למען הקהילה: פתרונות יצירתיים לטיפוח יצירתיות

עודכן ב- 03/09/24
הענקת פרויקטים לבית גיל בכרמיאל

רגעים מרגשים במיוחד עברו לאחרונה על שמונה סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות, הלומדים בקורס "ביומכניקה שיקומית". בשנה מורכבת זו, לאחר חודשי עבודה רבים הגיעו הסטודנטים למרכז "בית גיל" בכרמיאל, השייך לעמותת אקים, והעניקו לחברים בו – אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים – ארבעה מתקנים שאותם תכננו ויצרו עבורם, כדי להקל עליהם לבצע משימות יצירה ואמנות.

"הקורס, שאנחנו מקיימים במכללה מעל לעשר שנים, עוסק בפיתוח מתקנים המסייעים לתפקוד היומי של אנשים עם מוגבלויות מסוגים שונים", אומרת ד"ר אורית בראון-בנימין, ראשת המחלקה ומי שהגתה את הקורס ומובילה אותו עד היום. "במהלך הקורס הסטודנטים מפתחים את המוצרים, משלב הגדרת הצורך, דרך דרישות הלקוח ופיתוח חלופות, ועד למסירת המוצר המוגמר. כל זה נעשה תוך שיתוף הצוות הטיפולי ולקוח הקצה, שהפתרון נתפר על פי מידותיו, מגבלותיו ומסוגלותו".

הענקת פרויקטים לבית גיל בכרמיאלארבעת הפרויקטים שנמסרו השנה נעשו, כאמור, עבור "בית גיל" בכרמיאל, המאכלס מקבלי שירות מעל גיל 21, אשר לוקים במוגבלויות פיסיות וקוגניטיביות. המשותף לפרויקטים השנה הוא שכולם מיועדים לסדנאות אמנות שבהן משתתפים מקבלי השירות.

כמה מילים על המתקנים עצמם: 

הראשון – מתקן גירוד נרות לפתיתים, שאותו פיתחו וייצרו הסטודנטים אביב רוזן ועומר כץ. מה זה אומר ? זה אומר שעד היום, לצורך קבלת מערום פתיתי שעווה בסדנה, עבדו מקבלי השירות עם פומפייה, שלא התאימה לשימוש כולם, מחשש לפציעות. כעת, בזכות המתקן החדש שתוכנן ויוצר עבורם, הם מצליחים לגרד את הנרות לפתיתים, ללא מגיע ישיר עם הפומפייה. בנוסף, שקיפות המתקן מאפשרת למשתמשים להבחין מתי מגירת איסוף הפתיתים מלאה ומתי ידית הגירוד ריקה מנרות. 

הענקת פרוייקטים לבית גיל בכרמיאלמתקן שני, שתוכנן על ידי הסטודנטים אב שואף ומוחמד חורשיד, מתייחס לשלב הבא בתהליך היצירה בסדנה, קרי: המסת השעווה ומזיגתה לתבניות סיליקון לצורך יצירת נרות. עד כה, בשל סכנת הכוויות שהיתה כרוכה בתהליך, נמנעו המשתתפים בסדנה מלעשות בעצמם את תהליך המזיגה, אבל לא עוד. הפתרון שהוצג להם וכבר "נכנס לעבודה" מאפשר להם לעבוד בזוגות: להכניס את פתיתי השעווה לתוך קומקום, שבו הם מומסים, וממנו ניתן למזוג אותה באופן בטיחותי לתבניות ייעודיות. פעולה זאת מצריכה שיתוף פעולה בין שני משתתפים, במעין משחק "פאזל" שמצריך אותם למרכז את המשפך בדיוק מעל תבנית הסיליקון.

מתקן שלישי, אותו פיתחו ויצרו שי דמתי ולידור וולוך, מאפשר להם לעסוק בצביעה ובציור על גבי משטחים עם זווית משתנה. עד כה, העובדה שהדפים הונחו אופקית על השולחן, הקשתה מאוד את הפעולה עבור חלק מהמשתתפים. המתקן החדש, שמאפשר לקבע את משטחי הצביעה בזוויות נוספות ולהקל בכך מאוד על המשתקמים, כך שעיקר מאמציהם ירוכזו בתהליך האמנותי-קוגניטיבי, ולא במאמצים הפיזיים לביצוע מבוקשם.

גם מטרת המתקן הרביעי דומה לזו האחרונה, אך במקרה זה מדובר באפשרות לקבע אובייקטים תלת-ממדיים, לצורך צביעתם ביתר קלות. המתקן מותאם לאנשים אשר ויסות הכח שלהם ביד אינו תקין, והוא מאפשר להם להתאים את מנח הצביעה בהתאם למגבלותיהם. המתקן פותח ויוצר על ידי  ניק וסאולס ואריאל קריספל.

  להענקת פרויקטים לבית גיל בכרמיאלדברי מנהלת "בית גיל", איילת ברטוב, המתקנים הללו כבר הוכנסו לכיתת האמנות של המקום  והם כבר מוכיחים את יעילותם. "הסטודנטים מהמכללה הגיעו לכאן, למדו את הנושא לעומק ויצרו עבורנו מתקנים נפלאים", אומרת ברטוב. "הדבר היחיד שאני מצרה עליו זה שיש בידינו רק אב-טיפוס אחד לכל מתקן, והשימוש בכל אחד מהם יהיה בתורנות. אני מודה למכללה ולסטודנטים על הירתמותם לצרכים שלנו, על יכולתם להבין את צרכי 'האחר והשונה', ועל יכולתם לספק לאוכלוסייה נזקקת פתרונות הנדסיים יצירתיים, יעילים ומותאמים".

מי שמזה כמה שנים מלווה את הסטודנטים בקורס ומעניקה להם ייעוץ וידע על עולם השיקום היא רומי מרינברג, מרפאה בעיסוק, שהגיעה לחגיגת מסירת הפרויקטים ולא הסתירה את התרגשותה כשראתה איך המשתקמים ממהרים להשתמש במתקנים שהוגשו להם. "זהו רגע השיא שלנו. לראות שהתכנון עומד במבחן ושהמתקנים אמנם משיגים את מטרותיהם. אני גאה בסטודנטים שלנו, שהפגינו לא רק יכולות בתחום ההנדסה, אלא גם מעורבות חברתית-קהילתי יוצאת דופן", אומרת רומי. 

גם סעיד אשקר, מנהל מקצועות הבריאות של "בית גיל", לא הסתיר את התרגשותו כשנוכח לראות שמפגשיו עם הסטודנטים, לצורך קידום הפרוייקטים, הניבו פירות. "שיתוף הפעולה שלנו עם הסטודנטים של המכללה נמשך כבר כמה שנים, ובכל פעם מחדש אני נפעם מאיכותם האנושית והמקצועית, ומהמסירות שבה הם מתייחסים לבקשות שלנו. המתקנים שקיבלנו מוצלחים ביותר ועונים בדיוק על הצורך שהיה לנו. הלוואי והיו לנו יותר מהם", אומר סעיד.  

לסיום נציין שהקורס "ביומכניקה שיקומית" ממומן בחלקו מכספי פרויקט מהל"ב (מהנדסים פתרונות למען אנשים עם מוגבלויות), פרויקט הדגל של המכללה, שאותו מובילה אורנית בר-זית מטעם דיקנט הסטודנטים. הפרויקט זוכה לתמיכת הועדה לתכנון ולתקצוב (ות”ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) ולתמיכת קרנות ותורמים פרטיים. עד היום תוכננו ונתרמו במסגרת פרויקט זה עשרות מתקנים למוסדות שונים באזור כרמיאל והגליל, כולם עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים וכולם תוכננו ובוצעו על ידי סטודנטים מהמכללה.

להתרשמות משיתופי פעולה, פתרונות וסרטונים שנעשו במסגרת הפרויקט בשנים קודמות ניתן להקיש על קישור זה: https://w3.braude.ac.il/department/dean/mehalev/

 יישר כח לעושים במלאכה !

ייעוץ לימודים

  • Hidden