הנדסה מוכוונת קהילה: על הכנס הייחודי שהציג פתרונות הנדסיים לאנשים עם מוגבלויות

עודכן ב- 26/06/19

בעתיד הלא רחוק יוקם בקמפוס המכללה מרכז ידע הנדסי, ייחודי מסוגו בארץ, שיהיה רב-תחומי באופיו ויתמקד בתחום השיקומי ובמציאת פתרונות הנדסיים לבעלי צרכים מיוחדים. על היוזמה החשובה, שעשויה לשפר את חייהם של אלפי בעלי מוגבלויות מכל רחבי הארץ, הוכרז במהלך כנס “הנדסה מוכוונת קהילה”, שהתקיים החודש (יוני) בקמפוס. המרכז ישלב את יכולות המחקר והפיתוח של הסגל האקדמי והסטודנטים, עם הידע שנצבר במוסדות טיפוליים וארגונים העוסקים בשיקום ובסיוע. את הכנס הנחתה ליהיא לפיד, אם לילדה בעלת צרכים מיוחדים, והשתתפו בו אנשי אקדמיה ומחקר, אנשי מערכת הבריאות ובתי חולים, ונציגים מבתי אבות, מרכזי תעסוקה, מרכזים לגיל הרך, בתי ספר ועוד.

צפו בכתבת וידאו על כנס הנדסה מוכוונת קהילה:

“אורחים המבקרים במכללה מביעים התפעלות רבה מהמעבדה להנדסה שיקומית והנעשה במסגרתה, ואנו נמשיך לפתחה לרמת מוקד ידע ארצי” אמר פרופ’ אריה מהרשק, נשיא המכללה, בפתח הכנס. בהמשך התקיימו שתי הרצאות מליאה מאת ד”ר ליאור חביב, שהפך למשותק בעקבות תאונה וכיום עובד כמהנדס שמתמקד בפיתוח טכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות; הרצאה נוספת נתן הפיזיותרפיסט אסף פומפן ממרכז השיקום של בית החולים בנהרייה, בנושא שילוב כוחות בין האקדמיה, המטופלים והצוות המטפל.

צפו בליהיא לפיד, מנחת הכנס, מדברת על חשיבותו ועל התרשמותה מהמכללה:

את הכנס הובילו ד”ר אורית בראון בנימין, שמרכזת במכללה את לימודי הביומכניקה במסגרת המחלקה להנדסת מכונות, ואורנית בר-זית, מובילת פרויקט “מהלב”, שמתקיים מזה כמה שנים ותכליתו המצאת פתרונות הנדסיים לאנשים עם מוגבלויות. בכנס דנו בצורך ליצור תשתית רב-תחומית למציאת פתרונות לצרכים שעולים “מהשטח”, עבור אנשים עם מוגבלויות ובעלי צרכים מיוחדים.

בחלקו השני של הכנס התקיים פאנל בהשתתפות בוגרי המכללה, שביצעו במסגרת הקורס “ביוכמניקה שיקומית” פרויקטים מיוחדים עבור אנשים עם מוגבלויות. “זה תהליך שכולם מרוויחים ממנו – המטופלים שמקבלים מענה לבעיה ספציפית, המטפלים שמקבלים מוצר עזר לטיפול והסטודנטים במכללה שלומדים כיצד לגשת לאתגר הנדסי ולתת לו פתרון מההתחלה ועד הסוף, כאשר הלקוח הוא שותף מלא בכל התהליך. אנחנו שואפים להכשיר במכללה מהנדסים בעלי מודעות, אחריות חברתית ואמפטיה לשונה, ובכנס הזה אנחנו יכולים להתרשם מהתוצאות המרשימות”, אומרת ד”ר בראון בנימין, שמרכזת את התחום במכללה.

לדברי אורנית בר-זית, אמנם קיימים היום מוצרי מדף רבים התומכים בתפקוד היומיומי של אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, אבל אלה אינם נגישים לכלל האוכלוסייה הזקוקה להם משתי סיבות עיקריות: עלותם הגבוהה והעובדה שהם אינם מותאמים אישית לצרכי הלקוח, ולא פותרים לו את בעייתו הנקודתית: “הרצאות הכנס הציגו את צרכי הלקוח אל מול הקושי ביישום פתרונות מתאימים ולקראת סיומו קיימנו מפגשים רב-תחומיים סביב שולחנות עגולים, במטרה למפות את הצרכים ולבנות שיתופי פעולה עתידיים. אנו מאמינים כי תוצאות השיח יהיו חלק מהבסיס הנדרש להתנעת שיתופי פעולה בפרויקטים עתידיים ומיקוד הצרכים יסייע בפיתוח פתרונות בעלי אופי אוניברסלי”.

ייעוץ לימודים

  • Hidden