ד"ר לילך יסעור-קרוח מפתחת 'אנטיביוטיקה' שתסייע לגפנים להתגבר על מחלת ה"צהבון"

עודכן ב- 12/08/24
ד"ר לילך יסעור קרוח עם שותפיה למחקר

ד"ר לילך יסעור קרוח, חוקרת בכירה במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה במכללה, שמונתה לאחרונה לעמוד בראשה, הצליחה, ביחד עם חוקרים נוספים בארץ, לזהות 'חיידק מועיל', כזה שמדכא את מחלת ה'צהבון', הפוגעת אנושות ביבולי גפנים, תפוחי אדמה ועגבניות.

"המחלה מתפשטת מצמח לצמח על ידי הציקדה עפרונית החבלבל, שאוכלת את הצמח ומדביקה אותו בחיידק ששמו פיטופלסמה. החיידק הזה  מתיישב בצמח וגורם להצהבת העלים ולהתכווצות הפירות, כך שבמקרה של גפנים, הענבים מצטמקים והופכים לצימוקים", הסבירה ד"ר יסעור קרוח בראיון שפורסם באתר YNET בשבוע שעבר. "הנגע עלול לפגוע ביבולים בשיעור של כ-20-30 אחוז. עיקר הבעיה היא שהציקדה שמעבירה את החיידק המזיק עלולה להגיע גם מתוך הכרם וגם מחוצה לו. מדובר בבעיה כלל עולמית, מכיוון שהתברר שריסוס כימי של הכרם אינו מועיל".

 שותפיה של ד"ר יסעור קורח למחקר הם: ד"ר עינת צחורי-פיין וד"ר אופיר בהר ממינהל המחקר החקלאי מכון וולקני, וד"ר ורד נאור ממכון שמיר למחקר. המחקר הראשוני החל כבר לפני כעשור, אז הוחל בבדיקת בשפעת החיידק המועיל, פרטוריה דפנדנס שמו, על גפנים וצמחי מודל אחרים.

החוקרים זיהו כי החיידק המועיל מפריש חומרים מעכבים שמדכאים את מחלת הצהבון. בנוסף, החוקרים זיהו כי אם מיישמים את כלל ההפרשות של החיידק המועיל בצמח הפגוע, התוצאה יותר אפקטיבית ללא פגיעה בצמח לעומת שימוש בתרכובת סינתטית.  "זוהי למעשה מעין 'אנטיביוטיקה' שתבטיח כי היבול לא יפגע ויהיה בטוח למאכל אדם – סוג של הדברה ירוקה ולא מזיקה לגידולים ולאדם", מסבירה ד"ר יסעור-קרוח.

לדבריה, באירופה, בעיקר בגידולי הגפן, הצהבון נחשב לבעיה חמורה ובאזורים מסוימים הוא יכול לפגוע בכ-40 עד 50 מהיבול. בנוסף, הצהבון פוגע בגידולי תפוחי האדמה ועגבניות, והתפרצויות של המחלה יכולות לגרום להפחתה של עד 80 אחוז מהיבול. בישראל, במטעי השרדונה בצפון הגולן עלול להיגרם אובדן יבול מוחלט של גפנים בגלל מחלה זו, כשהחקלאים נאלצים להחליף את היבול החולה בבריא מכיוון שאין פתרון מנע. במשרד המדע זיהו את חשיבות הנסוגיה גם ברמה הבינלאומית והעניקו לקבוצת המחקר מענק כספי שמאפשר את המשך הפיתוח. זאת בנוסף לתמיכה מ"קרן קופיה טכנולוגיות חקלאות ומזון", המשקיעה בטכנולוגיות חקלאות ומזון בשלב שאחרי הוכחת ההיתכנות.

"אני גאה לומר שבזכות תוצאות המחקר שלנו, שנעשה כאן, במעבדות המכללה, ניתן יהיה לצמצם משמעותית את מחלת הצהבון בגפנים ובהמשך גם בצמחים נוספים. הכיוון חיובי ואנו מתכוונים לעשות בקרוב ניסוי שדה בהיקפים גדולים יותר, במטרה להגיע לפתרון יעיל שיחסן את הגידולים הללו מפני המזיקים, שפוגעים גכל כך ביבול, בכמותו ובאיכותו", מסכמת ד"ר יסעור-קרוח.

מוזמנים להאזין לראיון ששודר בנושא ב "רדיו קול רגע", ואשר בו הרחיבה ד"ר יסעור-קרוח על המחקר החשוב –  קישור לראיון  

בצילום (מימין לשמאל): ד"ר ורד נאור, ד"ר לילך יסעור קרוח, ד"ר אופיר בהר וד"ר עינת צחורי פיין

ייעוץ לימודים

  • Hidden