תנאי הרישום לתוכנית מפורטים בידיעון
“בתוכנית שלנו בולטת איכות המשתתפים בה. מתקבלים לתוכנית בוגרי תואר ראשון בהנדסה, אשר צברו ניסיון מקצועי-טכנולוגי נרחב בתעשייה. אנשי הסגל המרכזיים שלנו מצוינים, רובם דוקטורים עתירי ניסיון בתעשייה, ועבודתם האקדמית-מחקרית מושתתת על ידע עדכני. הסטודנטים יוצאים נשכרים מהתובנות שלהם לגבי ההתנהלות בתעשייה. הלימודים מתקיימים באווירה חמה וידידותית, עם אוזן קשבת ומדיניות של דלת פתוחה״.
פרופ׳ שוקי דרור, בעל תואר ראשון בסטטיסטיקה ומדעי המדינה, תואר שני בסטטיסטיקה (שניהם מאוניברסיטת חיפה) ותואר שלישי בהנדסת תעשייה (מאוניברסיטת תל אביב).
תחומי מחקר: היבטים שונים של איכות עם דגש על יישום אסטרטגיה ושיפור ביצועים. במחקריו עושה שימוש בכלים דוגמת פריסת פונקציית האיכות, תיכון סטטיסטי של ניסויים, בקרה סטטיסטית של תהליכים, ניתוח מערכות באמצעות סימולציה ולוגיקה עמומה. כיהן בעבר כראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול. משמש כיום כחבר הוועדה התחומית של המל”ג בתחום הנדסת תעשייה וניהול, כמתאם הפעילות של הקבוצה הישראלית ליישומי סטטיסטיקה בתעשייה ובעסקים – IsENBIS וכנציג המכללות בוועדה המארגנת של הכנסים הלאומיים בהנדסת תעשייה וניהול.
הנדסת מערכות היא דיסציפלינה הנדסית רב-תחומית, המתמודדת עם הצורך הגובר בפתרונות טכנולוגיים וניהוליים לפרויקטים מערכתיים מורכבים.
מהנדס מערכות עוסק בפיתוח מערכת הנדסית מורכבת, שצריכה לפעול במשולב כדי לספק את צורכי הלקוח. מערכת זו כוללת מרכיבים מתחומי הנדסה שונים, שכל אחד מהם פועל על-פי תורות הנדסיות ושיקולי תכן הייחודיים לו. לפיכך, על מהנדס המערכות להיות בעל ראייה כוללת, הבנה רב-תחומית ויכולת ביצוע, שבעזרתן יוכל לטפל כהלכה בצורכי המערכת לאורך מחזור חייה.
מטרת התוכנית הינה להכשיר מהנדסים בעלי הבנה מערכתית רב-תחומית ויכולת ליצירת מערכות הנדסיות מורכבות, וזאת בתהליך המבוסס על מתודולוגיות של הנדסת מערכות.
הכשרת מהנדסים להתמודדות מערכתית רב-תחומית מחייבת כושר חשיבה אנליטי והנדסי, ניסיון תעשייתי ובגרות הנדסית. בוגר התוכנית יהיה בעל ידע מדעי ומחקרי עדכני בתחום של פתרון בעיות מערכתיות-הנדסיות, טכנולוגיות וניהוליות.
סגל אקדמי – המרצים המרכזיים בתוכנית פנו ללימודי דוקטורט לאחר שצברו ניסיון עשיר בתעשייה. לפיכך, עבודתם האקדמית-מחקרית המתמשכת מושתתת באופן טבעי על ידע עדכני ותובנות לגבי ההתנהלות בתעשייה.
סטודנטים – יתקבלו לתוכנית בוגרי תואר ראשון בהנדסה בעלי ניסיון מקצועי-טכנולוגי רחב.
תוכנית הלימודים כוללת קורסים מתקדמים המהווים את חזית הידע העדכני בתחום. במסגרת התוכנית ניתן דגש ללימוד תכנים מתקדמים על בסיס הידע הנרכש בלימודי התואר הראשון. בנוסף, התוכנית כוללת מגוון קורסי בחירה בתחומי ניהול והנדסה.
הסטודנטים מבצעים פרויקט גמר אינטגרטיבי בהנדסת מערכות, עליו עובדים במסגרת צוותים רב-תחומיים כנהוג בתעשייה המודרנית. הפרויקט מאפשר לסטודנטים ליישם ולתרגל את הידע שרכשו במהלך לימודיהם.
התוכנית בנויה במתכונת דו-שנתית, הניתנת לפריסה לשלוש שנים – בסופה מוענק תואר מוסמך במדעים (.M.Sc.) . הלימודים מתקיימים פעמיים בשבוע – בימי שישי ובאחד מימות השבוע בשעות אחר הצהריים. יתקבלו לתוכנית סטודנטים בוגרי תוכניות בעלות זיקה הדוקה לחזית הטכנולוגיה (כמפורט להלן). דרישה זו מאפשרת לימודים בכיתות הומוגניות מבחינת הרמה והידע הבסיסי במקצועות הנלמדים.
יתקבלו לתוכנית בעלי תואר ראשון (המוכר על-ידי המל”ג) בהנדסת מכונות, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסה אופטית, הנדסת אלקטרואופטיקה, הנדסה כימית, הנדסת ביוטכנולוגיה, הנדסת מחשבים, הנדסת מערכות מידע והנדסת תוכנה, אשר ממוצע ציוניהם 80 לפחות ואשר רכשו ניסיון מקצועי רלוונטי של שלוש שנים לפחות לאחר סיום לימודיהם לתואר ראשון. מועמדים שבגיליון הציונים שלהם לא כלול אחד מהקורסים המפורטים להלן, יחויבו בלימוד קורסים אלה ברמת התואר הראשון כדרישת קדם להשתתפות בקורסי החובה של התוכנית:
* מקצועות השלמה נוספים ייקבעו בהתאם לרקע הלימודי של כל סטודנט.
כל מועמד ימציא שני מכתבי המלצה, המתייחסים להתאמתו ולסיכויי הצלחתו בלימודים: מכתב אחד ממי שמכיר את יכולתו האקדמית, והשני מהממונה עליו במקום העבודה.
תוכנית הלימודים המומלצת פרוסה על פני שנתיים. סטודנטים יוכלו לפרוש את הלימודים גם לאורך שלוש שנים, כדי להקל את העומס על מי שעובד במשרה מלאה או מי שחייב בקורסי השלמה. לקבלת התואר על הסטודנט לצבור לפחות 41 נקודות זכות, מתוכן 30 נקודות זכות ב-11 קורסי חובה, 6 נקודות זכות בפרויקט השנתי , ו-5 נקודות זכות בשני קורסי בחירה.
קורסי הבחירה בתוכנית מאורגנים בשתי קבוצות: קבוצת ניהול וקבוצת הנדסה. כל סטודנט יבחר שני קורסים, אחד מתחום הניהול והשני מתחום הנדסה.
לא כל קורסי הבחירה יוצעו כל שנה ומספרם ייקבע לפי מספר הסטודנטים הלומדים בתוכנית באותה שנה.
סך הכל | נקודות זכות | מספר קורס | שעות שבועיות | שעות הרצאה | שם הקורס | שנה וסמסטר |
9 שעות, 9.0 נקודות זכות | 3.0 | 53323 | 3 | 3 | תכנון פרויקטים | שנה א' סמסטר חורף |
2.0 | 53311 | 2 | 2 | מבוא להנדסת מערכות | ||
2.0 | 53312 | 2 | 2 | הנדסת דרישות | ||
2.0 | 53314 | 2 | 2 | כלכלה הנדסית | ||
10 שעות, 9.0 נקודות זכות | 3.0 | 53321 | 3 | 3 | הנדסת מערכות מבוססת מודלים | שנה א' סמסטר אביב |
3.0 | 53322 | 3 | 3 | אינטגרציה של מערכות | ||
3.0 | 53313 | 3 | 3 | תכן הנדסי לפיתוח מערכות | ||
0.0 | 53324 | 1 | – | סמינר מחלקתי | ||
12 שעות, 12.0 נקודות זכות | 3.0 | 53331 | 3 | 3 | הנדסת מערכות עתירות תוכנה | שנה ב' סמסטר חורף |
3.0 | 53428 | 3 | 3 | מבור ליישומי RAMST | ||
3.0 | 53422 | 3 | 3 | מידול וסימולציה של מערכות | ||
3.0 | 53333 | 3 | – | פרויקט 1 בהנדסת מערכות | ||
11 שעות, 11.0 נקודות זכות | 2.0 | קורס בחירה מתחום ההנדסה | שנה ב' סמסטר אביב | |||
3.0 | 53342 | 3 | 3 | סמינר בהנדסת מערכות | ||
3.0 | 3 | 3 | קורס בחירה מתחום ההנדסה | |||
3.0 | 3 | – | פרויקט 2 בהנדסת מערכות | |||
סך הכל | 41 | 42 | 35 |
נקודות זכות | שעות שבועיות | שעות הרצאה | מספר קורס | שם הקורס | התחום |
2.0 | 2 | 2 | 53426 | קבלת החלטות ביישומים טכנולוגיים | ניהול |
2.0 | 2 | 2 | 53413 | ניהול ידע | |
2.0 | 2 | 2 | 53417 | מנהיגות בסביבה ארגונית עתירת טכנולוגיה | |
2.0 | 2 | 2 | 53116 | נושאים מתקדמים בניהול השיווק | |
3.0 | 3 | 3 | 53427 | יישומי הנדסת אנוש במערכות טכנולוגיות | הנדסה |
3.0 | 3 | 3 | 53425 | מערכות אמלח | |
3.0 | 3 | 3 | 53231 | חקר סיבתיות בביצועים | |
3.0 | 3 | 3 | 53243 | כריית נתונים | |
3.0 | 3 | 3 | 53423 | ניהול והערכת סיכונים בפרויקטי פיתוח הנדסיים |
נקודות זכות: 0.3
שעות: 3 הרצאה
תיאור הקורס
מטרת הקורס היא להעניק לסטודנט ראיה רחבה של מרכיבי פרויקט והגורמים להצלחה בתכנונו
וניהולו של פרויקט. בקורס ילמדו כלים לניהול תכולה, זמנים, עלויות משאבים וסיכוני פרויקטים.
יישום המתודולוגיות הנלמדות בקורס יודגם באמצעות ניתוח אירועים (Case studies) מן הספרות המדעית.
תיאור הקורס
מטרת הקורס היא להעניק לסטודנט ראיה רחבה של מרכיבי פרויקט והגורמים להצלחה בתכנונו
וניהולו של פרויקט. בקורס ילמדו כלים לניהול תכולה, זמנים, עלויות משאבים וסיכוני
פרויקטים. יישום המתודולוגיות הנלמדות בקורס יודגם באמצעות ניתוח אירועים Case)
studies) מן הספרות המדעית.
נושאי הקורס
הרכב הציון:
ספרות
אתר הקורס
לקורס אתר במערכת Learn High. ניתן להגיע למערכת דרך אתר המכללה – לימודים מקוונים.
לכניסה לאתר נדרשים שם משתמש וסיסמא. שם המשתמש של כל סטודנט הוא מספר תעודת
הזהות שלו (ללא האפס המוביל) והסיסמא לכניסה הראשונה היא 12345. לאחר הכניסה
הראשונה ניתן לשנות את הסיסמא. חומרי הקורס יופיע ב"מאגר ידע" באתר.
תיק SEMP
דף שער
תקציר מנהלים
תוכן עניינים
פרק 1: מבוא: מסמך תכולת עבודה ראשוני
(SOW) – הגשה ב-29.3
פרק 2: WBS ו-OBS – הגשה ב- 29.3
פרק 3: ניהול זמנים – הגשה 19.4
פרק 4: ניהול עלויות – הגשה ב- 10.5
פרק 5: ניהול משאבים – הגשה ב- 24.5
פרק 6: ניהול סיכונים –הגשה ב- 24.5
פרק 7: תהליכי ניהול פרויקטים – בהגשה הסופית: עד 28.6
פרק 8: קבלת החלטות – בהגשה הסופית: עד 28.6
פרק 9: סיכום – בהגשה הסופית: עד 28.6
נושא | הרצאה | הגשה |
פרק 1: מבוא | 18.3 | |
פרק 2: ניהול תכולה | 22.3 | |
פרק 3: ניהול זמנים (+מעבדה) | 29.3 | פרקים 1, 2 |
פרק 4: ניהול עלויות | 19.4 | פרק 3 |
פרק 4: ניהול עלויות | 3.5 | |
פרק 5: ניהול משאבים (+מעבדה) | 10.5 | פרק 4 |
פרק 6: ניהול סיכונים | 17.5 | |
בקרת הפרויקט (התייחסות בפרק 9: סיכום) | 24.5 | פרקים 5, 6 |
בקרת הפרויקט (התייחסות בפרק 9: סיכום) | 31.5 | |
פרק 7: תהליכי ניהול פרויקטים, קבלת החלטות, בגרות | 7.6 | |
מצגות - מאמרים | 14.6 | |
מצגות - פרויקטים | 21.6 | |
- | 28.6 | הגשה סופית |
רשימת המאמרים
53311 מבוא להנדסת מערכות
Introduction to Systems Engineering
נקודות זכות: 2, שעות הרצאה שבועיות: 2
דרישות קדם: מיועד לסטודנטים לתואר שני בהנדסת מערכות
תיאור הקורס
הנדסת המערכות מהווה חלק מרכזי מתהליך רחב יותר של ניהול פרויקטים. גישות לניהול פרויקט אורגנו ותוחזקו על ידי PMI(Project Management Institution) וגישות לניהול הנדסת מערכות אורגנו תוחזקו על ידי INCOSE(International Council on Systems Engineering). הקורס יסקור בקצרה את גישת PMBOK לניהול פרויקטים ויעסוק בעיקר בתהליכי הנדסת מערכות ואופן שילובם בפרויקטים. הקורס יסקור את המיומנויות הנדרשות לביצוע הנדסת מערכת בפרויקט ויציג קווים לדמותו של מהנדס המערכות.
בנוסף יסקרו גישות מתקדמות בהנדסת מערכות, Agile SE, ו-Lean SE והנדסת מערכים System Of Systems.
נושאי הקורס
1. מחזור חיים של פרויקט על פי ה-PMBOK: תהליך פרויקט על פי ה-PMBOK כולל 5 שלבים: יזום, תכנון, ביצוע, מעקב ובקרה, סגירה. לביצועו נדרשים 9 תחומי ידע, ניהול אינטגרציה, ניהול תכולה, ניהול זמנים, ניהול עלויות, ניהול האיכות, ניהול כוח אדם, ניהול תקשורת, ניהול סיכונים, וניהול רכש. יוצג מודל הקושר את כל תהליכי הפרויקט.
2. מחזור חיים של פרויקט על פי הנדסת מערכות: בשלב זה יוצגו הגישות הקלאסיות לניהול הנדסת מערכת מודל מפל המים, מודל V ומודל ספיראלי. ויסקרו התאימות והשוני מתהליך ניהול פרויקט.
3. הקשר בין תהליך ניהול פרויקטים והנדסת מערכות: שילוב הנדסת מערכות בתהליך הפרויקט ותמיכת הנדסת מערכות בכל שלב במחזור החיים של הפרויקט. יוצג מודל המקשר בין תהליכי הפרויקט לתהליכי הנדסת מערכות.
4. תחומי ידע בהנדסת מערכות: יוצגו תחומי ידע בניהול הנדסת מערכות.
4.1. הנדסת דרישות – סקירה קצרה וכללית, הנושא ניתן כקורס חובה בתכנית. (אופציה נבדקת להציג כלי להנדסת דרישות על ידי נציג חברה מסחרית ורכישת התוכנה במכללה)
4.2. תכן הנדסי
4.3. ניהול סיכונים והזדמנויות – יוגדרו המושגים וילמדו טכניקות יישום כהשלמה לחומר הנלמד בניהול פרויקטים
4.4. ניהול תצורה – יוגדרו המושגים וילמדו טכניקות יישום בסיסיות
4.5. תכנון טכני – יישום System Engineering Management Plan
4.6. ניהול טכני – איסוף וניתוח תהליכי פיתוח טכניים בפרויקט ובקרה על אופן יישומם בפועל
4.7. תכן ופיתוח ארכיטקטורה של מערכת – יוצג תהליך מובנה לפיתוח ארכיטקטורה של מערכת
4.8. תהליכי אימות ותיקוף והכשרה Validation, Verification (V&V) and Qualification
4.9. אינטגרציה של מערכות – סקירה קצרה
4.10. RAMST – סקירה כללית על הנושא
4.11. ILS – הרצאת אורח עמי הראל מומחה בתחום
4.12. הנדסת אנוש – הרצאת אורח ד"ר יעל עינב מומחה בתחום
5. ייזום תהליך הנדסת מערכת: סקירה קצרה לנושאים הנלמדים בתכן הנדסי: ניתוח הצורך ,ניתוח בעלי עיניין, יצירת הדרישות, אנליזה פונקציונאלית;, בית האיכות- QFD (Quality Functions Deployment), מתודולוגיית ICDM כולל יזום חלופות ובחירת החלופה.
6. קווים לדמותו של מהנדס המערכת.
7. הצגת גישות חדשניות בהנדסת מערכות:
תכן מבוסס מודלים וסימולציות ( MBD – Model Based Design);
תהליכי פיתוח "זריזים" (Agile, Lean) – יוגש על ידי ד"ר דן לשם
8. הנדסת "מערכים" (System of Systems) תהליכים אבולוציוניים בפיתוח מערכים; צוותי הנדסת מערכת (ISET – Integrated System Engineering Team) – שיטת עבודה; שילוב עם נציגי הלקוח; תפקיד מהנדס מערכת ראשי/ארכיטקט ראשי במערכים. יוגש על ידי ד"ר דן לשם
9. סיכום קורס
מטלות:
1. בסיום כל נושא תינתן מטלה מסכמת אישית קצרה על פרויקט שהסטודנטים יבחרו בתחילת הקורס. הציון למטלה הינו ממוצע הציונים בכל מטלות הקורס. משקל 80%
2. נוכחות כולל הפעלת מצלמה – משקל 10% (חובת נוכחות 11 מתוך 13 הרצאות)
3. משימות מיוחדות – משקל 10%
ספרות
ספרות מובילה
1 Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI, 4th ed. (also 3rd ed.), 2008
2 Rob Leibrandt, A Guide to the Systems Engineering Body of Knowledge (SEBoK), INCOSE Insight April 2002
רשימה של ספרות תומכת
3 System Engineering Fundamentals - DoD System Management College
January 2001 – Can be found (free download) at: www.dau.mil/pubs/gdbks/sys_eng_fund.asp
4 INCOSE SE Hand book – can be purchased at: www.incose.org/productspubs/incosestore.aspx
5 IEEE 1220 (SE Standard)
6 Blanchard S.B and Fabrycky W.J., Systems Engineering and Analysis, (4th edition 2006), Prentice-Hall International Inc, Upper Saddle River, NJ, USA
7 Hari A., Weiss M.P., Zonnenshain A., ICDM – An Integrated Methodology for the Conceptual Design of New Systems
8 מהקונקורד לכיפת ברזל – אביגדור זוננשטיין ושוקי שטראובר
עודכן בתאריך 7.7.2021
53313 - תכן הנדסי לפיתוח מערכות
נקודות זכות: 3 שעות: הרצאה ותרגילים שבועיות: 3 שעות מ 16:00 עד 19:00 2 דרישות קדם: מיועד לסטודנטים לתואר שני בהנדסת מערכות
מרצה: ד"ר דניאל לשם
מטרות הקורס ותוכנו
הדגש בפיתוח מערכות חדשות כפי שנדרש במוצרי High-Tech ובכל תעשייה אחרת, הוא גיבוש תפישה חדשנית ייחודית למערכת העונה על דרישות השוק וזוכה להצלחה מסחרית.
הקורס נועד להקנות לסטודנטים הכרות והתנסות עם תהליכי התכן בפיתוח מערכת חדשה (או משופרת) – הנדסת מערכות - כחלק מרכזי מניהול פרויקט בדגש על תפקיד מהנדס המערכת: שלבים, תהליכים, מושגים, כלים - בראיה מערכתית - תוך התנסות בתרגול קבוצתי מתגלגל.
התרגול המעשי יקנה לסטודנט את היתרונות הבאים:
תוכנית ונושאי הקורס
תוכנית התרגילים לסטודנטים
הציון הסופי יחושב באופן הבא*:
הסטודנטים נדרשים
הנחיות כלליות להכנת התרגילים
מועד א': טרם נקבע
מועד ב': טרם נקבע
(רשימה חלקית של מקורות מומלצים):
תאריך עדכון: 12.7.2023
נקודות זכות: 2 ,שעות: הרצאה 2
דרישות קדם: מבוא לכלכלה למהנדסים
תיאור הקורס
הקורס מקנה מושגים ודרכי חשיבה בתחום חלופות הנדסיות, מציג שיטות תכנון בייעול עלויות
וביצועים אופטימליים. הקורס מספק עקרונות כלכליים בפיתוח מוצרים חדשים, בתהליכי
השוואת השקעות אלטרנטיביות, בהערכת שעורי תשואה, בניתוח השפעת אינפלציה ומיסוי על
השוואת חלופות.
נושאי הקורס:
קבצי תרגילים, טבלאות ומבחנים ניתן למצוא באתר הקורס ב – Clickit3.
חובה להשתתף ב- 80% מהשעורים במהלך הסמסטר.
הציון יתבסס על: מבחן סופי – ,50% מצגת - .50%
הציון הסופי בקורס יינתן בתנאי ציון עובר במבחן סופי.
53321 הנדסת מערכות מבוססת-מודלים
Model-based Systems Engineering
נקודות זכות: 3 שעות: הרצאה 3 דרישות קדם: מבוא להנדסת מערכות
מרצה: ד"ר אבי סופר
תאור הקורס
גישת "הנדסה מבוססת-מודלים" (Model-Driven Engineering) מציבה את מודל המערכת כבסיס לתהליך ההנדסי. הקורס יתמקד בתפיסה המתחזקת של שימוש במודלים קונספטואליים לחיזוק תהליכי הנדסת מערכת.
בקורס יוצגו מתודולוגיות וכלים להנדסת מערכות מבוססת-מודלים (Model-Based Systems Engineering), ואופן השימוש בהם ליצירת תהליכי הנדסת מערכות מבוססי-מודלים: ניתוח, איפיון, תכן, בדיקות ותחזוקת מערכות.
הקורס כולל שילוב בין תיאוריה ופרקטיקה. לשם הטמעת התיאוריה יתבקשו הסטודנטים לבצע במהלך הקורס תרגילי מידול המתייחסים לפרויקט הנדסי מערכתי. בנוסף, עיקר הלימוד בקורס יתבצע תוך דיון בשיעור אודות בעיות בתהליך ההנדסי ופתרונות מידול אפשריים.
הרכב ציון הקורס
מרכיב משקל
1. פרויקט מידול 40%
2. למידה וניתוח 15%
3. מבחן מסכם 45%
מטלות הקורס
הסטודנטים יבצעו מטלות משני סוגים, על פי הפירוט במסמך Course Assignments (המפורסם באתר הקורס):
(א) ביצוע פרויקט מידול עבור הנדסת מערכת בשלבים (פרויקט מתמשך לאורך הסמסטר, בגישת case study). העבודה על הפרויקט תתבצע בצוותים של כ-4 סטודנטים. הפרויקט יכלול לפחות שני מודלים: ב-SysML וב-OPM
(ב) למידה עצמית, הרצאה מתוקשבת, קריאת חומר תיאורטי מתוך מאמרים ומענה לשאלות בכתב. יתקיים ניתוח ודיון בכיתת הלימוד
נושאי הקורס
1. מהנדסת מערכות מבוססת מסמכים להנדסת מערכות מבוססת מודלים: גורמים בהתנהלות פרויקט מערכתי - בעיות והקשרן. עקרונות הנדסת מערכת מבוססת-מודלים
2. גישות מידול בסיסיות לתיאור מבנה, התנהגות ופונקציונליות של מערכת
3. SysML כשפת מידול ייעודית מבוססת UML ליישומי הנדסת מערכות. סוגי המודלים השונים לאורך מחזור החיים ואבולוצית המערכת והקשרים ביניהם
4. מתודולוגיה למידול קונספטואלי באמצעות Object-Process Methodology (OPM) כגישה המשלבת את האספקטים המבניים והפונקציונליים של המערכת במודל מאוחד
שימוש ב-OPM להנדסת מערכות
5. תקנים לשימוש במודלים בהנדסת מערכות. התאמת גישת המידול לאופי וצורכי הפרויקט. גבולות ומגבלות המודל
ספרות הקורס
1. Holt, J. and Perry, S., SysML for Systems Engineering, IET, 2008
2. Dori, D., Model-based Systems Engineering with OPM and SysML, 2016
3. Wymore, W., Model-based Systems Engineering, CRC Press, 1993
4. Kossiakof, W.S., Systems Engineering Principles and Practice, Wiley-Interscience, 2002
5. Sage, A.P., and Rouse, W.B., eds., Handbook of Systems Engineering and Management, Wiley&Sons, 2009
6. Kleppe, A., Warmer, J. and Bast, W., MDA Explained: The Model Driven Architecture-Practice and Promise, Addison-Wesley, 2003
7. Friedenthal, S., Moore, A., and Steiner, R., A Practical Guide to SysML: The Systems Modeling Language, Morgan Kaufmann, 2009
8. Dori, D., Object-Process Methodology, Springer, 2002
9. http://www.omgsysml.org
תאריך עדכון: 12.7.2021
53322 אינטגרציה של מערכות הנדסיות
Integration of engineering systems
נקודות זכות: 3, שעות הרצאה: 3
דרישות קדם: הסתברות, סטטיסטיקה, ניסיון רלוונטי של 3 שנים לפחות
תיאור הקורס
תהליך האינטגרציה (Integration Process) הינו מרכיב עיקרי בתהליך אימות עמידה בדרישות המפרט של המערכת השלמה. התהליך מהווה אתגר טכני וניהולי שבמהלכו נדרש לסנכרן בין קבוצות מקצועיות שונות וספקי חוץ שונים המפתחים תת מערכות שונות המיועדות לשילוב כמערכת אחת. התהליך כולל שילוב תת המערכות תוך בדיקת הממשקים ובדיקת ביצועי המערכת השלמה. הקורס מציג גישות אינטגרציה מקובלות, תפקידי צוות האינטיגרציה בשלבי הפרויקט השונים, מודלים כמותיים לביצוע אינטגרציה, מה ואיך בודקים מערכות, ותהליכים להפחתת סיכונים באינטגרציה.
נושאי הקורס
1. מבוא לאינטגרציה של מערכות
2. בדיקות קופסה שחורה
3. פיתוח ממשקים
4. תכן לבדיקתיות
5. בדיקות קופסה לבנה
6. גישות באינטגרציה
a. גישת "המפץ הגדול" (Big Bang Integration)
b. גישת הכללה בשלבים Incremental Integration))
i. אינטגרציה "מסתגלת" (Adaptive Integration)
ii. אינטגרציה "אופטימלית"
iii. גישת אינטגרציה Bottom-up
iv. גישת אינטגרציה Top-Down
c. אינטגרציה מקבילית
7. מרכיבי מערכת המשפעים על תהליך ההכללה
8. מודלים לאי ודאות
9. הפחתת סיכונים באינטגרציה
10. נושאים נבחרים ככל שהזמן יאפשר
a. חישוב מדויק של לו"ז ועלויות פרויקט בתנאי אי-וודאות
b. הקשר בין המבנה הארגוני בחברה ליכולות ההכללה בחברה
c. ממשקי תקשורת ופרוטוקולים
d. גישה מערכתית לסיכוני בטיחות
11. סיכום
דרישות
במהלך הסמסטר כל סטודנט יוביל אינטגרציה של פרויקט שיבחר ויאושר. לאחר כל שיעור נדרש הסטודנט ליישם את הנלמד על הפרויקט שלו. בנוסף יהיה אחראי כל סטודנט לבדוק ולהעיר על עבודה של סטודנט אחר. לכל עבודה ינתן ציון על העבודה לאחר תיקון הערות הסטודנט תוך דגש להתייחסות להערות וכן לאיכות ההערות שהסטודנט נתן. חלק זה יהווה 60% מהציון הסופי מתוכם 35% ציון העבודה, 35% ציון העבודה שבדקת, ו15% על ההערות ו-15% על ההתייחסות אליהן. 10% בגין עריכת כל העבודות כספר. בנוסף יהיו כ-4 תרגילי בית במשקל 20% וכן משימות אישיות במשקל 10%.
חלה חובת נוכחות.
חובה לקבל ציון עובר (מעל 65) בכל מרכיבי הציון בקורס כולל חובת נוכחות.
ספרות מובילה
1. System Integration , Jeffry O. Grady, CRC Press 1994
2. Software Engineering Ian Sommerville 8th Edition, Addison Wesley 2006
3. Verification, Validation, and Testing of Engineered Systems, Avner Angel
ספרות תומכת
4. Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body Of Knowledge, PMBOK Guide
5. Info-Gap Decision Theory: Decisions under severe uncertainty By Yakov Ben-Haim Second Edition Published 2006 Elsevier
6. Introduction to Operational research. By Hillier & Lieberman. Eighth Edition Mc Graw - hill Higher Education, 2005
7. FMS/CIM Systems Integration Handbook Richard K. Miller & Terri C. Walker The Fairmont Press, Inc. 1990
8. Activity Network Salah E. Elmaghraby John Willy & Sons 1977 pp. 321 – 364
עודכן בתאריך 7.7.2021
53331 הנדסת מערכות עתירות תוכנה
Software-intensive Systems Engineering
נקודות זכות: 3 שעות: הרצאה 3 דרישות קדם: הנדסת מערכות מבוססת מודלים, הנדסת דרישות
מרצה: ד"ר אבי סופר
תאור הקורס
לתוכנה יש חלק משמעותי בביצועים ובתפעול של רוב המערכות המודרניות, ולכן הן מוגדרות כמערכות עתירות תוכנה. בהתאם לכך פיתוח התוכנה מהווה חלק משמעותי מכלל מאמץ הפיתוח המערכתי. במערכות מעין אלה התוכנה איננה ישות בפני עצמה, אלא משולבת במערכת, ולכן התפר בין הנדסת התוכנה להנדסת המערכת הינו בעל חשיבות עליונה. בין שני עולמות הנדסיים אלה קיימים, פערים בהיבטים הטכנולוגיים, התפיסתיים והתהליכיים. פערים אלה מביאים לעיתים תכופות לאי-הבנות הדדיות, חוסר קוהרנטיות בתהליך הפיתוח, אינטגרציה לקויה וביצועים שאינם תואמים את הציפיות – עם כל ההשלכות השליליות שלהם על התנהלות הפיתוח ואיכות התוצרים.
מטרת הקורס: לקרב את מהנדסי המערכת אל עולם הנדסת התוכנה על ידי היכרות עם תהליך פיתוח התוכנה והשתלבותו בתהליך פיתוח ותחזוקה של מערכות משולבות חומרה-תוכנה. הקורס יקנה היכרות עם מושגים, מתודולוגיות וכלים בתחומים שונים בהנדסת תוכנה (Software Engineering) ואופן השימוש בהם ליצירת תהליכי הנדסת מערכות תוכנה: ניתוח דרישות, אפיון, תכן, בדיקות ותחזוקת מערכות, וסוגיות ניהוליות שונות בסביבות עתירות תוכנה.
נושאי הקורס
1. עקרונות הנדסת תוכנה, תהליכי הנדסת מערכות תוכנה: תכנון פיתוח, בדיקות, תחזוקה ואבולוציה של המערכת
2. שיטות בהנדסת תוכנה: מתודולוגיות ומודלים לפיתוח ותחזוקה של מערכות תוכנה
3. עקרונות וגישות להבטחת איכות תוכנה. מאפייני איכות של מערכות תוכנה
4. ניהול פרויקט תוכנה: מרכיבי פונקציית הניהול, מדדים ומדידות והשימוש בהם
5. תחזוקת מערכות תוכנה. ניהול שינויים. אספקטים כלכליים של הנדסת תוכנה
הרכב ציון הקורס
מרכיב משקל
1. מטלות קורס קבוצתיות 38%
2. מטלות אישיות 12%
3. מבחן מסכם 50%
מטלות קורס
הסטודנטים יבצעו מטלות משני סוגים, על פי הפירוט במסמך Course Assignments (המפורסם באתר הקורס):
(א) קבוצתי: הטמעת עקרונות נלמדים בתרגיל הנדסי בגישת Case Study. העבודה על הפרויקטים תתבצע בצוותים של כ-4 סטודנטים. העבודה תוצג לכלל הסטודנטים בכתה
(ב) אישי: 1. מטלות הטמעה אישיות לנושאים הנלמדים בגישה מתוקשבת. 2. קריאת חומר תיאורטי במאמרים ומענה לשאלות בכתב. יתקיים ניתוח ודיון בכיתת הלימוד
ספרות הקורס
ספרים:
• Sommerville, Software Engineering, 9th ed., Pearson Education, 2011
• Pressman, R., Software Engineering: A Practitioner’s Approach, 7th ed., McGraw-Hill, 2010
• Bruegge, B. and Dutoit, A.H., Object-Oriented Software Engineering Using UML, Patterns and Java, 2nd ed., Prentice Hall, 2004
מאמרים מכתבי עת:
מספר מאמרים בתחום יינתנו על ידי המרצה לקריאת חובה.
מקורות נוספים:
• Brooks, F., The Mythical Man-Month, Addison-Wesley, 1995
• Schach, S.R. , Object-Oriented and Classical Software Engineering, 6th ed., McGraw-Hill, 2005
• Pfleeger, S.L, Software Engineering Theory and Practice, 2nd ed., Prentice- Hall, 2001
• Booch, G., Object-Oriented Analysis and Design with Applications, 2nd ed., Benjamin/Cummings ,1994
• Gamma, E., Helm, R., Johnson, R.and Vlissides, J., Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1994
• Boehm B.W. ,et al., Software Cost Estimation with COCOMOII, Prentice-Hall PTR, 2000
• Cockburn, A., Agile Software Development, Addison-Wesley Professional, 2001
עודכן בתאריך: 12.7.2021
53341 - מבוא ליישומי RAMST בהנדסת מערכת
נקודות זכות: 3 שעות: הרצאה 3 דרישות קדם: סטטיסטיקה למהנדסים, אבטחת איכות
מרצה: ד"ר ענאן חלבי
תאור הקורס
הכרת פעילויות הנדסת RAMST (אמינות, זמינות, תחזוקתיות, בטיחות ובדיקתיות) לאורך חיי המוצר בדגש לתכנון בשלבי פיתוח המוצר המוקדמים ושמירה על תכונות המערכת לאורך חיי המוצר. הקורס ידון במודלים של אמינות כחלק מהנדסת מערכת, זמינות מסוגים שונים, מודלים לאופטימיזציה של אחזקה; תחזוקתיות וניתוחי בטיחות של המערכת.
הלימוד מלווה בתקנים כדי שהשפה הבינלאומית תהיה שגורה אצל הלומד ושיהיה מורגל להישען בעבודתו על התקינה המתעדכנת.
ניהול RAMST; פעילות הספק והמשתמש בתחום RAMST בשלבים השונים של חיי המוצר; מטריצת הפעילויות למוצרים שונים; עריכת חוזים. הלימודים יהיו מלווים בניתוח מקרי בוחן.
כבוגרי הקורס תתרגלו ותרכשו הבנה של מגוון מושגים בנושאי RAMST , ותקבלו "ארגז כלים" חיוני שיאפשר לכם להתייחס לכל היבטי ה- RAMST במערכות שבאחריותכם. תלמדו מתי וכיצד לשלב כל אחת מתכונות ה- RAMST בחיי המערכות, וכיצד לאמוד ולהבטיח תכונות אלו במכלולים ובמערכות שאתם קונים כלקוחות. במקביל לקורס תקבלו הנחייה ליישום RAMST בפרויקט הסיום שלכם.
נושאי הקורס
תוצרי הקורס
לבוגרי הקורס יהיו-
מקורות
ספרי לימוד -
ספרי עזר-
דרישות הקורס, מטלות ומבנה הציון של הקורס
מטלות הקורס:
על מנת לסיים את הקורס נדרשות:
הרכב הציון נתון לשינויים והסילבוס המחייב יהיה זה שפורסם עד לפני תחילת מועד השינויים
תאריך עדכון: 12.7.2023
סמינר מחקר בהנדסת מערכות 53342
Seminar in System Engineering
נקודות זכות: 3.0, שעות הרצאה: 3 שעות לכל מפגש (בימי חמישי מ 19:00 עד 22:00).
דרישות קדם: שלושה קורסי חובה
מרצה: ד"ר דניאל לשם שעות קבלה: בשעה לאחר הקורס
תאור הקורס
הקורס יתמקד בהצגת מבחר נושאים חדשניים בהנדסת מערכות, המהווים הרחבה והעמקה של נושאים הנלמדים בקורסי החובה. בקורס יסקרו מאמרים עדכניים בתחומים שונים של הנדסת מערכות. הקורס יתבסס על עבודה עצמית של הסטודנטים, דיון כיתתי מונחה ומשימות קבוצתיות. כל סטודנט מציג את עבודתו האישית, הצגה מפורטת בפורום הקורס.
מטרות: הכרות ופיתוח חשיבה ותפיסה מערכתית על ידי:
• חיפוש וקריאה של מחקרים ופרסומים בנושאים שונים של הנדסת מערכות
• התרכזות בנושא נבחר, ריכוז פרסומים והיבטים רבים ככל האפשר בנושא
• ניתוח וגיבוש ראייה אישית של הנושא הנבחר כולל דוגמה מקצועית אישית
• לימוד הנושא לעומק, לרמת הצגת הנושא בפורום מקצועי של מהנדסי מערכות
• שאיפה: להגיע לרמה של כתיבת מאמר בנושא!
התארגנות לביצוע העבודה
• להתגבש לקבוצות של 2-3 סטודנטים
• לבחור נושא מחקרי מתקדם בהנדסת מערכות
• לבצע חיפוש מתקדם לפרסומים ומאמרים מקצועיים בנושא
• בשלב ראשון (תוך שבוע)
כל קבוצה מציגה את תקציר הנושא הנבחר, ברמה קבוצתית וברמה אישית, פרוט שלבי המחקר ורשימת מקורות ראשונית (10 דקות), דיון פתוח קצר ואישור המרצה
• חברי כל קבוצה צריכים להתארגן לחלוקת משימות, איסוף החומרים, לימוד משותף (תוך הפריה הדדית), קביעת ראשי הפרקים של הצגת הנושא הכללי בכיתה וחלוקת העבודה ביניהם לקראת הרצאה אישית של כל סטודנט במהלך הקורס
• במשך הסמינר כל סטודנט יציג הרצאה (כ 30 דקות) לכיסוי כל היבטי המחקר וכיוונים עתידיים, כולל דוגמה
דוגמאות לנושאים מדעיים בהנדסת מערכות
• מתודולוגית OPM (Object Process Methodology)
• שילוב כלי מידול (MATLAB, SysML, Rhapsody)
• Agile Systems Engineering
• Lean Systems Engineering
• Requirements Engineering
• Design Simplicity
• ניהול סיכונים (בתחום הנדסת מערכות)
• MBSE (Model Based System Engineering)
• SoS (System of Systems) SE
• ICDM (Integrated Customer Driven Conceptual Design Method)
• יצירתיות והמצאתיות
• TRIZ, Brain Storming
• V&V
• המהפכה התעשייתית Industry 4.0
• ועוד
הציון יתבסס על המרכיבים הבאים:
• השתתפות בהרצאות ובדיונים 10% (לפחות 80% נוכחות במפגשי הקורס)
• הרצאה אישית 65%
• רמת העבודה הקבוצתית 25%
(סה"כ 100%)
מקורות
1. אחד המקורות המועדפים הוא אתר INCOSE: (מסמכים, הרצאות, כנסים ועוד) המכללה רכשה תקליטורים עם חומרים ופרסומים מהשנים האחרונות. אפשר יהיה להגיע לספריה ולעיין בהם.
כדי להיכנס לאתר INCOSE צריך להירשם כחבר (Member). לבדוק אפשרות להיכנס כסטודנטים במחיר מוזל. בכל מקרה ניתן להיכנס לחלק הפתוח של את INCOSE: http://www.incose.org/ProductsPubs/techresourcecenter.aspx
2. System Engineering Fundamentals - DoD System Management College, January 2001
3. Blanchard S.B and Fabrycky W.J., Systems Engineering and Analysis, (4th edition), Prentice-Hall International Inc, Upper Saddle River, NJ, USA,
4. IEEE 1220 (SE Standard)
5. INCOSE. 2011. Systems Engineering Handbook - A Guide for System Life Cycle Processes and Activities, Version 3.2.2
6. Stevens R., Brook P., Jackson K., and Arnold S.,
Systems Engineering, Coping with Complexity, Prentice Hall
7. Systems Engineering – The Journal of The International Council of Systems Engineering (INCOSE)
8. קול המערכת – כתב העת של מהנדסי המערכות בישראל
9. הנדסת מערכות להלכה ולמעשה – מבוא: יוסי בן אשר ויצחק גלזר (מכלול)
10. Aslaken E. & Belcher R., Systems Engineering, Prentice Hall, ISBN 013 8804028, 1992.
11. Checkland, P., Systems Thinking, Systems Practice, Wiley, Chichester, ISBN 0471 27911 0, 1981.
12. Checkland P. and Scholes J., Soft Systems Methodology in Action, Wiley, Chichester, ISBN 0-471-92768-6, 1990.
13. Flood, Robert L. and Jackson, Michael C., Creative Problem Solving, Wiley, 1991.
14. Hitchins D.K., Putting Systems to Work, Wiley, Chichester,
ISBN 0-71-93426-7, 1992.
15. Jackson M. C., Systems Approaches to Management, Kluwer Academic/Plenum Publishers, ISBN 0-306-46506-X, 2000.
16. Jonassen, D.H. (2003). Learning to Solve Problems: An Instructional Design Guide,ISBN: 0-7879-6437-9 Hardcover 256 pages December 2003, Pfeiffer
17. Kasser J.E., Palmer K., “Reducing and Managing Complexity by Changing the Boundaries of the System”, Proceedings of the Conference on Systems Engineering Research, Hoboken NJ, 2005.
18. Sheard S. A. & Lake J. G., Systems Engineering Models and Standards Compared
19. Shenhar A. & Bonen Z,. The Taxonomy of Systems: Towards an Adaptive Systems Engineering Framework, The Voice of the Systems, Vol. 8, July 2011
20. Shabtay M. Zonnenshain A., Adaptive System Engineering, The Voice of the Systems, Vol. 4, July 2009 pp.20 – 34.
21. M.A. Wilson,H. Mooz, Agile Systems Engineering for Rapid Project Solution Development, INCOSE 2003 - 13th Annual International Symposium Proceedings.
22. Martin James N., 1998, Overview of the EIA 632 Standard - “Processes for Engineering a System”
23. Gilb, T., Principles of Software Engineering Management, Addison-Wesley, 1988
24. Pahl & Beitz, Engineering Design , Springer; 3rd ed. edition (Dec 2006)
25. Ulrich & Eppinger, Product Design & Development 3rd ed. New York, NY: Mcgraw-Hill, 2004
26. Otto & Wood, Product Design , 2001, Prentice Hall.
27. Blanchard B.S. Fabrycky W.J. Systems Engineering and Analysi,s 5th Edition, Prentice Hall International Series in Industrial & Systems Engineering (Feb 2010)
28. A. Hari, M.P. Weiss, A. Zonnenshain. ICDM – An Integrated Methodology for the Conceptual Design of New Systems, Proceeding of System Engineering / Test and Evaluation Conference SETE 2004, Adelaide, Australia, November 2004
29. A. Hari, D. H. Cropley, A. Zonnenshain, Agile Systems Engineering for Creative Anti-Terror Solutions, Proceeding of System Engineering / Test and Evaluation Conference SETE 2005, Brisbane, Australia, November 7-9, 2005.
30. J. Herscovitz, A. Hari, Systems Engineering with ICDM - A Case Study, Proceeding of the 12th Annual International Symposium of the International Council On Systems Engineering (INCOSE), Las – Vegas, Nevada, USA July 2002
31. Hari A., Weiss M.P., Zonnenshain A., ICDM – An Integrated Methodology for the Conceptual Design of New Systems. (ICDM paper)
32. A. Hari, J. E. Kasser, M.P. Weiss, How Lessons Learnt From Using QFD Led to Evolution of a Process for Creating Quality Requirements for Complex Systems, Systems Engineering INCOSE Journal, Wiley, Volume 10 Number 1 spring 2007 pp.45-63
33. F. Dean & T. Bahill, What Is Systems Engineering? A Consensus of Senior Systems Engineers
34. Fowler T., 1990, Value Analysis in Design, New-York, NY, Van Nosttrand Reinhold.
35. G. Finance,(2010) SysML Modelling Language explained, http://www.omgsysml.org/SysML_Modelling_Language_explained-finance.pdf
36. T. Weilkiens, (2008). Systems Engineering with SysML/UML: Modeling, Analysis, Design. Morgan Kaufmann / The OMG Press. ISBN 0123742749
37. C. Seidner O. H. Roux, On the Formal Verification of EFFBD Models Using a Structural Translation to Time Petri Nets, Institut de Recherche en Communication et Cybern´etique de Nantes, Universit´e de Nantes, Technical Report RI2007-3 3695, Oct. 2007
38. Vitech Corporation COREsim user guide 3rd. edition
39. Altov (G. Altshuller), ((תרגום מרוסית , 1995. The Art of Inventing (And Suddenly the Inventor Appeared), Worchester, MA, Technical Innovation Center.
40. Altshuler, G.S.,((תרגום מרוסית , 1984, Creativity as an Exact Science, Gordon and Breach Publishers.
41. Gordon W.J.J., 1961, Synectics, the Development of Creative Capacity, New-York NY, Harper.
42. Osborn A., 1957, Applied Imagination - Principles and Procedures of Creative Thinking, New-York NY, Charles Scribners Sons.
43. Zwicky, F. (1969), Discovery, Invention, Research Through the Morphological Approach, Toronto: The Macmillian Company,
44. The Dark Side of Creativity, Edited by D.H. Cropley, A. J. Cropley, J.C. Kaufman, M.A. Runco, Cambridge University Press, 2010.
45. Ritchey, T. Zwicky F., General Morphological Analysis A general method for non-quantified modeling, http://www.swemorph.com/ma.html
46. Cropley, D. H. and Cropley, A. J. 2005, Engineering creativity: A systems concept of functional creativity, in Faces of the Muse: How People Think, Work, and Act Creatively in Diverse Domains , Eds: James C. Kaufman, John Baer.
47. http://www.mycoted.com/Category:Creativity_Techniques
48. Prabha et al, 2007 – Prabha C. Connaway L.S. Olszewsky L. Jenkins L.R., , What is Enough?, Satisficing Information Needs, Journal of Documentation, Vol. 63 No. 1 2007, pp 74 – 89
49. Pugh S., 1981, Concept Selection - a Method that Works, Proceeding of the ICED 81, Rome, p.p. 479 - 506.
50. Weiss M.P. Hari A., 1997, Problems of Concept Selection in Real Industrial Environment, ICED 97, Tampere, Finland, August 1997
51. A. Hari, M.P. Weiss, A. Zonnenshain Design Quality Metrics Used as a Quantitative Tool for the Conceptual Design of a New product, Proceeding of ICED 01, The 13th International Conference on Engineering Design, Glasgow, Scotland, UK, 2001.
52. Clausing D.P., Katsikopoulos K. V., Rationality in Systems Engineering: Beyond Calculation or Political Action, Systems Engineering, Volume 11 Issue 4, pp 309 – 328, 2008 Wiley periodicals, INC, DOI 10.1002/sys
53. Fray & Al, 2009, The Pugh Controlled Convergence Method: Model Based Evaluation and Implications for Design Theory. Fray D.D., Herder P.M. Wijnia Y., Subrahmanian E., Katsikopoulous K., Clausing D.P.,. Research in Engineering Design, Publisher: Springer, London, Volume 20, Number 1/ March 2009, pp.41 – 58
54. Analytic Hierarchy Process (AHP), Saaty T., 1990, A, Decision Making for Leaders, Pittsburgh, PA, RWS Publications.Saaty T., 1990, B, Multicriteria Decision Making, Pittsburgh, PA, RWS Publications
55. Multiattribute Utility Analysis (MAUA), Thurstone D.L. Subjective Design Evaluation with Multiple Attributes, ASME DTM 90. Chicago IL. 16=19 Sept 1990.
56. Multiattribute Value Analysis, Buede Dennis M. The Engineering Design of Systems Models and Methods, Wiley, Canada, 2000, Pages 359 – 372,
57. Hari A., Weiss M.P., Zonnenshain A., ICDM – An Integrated Methodology for the Conceptual Design of New Systems. (ICDM paper)
58. 1471-2000 - IEEE Recommended Practice for Architectural Description for Software-Intensive Systems
59. The DoDAF Architecture Framework Version 2.02 August 2010.
60. www2.cdc.gov/cdcup/.../templates/CDC_UP_Interface_Control_Template
61. T. Bustnay, J.Z. Ben – Asher, How many Systems are there ? – Using the N2 Method for Systems Partitioning. Systems Engineering, Wiley Periodicals, Inc. 2005, Vol.8 pp 109–118
62. W. O. Galitz The Essential Guide to User Interface Design: An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wiley, 2002
63. asg-8-human-machine-interface: http://dk.schneider-electric.nu/nu_dk/Skole_CD/Automation Solution Guide/asg-8-human-machine-interface.pdf
64. Maynard F. W., Goldberg R. Rube Goldberg: Inventions, Publisher: Simon & Schuster. 2000
65. Hari A., Weiss M.P., Zonnenshain A., ICDM – An Integrated Methodology for the Conceptual Design of New Systems. (ICDM paper)
66. Boothroyd G. & Dewhurst P. 1989, Product Design for Assembly, Wakefield, RI, Boothroyd Dewhurst, Inc.
67. Reynolds, MT 1996, Test and Evaluation of Complex Systems, John Wiley & Sons LTD, Chichester, England
68. O'Conor P. 2001 Test Engineering: A Concise Guide to Cost – effective Design, Development and Manufacture, John Wiley & Sons LTD, Chichester, England
69. Hari A. Weiss M.P. 1997, Operation and Logistic Support Decisions are Part of the Conceptual Design Process, 13 International Logistic Support Congress of Sole, Jerusalem, Sep. 1997.
70. Hari A., Weiss M. P., 1999, CFMA – An Effective FMEA Tool for Analysis and selection of the Concept for a New Product, Proceeding of DETC99, Sept 1999, Las Vegas, Nevada
71. Hari A., Shoval S., Kasser J. Conceptual Design to Cost: A new systems engineering tool, INCOSE 2008, June 2008, Utrecht, the Netherlands.
72. Hari A., Weiss M. P., Analysis of Risk and Time to Market During the Conceptual Design of New Systems, Proceeding of the international conference on engineering design, ICED 03 Stockholm, 2003.
73. ז.בונן תכנון העבודה בפרויקט פיתוח, קול המערכות, כתב העת של מהנדסי המערוכת בישראל, גליון 8 יולי 2011, עמ' 6 - 17
74. Key Skills Ltd, http://www.ksl.org/
75. NASA, NASA Systems Engineering Handbook, SP-6105, June
76. INCOSE “Systems Engineering Handbook version 2” 1995. Appendix C
77. Leshem D. “Failures Analysis during Tests” – Sixteenth International Conference of Israel Society for Quality, Tel Aviv – November 14-16, 2006.
78. Leshem D. “New Perceptions in Coping with System of Systems (SoS)” – NDIA – 9th Annual Systems Engineering Conference, San Diego, CA, October 23-26, 2006.
79. Leshem D. “Lessons Learned in Coping with System of Systems (SoS)” – Asia Pacific Systems Engineering Conference – Adelaide 2007
80. Leshem D., Weiss M.P “Reducing System Complexity using Design Simplicity” INCOSE IL Conference Technion (Gordon Center), July 2011
81. Leshem, D. , Weiss, M. “Tools for realization of "Simplicity" aspects in Engineering Systems” Jan 2013, Technion
תאריך עדכון: 6.7.2021
53422 מידול וסימולציה של מערכות
Systems Modeling and Simulation
המרצה: פרופ' שוקי דרור שעות קבלה: בתאום מראש
המרצה: ד"ר קובי ריינר שעות קבלה: בתאום מראש
נקודות זכות: 3.0, שעות: 3 שעות הרצאה, דרישות קדם: הסתברות וסטטיסטיקה
תאור הקורס
סימולציה מדמה הפעלת תהליך או מערכת אמיתית לאורך זמן. הקורס מתמקד בסימולציה סטוכסטית שבה חלק מהמשתנים במערכת אקראיים. בקורס נדונים ההיבטים המתמטיים והסטטיסטיים של סימולציה ולומדים לפתח מודלים להפעלת מערכות בעזרת תוכנת סימולציה. הקורס עוסק גם בעקרונות של סימולציה רציפה.
נושאי הקורס
1. עקרונות מודל סימולציה, יישומים של סימולציה, שלבים בפרוייקט סימולציה.
2. מושגים בסיסיים, בניית מודל סימולציה לאופרציות בסיסיות.
3. מדדי ביצוע של מודל סימולציה, ניתוח פלט של התוכנה.
4. סימולציה של מודלים סטטיסטים - הגדרה ושימוש.
5. התאמת מודל סטטיסטי לנתוני הקלט בעזרת מבחן חי בריבוע ומבחן K-S.
6. יצירת מספרים "כמעט" אקראיים - Pseudo Random Numbers.
7. יצירת ערכים מהתפלגויות רציפות ידועות בעזרת Inverse Transform Method .
8. מידול פרטני וניתוח סטטיסטי במצב יציב.
9. פיתוח מודל סימולציה למערכות מורכבות.
10. תכן ניסויים וניתוח רגישות - שימוש בשיטת DOE לאופטימיזציה של מודל סימולציה.
11. ניתוח מתקדם של תוצאות הסימולציה.
12. אימות ותיקוף מודל סימולציה.
13. סוגיות מידול נוספות: עקרונות של סימולציה רציפה ושימוש בסימולציה רציפה לצורך פתרון משוואות דיפרנציאליות.
14. סימולציות באמצעות אלמנטים סופיים.
ספרות
• Banks J., Carson J.S., Nelson B.L. and Nicol D.M., Discrete-Event System Simulation, 5th ed., Prentice-Hall, 2009.
• Banks J., Handbook of Simulation: Principles, Methodology, Advances, Applications, and Practice, John Wiley & Sons, 1998.
• Klee, H. and Randal, A., Simulation of Dynamic Systems with MATLAB and Simulink, 2nd ed. CRC Press, 2011.
• Law A.M., Simulation Modeling and Analysis, 4th ed., McGraw-Hill, 2006.
• Matko, D., Zupancic, B. and Karba, R., Simulation and Modeling of Continuous Systems: A Case Study Approach, Prentice-Hall, 1992.
הערות: תוכנת הסימולציה MATLAB
הרכב הציון:
מבחן סוף סמסטר – 50 נקודות, פרויקט – 50 נקודות (עבודה אישית או בזוגות)
תאריך עדכון אחרון: 6.7.21
53231 חקר סיבתיות בביצועים
Research of Causality in Performances
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: עקרונות האסטרטגיה הארגונית, סטטיסטיקה יישומית
המרצה: פרופ' שוקי דרור שעות קבלה: בתיאום מראש
תאור הקורס
הקורס יציג מתודולוגיה מחקרית חדשנית לחקר הסיבתיות המאפשרת לארגון יחיד לחקור באופן עצמאי את ביצועיו כדי לשפר את יישום האסטרטגיה שלו. המתודולוגיה משלבת גישה איכותית מובנית לתמיכה בהגדרת מסגרת אסטרטגית גנרית של הארגון הבודד עם שיטות כמותיות ליישומה ותיקופה. המסגרת האסטרטגית הגנרית מתבססת על גיליון ההישגים המאוזן, על הפרס הלאומי האמריקאי לאיכות ועל הפרס האירופאי לניהול איכות. פריסת פונקצית האיכות Quality Function Deployment (QFD), תיאורית הקבוצות העמומות, כרית הידע ובקרה סטטיסטית של תהליך הם הכלים שתומכים במתודולוגיה שפותחה.
נושאי הקורס
1. בסיס תיאורתי לחקר סיבתיות בביצועים ארגוניים: סיבתיות/תהליכי סיבתיות, מסגרות אסטרטגיות לחקר סיבתיות, מידול הסיבתיות במחקרים אמפיריים, מאמצים ארגוניים כסיבתיות לביצועים ארגוניים במחקרים אמפיריים, מדידת ביצועים ארגוניים.
2. פיתוח מסגרת אסטרטגית גנרית לארגון יחיד: מסגרות אסטרטגיות קיימות לניהול ביצועים ארגוניים (הפרס הלאומי האמריקאי לאיכות, הפרס האירופאי לניהול איכות, גיליון ההישגים המאוזן), יישום המסגרות האסטרטגיות הקיימות לניהול ביצועים ארגוניים, מסגרת אסטרטגית גנרית עבור הארגון היחיד.
3. QFD אסטרטגי ליישום המסגרת האסטרטגית הגנרית בארגון ספציפי: שלוש המטריצות של הQFD האסטרטגי, שאלון QFD ובחירת המרואיינים, ניתוח כמותי של השאלון לבניית מפה אסטרטגית של ארגון ספציפי (מודל הסיבתיות), עקרון פרטו והצמתים החשובים (רכיבים שדרוש בהם שיפור משמעותי), קריטריון ה- MSE לבחירת הצמתים החשובים, בנית המפה האסטרטגית.
4. כלים כמותיים לתיקוף המפה האסטרטגית: תהליך התיקוף, אופן השימוש בתיאורית הקבוצות העמומות, כרית נתונים לתיקוף קשרי סיבתיות.
5. מקרי מחקר לבניית המפה האסטרטגית ותיקופה במספר ארגונים.
6. המשך פיתוח המתודולוגיה: בית עלויות האיכות; פיתוח איכות מערכות שירות.
ספרות
ספרי חובה:
• Kaplan, R. and Norton, D., Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, 2004.
• Neely, A., Business Performance Measurement: Unifying Theory and Integrating Practice, Cambridge University Press, 2011.
ספרי רשות:
• Kaplan, R. and Norton, D., The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, 1996.
• Porter, L. and Tanner, S., Assessing Business Excellence, 2nd ed., Butterworth-Heinemann, 2004.
• Schutta, J., Business Performance Through Lean Six SIGMA: Linking the Knowledge Worker, the Twelve Pillars, and Baldrige, ASQ Quality Press, 2005.
מאמרים:
• Andersen, B., Henriksen B, and Aarseth, W. Holistic performance management: an integrated framework, International Journal of Productivity and Performance Management, 55(1): 61-78, 2006.
• Barad, M. and Dror, S. Strategy Maps as Improvements Paths of Enterprises, International Journal of Production Research, 46, 23: 6627-6647, 2008.
• Dror, S. and Barad, M. House of Strategy (HOS) – From Strategic Objectives to Competitive Priorities, International Journal of Production Research, 44, 18-19: 3879-3895, 2006.
• Dror, S. and Barad, M. Enhancing Control Charts to Validate Strategy Maps, Quality Technology & Quantitative Management, 3, 4: 529-541, 2006.
• Dror, S. A Process Causality Approach Given a Strategic Frame, Journal of Modelling in Management, 2, 1: 40-55, 2007.
• Dror, S. The Balance Scorecard versus Quality Award Models as Strategic framework, Total Quality Management and Business Excellence, 19, 6: 583-593, 2008.
• Dror, S. and Sukenik, Y. A Strategic Service Quality Framework Using QFD, Total Quality Management and Business Excellence, 22, 10: 1-14, 2011.
• Ferreira A. and Otley, D. The design and use of performance management systems: An extended framework for analysis, Management Accounting Research, 20: 263–282, 2009.
• Kanji, G.K. and SA, P.M. Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management, 13(1): 13-27, 2002.
• Kaplan, R. and Norton, D., Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I, Accounting Horizons: 87-104, 2001.
• Kaplan, R. and Norton, D., Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part II, American Accounting Association: 147-160, 2001.
• Medori, D. and Steeple, D. A framework for auditing and enhancing performance measurement systems, International Journal of Operations & Production Management, 20(5), 520 – 533, 2000.
• Neely, A., Adams, C. and Crowe, P. The performance prism in practice, Measuring Business Excellence: 5(2), 6 – 13, 2001.
• Wilson, D., and Collier, D.A. An Empirical Investigation of the Malcolm Baldrige National Quality Award Causal Model, Decision Sciences Journal, 31, 2: 361-390, 2000.
• Santos, S., Belton, V. and Howick, S. Adding Value to Performance Measurement by Using System Dynamics and Multicriteria Analysis, International Journal of Operations & Production Management, 22 (11): 1246 – 1272, 2002.
הרכב הציון
• פרויקט בנושא יישום מודל המפה האסטרטגית בארגון ספציפי– עבודה בזוגות (40%)
• מבחן סוף סמסטר (60%)
תאריך עדכון אחרון: 6.7.21
Data Mining
נקודות זכות: 3.0, שעות: הרצאה 3.
דרישות קדם: אין
תאור הקורס: הקורס עוסק בעקרונות ושימושים מתקדמים של כריית נתונים. במהלך הקורס נלמדים נושאים הקשורים לסיווג ושיבוץ נתונים בהדמיה סטטיסטית וממוחשבת. כמו כן, נבחנות השיטות ללמידה מבוקרת ולא מבוקרת ושיטות להפחתת המימד. מוצגים שימושים בתחומי כריית טקסט ומודלי שוק ההון. הקורס מלווה בתרגול במערכת MATLAB.
נושאי הקורס:
.association rules בניית .12
הרכב הציון:
53116 - נושאים מתקדמים בניהול השיווק
נקודות זכות: 2 שעות: הרצאה 2 דרישות קדם: יסודות השיווק
תוצרי הקורס
בסיום הקורס הסטודנטים יבינו ויוכלו לנתח את הנושאים הבאים:
תיאור הקורס
ניהול השיווק עוסק בתהליך זיהוי הלקוחות וצרכיהם ובגיבוש מענה שיווקי ההולם צרכים אלו. מדובר בתהליך מורכב המשלב פעילויות רב-תחומיות ועושה שימוש במודלים ותיאוריות מתחומי הכלכלה, הפסיכולוגיה, האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה, הסטטיסטיקה והניהול.
הקורס יעסוק בנושאים החמים בתחום המחקר השיווקי: גלובליזציה, המעבר לשיווק אונליין ומודלים עסקיים מתקדמים כדלהלן:
פדגוגיה
רכיב פדגוגי חשוב בקורס הוא עבודה בקבוצות וניתוח חקר מקרה (Case Study).
הקורס יכלול הרצאות פרונטליות, מקוונות סינכרוניות ומקוונות אסינכרוניות.
מרכיבים פדגוגיים נוספים:
הרכב הציון
מטלות הקורס יתבצעו בקבוצות קבועות ובאופן אישי
תוכנית הקורס
שיעור |
נושאים |
1. שיעור פרונטלי |
הקדמה ומושגים - השיווק במאה ה -21, סוגי שווקים, סוגי שחקנים מבנה שווקים מגמות שוק, תהליך אסטרטגי וניתוח שוק, גודל השוק, נתח שוק וקצב גידול השוק |
2. שיעור זום |
התנהגות צרכנית - תהליך רכישה, צורך, רצון, ביקוש, ניתוח ביקוש ותחזית ביקוש, TAM, שביעות רצון לקוחות וחוסר שביעות רצון, CLV, מודעות, נאמנות מותגית |
3. שיעור זום |
מצגות אמצע. פילוח שוק - זיהוי פלחי שוק טירגוט, פרסונה, בידול ומיצוב, מפות תפיסה, מיתוג |
4. שיעור אסינכרוני |
הענף והסביבה - ניתוח מאקרו גלובלי (PESTEL), מודל SWOT\TOWS , שרשרת הערך, הגדרת יעדים על פי SMART |
5. שיעור זום |
מצגות אמצע. אסטרטגיה (I) - טבלת התחרות, תמהיל השיווק |
6. שיעור זום |
מצגות אמצע. אסטרטגיה (II) הגדרת אסטרטגיה, אסטרטגיה על פי PLC אסטרטגיית צמיחה (Ansoff) |
7. שיעור זום |
מצגות אמצע. מודלים עיסקיים (I) קנבס הבעיה, משפט הערך VPS וכן VPC |
8. שיעור אסינכרוני |
מודלים עיסקיים (II) – מודל BMC |
9. שיעור זום |
מצגות אמצע. מודלים עיסקיים (III) BMC (המשך) ולין סטארטאפ |
10. שיעור זום |
שיווק דיגיטלי (I) - מבוא לשיווק דיגיטלי, קמפיינים דיגיטליים, מעקב ובקרה, משפכים ויחסי המרה, שיווק באינטרנט AD PAID |
11. שיעור זום |
שיווק דיגיטלי (II) - שיווק באינטרנט SEO שיווק מודרך PPC ו- SMM אסטרטגית פרסום, משפיענים |
12. פרונטלי |
מצגות סיום |
13. פרונטלי |
מצגות סיום |
ספרות
ספרות נוספת
תאריך עדכון: 12.7.2023
נקודות זכות: .2
שעות: הרצאה 2
דרישות קדם: אין
תאור הקורס
במהלך הקורס יוצגו מושגים בסיסיים של חשיבה מערכתית ומודל הדינמיקה המערכתית.
חשיבה מערכתית הנה אסכולה של מחשבות המתמקדות בזיהוי יחסי גומלין בין חלקי סך-כל
הישות (המערכת) ומיזוג יחסי גומלין אלו אל תוך הראייה המאחדת את כל הישות (המערכת).
חשיבה מערכתית מסייעת לנו להבחין בין שינויים בעלי מנוף חזק לבין שינויים בעלי מנוף חלש
במצבים מורכבים ביותר.
דינמיקה מערכתית הנה תהליך מדול של בעיות כמותיות שמתפתחות עם הזמן למודלים
מתמטיים הניתנים לבחינה באמצעות סימולציה. מודלים מתמטיים אלה כוללים בין השאר
שימוש בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי. סימולציות אלו מובילות לבוננויות חדשות בקשר לסוגיות
עסקיות אסטרטגיות, לתכן מבנים ומדיניות תפעול חדשים או לתכנן שינויים ארגוניים
משמעותיים. דינמיקה מערכתית ממחישה תהליך החוזר-על-עצמו שבו מוגדרת בעיה שמתפשטת
בכל המערכת, נחקר המבנה של המערכת שיוצר את הבעיה, ונסקרים ומוצגים המדיניות או
התכניות שיכולות לשנות את מבנה המערכת והתנהגותה ולכן להקל או לפתור את הבעיה.
נושאי הקורס
ספרות
נקודות זכות: 8
שעות: הרצאה 8.
דרישות קדם: אין.
תיאור הקורס
תחום ניהול הידע מטפל בזיהוי הצורך, בייצור, בשימור, בזימון ובהעברה של הידע הנחוץ לפעילות
הארגונית, הן ידע הקיים (או המיוצר) בתוך הארגון והן ידע שנדרש לייבאו. בהיות הידע תופעה
כה אנושית ומורכבת מחייבת ההתייחסות לנושא הבנה של צדדים שונים, בהם פסיכולוגיה,
סוציולוגיה, ניהול וארגון. סוגים שונים של ארגונים דורשים התאמה של סגנונות ניהול ידע שונים,
וכל סגנון כזה מתייחד במתודולוגיות וכלים אחרים. לפיכך מתמקד הקורס באבחון מחד של
צורכי ניהול הידע בארגון, ומאידך בעיצוב המדיניות העונה על צרכים אלו.
בקורס נלמדים היבטים בתיאוריות של ידע וניהולו לצד היבטים מעשיים. הסטודנטים מתמודדים
עם זיהוי ופתרון של בעיות באמצעות חקרי מקרה (studies case) תוך הקשה מההתנסות
לתיאוריה ולהפך.
נושאי הקורס
דרישות הקורס ושקלול הציון:
ספרות
מאמרים: לפי הטבלה בהמשך3
הערות לסעיף "ספרות"
1בספריה, השאלה מוגבלת (4 ימים).
2תדפיס דיגיטלי זמין באתר הספריה (הפנייה מרשומת הספר).
3זמין באתר הקורס.
טבלת שיעורים, תרגילים וקריאות חובה
שבוע | נושא | קריאה/ הגשת תרגילים |
1 | מבוא לארגונים מיקרו | Davenport פרקים 1-2 |
2 | מבוא לארגונים מאקרו | סמואל פרק 1 |
3 | תרבות, שפה ומשמעות | סמואל פרק 11 |
4 | ידע וידיעה | Mingers J (2008) Management knowledge and knowledge management: realism and forms of truth. Knowledge Management Research & Practice 6(1): 62-76 |
5 | תהליכי ידע ולמידה ארגונית | Dalkir פרק 2 |
6 | יצירת ידע | Nonaka I (1994) A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science 5 (1) 14-37 |
7 | שימור ידע | Walsh JP, Ungson GR (1991) Organizational memory. Academy of Management Review 16 (1): 57-91 |
8 | העברת ידע | Dixon פרק 8 |
9 | ניתוח אירוע מס' 1 – דיון | הגשת תרגיל 1 |
10 | דיאגנוסטיקה של בעיות בניהול ידע | al et Jetter פרק 4 |
11 | מתודות, טכניקות וכלים | Dalkir פרק 8 |
12 | המימד החברתי וקהילות מעשה; או: מהי למידה ארגונית, למעשה? | Brown JS, Duguid P (1991) Organizational learning and communities-of-practice: toward a unified view of working, learning, and innovation. Organization Science 2 (1): 40-57 |
13 | אסטרטגיות ותהליכים בניהול ידע | Dalkir פרק 9 |
14 | ניתוח אירוע מספר 2 - דיון | הגשת תרגיל 2 |
נקודות זכות: 3.0
מטרת הקורס:
"מנהיגות כמוה כאהבה – אנו עוסקים בה כה רבות אך מבינים בה כה מעט ".(לינדהולם)
מנהיגות כתופעה התנהגותית-אנושית בהקשר הארגוני ,זוכה לתשומת-לב הולכת וגוברת הן
במחקר ובתיאוריה והן בפרקטיקה היומיומית .הקורס יתמקד בתיאוריות ומחקר בתחום
המנהיגות בארגונים בכלל ובארגונים עתירי טכנולוגיה בפרט .במהלך הקורס נכיר תיאוריות
מנהיגות המסבירות ביצועים של ארגונים תוך התמקדות במנהיג ,במונהגים ,במערכת היחסים
בין המנהיג ומונהגיו ,ובגורמי הקשר המזרזים או מעכבים השפעת מנהיגים על מונהגיהם ועל
הארגונים שהם מנהלים .לקראת סיום הקורס ננסה להמשיג (או לבנות )תיאוריה של מנהיגות
אפקטיבית בארגונים טכנולוגיים.
נושאי הקורס:
הרכב הציון:
ספרות:
ספרים:
מאמרים לניתוח ביקורתי:
מאמרים למצגות:
מנהיגות מעצבת: