תנאי הרישום לתוכנית מפורטים בידיעון
התוכנית מעניקה למהנדסים בעלי ניסיון בתעשייה ובשירותים ובוגרי תארים מדעיים, כלים אנליטיים וניהוליים לשם התפתחות אישית ותרומה מקצועית משמעותית בתחומי הנדסת תעשייה וניהול. התוכנית הנה במסגרת המחלקה להנדסת תעשייה וניהול.
"התוכנית משלבת בין גישת מידול הנדסי מתקדמת לבין גישה מעשית לפתרון בעיות הנדסיות מורכבות; הפרויקט המעשי בשנה השנייה מאפשר לסטודנטים לשלב את הניסיון התעשייתי שצברו בעבודתם עם שיטות וכלים חדשים שנלמדו בתוכנית, המעניקים לסטודנטים הזדמנויות לפתח יכולות, מיומנויות וכישורים חדשים. מגוון הקורסים מאפשר התמחות בתחומים כגון תפעול גלובלי, ייצור ושירות במערכות מורכבות, ניהול מתקדם, הנדרשים מאוד בתעשייה המתפתחת".
כל הלימודים יתקיימו במסגרת הרגילה של לוח השנה האקדמית, כלומר שני סמסטרים, חורף ואביב, בני 13 שבועות כל אחד. סטודנט שאינו זקוק לקורסי השלמה ולומד לפי התוכנית המומלצת יוכל להשלים את לימודיו בשנתיים כמוצג בטבלה למטה. כל הלימודים לתואר שני יתקיימו בקמפוס הראשי של המכללה. סטודנטים יוכלו לפרוש את הלימודים גם לאורך שלוש שנים.
סך הכל יידרש הסטודנט לצבור לפחות 40 נקודות זכות (נ"ז), מתוכן 12 נ"ז בחמישה קורסי חובה, 6 נ"ז בעבודת הגמר (מופיעה בטבלת קורסי החובה למטה כשני קורסים סמסטריאליים), ו- 22 נ"ז בקורסי בחירה (מתוכן חלק בהנדסה וחלקן בניהול). יתפלגו במישור התכנים כדלהלן: לפחות 10 נ"ז קורסים כמותיים, לפחות 10 נ"ז קורסים מערכתיים, לפחות 6 נ"ז קורסים תכנוניים ולפחות 10 נ"ז קורסים בתחום הניהול. לקורסי הבחירה יתווספו קורסים נוספים בהתאם למגמות חדשות בתחום.
קורסי החובה בתוכנית הינם: ניהול שרשרת האספקה, שיטות אופטימיזציה בהנדסת תעשייה, תהליכי ניהול פרויקטים, סמינר בהנדסת תעשייה וניהול ונושאים מתקדמים בהנדסת איכות.
קורסי הבחירה בתוכנית אורגנו בשתי קבוצות: קבוצת הנדסת תעשייה וקבוצת הניהול . לא כל קורסי הבחירה יוצעו כל שנה ומספרם ייקבע לפי מספר הסטודנטים הלומדים בתוכנית באותה שנה. ועדת תוכנית הלימודים תמשיך לפתח קורסי בחירה ולאתר מרצים מתאימים.
סטודנט בתכנית צריך לעבור את כל הקורסים של שנה א', בציון 65 לפחות בכל קורס, והממוצע המצטבר חייב להיות לפחות 70 כדי להמשיך לשנה השנייה של התכנית. אם נכשל הסטודנט בקורס (ציונו פחות מ-65), יותר לו לחזור עליו בשנה העוקבת. סטודנט יוכל לחזור על קורס שנכשל בו פעם אחת בלבד. סטודנט יוכל להיכשל, לכל היותר, בשני קורסי חובה.
*רק לבעלי תואר שאינו הנדסת תעשייה וניהול
ועדת תוכנית לימודים תקבע תוכנית לימודי השלמה למועמדים שאינם בעלי תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול שתהיה מותאמת לרמתם ולרקע שלהם. בוגרי דיסציפלינה הנדסית (שאינה הנדסת תעשייה וניהול) ידרשו למינימום 5 קורסים (לפחות 15 נקודת זכות – נ"ז), בוגרי מדעים ידרשו למינימום 10 קורסים (לפחות 30 נ"ז) ובוגרי כלכלה/מדעי התנהגות ידרשו למינימום 13 קורסים (לפחות 40 נ"ז). באם למד המועמד קורס/ים המופיע/ים ברשימת קורסי ההשלמה ברמה שקולה, תקבע עבורו ועדת תוכנית הלימודים קורסי השלמה תחליפיים ובלבד שיתקיים תנאי המכסה הדרוש עבור לימודי ההשלמה.
כדי להיות זכאי לתואר, הסטודנט צריך לצבור לפחות 40 נקודות זכות. חריגות ייתכנו לגבי מי שלמדו לפי תוכנית לימודים אינדיבידואלית שאושרה על ידי ועדת תוכנית הלימודים (למשל, תוכנית שבה הוחלף קורס חובה בקורס בחירה מכיוון שהמועמד למד כבר את קורס החובה הנידון או מקביל לו במסגרת קודמת). קורסי השלמה לא ייזכו את הסטודנט בנ"ז. כדי להיות זכאי לתואר, על הסטודנט לעבור כל קורס בציון של 65 ומעלה, למעט מעבר בציון 75 ומעלה בקורס "עבודת גמר". על ממוצע הציונים המשוקלל של הסטודנט להיות 75 לפחות. כל הלימודים לפי התוכנית, אך לא כולל דרישות השלמה מרמת תואר ראשון לאלה שצריכים השלמות, חייבים להסתיים תוך פרק זמן מירבי של שלוש שנים ממועד תחילת הלימודים בתוכנית.
נקודות זכות: 0.3
שעות: הרצאה 3
דרישות קדם: ניהול מערכות ייצור, תכנון ותפעול תהליך האספקה בארגון
תאור הקורס: שרשרת אספקה כוללת את כלל הפעילויות הדרושות להפיכת חומרי גלם למוצרים ושירותים ולאספקתם ללקוחות. פעילויות אלו מבוזרות בדרך כלל בין ארגונים עסקיים רבים. הביצועים של כל ארגון, הנמצא בתוך שרשרת אספקה, תלויים מאד בביצועים של הארגונים האחרים בשרשרת. התעצמות התחרות בין חברות עסקיות הביאה להכרה בהכרח בניהול אינטגרטיבי של כל הפעילויות הללו במטרה להביא את השרשרת כולה לביצועים מיטביים. אודות להתפתחות טכנולוגית המחשוב והמידע, ניתן כיום ליישם מתודולוגית של תכן, תכנון, תפעול וניהול שרשרת האספקה. הקורס יעסוק בתהליכי קבלת החלטות של ארגונים הנמצאים בשרשרת אספקה בתחומי מיקום מתקנים, ניהול הייצור, ניהול המלאי, ותכנון ההפצה. הקורס ישלב הצגת העקרונות של תהליכי קבלת החלטות בעזרת מודלים כמותיים.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
מאמרים מקצועיים מכתבי עת
Optimization Methods in Industrial Engineering
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: חדו''א1, אלגברה, מודלים דטרמיניסטיים בחקר ביצועים
תיאור הקורס:
בקורס נעסוק בפתרון בעיות הנדסיות משטח הנדסת תעשייה באמצעות שיטות אופטימיזציה לא ליניאריות. מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע וכלים לבנייה, ניתוח ופתרון של מודלים מתמטיים בתחום הנדסת תעשייה כמו למשל, בעיות מיקום מתקני ייצור במרחב (או ברשת), בעיות ניהול מלאי, בעיות אספקה וצריכה, בעיות בחירת פרויקט (קריטריון לא ליניארי), בעיות זרימה ברשתות, בעיות בתורת המשחקים ועוד.
נושאי הקורס:
1. מיון בעיות אופטימיזציה, דוגמאות.
2. בעיות אופטימיזציה לא ליניאריות ללא אילוצים: מושגי יסוד, תנאים הכרחיים ומספיקים לאקסטרימום של פונקציה רב משתנית.
3. בעיות אופטימיזציה לא ליניאריות עם אילוצי שוויון: בעיות קמורות ולא קמורות.
4. בעיות אופטימיזציה עם אילוצי אי- שוויון: תנאי קארוש-קון-טקר.
5. שיטות נומריות לחיפוש אקסטרימום.
6. מבוא לתורת המשחקים: משחק בצורה מטריצית, משחק סכום-אפס, משפט קיום נקודת אוכף ואסטרטגיות מעורבות.
הרכב הציון:
• עבודות בית (25%)
• בחינה (75%)
ספרות:
• Peressini A.L., F.E. Sullivan, J.J. Uhl, Jr., The Mathematics of Nonlinear Programming, Springer, 2000.
• Intrilligator M.D., Mathematical Optimization and Economic Theory (Classics
in Applied Mathematics). SIAM, 2002.
• Bertsekas D.P., Nonlinear Programming, 2nd edition, Athena Scientific, 2008
(third printing).
• Bertsekas D.P., Dynamic Programming and Optimal Control: 3rd edition,
Vols. 1 and 2, Athena Scientific, 2007.
Project Management Processes
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: תכנון פרויקטים וניהולם
תיאור הקורס:
במסגרת הקורס ילמדו תהליכי ניהול פרויקטים והקשר ביניהם על פי גוף הידע בניהול פרויקטים והמאמרים המדעיים בתחום. הקורס ייקנה כלים תיאורטיים ומעשיים לטיפול אינטגרטיבי בניהול פרויקטים בתעשייה המודרנית על פי תשעה שטחי הידע. הקורס יעסוק בניהול אסטרטגי של פרויקטים, תוכניות, בתהליכי ייזום, תכנון ובקרה.
נושאי הקורס:
מבוא – מחזור חיי פרויקט, תשעה שטחי ידע, תהליכים, אינטראקציות בין התהליכים.
1. ניהול אינטגרציה – תהליכי ייזום, פיתוח תוכנית פרויקט, בקרת שינויים בפרויקט.
2. ניהול תכולה – תוכנית ניהול תכולה, פירוט מבנה עבודה, בקרת שינויי תכולה.
3. ניהול זמנים – הגדרת פעילויות ומשכן, תכנון לוחות זמנים, בקרה אחר לו"ז.
4. ניהול עלויות – תקצוב הפרויקט, הערכת משכי פעילויות, בקרת עלויות.
5. ניהול איכות – תכנון איכות תוצר הפרויקט ובקרה אחר איכות תוצר הפרויקט.
6. ניהול כוח אדם – תכנון ארגוני, פיתוח צוותי כוח אדם.
7. ניהול תקשורת – תכנון מנגנוני תקשורת והפצת מידע, דיווחי התקדמות.
8. ניהול סיכונים – זיהוי וכימות סיכונים, טיפול בסיכוני הפרויקט, בקרת סיכונים.
9. ניהול רכש – תכנון דרישות רכש, בחירת ספקים, ניהול חוזים.
ניהול תוכנית (program) הפרויקט – ניהול פורטפוליו, PMO, מערכת של מערכת, בגרות ארגונית.
הרכב הציון:
• הצגה של אחד משטחי הידע בכיתה (%20)
• ניתוח מאמר מדעי והצגתו (%30)
• תיק תכנון הפרויקט (%50)
o תוכנית לניהול תכולה:WBS ,SOW
o תוכניות לניהול זמנים, עלויות ומשאבים כולל ניתוח אלטרנטיבות (מודים, האצה) לביצוע פעילויות הפרויקט
o תוכנית לניהול סיכונים: שימוש בשיטות לזיהוי, ניתוח וטיפול בסיכונים o מפת אינטגראציה: אינטראקציות בין תהליכים עיקריים o מנגנוני תקשורת (בהתאם ל- OBS), קבלת החלטות וניהול ידע פרויקטאלי
ספרות:
• Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI, 4th ed. (also 3rd ed.), 2008.
• Kerzner, H., Project Management Case Studies, John Wiley & Sons, 2009.
• Shtub, A., Bard, J.F. and Globerson, S., Project Management – Processes, Methodologies and Economics, Prentice Hall, 2nd ed., 2005.
• Zwikael, O., Shimizu, K. and Globerson, S., Cultural Differences in Project Management Capabilities: a Field Study, International Journal of Project Management, Vol. 23, pp. 454-462, 2005.
• Brown, A., Adams, J. and Amjad, A., The Relationship between Human Capital and Time Performance in Project Management: a Path Analysis, International Journal of Project Management, Vol. 25, pp. 77-89, 2007.
• Karni, R. and Kaner, M. “Knowledge management of interconnected decisions with application to project management”, Knowledge and Process Management, 15(4), 211-223, 2008. .הערה : רשימת המאמרים העדכניים בתחום תיקבע מחדש כל סמסטר
Seminar in Industrial Engineering and Management
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: שני קורסי חובה
תיאור הקורס:
הקורס יתמקד בהצגת מבחר נושאים חדשניים בהנדסת תעשייה וניהול, המהווים הרחבה והעמקה של נושאים הנלמדים בקורסי החובה. בקורס יסקרו מאמרים עדכניים וחקרי אירוע יישומיים בתחומים שונים של הנדסת תעשייה וניהול. הקורס יתבסס על עבודה עצמית של הסטודנטים, דיון כיתתי מונחה ומשימות קבוצתיות.
נושאי הקורס:
הנושאים ייבחרו מחדש מעת לעת.
הרכב הציון:
• דו"ח שבועי על המאמר הנקרא באותו שבוע (%15)
• ניתוח והצגת המאמר בכיתה (%20)
• השתתפות בדיונים כיתתיים (%25)
• עבודת סקר ספרות (%40)
ספרות מאמרים ופרסומים מדעיים אחרים שייקבעו בכל סמסטר מחדש לפי הנושאים.
53110 - עבודת גמר - Final Project
נקודות זכות: 6, 3 בסמסטר א' ו 3 סמסטר ב' דרישות קדם: כל קורסי החובה
מטרה:
כל סטודנט יבצע עבודת גמר שנתית בשנת הלימודים השנייה להשתלמותו. מטרת עבודת הגמר היא אינטגרציה של הכלים, הידע והניסיון שהסטודנט צבר על מנת לפתור בעיה הנדסית/ניהולית. עבודת הגמר תהיה בעלת גישה מדעית אך יישומית במהותה ועשויה לכלול מרכיבים עיוניים, חישוביים ו/או ניסויים.
תהליך:
באחריות הסטודנט למצוא בעיה הולמת ולאתר מנחה מהמכללה אשר יסכים להנחותו. כמנחה רשאי להתמנות חבר סגל מדרגת מרצה ומעלה או מומחה בעל תואר דוקטור בשטח העבודה, המועסק במכללה כמרצה מן החוץ. המנחה ילווה וידריך את הסטודנט במהלך ביצוע עבודת הגמר וכתיבת החיבור הסופי. המנחה ידווח לראש התוכנית על מידת התקדמותו של הסטודנט, אחת לסמסטר. קרה והסטודנט לא מצא מנחה מתאים, יפנה הסטודנט לועדת תוכנית לימודים והאחרונה תמנה לו מנחה מטעמה.
עד תחילת סמסטר א' של שנת הלימודים השנייה, הסטודנט יגיש לרכז/ת התוכנית לתואר השני, באישורו של המנחה, הצעת נושא לעבודת הגמר (ראה מבנה הצעת נושא לעבודת הגמר). ועדת תוכנית לימודים תהיה אחראית לאישור נושא ההצעה.
עבודת הגמר תתפרס על פני שני סמסטרים. בסמסטר א' על הסטודנט לבצע חלק ניכר מעבודתו ובכלל זה את ניסוח הבעיה, סקר הספרות, איסוף נתונים וניתוח ראשוני של הבעיה. בתום סמסטר א' יוגש לרכז/ת התוכנית, לאחר אישור המנחה, דו"ח התקדמות. בסמסטר ב' תושלם עבודת הגמר,יערוך הסטודנט את החיבור, ויגישו לאחר אישור המנחה לרכז/ת התוכנית לתואר שני, לא יאוחר מתום סמסטר ב' להתחלת עבודת הגמר.
מבנה הצעת נושא לעבודת גמר:
מסמך הצעת הנושא של עבודת הגמר יהיה לכל היותר 5 עמודים ויכלול את המרכיבים הבאים:
מבנה שלדי של חיבור עבודת הגמר:
מבנה החיבור הסופי יכלול את הפרקים הבאים:
הסטודנט יגיש את העבודה לרכז/ת התוכנית לתואר השני ב-3 עותקים. לאחר סיום תהליך ההערכה יגיש עותק דיגיטאלי לספריה ויקבל אישור על כך.
ציון מעבר:
על הסטודנט לעבור קורס זה בציון של לפחות 75.
הערה:
לוח הזמנים המפורט לעיל מתיחס להתחלת עבודת הגמר בסמסטר א'. במקרים בהם עבודת הגמר תחל בסמסטר ב', או מאוחר יותר כתוצאה מהשלמות או מסיבות אחרות, לוח הזמנים יוזז בהתאם.
בדיקת עבודת גמר:
כל עבודת גמר תוערך על ידי ועדת הערכה שתמונה לצורך הערכת החיבור והפרזנטציה שבה יציג הסטודנט את עיקרי עבודתו וממצאיו. בסיום התהליך יקבל הסטודנט ציון מאוני עבור עבודת הגמר.
תאריך עדכון: 18.7.2023
Service Systems Design and Operations Management
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: ניהול שרשרת האספקה
תאור הקורס:
ארגוני שרות כגון בתי חולים, מוסדות חינוך, ספקי תקשורת, בנקים וספקי אנרגיה מהווים חלק ניכר מכלל הארגונים העסקיים. כמו כן, גם בארגונים יצרניים, פועלים מערכי שרות מפותחים כמו מערך שרות לקוחות, מערכי תחזוקה ומרכזי שרות. במהלך השנים הותאמו השיטות והכלים וכלים לתכן, תפעול, בקרה וניהול, שפותחו עבור הייצור, למערכי שרות. עם זאת, מאחר ולמערכי שרות יש מאפיינים ודגשים שונים מאלו של הייצור, פותחו במהלך השנים גם שיטות וכלים ייחודיים להם. הקורס יציג שיטות וכלים מתקדמים, לתכן ותפעול מערכי ייצור ושרות, תוך הדגשה על הבעיות והמאפיינים המיוחדים של מערכי השרות. הקורס יתבסס על חומר מתוך מאמרים מכתבי עת מובילים.
נושאי הקורס:
1. מבוא: דיון השוואתי במאפיינים של ארגוני שרות, הגדרה של המושג "שרות" ושל המושגים "תכן מערך שרות" ו"ניהול תפעול של מערכי שרות", סיווג מערכי שרות, הבעיות המיוחדות למערכי שרות, דגש על הסטוכסטיות כגורם מרכזי בתכן ותפעול מערכי שרות.
2. איכות השרות: הבעייתיות בהגדרת איכות של שרות בהשוואה למוצר תעשייתי, שיטות להערכת ומדידת איכות של מוצר שרות, הקשר בין הגדרת האיכות ליעילות ולמדדי ביצוע אחרים, שילוב גורם איכות השירות כחלק מהערכת ביצועי הארגון.
3. ניהול קיבולת: הגדרת "קיבולת" במערכי שרות בהשוואה למערכי יצור, יישום שיטות קלאסיות של היצור במערכי שרות, התחשבות בהתפלגות זמני השרות, ניהול אילוצים, התחשבות במדדים שונים של "רמת שרות" לצורך ניהול קיבולת, חשיבות גמישות המשאבים לניהול קיבולת, שימוש בסימולציה לקבלת החלטות בניהול קיבולת.
4. תכן מרכזי שרות: ארגון מרכז שרות, מאפייני עבודת ה-Back-office, מאפייני עבודת ה-
Front-Office, מאפייני עבודת ה-Remote-Office, תכן עבודת ה-Front-Office וה- Remote-Office (במיוחד Call-Center ו-Help-Desk): מופעים, משטרי עדיפות, סוגי שרות, מועדי שרות, רמות שרות, מדידת הפרמטרים, מדדי ביצוע, שיקולים לקביעת יעדים לרמת השרות, מודלים של תורים למערכי שרות פשוטים, שימוש בסימולציה לתכן מרכזי שרות מורכבים.
5. תכן מערכי שרות ניידים: מאפייני הבעיה, בעיית תכנון מסלולי נותני שרות, אלגוריתם פשוט לפתרון מקורב, מידול הבעיה כבעיית רשת, אלגוריתם לפתרון בעיית קביעת מס' שרתים, אלגוריתם פשוט לפתרון מקורב, מידול הבעיה כבעיית תכנות מתמטי, התייחסות לסטוכסטית שבבעיה, שימוש בסימולציה לתכן מערכי שרות ניידים.
6. מדידת ביצועים של מערכי שרות: הצורך במדידת ביצועים, הקישור בין התוכנית האסטרטגית למדדי הביצוע, ריבוי מדדים, מדידת ביצועים ברמות שונות של הארגון, מודל The balanced scorecard במערכי שרות, Benchmarking בארגוני שרות, מדדי ביצוע של תהליכי שרות.
הרכב הציון:
• בחינה סופית (55%)
• עבודות בית (20%)
• עבודה סמינריונית (מאמר מקצועי) (15%)
• נוכחות והשתתפות בכיתה (10%)
ספרות:
• מאמרים מקצועיים מכתבי עת.
• Mark S. Daskin, Service Science, Wiley, 2010.
• Karwowski, W. and Salvendy, G. Introduction to Service Engineering, Wiley, 2010.
• Hefley, B. and Murphy, W. Service Science, Management and Engineering: Education for the 21st Century, Springer, 2010
• Johnston, R. and Clark, G., Service Operations Management, 3rd ed., PrenticeHall, 2008.
• Fitzsimmons, J. A. and Fitzsimmons, M. J., Service Management: Operations, Strategy, Information Technology, 6th ed., McGraw-Hill/Irwin, 2007.
• Davis, M. and Heineke, J., Operations Management: Integrating Manufacturing and Services, 5th ed., McGraw-Hill/Irwin, 2004
Approaches to Efficiency Evaluation of the Organization Performance
נקודות זכות: 2.0 שעות: 2
דרישות קדם: שיטות אופטימיזציה בהנדסת תעשייה, מבוא לכלכלה – מיקרו
תאור הקורס:
יעילות של מערכת מורה על המידה בה משאביה מנוצלים לשם השגת מטרותיה. מדידת היעילות הינה אמצעי חשוב לשיפור וכתוצאה מכך להשגת יתרון תחרותי, צמיחה וריווחיות. הקורס מקנה ידע תיאורטי בגישות השונות למדידת יעילות הארגון ומקנה כלים מסורתיים וחדשניים למדידתו. דרך חשובה להעריך ולשפר את ביצועי הארגון, היא באמצעות השוואה לארגונים אחרים ובמיוחד לארגונים מובילים בענף, תוך אימוץ תהליכים מוכחים (Best-Practices).
הקורס מתבסס על עבודה עצמית של הסטודנטים באמצעות מטלות שבועיות. בנוסף יבצע כל סטודנט עבודה/פרויקט סמסטריאלי שיוצג בשעור האחרון של הסמסטר. תהליך הלימוד של יחידה נעשה בשני שלבים שלב ההכנה ושלב הדיון.
ההכנה: מיד בתום כל מפגש, יועלה לאתר הקורס חומר הלימוד של יחידת הלימוד הבאה. חומר הלימוד יכלול: טקסט או טקסטים לקריאת חובה, מטלה שבועית, חומר עזר, רשימה ביבליוגרפית וקישורים לאתרים רלוונטיים. כל סטודנט יקרא את קריאת החובה ויבצע את המטלה השבועית. את המטלה יש לשגר לאתר, עד ליום אחד לפני מועד הפגישה השבועית. בנוסף יוטל על סטודנט או זוג סטודנטים להכין את קריאת החובה של יחידת הלימוד להצגה בכיתה.
מפגש שבועי בכתה: כל מפגש שבועי יחל בהצגת קריאת החובה על ידי הסטודנטים. לאחר מכן, יערך דיון מונחה על ידי המרצה בהשתתפות כל תלמידי הקורס. ניתן להעדר לכל היותר מפגישה אחת במשך כל הקורס.
נושאי הקורס:
1. מבוא: הגדרת מושג יעילות הביצוע, מושגי יסוד, הקשר בין יעילות הארגון לכושר תחרותו, חשיבות מדידת היעילות בארגון, סיווג הגישות העיקריות, סוגי מדדים,
מערכת למדידת יעילות ברמת הארגון ותכונותיה.
2. הגישה החשבונאית: שיטות למדידת יעילות באמצעות יחסים חשבונאיים פשוטים, מדידה באמצעות מדים חלקיים, מדידה באמצעות מודל מצרפי.
3. הגישה הכלכלית: מדידה באמצעות פונקציות כלכליות- פונקצית תשומה (Input Demand Function), פונקצית תפוקה (Output Supply Function), פונקצית עלות (Cost Function),
פונקצית רווח (Profit Function), פונקצית ייצור (Production Function), שינוי טכנולוגי (Technical Change), פונקצית מרחק עבור תפוקות (Output
(Input Distance Function) פונקצית מרחק עבור תשומות ,(Distance Function
4. אינדקסים ומדידת יעילות: הכרה של השיטות המקובלות לחישוב מדדים (Index numbers) בהקשר למדידת השינוי ביעילות על פני הזמן, מדדים שרשרתיים לעומת למדדים ביחס לנקודת בסיס, מדדי כמויות ומדדי מחירים, מדדי Passche ,Laspeyres, .Tornqvist-ו Fisher
5. הגישה ההנדסית: פיתוח מדדים מקומיים על בסיס תקנים – חלקיים ומצרפיים,
6. הגדרת המושג, שימושים ותועלות, עקרונות התהליך, סוגי :BenchmarkingProcess benchmarking and identifying :יפורטו הסוגים הבאים ,Benchmarking Product ,Performance
benchmarking ,Financial benchmarking ,best practices .Strategic benchmarking ,benchmarking
7. Benchmarking באמצעות הגישה ההנדסית: מדידה ביחס לאמת מידה גלובלית – פיתוח מדדים גלובליים, מערכות השוואה בין ארגונים.
8. שיטת המעטפת (DEA) יתרונותיה וחסרונותיה, מודל CCR הבסיסי, מודל CCR הרחבה, הרחבות מודל CCR: אילוצים על משקלות, שימוש ביחידות היפותטיות, מדדים יחסיים ומוחלטים,
מודלים נוספים של DEA, ישומים של מודל DEA למדידת יעילות בארגוני שרות כגון: בתי חולים, בתי ספר וכד'.
הרכב הציון::
• מטלות שבועיות (35%)
• הצגת קריאת החובה של יחידת הלימוד השבועית (15%)
• עבודה/פרויקט מסכם (35%)
• מצגת של העבודה/פרויקט מסכם (15%)
ספרות • מאמרים מכתבי עת:
• Coelli T. J., Rao D. S. P., O' Donnel C. J., and Battese G. E., An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis, 2nd ed., Springer, 2005.
• Cooper, W.W. Seiford L.M. and Tone K., Data Envelopment Analysis: A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver, 2nd Edition, Springer, 2006.
• Charnes A., Cooper W., Lewin A. Y., Seiford L. M. (eds.), Data Envelopment Analysis: Theory, Methodology and Applications, Springer, 1995.
• Edosomwan J. A., Integrating Productivity and Quality Management, 2nd ed., Marcel Dekker, Inc., 1995.
• Robert J. and Boxwell Jr., Benchmarking for Competitive Advantage, McGrawHill, 1994.
• Bogan C. H. and English M. J., Benchmarking for best practices: Winning through Innovation Adaption, McGraw-Hill, 1994.
• Satty T. L., The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Settings, Resource Allocation, McGraw-Hill (New-York), 1980.
Flexible Manufacturing Systems (FMS)
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: מערכות ייצור משולבות מחשב, ניהול מערכות ייצור, סימולציה ספרתית
תאור הקורס:
הקורס יעסוק במערכות ייצור גמישות (FMS) החל מהגדרת FMS, המטרות, היתרונות וההצדקה, דרך טכנולוגיות אוטומטיות גמישות בהן נעשה שימוש במערכת זו, וכלה בסוגיות של תכן, תכנון ובקרת FMS. במהלך הקורס הסטודנטים ייחשפו להתפתחויות האחרונות והמחקר הנעשה בתחום. הקורס יכלול ביצוע פרויקט במסגרתו הסטודנטים יתבקשו או לבנות מודל סימולציוני של FMS ובאמצעותו לבחון ולנתח תכונות וביצועים של מערכת ייצור גמישה, או לפתח יישום המשלב הפעלה של ציוד אוטומטי גמיש במעבדה למערכות ייצור משולבות מחשב.
נושאי הקורס:
1. מבוא: סוגים של מערכות ייצור, רמות גמישות בייצור, סוגים של אוטומציה, עקרונות של ייצור משולב מחשב (CIM).
2. הגדרת FMS, התפתחות היסטורית של FMS, יתרונות, הצדקה ויישומים של FMS.
3. סוגים ותצורות של מערכות ייצור גמישות.
4. טכנולוגיית קבוצות (GT) וייצור בדיוק בזמן (JIT).
5. טכנולוגיות של אוטומציה גמישה (ניתנת לתכנות) בייצור: מכונות ומרכזי עיבוד CNC, רובוטים, ראיה ממוחשבת, מערכות אחסון ושינוע אוטומטיות, מערכות CAD/CAM ועוד.
6. סוגיות תכן ותכנון של מערכת ייצור גמישה.
7. שיטות וכלים של בינה מלאכותית לתזמון ובקרת רצפת הייצור (Higher level control) ב- FMS: סימולציה, רשתות עצביות, למידה אינדוקטיבית ועוד.
.MPSG -ו RapidCIM קונספט ,Petri-Nets :(Low level control) בקרה ברמת הציוד .8
9. איתור ומניעת מצבי קיפאון ב- FMS.
10. מודלים להערכת ביצועים של FMS.
הרכב הציון:
• ביצוע ניתוח ביקורתי והצגת 2 מאמרים מדעיים (30%)
• ביצוע פרויקט, הצגתו והגשת דו"ח מסכם (40%)
• בחינה (30%)
ספרות:
• Chang, T.C., Wysk, R.A. and Wang, H.P., Computer Aided Manufacturing, 3rd
ed., Prentice-Hall Inc., 2005.
• Groover, M. P., Automation, Production Systems and Computer-Integrated Manufacturing, 3rd Ed., Prentice-Hall, Inc., 2007.
• Joshi, S.B. and Smith, J.S., Computer Control of Flexible Manufacturing Systems:
Research and Development, Chapman & Hall, 1994.
• Li, Z. and Zhou, M., Deadlock Resolution in Automated Manufacturing Systems:
A Novel Petri Net Approach (Advances in Industrial Control), Springer-Verlag London Limited, 2009.
• Luggen, W.W., Flexible Manufacturing Cells and Systems, Prentice-Hall Inc.,
1991.
• Pitts Jr., R.A., Scheduling Flexible Manufacturing Cells, 2009.
• Raouf, A. and Ben-Daya, M., Flexible Manufacturing Systems: Recent
Developments, Elsevier, 2005.
• Rehg, J.A. and Kraebber, H.W., Computer Integrated Manufacturing, 3rd Ed., Prentice-Hall, Inc., 2004.
• Shnits, B. and Sinreich, D., Controlling Flexible Manufacturing Systems Based on a Dynamic Selection of the Appropriate Operational Criteria and Scheduling Policy, International Journal of Flexible Manufacturing Systems, Vol. 18 (1), pp. 1-27, 2006.
• Zhou, M. and Fanti, M.P., Deadlock Resolution in Computer-Integrated Systems, Marcel Dekker/CRC Press, 2005.
Design and Analysis of Experiments
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: ניהול איכות סטטיסטי
תאור הקורס:
בתהליך פיתוח של מוצר חדש או בתהליך שיפור של מוצר קיים נדרשים מתכננים ומהנדסים להגדיר את הפרמטרים של המוצר ואת הפרמטרים של התהליך וכן להגדיר במדויק את הערכים של אותם פרמטרים. הקורס יציג שיטות לתכן ניסוי ויראה כיצד המודלים הסטטיסטים - ניתוח שונות ורגרסיה משמשים בניתוחם. אימוץ עקרונות מתחומי הסטטיסטיקה מאפשר לתכנן את הניסוי באופן יעיל ולקצר ובאופן משמעותי את משך הניסוי.
נושאי הקורס:
הרכב הציון
ספרות:
Antony, J., Design of Experiments for Engineers and Scientists, ButterworthHeinemann, 2003.
Human-Computer Interfaces Design
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: הנדסת אנוש, ארגון ותכנות המחשב
תאור הקורס: הקורס עוסק בעקרונות של הנדסת אנוש ותיכון מנשקי אדם-מחשב תוך דגש על תיכון ממוקד-משתמש. בקורס יילמדו שיטות ותהליכים לניתוח תפקיד, תיכון ממוקד משתמש לתיכון מנשקים, יוצגו סוגי מנשקים שונים, מודלי ניווט, ואמצעים לבחינה והערכה של מנשקים.
נושאי הקורס:
Augmented Reality and Virtual Reality .12
הרכב הציון:
ספרות:
Fuzzy Logic
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: אין
תאור הקורס:
הקורס "לוגיקה עמומה" מיועד להעניק לסטודנטים ידע במושגים בסיסיים ושיטות עיקריות של התחום. במהלך הקורס נעסוק בנושאים הקשורים לבניות פורמליות של מערכות עמומות ושימושיהן בבעיות בקרה וייצוג של מערכות מידע. הקורס מלווה בתרגילים מעשיים ב-MATLAB.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
2004 Tanaka, K., An Introduction to Fuzzy Logic for Practical Applications, Springer
Nguyen, H.T. and Walker, E.A., A First Course in Fuzzy Logic, 3rd, Chapman
& Hall/CRC, 2005
Ross, T.J., Fuzzy Logic with Engineering Applications, 2nd, Wiley, 2004
Sivanandam, S.N., Sumathi, S. and Deepa, S.N., Introduction to Fuzzy Logic using MATLAB, Springer, 2006
Random Processes
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: מודלים סטוכסטים בחקר ביצועים
תאור הקורס:
הקורס יעסוק בהקניית כלים מתקדמים לצורך אפיון וניתוח של מערכות תעשייתיות המכילות אלמנטים אקראיים. בקורס יינתן דגש על ישום הכלים למערכות תורים, מערכות מלאי, מערכות ייצור ומערכות כוח-אדם.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
Non-Cooperative Game Theory
נקודות זכות:3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: אלגברה ליניארית, סטטיסטיקה והסתברות, מבוא למיקרו כלכלה
תאור הקורס:
תורת המשחקים עוסקת בניתוח מצבי עימות או שיתוף פעולה בין מקבלי החלטות בעלי אינטרסים שונים. כחלק מתורת ההחלטות, תורת המשחקים דנה במקרה שהתועלת של מקבל ההחלטות תלויה לא רק בהחלטתו אלא גם בהחלטות של משתתפים אחרים - יריבים ושותפים. תורת המשחקים מהווה את הבסיס לתיאוריה המיקרו כלכלית המודרנית ויש לה שימושים מעשיים בתחומים רבים. בקורס זה נעמיק בתחום הלא שיתופי של תורת המשחקים, בו השחקנים השונים אינם משתפים פעולה עם יריביהם. בתחילת הקורס ילמדו עקרונות בסיסיים בתורת המשחקים. לאחר בניית הבסיס התיאורטי, יוצגו מודלים המשמשים לתיאור מצבי קונפליקט בין פירמות, בין סוכנים כלכליים, ובכלל במגוון נושאים כלכליים. ננסה להבין באמצעות שימוש בתורת המשחקים, את ההחלטות שנוקטים כל המשתתפים בתהליכים כלכליים, וחברתיים.
הרכב הציון:
נושאי הקורס:
Holt, C.A., Markets, Games, and Strategic Behavior, Addison-Wesley, 2007.
Data Mining
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: אין
תאור הקורס: הקורס עוסק בעקרונות ושימושים מתקדמים של כריית נתונים. במהלך הקורס נלמדים נושאים הקשורים לסיווג ושיבוץ נתונים בהדמיה סטטיסטית וממוחשבת. כמו כן, נבחנות השיטות ללמידה מבוקרת ולא מבוקרת ושיטות להפחתת המימד. מוצגים שימושים בתחומי כריית טקסט ומודלי שוק ההון. הקורס מלווה בתרגול במערכת MATLAB.
נושאי הקורס:
.association rules בניית .12
הרכב הציון:
System Reliability
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: הסתברות וסטטיסטיקה
תיאור הקורס:
הגדרת האמינות. פרמטריים כמותיים של אמינות. מיון תקלות במערכות טכניות. מודלים הסתברותיים של אמינות. מודלים לאמינות המערכות. מערכות עם גיבוי. תחזוקתיות וזמינות המערכות – מודלים מרקוב, פואסון ומונטא- קרלן. תקנים לאמינות. חיזוי אמינות. טכניקת פאמיקה. עץ התקלות. בדיקות אמינות. הבטחת איכות תוכנה.
נושאי הקורס:
.FMECA-Failure Modes, Effects And Criticality Analysis.12/
13. אמינות תוכנה (תקלות בתוכנה, FUNCTION POINTS, מודלים לאמינות, גיבוי).
הרכב הציון:
ספרות:
53231 חקר סיבתיות בביצועים
Research of Causality in Performances
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: עקרונות האסטרטגיה הארגונית, סטטיסטיקה יישומית
המרצה: פרופ' שוקי דרור שעות קבלה: בתיאום מראש
תאור הקורס
הקורס יציג מתודולוגיה מחקרית חדשנית לחקר הסיבתיות המאפשרת לארגון יחיד לחקור באופן עצמאי את ביצועיו כדי לשפר את יישום האסטרטגיה שלו. המתודולוגיה משלבת גישה איכותית מובנית לתמיכה בהגדרת מסגרת אסטרטגית גנרית של הארגון הבודד עם שיטות כמותיות ליישומה ותיקופה. המסגרת האסטרטגית הגנרית מתבססת על גיליון ההישגים המאוזן, על הפרס הלאומי האמריקאי לאיכות ועל הפרס האירופאי לניהול איכות. פריסת פונקצית האיכות Quality Function Deployment (QFD), תיאורית הקבוצות העמומות, כרית הידע ובקרה סטטיסטית של תהליך הם הכלים שתומכים במתודולוגיה שפותחה.
נושאי הקורס
1. בסיס תיאורתי לחקר סיבתיות בביצועים ארגוניים: סיבתיות/תהליכי סיבתיות, מסגרות אסטרטגיות לחקר סיבתיות, מידול הסיבתיות במחקרים אמפיריים, מאמצים ארגוניים כסיבתיות לביצועים ארגוניים במחקרים אמפיריים, מדידת ביצועים ארגוניים.
2. פיתוח מסגרת אסטרטגית גנרית לארגון יחיד: מסגרות אסטרטגיות קיימות לניהול ביצועים ארגוניים (הפרס הלאומי האמריקאי לאיכות, הפרס האירופאי לניהול איכות, גיליון ההישגים המאוזן), יישום המסגרות האסטרטגיות הקיימות לניהול ביצועים ארגוניים, מסגרת אסטרטגית גנרית עבור הארגון היחיד.
3. QFD אסטרטגי ליישום המסגרת האסטרטגית הגנרית בארגון ספציפי: שלוש המטריצות של הQFD האסטרטגי, שאלון QFD ובחירת המרואיינים, ניתוח כמותי של השאלון לבניית מפה אסטרטגית של ארגון ספציפי (מודל הסיבתיות), עקרון פרטו והצמתים החשובים (רכיבים שדרוש בהם שיפור משמעותי), קריטריון ה- MSE לבחירת הצמתים החשובים, בנית המפה האסטרטגית.
4. כלים כמותיים לתיקוף המפה האסטרטגית: תהליך התיקוף, אופן השימוש בתיאורית הקבוצות העמומות, כרית נתונים לתיקוף קשרי סיבתיות.
5. מקרי מחקר לבניית המפה האסטרטגית ותיקופה במספר ארגונים.
6. המשך פיתוח המתודולוגיה: בית עלויות האיכות; פיתוח איכות מערכות שירות.
ספרות
ספרי חובה:
• Kaplan, R. and Norton, D., Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, 2004.
• Neely, A., Business Performance Measurement: Unifying Theory and Integrating Practice, Cambridge University Press, 2011.
ספרי רשות:
• Kaplan, R. and Norton, D., The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, 1996.
• Porter, L. and Tanner, S., Assessing Business Excellence, 2nd ed., Butterworth-Heinemann, 2004.
• Schutta, J., Business Performance Through Lean Six SIGMA: Linking the Knowledge Worker, the Twelve Pillars, and Baldrige, ASQ Quality Press, 2005.
מאמרים:
• Andersen, B., Henriksen B, and Aarseth, W. Holistic performance management: an integrated framework, International Journal of Productivity and Performance Management, 55(1): 61-78, 2006.
• Barad, M. and Dror, S. Strategy Maps as Improvements Paths of Enterprises, International Journal of Production Research, 46, 23: 6627-6647, 2008.
• Dror, S. and Barad, M. House of Strategy (HOS) – From Strategic Objectives to Competitive Priorities, International Journal of Production Research, 44, 18-19: 3879-3895, 2006.
• Dror, S. and Barad, M. Enhancing Control Charts to Validate Strategy Maps, Quality Technology & Quantitative Management, 3, 4: 529-541, 2006.
• Dror, S. A Process Causality Approach Given a Strategic Frame, Journal of Modelling in Management, 2, 1: 40-55, 2007.
• Dror, S. The Balance Scorecard versus Quality Award Models as Strategic framework, Total Quality Management and Business Excellence, 19, 6: 583-593, 2008.
• Dror, S. and Sukenik, Y. A Strategic Service Quality Framework Using QFD, Total Quality Management and Business Excellence, 22, 10: 1-14, 2011.
• Ferreira A. and Otley, D. The design and use of performance management systems: An extended framework for analysis, Management Accounting Research, 20: 263–282, 2009.
• Kanji, G.K. and SA, P.M. Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management, 13(1): 13-27, 2002.
• Kaplan, R. and Norton, D., Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I, Accounting Horizons: 87-104, 2001.
• Kaplan, R. and Norton, D., Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part II, American Accounting Association: 147-160, 2001.
• Medori, D. and Steeple, D. A framework for auditing and enhancing performance measurement systems, International Journal of Operations & Production Management, 20(5), 520 – 533, 2000.
• Neely, A., Adams, C. and Crowe, P. The performance prism in practice, Measuring Business Excellence: 5(2), 6 – 13, 2001.
• Wilson, D., and Collier, D.A. An Empirical Investigation of the Malcolm Baldrige National Quality Award Causal Model, Decision Sciences Journal, 31, 2: 361-390, 2000.
• Santos, S., Belton, V. and Howick, S. Adding Value to Performance Measurement by Using System Dynamics and Multicriteria Analysis, International Journal of Operations & Production Management, 22 (11): 1246 – 1272, 2002.
הרכב הציון
• פרויקט בנושא יישום מודל המפה האסטרטגית בארגון ספציפי– עבודה בזוגות (40%)
• מבחן סוף סמסטר (60%)
תאריך עדכון אחרון: 6.7.21
Advanced Approaches in Business Process Management
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: אין
תאור הקורס:
ניהול עסקי מודרני מושתת על ניהול אינטגרטיבי של כלל התהליכים בארגון. בשנים האחרונות פותחו גישות מתקדמות בתחום של תכן, ניתוח ובקרה של תהליכים עסקיים. הקורס יעסוק בהצגת הגישות ובאפיון התמיכה הנדרשת בגישות אלו על ידי מערכות לתכנון משאבי הארגון (ERP).
נושאי הקורס:
תיקוף תהליכים, זיהוי דפוסי זרימה, העלאת בגרות תהליכים.
הרכב הציון:
ספרות:
design, Prentice Hall, 2005.
Specifying Information Systems
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2. דרישות קדם: ניתוח מערכות מידע
תאור הקורס:
הקורס עוסק בלמוד וביישום של תהליכי הגדרת מפרטים של מערכות מידע. המפרטים יוגדרו בהסתמך על מתודולוגיות UML ו DFD ּ+ ERD .
נושאי הקורס:
מבוא:
1. (Unified Modeling Language) UML – שיטת ניתוח מוכוון עצמים
2. (Modeling the use of a system, Modeling behavior with Activity Diagram, Using Packeges, Componenets diagrams and Deployment Diagrams).
Building Systems with OPM: Systems and Modeling, ( OPM שיטת ניתוח
3. .System Lifecycle and Systems Theory). (Object Process Methodology)
4. תהליכי פיתוח תכנה.
5. מחזור חיים של מערכת מידע.
6. הבטחת איכות תכנה.
הרכב הציון:
• פרויקט (%40)
• בחינה (%60)
ספרות:
• Dori, D., Object Process Methodology – A Holistic Systems Paradigm, Springer Verlag, 2002.
• Kruchten, P., The Rational Unified Process: An Introduction, Addison-Wesley, 2003.
Pender, T., UML Bible, Wiley, 2003.
• Perdita, S. and Pooley, R., Using UML Software Engineering with Objects and Components, Addison – Wesley, 2000.
Principles of Organizational Strategy
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: התנהגות ארגונית
תאור הקורס:
לאסטרטגיה הארגונית הגדרות רבות היונקות כל אחת מאסכולה אחרת, החל מדפוס פעולה מתהווה המזוהה במידה רבה בדיעבד וכלה בתוכנית יזומה המכוונת לעתיד. אם קיים מצע משותף לכל התפיסות הריהו ראיית האסטרטגיה כסמן מתווה דרך ומעין תעודת זהות ארגונית.
בקורס נסקור את הגישות האסטרטגיות השונות, נלמד מהם הגורמים המשפיעים על הצלחתה של אסטרטגיה ונבחן מהם מרכיביה. הקורס ידגיש את התשתית התיאורטית לצד למידה מניתוחי אירוע.
נושאי הקורס
הרכב הציון:
ספרות:
53116 - נושאים מתקדמים בניהול השיווק
נקודות זכות: 2 שעות: הרצאה 2 דרישות קדם: יסודות השיווק
תוצרי הקורס
בסיום הקורס הסטודנטים יבינו ויוכלו לנתח את הנושאים הבאים:
תיאור הקורס
ניהול השיווק עוסק בתהליך זיהוי הלקוחות וצרכיהם ובגיבוש מענה שיווקי ההולם צרכים אלו. מדובר בתהליך מורכב המשלב פעילויות רב-תחומיות ועושה שימוש במודלים ותיאוריות מתחומי הכלכלה, הפסיכולוגיה, האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה, הסטטיסטיקה והניהול.
הקורס יעסוק בנושאים החמים בתחום המחקר השיווקי: גלובליזציה, המעבר לשיווק אונליין ומודלים עסקיים מתקדמים כדלהלן:
פדגוגיה
רכיב פדגוגי חשוב בקורס הוא עבודה בקבוצות וניתוח חקר מקרה (Case Study).
הקורס יכלול הרצאות פרונטליות, מקוונות סינכרוניות ומקוונות אסינכרוניות.
מרכיבים פדגוגיים נוספים:
הרכב הציון
מטלות הקורס יתבצעו בקבוצות קבועות ובאופן אישי
תוכנית הקורס
שיעור |
נושאים |
1. שיעור פרונטלי |
הקדמה ומושגים - השיווק במאה ה -21, סוגי שווקים, סוגי שחקנים מבנה שווקים מגמות שוק, תהליך אסטרטגי וניתוח שוק, גודל השוק, נתח שוק וקצב גידול השוק |
2. שיעור זום |
התנהגות צרכנית - תהליך רכישה, צורך, רצון, ביקוש, ניתוח ביקוש ותחזית ביקוש, TAM, שביעות רצון לקוחות וחוסר שביעות רצון, CLV, מודעות, נאמנות מותגית |
3. שיעור זום |
מצגות אמצע. פילוח שוק - זיהוי פלחי שוק טירגוט, פרסונה, בידול ומיצוב, מפות תפיסה, מיתוג |
4. שיעור אסינכרוני |
הענף והסביבה - ניתוח מאקרו גלובלי (PESTEL), מודל SWOT\TOWS , שרשרת הערך, הגדרת יעדים על פי SMART |
5. שיעור זום |
מצגות אמצע. אסטרטגיה (I) - טבלת התחרות, תמהיל השיווק |
6. שיעור זום |
מצגות אמצע. אסטרטגיה (II) הגדרת אסטרטגיה, אסטרטגיה על פי PLC אסטרטגיית צמיחה (Ansoff) |
7. שיעור זום |
מצגות אמצע. מודלים עיסקיים (I) קנבס הבעיה, משפט הערך VPS וכן VPC |
8. שיעור אסינכרוני |
מודלים עיסקיים (II) – מודל BMC |
9. שיעור זום |
מצגות אמצע. מודלים עיסקיים (III) BMC (המשך) ולין סטארטאפ |
10. שיעור זום |
שיווק דיגיטלי (I) - מבוא לשיווק דיגיטלי, קמפיינים דיגיטליים, מעקב ובקרה, משפכים ויחסי המרה, שיווק באינטרנט AD PAID |
11. שיעור זום |
שיווק דיגיטלי (II) - שיווק באינטרנט SEO שיווק מודרך PPC ו- SMM אסטרטגית פרסום, משפיענים |
12. פרונטלי |
מצגות סיום |
13. פרונטלי |
מצגות סיום |
ספרות
ספרות נוספת
תאריך עדכון: 12.7.2023
Micro Economic Theory - Producer Theory
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי 2, סטטיסטיקה והסתברות, מבוא למיקרו כלכלה
תאור הקורס:
תורת היצרן עוסקת בניתוח החלטות היצרן במצבים שונים. בקורס זה נעסוק בבחירת היצרן בשווקים תחרותיים ובשווקים מונופוליסטיים או במצבי תחרות לא משוכללת. נעסוק באסטרטגיות פעולה למטרות רווחיות,
תפוקה מרבית או עלות מזערית כתלות במבנה תהליך היצור ופונקצית ההוצאות. החלטות נוספות של היצרן המשליכות על הכלכלה כולה הן בהקצאת משאבים יעילה ובדירוג פרטו ביצור משקי.
כמו כן נדון בהחלטות היצרן בתנאי אי-ודאות ובהתאגדות פירמות תחרותיות לקרטלים.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
Information Strategy
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: התנהגות ארגונית
תאור הקורס:
מידע הוא המשאב העיקרי בקבלת החלטות והמכנה המשותף המאפשר לארגון לפעול במתואם. מהו המידע הנחוץ לארגון, למנהליו ולעובדיו? מהי ארכיטקטורת המידע שתשרת את צרכי הארגון?
שאלות אלו ואחרות תידונה בקורס שבסופו ידע התלמיד לעצב את מערכת המידע הארגונית על מגוון היבטיה (שברובם אינם טכנולוגיים), לנתח ולשפר תהליכי מידע ולהבטיח אינטגרציה בין מערכת המידע לבין שאר המערכות הארגוניות. הקורס מקנה הבנה תיאורטית רחבה ומיישם אותה בטכניקות של ניתוח אירוע ושל תרגול מעשי.
נושאי הקורס:
הרכב הציון
ספרות
Applegate, L.M., Austin, R.D. and McFarlan, F.W., Corporate Information Strategy and Management: Text and Cases, Irwin/McGraw Hill, 2003.
Boar, B.H., The Art of Strategic Planning for Information Technology, Wiley, 2000
Ward, J.L. and Peppard, J., Strategic Planning for Information Systems, Wiley,West Sussex, 2002.
Global Management
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה: 2. דרישות קדם: התנהגות ארגונית
תאור הקורס: הקורס נועד להקנות ידע ניהולי בסביבה גלובלית. במסגרת הקורס יפתח הסטודנט מודעות וירכוש ידע מעשי בתחומים הבאים:
1. מודעות לתרבויות השונות בסביבה עסקית גלובלית.
2. הכרות עם שיטות ניהול כגון ניהול צוותים, ניהול שינויים, חדשנות עסקית, והתאמתן לסביבות תרבותיות שונות.
3. ניהול תהליכי רכישות ומיזוגים בסביבה גלובלית.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
Progress. Pitfalls and prospects Applied Psychology: An International Review.49, 62-99
Leadership in Organizations
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2. דרישות קדם: התנהגות ארגונית
תיאור הקורס:
"מנהיגות כמוה כאהבה – אנו עוסקים בה כה רבות אך מבינים בה כה מעט" (לינדהולם). מנהיגות כתופעה התנהגותית-אנושית בהקשר הארגוני ,זוכה לתשומת-לב הולכת וגוברת הן במחקר ובתיאוריה והן בפרקטיקה היומיומית .הקורס יתמקד בתיאוריות ומחקר בתחום המנהיגות בארגונים. במהלך הקורס נכיר תיאוריות מנהיגות המסבירות ביצועים של ארגונים תוך התמקדות במנהיג ,במונהגים ,במערכת היחסים בין המנהיג ומונהגיו ,ובגורמי הקשר המזרזים או מעכבים השפעת מנהיגים על מונהגיהם ועל הארגונים שהם מנהלים.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
Organizational Aspects of Virtual World
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: התנהגות ארגונית
תאור הקורס:
במסגרת הקורס נבחן את התמורות אותן חווים ארגונים לנוכח מהפכת המידע, מהפכה בה האינטרנט אינו רק כלי טכנולוגי אלא מרחב להתרחשות תהליכים שונים, חברתיים ועסקיים. באופן מיוחד תיבחן תופעת הצוותים הוירטואליים ודרכי התנהלותם, תוך ניסיון להבין תהליכים ייחודיים המתרחשים בקרב צוותים אלו. בשליש הראשון של הקורס יוצגו מאפייניה של הגלובליזציה והשפעתה על ארגונים. בשליש השני ידונו שינויים טכנולוגיים על היבטיהם התיאורטיים והמעשיים. בשליש האחרון של הקורס תיבחן תופעת העבודה מרחוק והשלכותיה על עבודת צוותים בארגונים רב לאומיים.
נושאי הקורס:
הרכב הציון
Managing Innovation: National Technology Policy
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2.
דרישות קדם: אין
תאור הקורס:
הבנת מהותם של התהליכים המובילים לחדשנות טכנולוגית והצורך בהכוונתם ובניהולם. על התלות וההפריה ההדדית שבין המחקר המדעי ובין ההתפתחות הטכנולוגית. תיאור המאפיינים של חדשנות וניתוח הגישות והמודלים השונים לקידום וניהול התהליכים הללו. דיון בקשיים בחיזוי התוצאות ובסיבות האפשריות לאי וודאויות האופייניים לתהליכים של חדשנות טכנולוגית. הוויכוח המסורתי אודות יעדי ההשקעות ומדיניות פיתוח התשתיות: מחקר בסיסי לעומת מחקר יישומי ייעודי. הבנת חיוניותם של הטכנולוגיה והחדשנות ותרומתם לרווחתה של האומה. עיצוב מדיניות לאומית לפיתוח התשתיות הנדרשות לחדשנות
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
Business and Social Entrepreneurship
נקודות זכות: 2.0, שעות: הרצאה 2
דרישות קדם: מבוא לשיווק, חשבונאות פיננסית
תאור הקורס:
היזמות הוכרה בעשורים האחרונים כגורם חיוני לפיתוח ולצמיחה של המערכות הכלכליות והחברתיות, במימד האזורי, המדיני והגלובלי.
הקורס מקנה יידע וכלים ליזמים ולמנהלים של ארגונים עסקיים ושל ארגונים חברתיים לנתח כדאיות של מיזמים, לקדם אותם ולעקוב אחר התקדמותם.
הצלחת פרויקט יזמי וחדשני מחייבת לימוד לעומק של מצב השוק, תכנון ארוך טווח של המיזם, זיהוי נקודות קריטיות לכשל והצלחה, היערכות נאותה לביצוע והצגה מוצלחת של הפרויקט בפני גורמי חוץ ומשקיעים פוטנציאליים.
כל אלה באים לידי ביטוי בכתיבת תוכנית עסקית למיזם, אותה יתרגלו הסטודנטים במהלך הקורס.
נושאי הקורס:
מתודיקה ודרכי הוראה:
הרצאות, ניתוח אירועים , הכנת תוכנית עסקית והצגתה
הרכב הציון:
מטרה
כל סטודנט יבצע עבודת גמר שנתית בשנת הלימודים השנייה להשתלמותו. מטרת עבודת הגמר היא אינטגרציה של הכלים, הידע והניסיון שהסטודנט צבר על מנת לפתור בעיה הנדסית/ניהולית. עבודת הגמר תהיה בעלת גישה מדעית אך יישומית במהותה ועשויה לכלול מרכיבים עיוניים, חישוביים ו/או ניסויים.
תהליך
באחריות הסטודנט למצוא בעיה הולמת ולאתר מנחה מהמכללה אשר יסכים להנחותו. כמנחה רשאי להתמנות חבר סגל מדרגת מרצה ומעלה או מומחה בעל תואר דוקטור בנושא העבודה, המועסק במכללה כמרצה מן החוץ. המנחה ילווה וידריך את הסטודנט במהלך ביצוע עבודת הגמר וכתיבת החיבור הסופי. עד תחילת סמסטר א' של שנת הלימודים השנייה, הסטודנט יגיש לראש התוכנית לתואר השני, באישורו של המנחה, הצעת נושא לעבודת הגמר. ועדת תוכנית לימודים תהיה אחראית לאישור נושא ההצעה. עבודת הגמר תתפרס על פני שני סמסטרים כשבכל סמסטר הסטודנט יקבל 3 נקודות זכות (סך הכל 6 נקודות זכות). בסמסטר א' על הסטודנט לבצע חלק ניכר מעבודתו ובכלל זה את ניסוח הבעיה, סקר הספרות, איסוף נתונים וניתוח ראשוני של הבעיה. בתום סמסטר א' יוגש לראש התוכנית, לאחר אישור המנחה, דו"ח התקדמות ותוצג מצגת התקדמות. בסמסטר ב' תושלם עבודת הגמר, יערוך הסטודנט את החיבור ויגישו לראש התוכנית לאחר אישור המנחה, לא יאוחר מתום סמסטר ב' להתחלת עבודת הגמר.
כל עבודת גמר תוערך על ידי ועדת הערכה שתמונה לצורך הערכת החיבור והפרזנטציה שבה יציג הסטודנט את עיקרי עבודתו וממצאיו. בסיום התהליך יקבל הסטודנט ציון מאוני עבור עבודת הגמר. ציון מעבר בקורס זה הוא 75.