לימודי הוראה

לימודי הוראה

מטרת התוכנית היא להכשיר בוגרים בעלי ידע מעמיק ומקיף באחד ממקצועות ההנדסה הנלמדים במכללה ו/או במתמטיקה, שישתלבו בהוראה במערכת החינוך.
לימודי ההוראה פותחים בפני הבוגרים הזדמנות להשפיע על עיצוב דור העתיד, תורמים לפיתוח אישי ומרחיבים את אפשרויות התעסוקה של הבוגרים.
תוכנית לימודי ההוראה מקנה לסטודנטים כישורי הוראה, הבנה בתחומים פדגוגיים, תפיסה ערכית-חברתית, ומוטיבציה לעסוק בהוראה. התוכנית מכוונת לחשיפה והרחבת אופקים של הסטודנטים בתחומי מדעי-הרוח והחברה בכלל וחינוך ופדגוגיה בפרט. תוכנית הלימודים כוללת מגוון קורסים בתחומי החינוך וההוראה, כגון: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ופילוסופיה של החינוך, שיטות הוראה והערכה, מחקר חינוכי והתנסות מעשית משמעותית בהוראה בבתי-ספר.
התוכנית שמה דגש על שילוב בין שיטות הוראה והערכה מסורתיות לשיטות חדשניות ומגוונות, ובפרט לגישות חדשניות להוראת מקצועות מדעיים הנדסיים ומתמטיקה בעידן הנוכחי. תכני הלימוד מדגישים דרכי הוראה והערכה המקדמות פיתוח כישורי חשיבה, כישורי למידה עצמאית ולמידת צוות.

החל משנת הלימודים תשע”ג מפעילה המחלקה מסלול לקבלת תעודת הוראה משולבת, במקצוע הנדסי ובמתמטיקה. התכנית מאפשרת למהנדסים לקבל תעודת הוראה בתחום ההנדסי שבו התמחו, וגם במתמטיקה, ובכך להרחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם כמורים. מהנדסים המעוניינים להשתלב בתכנית זו נדרשים להשלים ידע בנושאים מתמטיים שאינם נלמדים במסגרת לימודי ההנדסה.
תוכנית הלימודים לתעודת הוראה מותאמת למתווים של המועצה להשכלה גבוהה ומוכרת על ידי משרד החינוך. לימודי ההוראה מוצעים לסטודנטים/ות מן המכללה החל מן הסמסטר השלישי ללימודים, וכן למהנדסים ואקדמאים בוגרי המכללה ומוסדות אקדמיים אחרים בעלי תואר המקביל לתארים שמעניקה המכללה.

קבלת תעודת הוראה מותנית בסיום תואר ראשון בממוצע 70 לפחות. תהליך המיון כולל ראיון אישי עם ראש היחידה או יועץ אקדמי של התוכנית המבוקשת.

מבנה הלימודים גמיש: ניתן לפרוש את לימודי ההוראה על פני שלושה סמסטרים או יותר, תוך התאמת תכנית אישית לכל סטודנט. הלימודים מתקיימים ברובם בשעות אחר הצהריים והערב.

תוכנית ייחודית של הכשרת הנדסאים להוראה נפתחת בהתאם לצורך.

 

היתרונות של לימודי הוראה במכללה האקדמית להנדסה בראודה:

  • אחד המוסדות האקדמיים היחידים בארץ המכשירים מורים למגמות הטכנולוגיות
  • אפשרות לשלב הוראה עם עבודה כמהנדסים
  • גמישות בבניית תוכנית לימודי ההוראה
  • סגל מקצועי בכיר בעל מגוון התמחויות וראייה רחבה
  • יחס אישי, ליווי ותמיכה של סגל המחלקה
  • דגש על הקניית כישורי הנחייה ועמידה מול קהל
  • קמפוס מודרני הממוקם בלב הגליל באזור מרהיב ביופיו

תוכניות לימוד

  • הכשרת הנדסאים/ות להוראת מקצועות טכנולוגיים

    הסבה להוראת מקצועות טכנולוגיים 
    הכשרה להוראה בבתי הספר העל יסודיים (ז’-י”ב)

    תחילת לימודים סמסטר אביב- פברואר 2022, משך הלימודים כ- 4 סמסטרים (כולל סמסטר קיץ)

    התכנית מזכה ב-48 נקודות זכות אקדמיות ותעודת מורה מוסמך בכיר (להנדסאי).

    סביבות למידה מתקדמות, ולמידה התנסותית פעילה.

    התנסות מודרכת בהוראה וליווי מקצועי.

    אפשרות בעתיד להמשך לימודים לתואר ראשון בהוראת המקצועות הטכנולוגיים B.Ed.Tech.

    אפשרות להלוואה מותנית למימון לימודים באמצעות משרד החינוך, ולמלגת מפעל הפיס.

    חוזר שכר לימוד

     תוכנית הלימודים – הנדסאים להוראה (להורדה)

    הלימודים יתקיימו במהלך 4 סמסטרים (כולל סמסטר קיץ), יום לימודים אחד בשבוע במכללה, ובנוסף קורסים בהוראה מרחוק. התנסות מעשית תיערך בבתי הספר, בשני הסמסטרים הראשונים של התוכנית.

    סמסטר 1 מקצוע         נקודות זכות מרצה
    א’ תשפ”ג מבוא לתורת ההוראה 2 ד”ר מרינה טל
      מיקרו הוראה 2 ד”ר מירי שחם
    ד”ר דנה פישר-שחור
      הבעה עברית 0 גב’ שלומית בלום ששון
      מבוא להוראת המקצועות העיוניים וההתנסותיים
    מפוצל לפי מסלולים: מכונות וחשמל
    מבוא להנדסת תעשייה וניהול- תעשייה וניהול
    סוגיות בהוראה, למידה והערכה- ביוטכנולוגיה, ומערכות המחשב
    2

    מר עודד רייכספלד
    ד”ר נירית גביש
     ד”ר יעל פורמן שהרבני

      הפסיכולוגיה של גיל ההתבגרות 2 ד”ר לילך רביב
      שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה 2 ד”ר מרינה טל
      התנסות מעשית – שנתי   מרכזת: ד”ר ורד דנגור
    סמסטר 2      
      מתודיקה של הוראת המקצוע: מפוצל לפי מסלולים 3 מר עודד רייכספלד
    מר איל דטינקה
    ד”ר נירית גביש
    ד”ר יעל פורמן שהרבני
    ד”ר אורנה מילר
      מבוא להוראה מוטית עתיד 2 מר איל דטינקה
      לכל המסלולים:
    פרויקטים בין תחומיים בחינוך הטכנולוגי או למידה מבוססת פרויקטים בחינוך ההנדסי
    3 מר עודד רייכספלד
    מר איל דינקה
    ד”ר דן קופרמן
      התנסות מעשית – שנתי 12 מרכזת ד”ר ורד דנגור
      פילוסופיה של החינוך 2 ד”ר נועם קלדרון
    סמסטר 3
    קיץ תשפ”ב
         
      למידה מוטת עתיד בחינוך העל יסודי 2 ד”ר דן קופרמן
      מבוא לסוציולוגיה של החינוך 2 גב’ סיון מלכה חמו
      מבוא לפסיכולוגיה של החינוך 2 ד”ר דאוד דאוד
      שיטות הערכה בחינוך 2 ד”ר מרינה טל
    סמסטר 4
    א’ תשפ”ד
         
      פיתוח והערכה של תוכניות לימודים 2 מר עודד רייכספלד
    מר איל דטינקה
      שיטות במחקר כמותי בחינוך 2 ד”ר מרינה טל
      חינוך וטכנולוגיה בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית (פדגוגיה מוטית עתיד) 2 ד”ר דן קופרמן
      יחסים בין קבוצות בחברה רב תרבותית  0 ד”ר דאוד דאוד
      שיטות מחקר איכותניות  2 ד”ר אירה רווה
        48  
  • מהייטק להוראה - תוכנית ייחודית להוראת מדעי המחשב או המתמטיקה

    התוכנית מקנה תעודת הוראה לבית הספר העל יסודי במדעי המחשב או המתמטיקה.

    קהל יעד:

    • התוכנית מיועדת ליוצאי הייטק, בעלי תואר אקדמי בהנדסי בתחומי התוכנה/ מחשבים/ חשמל ואלקטרוניקה/ אווירונאוטיקה, מתמטיקה/ מקצועות קרובים
    • ציון ממוצע של 70 לפחות

    לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il

  • תעודת הוראה בתחום הנדסי

    תוכנית הלימודים לתעודת הוראה בתחום הנדסי אחד (תעשיה וניהול, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, מכונות, חשמל ואלקטרוניקה) 

    היקף התוכנית לתעודת הוראה בביה”ס העל יסודי (כיתות ז’ – יב’) הוא 48 נקודות זכות. התוכנית כוללות קורסי חובה וקורסי בחירה, ובנוסף שני קורסי חובה ללא קרדיט ושלוש השתלמויות חובה ללא קרדיט.

    תוכנית לימודים למסלול הנדסי (להורדה)

    א. 14 קורסי חובה (42 נקודות זכות)

    דרישות קדם

    היקף
    (נקודות זכות)

    מס’ קורס

    שם הקורס*

    סוגיות בהוראה למידה והערכה (קורס צמוד)

    2

    81287

    הוראה מקדמת למידה: תיאוריה ומעשה

    הוראה מקדמת למידה (קורס צמוד)

    2

    81288

    סוגיות בהוראה למידה והערכה

    הוראה מקדמת למידה (ניתן ללמוד במקביל)

    2

    81285

    מיומנויות הוראה

     

    2

    81284

    דילמות פילוסופיות בחינוך: הגות ומעשה

     

    2

    81282

    סוציולוגיה בחינוך בראייה
    רב-תרבותית

     

    2

    81366

    81281

    מבוא לפסיכולוגיה של החינוך או תלמידים בעלי צרכים מיוחדים – השתלבות והכלה

     

    2

    81283

    התבגרות: דברים שרואים מפה לא רואים משם

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    3

    2

    81398

    81289

    הערכה בחינוך או הערכה מקדמת למידה

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    3

    81627- מדעי המחשב

    85367- ביוטכנולוגיה

    85368- תעשייה וניהול

    85369- אלקטרוניקה ומכונות

    מתודיקה בהוראת המקצוע*
    (לפי התחום ההנדסי אותו למד הסטודנט)

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה, מתודיקה בהוראת המקצוע (לפי התחום ההנדסי)

    6

    81383

    התנסות מעשית 1

    התנסות מעשית 1

    6

    81387

    התנסות מעשית 2

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    3

    81385

    סמינר במחקר חינוכי

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    2

    81391

    פיתוח והערכה של תכניות לימודים

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    3

    81393

    שיטות מחקר איכותניות

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    3

    81320

    למידה מבוססת פרויקטים (PBL)

    * קורסים חליפיים לקורסי המתודיקה אשר יקראו דרכי הוראת ה- ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, תעשייה וניהול, אלקטרוניקה ומכונות. 

    או = קורסים חליפיים.

    הערות:

    -חלק מן הקורסים ניתנים אחת לשנה. יש לברר באיזה סמסטר ניתן הקורס בשנת לימודייך.

    -תוכנית הלימודים נמצאת בתהליך שינוי, לפני כל סמסטר יש להתעדכן באתר או בתחנת המידע בכל הנוגע לשינויים בקורסים. 

    ב. 3 קורסי בחירה (6 נקודות זכות)

    מתוך מבחר הקורסים המוצעים במהלך הלימודים.

    • חובה לבחור לפחות באחד מ-2 הקורסים הבאים:

    81551 ניווט כיתה

    81671 שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובהדרכה

     

    ג. 2 קורסי חובה ללא נקודות זכות

    81360 – הבעה עברית – ללא נקודות זכות

    81395 – יחסים בין קבוצות בחברה – ללא נקודות זכות 

    ד. השתלמויות ללא נקודות זכות הניתנות באופן מקוון

    81373 – קורס עזרה ראשונה (44 שעות בודדות)

    81372 – קורס בטחון ובטיחות (12 שעות בודדות)

    81537 – קורס זהירות בדרכים (12 שעות בודדות)

  • תעודת הוראה במסלול משולב הנדסה ומתמטיקה

    התוכנית מקנה תעודת הוראה משולבת לבית הספר העל יסודי במקצוע הנדסי (כיתות ז’ עד י”ב) ובמתמטיקה (כיתות ז’ עד י’).

    קהל יעד:

    • בעלי תואר אקדמי באחד המקצועות הנלמדים לתואר ראשון במכללה או בתחומים קרובים, ממוסד אקדמי ישראלי או מאוניברסיטה בחו”ל המוכרת אקדמית על ידי משרד החינוך, בעלי הישגים טובים בקורסים המתמטיים ובתנאי שממוצע ציוניהם 70 לפחות.

    קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית. ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.

    תוכנית הלימודים לתעודת הוראה במסלול המשולב

     

    היקף התוכנית הוא 71 נקודות זכות, הכוללות קורסי חובה וקורסי בחירה, ובנוסף שני קורסי חובה ללא קרדיט ושלוש השתלמויות חובה ללא קרדיט.

     

    א. 23 קורסי חובה (69 נקודות זכות)

    דרישות קדם

    היקף (נקודות זכות)

    מס’ קורס

    שם הקורס*

    סוגיות בהוראה למידה והערכה (קורס צמוד)

    2

    81287

    הוראה מקדמת למידה: תיאוריה ומעשה

    הוראה מקדמת למידה (קורס צמוד)

    2  

    81288

    סוגיות בהוראה למידה והערכה

    הוראה מקדמת למידה (ניתן ללמוד במקביל)

    2  

    81285

    מיומנויות הוראה

     

    2  

    81284

    דילמות פילוסופיות בחינוך: הגות ומעשה

     

    2  

    81282

    סוציולוגיה בחינוך בראייה
    רב-תרבותית

     

    2  

    81366

    81281

    מבוא לפסיכולוגיה של החינוך או

    תלמידים בעלי צרכים מיוחדים – השתלבות והכלה

     

    2  

    81283

    התבגרות: דברים שרואים מפה לא רואים משם

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

     3

    2  

    81398

    81289

    הערכה בחינוך או
    הערכה מקדמת למידה

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    3  

    81385

    סמינר במחקר חינוכי

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    2

    81391

    פיתוח והערכה של תוכניות לימודים

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה

    3  

    81393

    שיטות מחקר איכותניות

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    3  

    81627 – מדעי המחשב

    85367 – ביוטכנולוגיה

    85368 – תעשייה וניהול

    85369 – אלקטרוניקה ומכונות

    מתודיקה בהוראת המקצוע*

    (לפי המסלול ההנדסי אותו למד הסטודנט)

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה, מתודיקה של הוראת המקצוע (לפי התחום ההנדסי)

    9  

    81401

    התנסות מעשית בהוראת ההנדסה ומתמטיקה 1

    התנסות מעשית 1

    9  

    81402

    התנסות מעשית בהוראת ההנדסה ומתמטיקה 2

     

    2  

    81410

    נושאים בגיאומטריה 1

     

    2  

    81411

    נושאים בגיאומטריה 2

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה
    (ניתן ללמוד גם במקביל)

    3  

    81553

    מתודיקה של הוראת הגיאומטריה

     

     

     

    2

    81556

    טופולוגיה

     

    2

    81557

    הוראת המתמטיקה לתלמיד המצטיין**

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    (ניתן ללמוד גם במקביל)

    3  

    81558

    מתודיקה של הוראת האלגברה

     

    2

    81560

    הוכחות והנמקות בהוראת המתמטיקה**

     

    3  

    81561

    נושאים מתמטיים נבחרים למורים למתמטיקה

     

    2  

    81564

    היבטים פסיכולוגיים בהוראת המתמטיקה**

    הוראה מקדמת למידה, סוגיות בהוראה למידה והערכה, מיומנויות הוראה

    3

    81320

    למידה מבוססת פרויקטים (PBL)

    * או קורסים חליפיים לקורסי המתודיקה אשר יקראו דרכי הוראת ה- ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, תעשייה וניהול, אלקטרוניקה ומכונות. 

     

    הערות:

    -חלק מן הקורסים ניתנים אחת לשנה. יש לברר באיזה סמסטר ניתן הקורס בשנת לימודייך.

    -הקורסים המסומנים ב-2 כוכביות ניתנים בפעם האחרונה בשנת תשפ”ג ויוחלפו בקורסים חדשים.

    -תוכנית הלימודים נמצאת בתהליך שינוי, לפני כל סמסטר יש להתעדכן באתר או בתחנת המידע בכל הנוגע לשינויים בקורסים.

     

    ב. קורס בחירה (2 נקודות זכות)

    מתוך מבחר הקורסים המוצעים במהלך הלימודים.

    • חובה לבחור לפחות באחד מתוך הקורסים הבאים:

    81551 – ניווט כיתה

    81671 – שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובהדרכה             

     

    ג. 2 קורסי חובה ללא נקודות זכות

    81360 – הבעה עברית – ללא נקודות זכות
    81395 – יחסים בין קבוצות בחברה – ללא נקודות זכות

     

    ד. 3 השתלמויות ללא נקודות זכות הניתנות באופן מקוון

    81373 – קורס עזרה ראשונה (44 שעות בודדות)

    81372 – קורס בטחון ובטיחות (12 שעות בודדות)

    81537 – קורס זהירות בדרכים (12 שעות בודדות)

     

     לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il

    תוכנית לימודים מסלול משולב

  • תעודת הוראה במתמטיקה

    התוכנית מקנה תעודת הוראה במתמטיקה לבית הספר העל יסודי (כיתות ז’ עד י’).

    קהל יעד:

    • סטודנטים הלומדים במכללה האקדמית להנדסה בראודה לקראת תואר ראשון במתמטיקה החל מהסמסטר השלישי ללימודים בתנאי שממוצע הציונים 70 לפחות
    • בעלי תואר אקדמי במתמטיקה הנלמדים לתואר ראשון במכללה או בתחומים קרובים, ממוסד אקדמי ישראלי או מאוניברסיטה בחו”ל המוכרת אקדמית על ידי משרד החינוך, בתנאי שממוצע ציוניהם 70 לפחות

    קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית. ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.

    לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il

    תכנית לימודים למתמטיקה

  • הרחבת הסמכה להוראת מתמטיקה לבעלי תעודת הוראה

    התוכנית מקנה תעודת הוראה במתמטיקה לבית הספר העל יסודי (כיתות ז’ עד י’).

    קהל יעד: בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה במקצוע הנדסי באחד התחומים הבאים: ביוטכנולוגיה, חשמל ואלקטרוניקה, מכונות, מדעי המחשב ותעשייה וניהול.

    קבלה ללימודים מותנית בראיון וקביעת תוכנית אישית על ידי יועצת אקדמית של התוכנית.
    ייתכן צורך בהשלמת קורסים מתמטיים או שיפור הישגים בקורסים מתמטיים בהתאם לרקע המתמטי של המועמד.

    לפרטים נוספים ניתן לפנות: tzila@braude.ac.il

    תוכנית לימודים בהרחבת הסמכה במתמטיקה

ייעוץ לימודים