחב לצאת בו החוצה מבלי לחשוש, יש להם הפסקה ארוכה שבה הם יכולים לשוחח, לטייל במכללה היפה ובמרחבים האדירים בחוץ, גם הצוות מרגיש שהתפעול היומי יותר פשוט מאשר עבודה מהבית מרחוק, הקשר הפיזי אין לו תחליף” מספרת אושרת. “ביה”ס אורט שלומי מתארח עם כיתות המחוננים שלנו משכבת ז’ ועד י”ב בממוצע של כ- 75 תלמידים ו 20 תלמידים מביה”ס אורט דנצינגר בקרית שמונה. התלמידים שלנו הם תלמידי כיתות מחוננים, כיתות על אזוריות, שמגיעים אליהן מכל האזור: נהריה, רגבה, שבי ציון וכן מכפרים דרוזים באזור חורפיש, ינוח ג’ת, ג’וליס ועוד. המגוון הייחודי של ביה”ס בכיתות הללו מאפשר למידה רב תרבותית אמיתית”. 

כיצד נולד שיתוף הפעולה עם המכללה ?

מנהל מחלקת החינוך גליל עליון, אבי צ'פניק

הקשר נוצר עם גרי סניידר, מנהל הלוגיסטיקה והבינוי במכללה, בשיתוף פעולה עם אושרית המנהלת האדמיניסטרטיבית שלנו באורט שלומי. המכללה מספקת לנו מקום שהוא בית. קובי מדינה, אב הבית, נענה לכל בקשה שלנו וכך גם אבי אוחיון ואופיר ממחלקת המחשוב, שהדריכו אותנו לעבודה היברידית – יתרון גדול מאד שמאפשר גם לתלמידים המפונים שלנו להתחבר מרחוק ולהשתתף בלימודים, ככל האפשר. חשוב לי לומר תודה גדולה גם לאשר אדרי, מנהל המשק, ולקב”ט מאיר כהן, שאיפשרו לנו מקום הכולל גם מרחב מוגן. 

איך התארגנתם מבחינה לוגיסטית והאם הלימודים במכללה אילצו אתכם לשנות את תוכניות הלימודים ? 

אושרת: הישובים, ברובם המכריע , נרתמו להעמיד מערך הסעות וגם ההורים התגייסו להסיע במקומות שהיה לנו קושי. מבחינת תוכנית הלימודים, אין שינוי מהותי, אבל בהחלט יש התאמה אל מול צוות ההוראה שעומד לרשותנו בימים אלה.  אנחנו משתדלים לשמור על הרצף והמטרות שלנו לאורך התקופה. בנוסף, יש יועצת שמלווה את הכיתות באופן צמוד ויש לה משמעות גדולה בתקופה הזו. זאת תקופה שבה אנחנו למדים שכולנו רקמה אנושית אחת חיה.

כאמור, בית הספר אורט שלומי אינו היחיד שמשתמש בימים אלה במשאבי המכללה, שכיתותיה ריקות מסטודנטים עד לפתיחת שנת הלימודים. גם תל מידי כיתות ז’-י”ב מבי”ס אנה פראנק, שבשגרה פועל בקיבוץ סאסא, מגיעים בימים אלה למכללה ונהנים ממדשאות הקמפוס ומשאר מתקניו. “אנחנו מודים מאד על ההיענות המהירה של המכללה לבקשה, ללא תמורה, ותוך מתן שירותי שמירה, תחזוקה, כיתות וציוד – כולל חדר מורים”, אומר אבי צ’פניק, מנהל מחלקת החינוך במועצה האזורית מרום הגליל (בתצלום). “ההשפעה היא עצומה. עד תחילת הפעילות, המענה היחיד האפשרי היה למידה מקוונת, שהוכיחה את עצמה כלא מספיק יעילה לטווח בינוני וארוך, עוד במשבר הקורונה. המפגש האנושי הפיזי בין התלמידים והצוות, אחרי שבועות ארוכים שלא נפגשו היה מרגש וחשוב מאין כמותו. צוות ההוראה התארגן הן מבחינת שיבוץ ההמורים  והן מבחינת תכנים, מגמות, קשר עם תלמידים, השלמה של מענים מקוונים ללמידה הפיזית. תכנית הלימודים כוללת ארבעה  ימי למידה מוכרים ועוד יום התנדבות בשבוע לכלל התלמידים”. 

צפו בראיון וידאו עם גרי סניידר, מנהל מחלקת הלוגיסיקה והבינוי במכללה: 

 

 

ייעוץ לימודים