מטרת התוכנית היא להכשיר בוגרים בעלי ידע מעמיק ומקיף באחד ממקצועות ההנדסה הנלמדים במכללה ו/או במתמטיקה, שישתלבו בהוראה במערכת החינוך.
לימודי ההוראה פותחים בפני הבוגרים הזדמנות להשפיע על עיצוב דור העתיד, תורמים לפיתוח אישי ומרחיבים את אפשרויות התעסוקה של הבוגרים.
תוכנית לימודי ההוראה מקנה לסטודנטים כישורי הוראה, הבנה בתחומים פדגוגיים, תפיסה ערכית-חברתית, ומוטיבציה לעסוק בהוראה. התוכנית מכוונת לחשיפה והרחבת אופקים של הסטודנטים בתחומי מדעי-הרוח והחברה בכלל וחינוך ופדגוגיה בפרט. תוכנית הלימודים כוללת מגוון קורסים בתחומי החינוך וההוראה, כגון: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ופילוסופיה של החינוך, שיטות הוראה והערכה, מחקר חינוכי והתנסות מעשית משמעותית בהוראה בבתי-ספר.
התוכנית שמה דגש על שילוב בין שיטות הוראה והערכה מסורתיות לשיטות חדשניות ומגוונות, ובפרט לגישות חדשניות להוראת מקצועות מדעיים הנדסיים ומתמטיקה בעידן הנוכחי. תכני הלימוד מדגישים דרכי הוראה והערכה המקדמות פיתוח כישורי חשיבה, כישורי למידה עצמאית ולמידת צוות.
החל משנת הלימודים תשע”ג מפעילה המחלקה מסלול לקבלת תעודת הוראה משולבת, במקצוע הנדסי ובמתמטיקה. התכנית מאפשרת למהנדסים לקבל תעודת הוראה בתחום ההנדסי שבו התמחו, וגם במתמטיקה, ובכך להרחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם כמורים. מהנדסים המעוניינים להשתלב בתכנית זו נדרשים להשלים ידע בנושאים מתמטיים שאינם נלמדים במסגרת לימודי ההנדסה.
תוכנית הלימודים לתעודת הוראה מותאמת למתווים של המועצה להשכלה גבוהה ומוכרת על ידי משרד החינוך. לימודי ההוראה מוצעים לסטודנטים/ות מן המכללה החל מן הסמסטר השלישי ללימודים, וכן למהנדסים ואקדמאים בוגרי המכללה ומוסדות אקדמיים אחרים בעלי תואר המקביל לתארים שמעניקה המכללה.
קבלת תעודת הוראה מותנית בסיום תואר ראשון בממוצע 70 לפחות. תהליך המיון כולל ראיון אישי עם ראש היחידה או יועץ אקדמי של התוכנית המבוקשת.
מבנה הלימודים גמיש: ניתן לפרוש את לימודי ההוראה על פני שלושה סמסטרים או יותר, תוך התאמת תכנית אישית לכל סטודנט. הלימודים מתקיימים ברובם בשעות אחר הצהריים והערב.
תוכנית ייחודית של הכשרת הנדסאים להוראה נפתחת בהתאם לצורך.
היתרונות של לימודי הוראה במכללה האקדמית להנדסה בראודה:
הסבה להוראת מקצועות טכנולוגיים
הכשרה להוראה בבתי הספר העל יסודיים (ז’-י”ב)
תחילת לימודים סמסטר אביב- פברואר 2022, משך הלימודים כ- 4 סמסטרים (כולל סמסטר קיץ)
התכנית מזכה ב-48 נקודות זכות אקדמיות ותעודת מורה מוסמך בכיר (להנדסאי).
סביבות למידה מתקדמות, ולמידה התנסותית פעילה.
התנסות מודרכת בהוראה וליווי מקצועי.
אפשרות בעתיד להמשך לימודים לתואר ראשון בהוראת המקצועות הטכנולוגיים B.Ed.Tech.
אפשרות להלוואה מותנית למימון לימודים באמצעות משרד החינוך, ולמלגת מפעל הפיס.
תוכנית הלימודים – הנדסאים להוראה (להורדה)
הלימודים יתקיימו במהלך 4 סמסטרים (כולל סמסטר קיץ), יום לימודים אחד בשבוע במכללה, ובנוסף קורסים בהוראה מרחוק. התנסות מעשית תיערך בבתי הספר, בשני הסמסטרים הראשונים של התוכנית.
סמסטר 1 | מקצוע | נקודות זכות | מרצה |
א’ תשפ”ג | מבוא לתורת ההוראה | 2 | ד”ר מרינה טל |
מיקרו הוראה | 2 | ד”ר מירי שחם ד”ר דנה פישר-שחור |
|
הבעה עברית | 0 | גב’ שלומית בלום ששון | |
מבוא להוראת המקצועות העיוניים וההתנסותיים מפוצל לפי מסלולים: מכונות וחשמל מבוא להנדסת תעשייה וניהול- תעשייה וניהול סוגיות בהוראה, למידה והערכה- ביוטכנולוגיה, ומערכות המחשב |
2 |
מר עודד רייכספלד |
|
הפסיכולוגיה של גיל ההתבגרות | 2 | ד”ר לילך רביב | |
שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה | 2 | ד”ר מרינה טל | |
התנסות מעשית – שנתי | מרכזת: ד”ר ורד דנגור | ||
סמסטר 2 | |||
מתודיקה של הוראת המקצוע: מפוצל לפי מסלולים | 3 | מר עודד רייכספלד מר איל דטינקה ד”ר נירית גביש ד”ר יעל פורמן שהרבני ד”ר אורנה מילר |
|
מבוא להוראה מוטית עתיד | 2 | מר איל דטינקה | |
לכל המסלולים: פרויקטים בין תחומיים בחינוך הטכנולוגי או למידה מבוססת פרויקטים בחינוך ההנדסי |
3 | מר עודד רייכספלד מר איל דינקה ד”ר דן קופרמן |
|
התנסות מעשית – שנתי | 12 | מרכזת ד”ר ורד דנגור | |
פילוסופיה של החינוך | 2 | ד”ר נועם קלדרון | |
סמסטר 3 קיץ תשפ”ב |
|||
למידה מוטת עתיד בחינוך העל יסודי | 2 | ד”ר דן קופרמן | |
מבוא לסוציולוגיה של החינוך | 2 | גב’ סיון מלכה חמו | |
מבוא לפסיכולוגיה של החינוך | 2 | ד”ר דאוד דאוד | |
שיטות הערכה בחינוך | 2 | ד”ר מרינה טל | |
סמסטר 4 א’ תשפ”ד |
|||
פיתוח והערכה של תוכניות לימודים | 2 | מר עודד רייכספלד מר איל דטינקה |
|
שיטות במחקר כמותי בחינוך | 2 | ד”ר מרינה טל | |
חינוך וטכנולוגיה בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית (פדגוגיה מוטית עתיד) | 2 | ד”ר דן קופרמן | |
יחסים בין קבוצות בחברה רב תרבותית | 0 | ד”ר דאוד דאוד | |
שיטות מחקר איכותניות | 2 | ד”ר אירה רווה | |
48 |
התוכנית מקנה תעודת הוראה לבית הספר העל יסודי במדעי המחשב או המתמטיקה.
קהל יעד:
לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il
תוכנית הלימודים לתעודת הוראה בתחום הנדסי אחד (תעשיה וניהול, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, מכונות, חשמל ואלקטרוניקה)
היקף התוכנית לתעודת הוראה בביה”ס העל יסודי (כיתות ז’ – יב’) הוא 48 נקודות זכות. התוכנית כוללות קורסי חובה וקורסי בחירה, ובנוסף שני קורסי חובה ללא קרדיט ושלוש השתלמויות חובה ללא קרדיט.
תוכנית לימודים למסלול הנדסי (להורדה)
א. 14 קורסי חובה (42 נקודות זכות)
דרישות קדם |
היקף |
מס’ קורס |
שם הקורס* |
סוגיות בהוראה למידה והערכה (קורס צמוד) |
2 |
81287 |
הוראה מקדמת למידה: תיאוריה ומעשה |
הוראה מקדמת למידה (קורס צמוד) |
2 |
81288 |
סוגיות בהוראה למידה והערכה |
הוראה מקדמת למידה (ניתן ללמוד במקביל) |
2 |
81285 |
מיומנויות הוראה |
|
2 |
81284 |
דילמות פילוסופיות בחינוך: הגות ומעשה |
|
2 |
81282 |
סוציולוגיה בחינוך בראייה |
|
2 |
81366 81281 |
מבוא לפסיכולוגיה של החינוך או תלמידים בעלי צרכים מיוחדים – השתלבות והכלה |
|
2 |
81283 |
התבגרות: דברים שרואים מפה לא רואים משם |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 2 |
81398 81289 |
הערכה בחינוך או הערכה מקדמת למידה |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 |
81627- מדעי המחשב 85367- ביוטכנולוגיה 85368- תעשייה וניהול 85369- אלקטרוניקה ומכונות |
מתודיקה בהוראת המקצוע* |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה, מתודיקה בהוראת המקצוע (לפי התחום ההנדסי) |
6 |
81383 |
התנסות מעשית 1 |
התנסות מעשית 1 |
6 |
81387 |
התנסות מעשית 2 |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
3 |
81385 |
סמינר במחקר חינוכי |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
2 |
81391 |
פיתוח והערכה של תכניות לימודים |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
3 |
81393 |
שיטות מחקר איכותניות |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 |
81320 |
למידה מבוססת פרויקטים (PBL) |
* קורסים חליפיים לקורסי המתודיקה אשר יקראו דרכי הוראת ה- ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, תעשייה וניהול, אלקטרוניקה ומכונות.
או = קורסים חליפיים.
הערות:
-חלק מן הקורסים ניתנים אחת לשנה. יש לברר באיזה סמסטר ניתן הקורס בשנת לימודייך.
-תוכנית הלימודים נמצאת בתהליך שינוי, לפני כל סמסטר יש להתעדכן באתר או בתחנת המידע בכל הנוגע לשינויים בקורסים.
ב. 3 קורסי בחירה (6 נקודות זכות)
מתוך מבחר הקורסים המוצעים במהלך הלימודים.
81551 ניווט כיתה
81671 שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובהדרכה
ג. 2 קורסי חובה ללא נקודות זכות
81360 – הבעה עברית – ללא נקודות זכות
81395 – יחסים בין קבוצות בחברה – ללא נקודות זכות
ד. השתלמויות ללא נקודות זכות הניתנות באופן מקוון
81373 – קורס עזרה ראשונה (44 שעות בודדות)
81372 – קורס בטחון ובטיחות (12 שעות בודדות)
81537 – קורס זהירות בדרכים (12 שעות בודדות)
התוכנית מקנה תעודת הוראה משולבת לבית הספר העל יסודי במקצוע הנדסי (כיתות ז’ עד י”ב) ובמתמטיקה (כיתות ז’ עד י’).
קהל יעד:
קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית. ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.
תוכנית הלימודים לתעודת הוראה במסלול המשולב
היקף התוכנית הוא 71 נקודות זכות, הכוללות קורסי חובה וקורסי בחירה, ובנוסף שני קורסי חובה ללא קרדיט ושלוש השתלמויות חובה ללא קרדיט.
א. 23 קורסי חובה (69 נקודות זכות)
דרישות קדם |
היקף (נקודות זכות) |
מס’ קורס |
שם הקורס* |
סוגיות בהוראה למידה והערכה (קורס צמוד) |
2 |
81287 |
הוראה מקדמת למידה: תיאוריה ומעשה |
הוראה מקדמת למידה (קורס צמוד) |
2 |
81288 |
סוגיות בהוראה למידה והערכה |
הוראה מקדמת למידה (ניתן ללמוד במקביל) |
2 |
81285 |
מיומנויות הוראה |
|
2 |
81284 |
דילמות פילוסופיות בחינוך: הגות ומעשה |
|
2 |
81282 |
סוציולוגיה בחינוך בראייה |
|
2 |
81366 81281 |
מבוא לפסיכולוגיה של החינוך או תלמידים בעלי צרכים מיוחדים – השתלבות והכלה |
|
2 |
81283 |
התבגרות: דברים שרואים מפה לא רואים משם |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 2 |
81398 81289 |
הערכה בחינוך או |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
3 |
81385 |
סמינר במחקר חינוכי |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
2 |
81391 |
פיתוח והערכה של תוכניות לימודים |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה |
3 |
81393 |
שיטות מחקר איכותניות |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 |
81627 – מדעי המחשב 85367 – ביוטכנולוגיה 85368 – תעשייה וניהול 85369 – אלקטרוניקה ומכונות |
מתודיקה בהוראת המקצוע* (לפי המסלול ההנדסי אותו למד הסטודנט) |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה, מתודיקה של הוראת המקצוע (לפי התחום ההנדסי) |
9 |
81401 |
התנסות מעשית בהוראת ההנדסה ומתמטיקה 1 |
התנסות מעשית 1 |
9 |
81402 |
התנסות מעשית בהוראת ההנדסה ומתמטיקה 2 |
|
2 |
81410 |
נושאים בגיאומטריה 1 |
|
2 |
81411 |
נושאים בגיאומטריה 2 |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 |
81553 |
מתודיקה של הוראת הגיאומטריה |
|
2 |
81556 |
טופולוגיה |
|
2 |
81557 |
הוראת המתמטיקה לתלמיד המצטיין** |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה (ניתן ללמוד גם במקביל) |
3 |
81558 |
מתודיקה של הוראת האלגברה |
|
2 |
81560 |
הוכחות והנמקות בהוראת המתמטיקה** |
|
3 |
81561 |
נושאים מתמטיים נבחרים למורים למתמטיקה |
|
2 |
81564 |
היבטים פסיכולוגיים בהוראת המתמטיקה** |
הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה |
3 |
81320 |
למידה מבוססת פרויקטים (PBL) |
* או קורסים חליפיים לקורסי המתודיקה אשר יקראו דרכי הוראת ה- ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, תעשייה וניהול, אלקטרוניקה ומכונות.
הערות:
-חלק מן הקורסים ניתנים אחת לשנה. יש לברר באיזה סמסטר ניתן הקורס בשנת לימודייך.
-הקורסים המסומנים ב-2 כוכביות ניתנים בפעם האחרונה בשנת תשפ”ג ויוחלפו בקורסים חדשים.
-תוכנית הלימודים נמצאת בתהליך שינוי, לפני כל סמסטר יש להתעדכן באתר או בתחנת המידע בכל הנוגע לשינויים בקורסים.
ב. קורס בחירה (2 נקודות זכות)
מתוך מבחר הקורסים המוצעים במהלך הלימודים.
81551 – ניווט כיתה
81671 – שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובהדרכה
ג. 2 קורסי חובה ללא נקודות זכות
81360 – הבעה עברית – ללא נקודות זכות
81395 – יחסים בין קבוצות בחברה – ללא נקודות זכות
ד. 3 השתלמויות ללא נקודות זכות הניתנות באופן מקוון
81373 – קורס עזרה ראשונה (44 שעות בודדות)
81372 – קורס בטחון ובטיחות (12 שעות בודדות)
81537 – קורס זהירות בדרכים (12 שעות בודדות)
לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il
התוכנית מקנה תעודת הוראה במתמטיקה לבית הספר העל יסודי (כיתות ז’ עד י’).
קהל יעד:
קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית. ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.
לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il
התוכנית מקנה תעודת הוראה במתמטיקה לבית הספר העל יסודי (כיתות ז’ עד י’).
קהל יעד: בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה במקצוע הנדסי באחד התחומים הבאים: ביוטכנולוגיה, חשמל ואלקטרוניקה, מכונות, מדעי המחשב ותעשייה וניהול.
קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית.
ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.
לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il