המחקר של ד"ר הילה פרץ על יעילות ה"עבודה הגמישה" מכה גלים

עודכן ב- 31/07/24
מאמר של ד"ר הילה פרץ בדה מרקר

בעידן שבו שוק העבודה ממשיך להתפתח ולשנות צורתו, גובר השימוש בהסדרי עבודה גמישים. מחקר חדש של ד"ר הילה פרץ, חברת סגל במחלקה להנדסת תעשייה וניהול, שחוקרת בשנים האחרונות את נושא הניהול הבינלאומי, בחן את ההשפעה של אימוץ שעות עבודה גמישות על תוצאות ארגוניות, תוך התמקדות בהקשר המוסדי והתרבותי במדינות שונות.

במחקר נבחנו נתונים מ 4,620 ארגונים ב-22 מדינות שונות ונמצא כי ההשפעה של שעות עבודה גמישות על אחוזי היעדרויות ותחלופת עובדים בארגונים משתנה באופן משמעותי בין מדינות עם מסגרות חקיקה שונות ותרבויות עם רמות שונות של נוקשות חברתית. במדינות בעלות חקיקה פורמלית לשעות עבודה גמישות ובעלות תרבות עם רמה נמוכה של נוקשות חברתית, נמצא קשר ליניארי בין אימוץ שעות עבודה גמישות לבין ירידה בהיעדרויות ובתחלופת עובדים. כלומר, ככל שיותר עובדים משתמשים בשעות עבודה גמישות, כך יורדים שיעורי ההיעדרות והתחלופה בארגון.

לעומת זאת, במדינות ללא חקיקה תומכת ועם תרבות נוקשה יותר, הקשר בין אימוץ שעות עבודה גמישות לבין תוצאות ארגוניות היה בצורת U הפוך. במקרים אלה, כאשר שיעור השימוש בשעות עבודה גמישות היה נמוך או גבוה מאוד, היעדרויות ותחלופת עובדים היו נמוכים. אולם, כאשר שיעור השימוש היה בינוני, התוצאות הארגוניות היו פחות טובות (למחקר המלא לחצו כאן).

"המחקר מדגיש את החשיבות של התאמת מדיניות שעות עבודה גמישות להקשרים מוסדיים ותרבותיים של כל מדינה. מנהלים בארגונים בינלאומיים צריכים להיות מודעים לכך שהטמעת סדרי עבודה גמישים בצורה מוצלחת תלויה לא רק במדיניות פנים ארגונית אלא גם בחקיקה ובתרבות המקומית", מספרת ד"ר הילה פרץ. "בנוסף, יש לשים דגש על הקטנת הסטיגמה סביב השימוש בשעות עבודה גמישות, במיוחד במדינות עם תרבות נוקשה וללא חקיקה תומכת. הגברת התמיכה וההבנה מצד מנהלים ועמיתים לעבודה יכולה לשפר את התוצאות הארגוניות ולהגביר את שביעות הרצון של העובדים".

לדבריה, על אף ממצאי המחקר, כאשר מדובר על ניהול עובדים בחברות בינלאומיות אין דבר כזה: “One size fits all” , ויש לבצע התאמות של הפרקטיקות הניהוליות בהתאם להקשר המקרו תרבותי-לאומי. "שיטות ניהוליות שיובילו להצלחה ארגונית בהקשר אחד לא בהכרח יהיו אפקטיביות בהקשר אחר ולכן יש לבחון לעומק את הסביבה המוסדית בה נמצא הארגון. ספציפית למחקר הזה, מערכת חוקי העבודה והנוקשות התרבותית משפיעות על הצלחת הטמעת שעות עבודה גמישות בארגון"", היא מסכמת.

יצוין כי המאמר הועלה כפרסום ראשוני באתר של כתב העת  European Management Journal  בחודש מאי האחרון. השבוע פורסמו ממצאי המחקר גם בעיתון הכלכלי דה מרקר ואתם מוזמנים לקרוא את המאמר בקישור הבא: המאמר המלא שפורסם בדה מרקר.

 

ייעוץ לימודים

  • Hidden