לאורך השנים בהן פועל פרויקט הדגל במכללה, התנסו הסטודנטים במגוון של קורסים בהם, במסגרת הקורס, הם פעלו בקהילה ותרמו לה בדרכים שונות.
הקורס סוקר את תחום הנדסת השיקום בדגש על ממשק אדם-מכונה, הממשק בין האדם הזקוק לשיקום לבין הציוד תוך סקירת מערכות שיקום שונות ועקרונות תכנוניים של מערכות שיקומיות. בנוסף, הקורס מספק הבנה של האתגרים היומיומיים בפניהם ניצבים אנשים עם מוגבלויות תוך סקירת מגוון הפתרונות הקיימים בשטח עבורם. נושאי הלימוד בקורס: תכן מוצר מותאם אישית ללקוח, תהליכי פיתוח מוצר, המקביל נלמדים נושאים הקשורים לעולם שיקום תוך שילוב תכנים הנוגעים ללקוח הניתב בפני הסטודנט בכל סמסטר.
במהלך הקורס, הסטודנטים מכירים אוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות (בית אבות, מרכז תעסוקה, גן לילדים עם מוגבלויות מוטוריות, גן לילדים על הרצף האוטיסטי) ונדרשים לתכן ולייצר עבורם או עבור הצוות העובד איתם מתקנים לפיתוח יכולות, עזרה בתפקוד ועוד.
טראומה, מחלות ובעיות על רקע מגדר מובילים לבעיות ברקמות הרכות, במפרקים ולשברים. היכרות עם תעשיית ההתקנים הרפואיים בדגש על שתלים (מפרקים מלאכותיים, משתלי עמוד שדרה, ממשקי מוח-מכונה, מערכות לאיחוי שברים), התקנים שיקומיים (אורטזות ופרוטזות), וטכנולוגיות עזר. חשיפה לעקרונות פונקציונאליים ותכנוניים של שתלים בגוף האדם. הסוגיות ייבחנו באמצעות הגורמים המשפיעים עליהן, הפתרונות הקיימים, כולל סוגי התכן, ובחירת החומרים.
במהלך הקורס, הסטודנטים נדרשים לעבוד על פרויקט פיתוח קונספטואלי לבעיות המוצפות מהמחלקה האורתופדית בבית החולים זיו, מחלקת הלב בבית החולים פוריה ובעיות הקשורות במשאבה תומכת לב כפי שהוצגו ע”י פרופ’ בורוביץ, מאוניברסיטת פיטסבורג, פנסלבניה, ארה”ב.
בין שוויון לצדק חברתי; התפתחות השוויון בארץ בחקיקה ובפסיקת בג”צ; שוויון פורמלי מול שוויון מהותי והעדפה מתקנת- בעד ונגד; שוויון למיעוט הערבי בארץ ובג”ץ קעדאן; שוויון זכויות לנשים – רקע היסטורי, הדרת נשים מהמרחב הציבורי ושוויון זכויות לנשים בעבודה; הטרדה מינית ומניעתה כחלק מעקרון השוויון בעולם המשפט; שוויון במשפט הפרטי ואפליה בכניסה למועדונים; שוויון ביחסי עבודה (אפליה מחמת דת, ארץ מוצא, גזע, לאום, נטייה מינית וכו’); שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: ביצוע התאמות וחובת ההנגשה.
במהלך הקורס, בחרו חלק מהסטודנטים ליישם את הנלמד ולסייע לאוכלוסיות מוחלשות דרך מחלקת הרווחה בעירייה.
הקורס עוסק בתכנון ובהערכה של ממשקי אדם-מכונה ומערכות אדם-מחשב. במהלך הקורס נרכשים הכרה והבנה של הפרמטרים הבסיסיים בממשק אדם-מכונה, הכרה והבנה בסיסית של גישות לניתוח ותיכון ממשק אדם-מכונה, ויכולת ליישם את ההבנה הזו לניתוח הממשק במערכות קיימות ולתיכון מערכות חדשות. הקורס מתמקד בתכנון נכון של תצוגות פשוטות ומורכבות. תוכנית הקורס כוללת הרצאות על הנושאים הבאים: מבוא למערכות אדם מכונה ולהנדסת אנוש; האדם כמעבד מידע – תיאוריות ויישומים לתכנון מערכות; אוכלוסיית בעלי המוגבלויות וניתוח הדרישות שלהם; ניתוח תפקיד; תפיסת עומק, תפיסה אודיטורית ותצוגות אודיטוריות; תצוגות פשוטות; שפה ותקשורת; 13 עקרונות לעיצוב תצוגה; Augmented Reality, Virtual Reality ותצוגות מורכבות.
במהלך הקורס, נדרשים הסטודנטים לאפיין ולתכנן מערכת המיועדת לשיפור כישורים של ילדי גן, מערכת המאפשרת לנכים בכיסאות גלגלים להתנייד במקומות בהם הגישה מוגבלת ללא צורך במעבר לכיסא אחר ועוד.
הקורס עוסק בשילוב סטודנטים בפעילות תנועתית בריאותית שתיתן להם ערך מוסף, הן בחיים האישיים שלהם בהיותם סטודנטים והן, בהסתכלות עתידית בהיותם בני זוג ובעלי משפחה אשר יכולים להוות דוגמא לאחרים בנושא של חשיבות איכות החיים באמצעות פעילות גופנית, הכרת נושא התזונה באופן מבוקר ומפוכח, חשיבות נושא השינה ולימוד דרכים להפחתת מתחים באמצעות נשימה והקשר לפעילות גופנית. מטרה נוספת של הקורס הייתה, שילוב הידע הנלמד באופן האישי והיכולת לתת מעצמם לקהל יעד אחר כבר במהלך הלימוד. קהל היעד האחר כולל אנשים מעמותת אנוש (בעמותת אנוש חברים אנשים אשר נפגעו במהלך חייהם מאירוע בודד או רצף של אירועים אשר פגעו בהם ברמה הנפשית במידה מועטה או רבה ואשר עדיין עם הפגיעה הזאת הם אנשים מתפקדים ברמות שונות ואשר כולם, ללא יוצא מן הכלל היו יכולים לקבל חיזוק הן ברמה הגופנית והן ברמה של דימוי הגוף בזכות הפעילות הגופנית לה היו נחשפים).
במהלך הקורס, תוך לימוד נושאי אנטומיה ופיזיולוגיה, נשימה נכונה, תזונה בריאה ולימוד סגנונות הליכה שונים, יוצאים הסטודנטים לפעילויות הליכה וספורט בקהילה.
בקורס זה כירורגים מקיימים מפגשים עם סטודנטים להנדסת מכונות ומציגים בפניהם בעיה אמיתית הדורשת יצירה או התאמה של ציוד לצורך ניתוח או הוראה כירורגית. הסטודנטים מקבלים תדריך מהמנתחים, לומדים את הבעיה הקלינית, מבינים היכן יש חוסר בפתרונות הקיימים ומתכננים מכשירים העונים על הצורך. מכשירים אלה מהווים אבות טיפוס מודליים שנבדקים על ידי מנתחים ומהנדסים במכללה. מכשירים אלו משמשים לאחר מכן את המנתחים בסביבת העבודה שלהם. במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים ומתנסים בכתיבת טיוטה לפטנט, מתוך כוונה לנסות ולהמשיך את הפיתוח של המכשור לאחר סיום הקורס, לשימוש נרחב בשדה הרפואה.
במהלך השנה, מתנדבים סטודנטים במסגרות שונות המכילות אנשים עם מוגבלויות בקהילה במרחבי העיר כרמיאל והסביבה, דרך היחידה למעורבות חברתית.
הפעילות מתחלקת לשני תחומים:
במסגרת זו יכול הסטודנט להביא לידי ביטוי את כישוריו.
צור קשר: פרויקט מהלב
המכללה פותחת את שעריה לעולם המדע והטכנולוגיה בפני בני הנוער בגליל על מנת לאפשר להם לפרוץ דרך אל העתיד. המכללה מעוניינת לפתוח את שעריה גם בפני בני נוער בסיכון שלא שפר עליהם גורלם ולתת להם נתיב של תקווה.
תחת הכותרת נוער במצבי סיכון נמצא מגוון בני נוער, שהמשותף להם הוא הסיכון. סיכון לעצמם או לסביבתם, בהווה או בעתיד. אחד הסיכונים לבני הנוער, הוא הימצאותם בשלבים שונים של נשירה והתנתקות ממסגרות פורמאליות מתוך מצוקות משפחתיות, חברתיות, קשיי למידה וקושי בהתמדה ועוד. המכללה מעוניינת להיות גורם אזורי המשפיע בצמצום הפערים החברתיים לאוכלוסיות מוחלשות בגליל. תוכנית “צוהר אקדמי לנוער בסיכון” תפתח הזדמנות לנערים אלה לקחת חלק בפעילות מדעית אטרקטיבית במעבדות המכללה, לחוות חווית הצלחה ותחושת מסוגלות ולהצית בהם את הניצוץ לשאוף קדימה ולהאמין בעצמם.
חשיפת בני נוער בסיכון לסביבה אקדמית באווירה מחבקת, מותאמת ותומכת
צמצום פערים חברתיים – יצירת חיבור של הנוער לאקדמיה
התלמידים יתנסו בביצוע ניסויים במעבדות המשוכללות של המכללה
חיזוק משאבים והקניית מיומנויות אישיות ובינאישיות
העצמה אישית, פיתוח מנהיגות פורצת דרך
ההשקפה החינוכית בתוכנית זו הינה שימוש במדע ככלי טיפולי ובאקדמיה כסביבה חיובית השונה מהאווירה היום-יומית של בני נוער אלה. הפעילויות בהן משתתפים הנערים הן אטרקטיביות ומאתגרות וכוללות בין היתר: עריכת ניסויים מיוחדים במעבדות המכללה (Hands on), התנסות טכנולוגית כגון רובוטיקה, הדפסות בתלת מימד, פיתוח רחפנים ועוד. במהלך הפעילות נחשפים הנערים, לעקרונות מדעיים בסיסיים בתחומי הפיזיקה, הכימיה, הביולוגיה, האקולוגיה, והטכנולוגיה. הם אף זוכים ללמוד בכיתות לימוד חדישות ולהשתמש במכשור ובאביזרי מעבדה משוכללים, אשר אינם עומדים לרשותם במסגרות הבית ספריות. תוך כדי ההתנסות רוכשים הנערים גם מיומנויות נוספות כגון עבודת צוות, תקשורת בינאישית, למידה וחשיבה ביקורתית. כל אלו מטמיעים בהם נורמות התנהגותיות חיוביות המסייעות להם להשתלב בחברה.
המפתח להצלחת התוכניות הוא אווירת האמון והכבוד ההדדי, סביבת עבודה מאתגרת, נעימה, תומכת, ומעודדת. הכרה בהישגים ומשוב חיובי להם זוכים משתתפי התוכנית, מקרבים את התלמידים להגשמת יעדים שבעבר נחשבו בלתי-אפשריים עבורם.
תוכנית “צוהר אקדמי” הינה תלת-שלבית ובנויה בתהליך מובנה והדרגתי. בשלב הראשון שכולל חמישה עד שבעה מפגשים, התלמידים נחשפים לנושאים נבחרים במדע וטכנולוגיה במעבדות. במהלך שלב זה התלמידים מתנסים בביצוע ניסויים בעצמם בקבוצות קטנות (Hands-on) במגוון תחומים כגון פיזיקה, ביוטכנולוגיה, הנדסה וטכנולוגיה, כימיה ועוד. מטרת השלב הראשון היא ליצור גירוי ועניין בתחומי המדע ולעודד את התלמידים להעמיק ולחקור את הנושאים אליהם נחשפו.
בשלב השני, התלמידים מבצעים, בזוגות, מחקרים מבוססי פרויקטים (PBL) על תחום שבו בחרו להתמקד. בשלב הזה ניתן דגש על ביצוע מחקר על פי שלבי המחקר המקובלים. כל זוג תלמידים מקבלים ציוד וחומרים על מנת לבצע את המחקר אותו בחרו.
השלב השלישי מסמל את סיום התהליך השנתי וכולל התנסות של התלמידים בהצגת הפרויקטים בפני החברים לכיתה, המורים, אנשי אקדמיה ומחקר. שלב זה מתבצע באווירה חגיגית-אקדמית, אוהדת ותומכת.