פנייה לשר דרעי ולשר הכלכלה: להפוך את המרכז לחדשנות ולפריון למכון מחקר ארצי

עודכן ב- 26/06/19

המרכז לחדשנות ולפריון תעשייתי של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ראוי להוות בסיס למכון המחקר לחדשנות, עליו הכריזה הממשלה בתכנית האסטרטגית לשינוי הצפון.

גורמים הפועלים למען פיתוח החדשנות בתעשייה המסורתית בצפון, קראו לממשלה להכיר ב’מרכז לחדשנות ולפריון’ של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, כבסיס למכון המחקר לחדשנות תעשייתית – אחד משני המכונים שיוקמו במסגרת התכנית האסטרטגית לחיזוק הצפון. למרות הרושם הרווח בציבור, כאילו מדינת ישראל היא מעצמת הייטק, הרי שרוב התעשייה בישראל היא מסורתית או מסורתית-מעורבת, בה פריון העבודה נמוך בהרבה ביחס להייטק.

ע”פ פרסומי מרכז המחקר של הכנסת, למרות שחלקה בכלל התעשיות הוא כמחצית וחלקה בתעסוקה הוא כשליש מכלל התעשיות, הרי שחלקה בסך המכירות הוא פחות מרבע, וכחמישית מסך הערך המוסף, והיא מהווה רק 6% מסך היצוא – פרמטרים נמוכים משמעותית בהשוואה לחלקה בתעסוקה.  סיבות רבות לפריון הנמוך בתעשייה המסורתית, הנמצא בפער של כ 30% מהממוצע ב OECD . אחת מהן היא ההוצאה הנמוכה למו”פ מהפדיון – רק 0.2% לעומת 3.2% בכלל התעשייה ולעומת 8.4% בהייטק.

המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, שהייתה מאז ומתמיד מוכוונת תעשייה, נחלצה לסייע בקידום המו”פ. לפני כשנתיים כוננה את ה’מרכז לחדשנות ולפריון תעשייתי’, שתכליתו קידום החדשנות הטכנולוגית, המוצרית והתהליכית בתעשייה, באמצעות מחקר והטמעת שיטות חדשניות בתעשייה המסורתית. המרכז מתמקד בתחומי הננוטכנולוגיה, הפלסטיקה, המתכת, כריית המידע ושיפור תהליכים.

בשיתוף רשויות כרמיאל ומשגב, התאחדות התעשיינים צפון, מוסד שמואל נאמן בטכניון, יזם המרכז פיילוט לשיפור הפריון והתעסוקה האיכותית באזור, בו משתתפים 15 פרויקטים ונמצאים בשלבים שונים (איבחון, תכנית עבודה, מחקר) ובכוונתו להגיע בחומש הקרוב לכדי 100 פרויקטים.

עם הגידול בפעילות המרכז לחדשנות, נוצר שתוף פעולה עם מעבדות “פראונהופר” הגרמניות, המתמחות במחקר ופיתוח יישומי לתעשייה. שיתוף הפעולה החל לפני מספר שנים ובימים אלה מתהדקים היחסים, באמצעות משרד מקומי של פראונהופר שהוקם ביוזמת סטף ורטהיימר. פראונהופר מפעילה בגרמניה 67 מרכזי מחקר תעשייתיים, מעסיקה כ- 24 אלף מומחים מדיסציפלינות מגוונות בתקציב שנתי של כ- 2.5 מיליארד יורו.

במסגרת התכנית הממשלתית לחיזוק הצפון, הצהיר המשרד לפיתוח הנגב והגליל על כוונתו להקים שני מכוני מחקר. האחד בתחום הפודטק והשני – “מכון לייצור מתקדם”, לו יוקצו 20 מיליון ש”ח לשנים 2017-2018.

לפיכך יצאו נציגי האזור, המעורבים בקידום התעשייה המסורתית, בקריאה להשקיע במרכז לחדשנות ולפריון של המכללה במקום להקים גוף חדש. בפנייתו לשר אריה מכלוף דרעי כתב נשיא המכללה פרופ’ אריה מהרשק כי “פעילות זו, אשר כבר החלה בפיילוט ייעודי המשותף למכללה, להתאחדות התעשיינים בצפון ולעיריית כרמיאל, תרחיב משמעותית את ההשפעה על הפיתוח האזורי ותהווה זריקת מרץ לפיתוח הגליל ולהפצת הבשורה לכל חלקי הארץ”.

ראש העיר כרמיאל עדי אלדר פנה לח”כ אלי לוי: “אני קורא לממשלת ישראל שלא להמתין שנים להקמת צוותים/ וועדות: יש בגליל מכללה המכשירה למעלה מ 500 סטודנטים בכל שנה; מכללה שהחלה, על חשבונה, בעשייה להעלאת הפריון”.

יו”ר התאחדות התעשיינים צפון, הנרי צימרמן הצהיר ש”ההתאחדות תקדם ותעודד הצעות עזרה לתעשיינים בצפון, במחקרים הנדרשים, בשיתוף הסטודנטים והסגל המקצועי, האיכותי והמעורב של המכללה האקדמית אורט בראודה”.

גם גיורא שלגי, מי שהיה מנכ”ל רפאל הוסיף מניסיונו: “נתח לא מבוטל של התעשיות המסורתיות חייב ‘להמציא את עצמו מחדש’ כדי לעבור את תהליך ההתאמה לסביבה התחרותית. מכללת אורט בראודה הייתה הגוף הראשון, ברמה הלאומית, שהחליט להתמודד עם האתגר ולהקים מרכז מו”פ יישומי ממוקד חדשנות ופריון של התעשייה המסורתית בצפון. השילוב של מחויבות המכללה ויכולותיה, ומיקומה בלב אזור עתיר תעשיות מסורתיות, הופך אותה בסיס אידיאלי למרכז שכזה, שבכוונתי לסייע בהצלחתו”.

פרופ’ מהרשק הזמין את הגורמים הממשלתיים לבקר במכללה ולחזות מקרוב בפעילותה. האם מישהו במשרד הכלכלה ירים את הכפפה ?

ייעוץ לימודים