אנרגיות חדשות בדיקנט הסטודנטים

יאנה מלניקוב, דיקנית הסטודנטים

יאנה מלניקוב, דיקנית הסטודנטים

בגיל ארבע היא עלתה מברית המועצות לשעבר, המשפחה קבעה את מקומה בכרמיאל, ובה היא גדלה, התחנכה והקימה משפחה משלה. היא מתקרבת לגיל 40, נשואה לדימה ואמא לשי, יהונתן וגפן. בהשכלתה היא בעלת תואר ראשון בחינוך, תואר שני בהתנהגות ארגונית ותואר שני נוסף במדיניות ציבורית. אחרי שעשתה מספר תפקידים ניהוליים בחייה, האחרון שבהם כמנהלת השיווק של המכללה האקדמית בצפת, היא הגיעה לבראודה עם הרבה אנרגיות טובות. הכירו את יאנה מלניקוב, הדיקנית החדשה של המכללה.

שלום יאנה, ברכות על המינוי, מדוע בחרת לשנות כיוון בקריירה ולהצטרף למכללה כדיקנית הסטודנטים ?

ניהול צוותים בעולמות של מתן שירות ומכירות תמיד משכו אותי, אבל מעבר לזה אני מאוד אוהבת לעבוד בארגונים אקדמיים שנמצאים בהתפתחות וצמיחה. אלו ארגונים מיוחדים בנוף. בדרך כלל יש בהם עשייה ערכית ומשמעותית, קהילתיות ואנשים מגוונים. התפקיד הניהולי הראשון בחיי היה במחלקת השיווק של המכללה האקדמית תל חי כמנהלת מרכז מידע, התפקיד האחרון והמשמעותי טרם הגעתי לבראודה היה מנהלת שיווק במכללה האקדמית צפת. הייתי שם מעל ל-12 שנים, בתקופה שהמכללה גדלה מאוד ובאופן אישי הייתי שותפה להרבה יוזמות ומהלכים ארגוניים. אני חושבת שהיום כדיקנית זה עוזר לי להבין טוב יותר את האקוסיסטם שאנחנו פועלים בתוכו. אהבתי את מה שעשיתי אבל הרגשתי שאני כבר צריכה להמשיך לצמוח ולהתפתח. נחשפתי למכרז של תפקיד הדיקן פה במכללה והיתר היסטוריה.

איך את מסכמת את תחושתך עד כה כעובדת המכללה?

קודם כל אני מרגישה שכולם קיבלו אותי מאוד יפה. הן במחלקת הדיקנט, הן בהנהלה, במחלקות האקדמיות ובממשקים המנהליים שאנחנו עובדים איתם. התחושה שהגעתי למקום טוב ומעצים, עם גמישות ארגונית ואווירה נעימה, וזאת ההזדמנות להודות לכולם על קבלת הפנים החמה והמקצועית. מעבר לכך אני מתרשמת מהסטנדרטים הגבוהים שיש פה, מהסטודנטים האיכותיים ומזה שלמרות כל אלו יש גם נכונות להמשיך להתפתח כארגון ויש מקום לאנשים חדשים, כמוני, להביא את הערך המוסף והיוזמות שלהם.

מהי חשיבותו של דיקנט הסטודנטים, וכיצד הוא מתאים את עצמו לצרכים המשתנים של הלומדים במכללה?

הפעילות של הדיקנט חשובה מאוד כי אנחנו נותנים מענה משלים לסטודנטים שלא תמיד אפשרי או רלוונטי לתת על ידי הגורמים האקדמיים. בראייה שלי אנחנו אמורים לסייע בצמצום נשירה ובהעלאת שביעות הרצון של הסטודנטים. אנחנו נותנים בדיקנט מענה היקפי למגוון צרכים של סטודנטים בנושאים אקדמיים, כלכליים, תעסוקתיים, רגשיים, חברתיים, מילואים, הריון ולידה, אוכלוסיות ייחודיות לרבות החברה הערבית, הנגשה, צרכים מיוחדים וצרכים אישיים. הליווי שלנו מאפשר לסטודנטים רבים לחוות הצלחה בלימודים ואף לעודד מצוינות.

עד כמה הסיוע הוא פרטני, ברמת הסטודנט או הסטודנטית?

חלק מהעשייה היא אישית ומותאמת לכל סטודנט באופן נפרד. מקרים שבהם משתדלים לתפור לכל אחד את החליפה של המענה הנדרש המתאימה לו, כגון: ליווי רגשי-לימודי, מתן התאמות בתנאי הלמידה וההבחנות בהתאם לקריטריונים שונים, סיוע באיתור מלגות ועוד, וחלק מהעשייה היא לרווחת כלל הסטודנטים לדוגמא, הטיפול בכל הנושא של שירות מילואים ותיווך מול ולת”ם (ועדה לתכנון מילואים), ארגון ירידי תעסוקה, קיום סדנאות בנושאים שונים, כמו התמודדות עם חרדת בחינות, ניהול הפעילות ההתנדבותית של הסטודנטים בקהילה, כתיבת קורות חיים ועוד.

הענקת תעודות הצטיינות עבור תרומה והתנדבות בקהילה

באופן כללי, אנחנו משתדלים להיות קשובים כל הזמן לצרכים העולים מהשטח ולעדכן את המענה שאנחנו נותנים כולל להציף להנהלה ולגורמים האקדמיים מה שרלוונטי. יש לנו גם מערך מלגות, בין אם מלגות בעבור פעילות התנדבותית של הסטודנטים בקהילה, או בגין מצב סוציו-אקונומי מאתגר, שממנו הגיעו הסטודנט או הסטודנטית, לעידוד לימודי הנדסה בקרב נשים, ועוד.

 מהי מידת מעורבותך בפעילות המדורים השונים בדיקנט ?

הסטודנטים פונים אלינו באופן אישי כל הזמן, גם אליי וגם ליתר חברי וחברות צוות המחלקה. אנחנו משתדלים להיות מסונכרנים בינינו ולראות את הסטודנט והאתגרים שלו מעבר לצורך הספציפי שהוא מעלה. לדוגמא, סטודנט יכול להגיע לאחת היועצות של מרכז התמיכה ולבקש סיוע מסוים בתחום הלימודי, ואולם בשיחת ה- אינטייק, שתכליתה לאבחן ולגבש עבורו המלצות לליווי, ייתכן שתמצא שיש לו צרכים נוספים- רגשיים, כלכליים וכו’ ותפנה אותו לחברי צוות נוספים בדיקנט כדי שיסייעו לו בתחומם. הראייה ההוליסטית של הצרכים, והשאיפה לתת מענה היקפי, היא לדעתי אחת מנקודות החוזק המקצועיות שלנו.

מהם הקשיים העיקריים שבהם נתקלת?

יש מכלול של ציפיות מאתנו, הן מצד הסטודנטים והן מצד ההנהלה והמחלקות האקדמיות, שלא תמיד תואמות ולפעמים אף סותרות, והאתגר שלנו הוא להצליח לגשר על הפערים ולתת מענה מיטבי ואיכותי, שמקדם את המכללה והסטודנטים הלומדים בה.

מהי בלט בפעילות הדיקנט בשנה החולפת ומהם היעדים לשנה הבאה ?

אמנם לא הייתי פה עדיין בחלק הראשון של השנה, אבל אני משערת שההישג המרכזי היה שהצליחו להבין את השפעות הקורונה על מציאות חיינו הדינאמית, בדגש על ציבור הסטודנטים, ולהתמודד איתן תוך כדי תנועה רוויה בשינויים ובמצבי אי-וודאות.

הגדרנו מספר יעדים: הראשון, בתחום של ניהול וארגון. השאיפה שלי שנצליח למחשב במהלך השנה הקרובה כמה שיותר תהליכי עבודה מול הסטודנטים ולצמצם עד כמה שאפשר את העבודה הידנית. בנוסף, לבנות שגרה ניהול שנתמכת בנתונים מספריים, שיאפשרו לנו לגבש מדדים אמפיריים ברורים לעבודת המחלקה. היעד השני הוא בתחום של חיזוק השירות והמענה המקצועי, שבמסגרתו אנחנו שואפים לחזק את הקשר עם הגורמים השונים במחלקות האקדמיות, לאתר פערים קיימים ולהסדיר את תהליכי עבודה המשותפים. כל אלו, יחד עם ייעול העבודה, יאפשרו לנו להרחיב את המענה והתמיכה שאנחנו מעניקים, ויסייעו בצמצום נשירת סטודנטים. עניין חשוב נוסף הוא לחזק את העבודה המשותפת עם אגודת הסטודנטים, גוף משמעותי וחשוב. יש עוד יעדים חשובים בתוכנית העבודה המחלקתית, אך קצרה היריעה מלפרט.

 כיצד פועל הדיקנט לעידוד הדיאלוג בין המגזרים בקמפוס?

כמכללה שנמצאת בפריפריה הצפונית של המדינה יש לנו אחריות למוביליות חברתית ולחיזוק השוויון באמצעות רכישת השכלה, כפי שכתוב גם בייעוד המכללה. נכון להיום פועלת אצלנו, כמו בכל יתר המוסדות האקדמיים בהובלת מל"ג ות"ת, תוכנית הנגשה לחברה הערבית שהרציונל הלאומי שלה הוא לחזק את הפרודוקטיביות של כלל המגזרים במדינה ולחזק את החוסן החברתי שלנו. כמובן שכמוסד אקדמי שנמצא בגליל המורכב מפסיפס אנושי רחב, הגיוון המגזרי והתרבותי בא לידי ביטוי גם אצלנו.

כמי שמגיעה מתחום השיווק, עד כמה ובאילו דרכים אתם מצליחים לשווק את הפעילויות שלכם לסטודנטים ?

חלק מהניסיון והכלים המקצועיים שאני מגיעה איתם מעולם השיווק מסייעים לי לחשוף את הפעילויות שלנו לציבור הסטודנטים, אבל מעבר לכלים הטכניים, אני חושבת שהרקע שלי בתחום השיווקי תורם לעיצוב האג’נדות המקצועיות שלי כדיקנית. בתפיסה שלי צוות הדיקנט נועד לא רק לתת מענה נקודתי מול צרכי הסטודנט הבודד, או צרכי מחלקה מסוימת, אלא גם להיות חלק ממנגנון שמחזק את הביקוש והמוניטין של המכללה.

 

ייעוץ לימודים

  • This field is hidden when viewing the form